Στα θρανία επιστρέφουν τη Δευτέρα μαθητές νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων με τις συνθήκες να είναι διαφορετικές από τις προηγούμενες χρονιές, καθώς η πανδημία του κορονοϊού επιβάλλει νέους κανόνες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η ανησυχία, ο προβληματισμός και η αβεβαιότητα είναι διάχυτα τόσο από πλευράς εκπαιδευτικών όσο και γονιών σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα των μέτρων που έχουν ληφθεί σε σχέση με την υγειονομική ασφάλεια των σχολείων.
Ζητούμενο για τους εκπαιδευτικούς είναι να νιώσουν ασφαλείς κατά την επιστροφή τους στο σχολείο.
Να σημειωθεί ότι ήδη έχουμε δυο κρούσματα κορονοϊού σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι παραμένουν στο σπίτι τους για 14 ημέρες, όπως προβλέπεται από τις οδηγίες του ΕΟΔΥ. Ήδη χθες με σχετική ανακοίνωση τους οι εκπαιδευτικοί είχαν αναφερθεί σε ανακολουθίες και αντιφάσεις στις οδηγίες που δίνονται από το υπουργείο Παιδείας και τον ΕΟΔΥ για τον τρόπο και τις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων, εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο την ανασφάλεια που υπάρχει για την επιστροφή στα θρανία.
Το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει τελικά στις 14 Σεπτεμβρίου, με τη χρήση της μάσκας και την εφαρμογή των αποστάσεων ασφαλείας από μαθητές και εκπαιδευτικούς να κρίνονται ως μέτρα υψίστης σημασίας για την αποφυγή μετάδοσης του ιού.
Στις οδηγίες του ΕΟΔΥ περιλαμβάνονται όσα θα πρέπει να εφαρμοστούν από το νηπιαγωγείο μέχρι την τελευταία τάξη για να περιοριστεί ο κίνδυνος της διασποράς του κορονοϊού. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στην τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών-εκπαιδευτικών, όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Η συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών), καθώς και η σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής χειρουργικής) τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές, με μέριμνα για τη σχετική εκπαίδευση· χαρακτηρίζεται υψίστης σημασίας από τον ΕΟΔΥ. Οι πέντε δήμοι του νομού έχουν μεριμνήσει, ώστε στο σύνολό τους οι σχολικές μονάδες να λειτουργήσουν με όρους ασφάλειας τηρώντας με αυστηρότητα τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και τα σχετικά πρωτόκολλα που αυτός ορίζει.
Σε ό,τι αφορά τον αγιασμό, σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, ο αγιασμός στα σχολεία θα γίνει στην αυλή με εκπροσώπους εκπαιδευτικών και μαθητών. Στη συνέχεια ο ιερέας θα επισκεφθεί κάθε αίθουσα ξεχωριστά, όπου θα βρίσκονται οι υπόλοιποι μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Τα σχολεία του δήμου είναι έτοιμα να υποδεχτούν τους μαθητές με όρους υγιεινής και ασφάλειας, δήλωσε μιλώντας στα «Ρ.Ν.», η αντιδήμαρχος παιδείας Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα, η οποία αναφέρθηκε στις ενέργειες που έχει κάνει η δημοτική αρχή, δίχως, όπως υποστήριξε, να έχει την προβλεπόμενη οικονομική στήριξη από πλευράς υπουργείου. Ειδικότερα, όπως είπε η κα Γκίκα, 75 συνολικά καθαρίστριες από χθες έχουν τοποθετηθεί στα σχολεία και μεριμνούν για τον σχολαστικό καθαρισμό των χώρων, ενώ έχουν ήδη γίνει απεντομώσεις στα σχολεία. Αν και το υπουργείο Παιδείας μέχρι και σήμερα δεν έχει μεριμνήσει για την αποστολή αντισηπτικών ο δήμος Ρεθύμνου με ιδίους πόρους έχει φροντίσει να εφοδιάσει, όπως ανέφερε, στο σύνολό τους τις σχολικές μονάδες, ενώ εκκρεμεί η παραλαβή των προστατευτικών μασκών.
Χαρακτηριστικά, σε σχετικές δηλώσεις της η κα Ελευθεριάδου ανέφερε: «Δεν μας έχει δώσει καμία πληροφόρηση το υπουργείο, για ποιον λόγο δεν μας στέλνει αντισηπτικά. Τον Μάιο στο πρώτο κύμα της πανδημίας έστειλαν αντισηπτικά. Εμείς θα ανοίξουμε τα σχολεία με τα αντισηπτικά φυσικά να έχουν τελειώσει και διαθέτουμε αντισηπτικά από χρήματα των σχολικών επιτροπών. Ωστόσο τις σχολικές επιτροπές δεν τις έχει επιχορηγήσει επιπλέον για τον λόγο αυτό και δεν αρκούν τα χρήματα που έχουμε για να προμηθευτούμε για όλη τη σχολική χρονιά, σε όλα τα σχολεία, αντισηπτικό, γιατί πρόκειται για αναλώσιμο προϊόν και ένα τεράστιο ποσόν. Στην ΚΕΔΕ, στην οποία εγώ απευθύνθηκα με επιστολή μου για έξτρα επιχορήγηση και για το θέμα των αντισηπτικών και δεν είχα καμία απάντηση. Υπ’ όψιν ότι είναι δευτερεύουσας σημασίας τα παγουρίνια που θα παρέχουν στα παιδιά. Οι καθαρίστριες έχουν ήδη πάει από χθες στα σχολεία. Είναι στο σύνολό τους 75 και αναγκαστήκαμε σε άλλη μια περίπτωση να βάλουμε και μία επιπλέον καθαρίστρια με εργολαβία, με χρήματα της σχολικής επιτροπής. Ο αριθμός των καθαριστριών μπορεί να είναι ο ίδιος με την προ κορονοϊού εποχή όμως οι ώρες εργασίας τους είναι πολλαπλάσιες, γιατί πριν είχαν σύμβαση έργου. Από τρεις ώρες, τώρα έχουν 6,5.
Όλες οι καθαρίστριες προσελήφθησαν με τη διαδικασία του υπουργείου, με καλύτερες συνθήκες, οι πιο πολλές με πλήρες ωράριο (οι 55 από τις 75) και μόνο οι 20 είναι με μειωμένο. Σε κάποιες περιπτώσεις όπου είχαμε ανακαινίσεις σχολείων, όπως για παράδειγμα το 1ο Γυμνάσιο στο οποίο έγινε καθολική ανακαίνιση, κάνοντας την ενεργειακή αναβάθμιση, το παλιό 2ο Δημοτικό Ατσιποπούλου στον Κόμβο Ατσιποπούλου, όπου άλλαξε χρήση και μετατράπηκε σε Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο, με μεγάλες παρεμβάσεις, ώστε να μπουν μπάρες, αναβατόρια και ειδικές τουαλέτες για ΑΜΕΑ, βάλαμε εργολάβο καθαριότητας ιδιώτη γιατί η δουλειά ήταν αρκετή. Το ίδιο πράξαμε και στο καινούριο 2ο δημοτικό Ατσιποπούλου.
Άρα λοιπόν τώρα με τον κορονοϊό, οι ενέργειες αυτές μας εξασφαλίζουν ότι από άποψη υγιεινής θα είναι πεντακάθαρα συνέχεια και μετά τον κορονοϊό, μας εξασφαλίζει ότι θα τηρήσουμε συνθήκες ιδιαίτερα επιμελείς σε σχέση με την υγιεινή και την καθαριότητα.
Απολύμανση κάνουμε σε έναν χώρα όταν υπάρχει υπόνοια κρούσματος, ωστόσο αυτήν τη στιγμή τα σχολεία είναι παρθένα και δεν έχουν ανοιχτεί. Φυσικά και έχουν καθαριστεί με χλωρίνη και μπορούν να μπουν τα παιδιά. Μόνο στο σχολείο, όπου και βρέθηκε το κρούσμα της εκπαιδευτικού έγινε η απολύμανση, αμέσως την επόμενη μέρα. Σε ό,τι αφορά τις μάσκες είμαστε εν αναμονή. Θα ανοίξουμε αξιοπρεπέστατα από όλες τις απόψεις, απλά όλος μου ο προβληματισμός και το άγχος, είναι ότι με το να μην στέλνουν κάποια επιχορήγηση, αυτό μακροπρόθεσμα είναι κάτι δυσβάσταχτο. Ήδη είμαστε σε έλλειμμα 100.000 ευρώ, από τα έσοδα των κυλικείων, που πέρυσι είχαν απαλλαγεί από το δημοτικό ενοίκιο. Οι ιδιοκτήτες σχολικών κυλικείων επίσης, με το να μην δουλεύουν σε όλη την πανδημία, δεν μας έχουν δώσει ακόμα τα νοίκια για Ιανουάριο και Φεβρουάριο, αλλά δεν μπορείς και να πιέζεις, δεν είναι ανθρώπινο. Οι σχολικές επιτροπές ωστόσο, στηρίζονταν σε αυτά τα χρήματα για να κάνουν συντηρήσεις και εργολαβίες καθαριότητας. Επίσης τα αντισηπτικά που μας παρείχαν, ήρθαν τόσο αργά και ήταν τόσο ελάχιστα, που εμείς σε καθαρίστριες και αντισηπτικά δώσαμε πάνω από 10.000 ευρώ».
Προβλήματα ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς
Με επιστολή της προς τη ΚΕΔΕ η αντιδήμαρχος Παιδείας αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος για τη λειτουργία των σχολείων και επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη κρατικής επιχορήγησης.
Χαρακτηριστικά η κα Ελευθεριάδου – Γκίκα επισημαίνει τα παρακάτω:
«α) Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα εσόδων στις σχολικές επιτροπές των δήμων όπως ο δικός μας, καθώς τα κλειστά κυλικεία έφεραν έλλειμμα στα ταμεία μας της τάξης των 100.000 ευρώ μέχρι τώρα. Με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας ότι τα κυλικεία θα συνεχίσουν να είναι κλειστά και τη νέα σχολική χρονιά, η κατάσταση γίνεται ιδιαιτέρως σοβαρή. Τα έσοδα από τα ενοίκια των κυλικείων αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι των εσόδων μας.
β) Η ΣΑΤΑ του 2020 για την συντήρηση των σχολικών κτιρίων, εστάλη από το υπουργείο Παιδείας μόλις τον Ιούλιο, αφήνοντας μας χωρίς δυνατότητα να επιλύσουμε άμεσα και επείγοντα θέματα των κτιριακών μας υποδομών. Το νωρίτερο δυνατό, θα υπάρχει εργολαβία τα Χριστούγεννα, άρα μια ολόκληρη χρονιά πέρασε χωρίς δυνατότητα παρεμβάσεων ακόμα και σε καίρια κι επιτακτικά κτηριακά ζητήματα. Τα χρήματα που χρειάστηκε να δαπανήσουμε από ίδιους πόρους για επείγουσες παρεμβάσεις ξεπέρασαν τις 150.000 ευρώ.
γ) Τα αντισηπτικά που παραλάβαμε τον Μάιο ήταν σαφώς λιγότερα από όσα χρειάζονταν, καθώς σχολικές μονάδες 600 για παράδειγμα μαθητών πήραν την ίδια ποσότητα με σχολικές μονάδες των 200 μαθητών. Τα χρήματα που χρειάστηκε να δαπανήσουμε από ίδιους πόρους ξεπέρασαν τις 5.000 ευρώ.
δ) Σε δήμους όπως ο δικός μου που επλήγησαν βαρύτατα από τις οικονομικές επιπτώσεις της καραντίνας και της πανδημίας εν γένει, τίθεται ακόμα πιο σοβαρό ζήτημα επιβίωσης καθώς ο οικείος δήμος δεν έχει δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης προς τις σχολικές επιτροπές.
Για τους παραπάνω λόγους η ανάγκη έκτακτης επιχορήγησης των σχολικών επιτροπών από το υπουργείο Παιδείας είναι επείγουσα και απολύτως επιβεβλημένη, ώστε να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε τα σχολεία με ασφάλεια, αξιοπρέπεια και δυναμική. Μια παρέμβαση εκ μέρους της ΚΕΔΕ προς την εν λόγω κατεύθυνση θα ήταν πραγματικά πολύτιμη και ουσιαστική».