Μετά από 70 και πλέον μέρες, όπου καφετέριες και εστιατόρια ήταν κλειστά, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος άνοιξαν χθες και υποδέχτηκαν τους πρώτους πελάτες. Αρκετοί ήταν οι Ρεθεμνιώτες που από νωρίς το πρωί κατέβηκαν στην παραλία για να απολαύσουν τον καφέ τους σε μια καφετέρια.
Με μάσκες, γάντια και αντισηπτικά υποδέχτηκαν οι εργαζόμενοι τους πρώτους πελάτες, ενώ τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος έχουν διαμορφώσει ανάλογα τους εξωτερικούς χώρους προκειμένου να τηρούνται οι από το νόμο προβλεπόμενες αποστάσεις. Οι επιχειρηματίες προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα τηρώντας τα υγειονομικά μέτρα με βάση το πρωτόκολλο που τους έχει δοθεί, αλλά και τις αποστάσεις των τραπεζοκαθισμάτων.
Τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα για τους επιχειρηματίες που από τη μια χαίρονται που επιτέλους επέστρεψαν στην εργασία τους και από την άλλη αγωνιούν για το μέλλον του κλάδου.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Αναψυχής Ρεθύμνου, Ανδρέας Κλαψινός, μίλησε για αβεβαιότητα στον κλάδο με δεδομένη την πρωτόγνωρη κατάσταση. Όπως ανέφερε οι επαγγελματίες προσαρμόστηκαν στα δεδομένα της νέας πραγματικότητας του κορωνοϊού και μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Οι καφετέριες από νωρίς το πρωί είχαν κόσμο. Τα εστιατόρια περιμένουμε να δούμε πως θα κυλήσει η κίνηση από βραδύ, εμείς έχουμε λάβει όλα τα υγειονομικά μέτρα που προβλέπει το σχετικό πρωτόκολλο με μάσκες, αντισηπτικά φιλέδες και είμαστε έτοιμοι. Θα τηρούμε και τις αποστάσεις στις κουζίνες αλλά και χωροταξικά με τα τραπεζοκαθίσματά μας. Η αλήθεια είναι ότι δεν χάνουμε πολλά τραπεζοκαθίσματα. Το πιο σημαντικό που πρέπει να κατανοήσουν όλοι οι συνάδελφοι και να εφαρμόζουν είναι τα 2 τ.μ. ανά άτομο. Ναι μεν μετά από 70 μέρες ανοίξαμε αλλά δεν υπάρχει και ιδιαίτερη αισιοδοξία. Σύμφωνα με το νόμο σε κάθε τραπέζι δεν θα πρέπει να είναι περισσότερα από έξι άτομα, που αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι ξεχνάμε τις μεγάλες παρέες. Όσοι βγαίνουν έξω θα είναι μικρές παρέες, φίλοι ή οικογένειες. Ίσως να δουλέψουμε την πρώτη εβδομάδα, καθώς ο κόσμος θέλει να βγει λίγο έξω να ξεσκάσει. Πάντως τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα. Υπάρχει χαρά που ανοίξαμε αλλά και αβεβαιότητα για το μέλλον. Υπάρχει μια εσωστρέφεια λογική κατά την άποψή μας. Η πραγματικότητα είναι όμως ότι πολλοί συνάδελφοι δεν άνοιξαν τα καταστήματά τους περιμένοντας την άφιξη των πρώτων επισκεπτών ή καθυστερώντας την επαναλειτουργία τους προκειμένου να διερευνήσουν την κίνηση στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Όσοι δουλεύουν αμιγώς με τουρίστες ή φοιτητές θεωρούν ότι δεν έχουν αντικείμενο στην παρούσα φάση για να επαναλειτουργήσουν την επιχείρησή τους. Ελπίζουμε να πάμε καλά, γιατί οι υποχρεώσεις τρέχουν, τα χρέη τρέχουν και δεν ξέρουμε πώς και αν ο κλάδος μας θα μπορέσει να επιβιώσει. Περιμένουμε στο τέλος της εβδομάδας και τις επίσημες ανακοινώσεις από τον Δήμο για να δούμε σε ποιες διευκολύνσεις θα προχωρήσει η δημοτική αρχή για να στηρίξει τον επιχειρηματικό κλάδο και τι θα γίνει με την παραχώρηση επιπλέον χώρου ατελώς σε όσους συναδέλφους το δικαιούνται».
Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Εστίασης, Χάρης Αυγουστάκης, τόνισε ότι: «Η εστίαση περίμενε με ανυπομονησία την επαναλειτουργία των καταστημάτων. Είναι κάτι που θα βοηθήσει πάρα πολύ κόσμο, θα δώσει μια κίνηση σε όλη την αγορά, θα «μπει λάδι και στην κρατική και στη δημοτική μηχανή», θα υπάρξει προσφορά εργασίας. Όμως θα πρέπει όλοι μας να κρατάμε μικρό καλάθι τουλάχιστον για τις 15-20 μέρες. Ο ενθουσιασμός να είναι το δέκατο συναίσθημά μας. Πρέπει να δούμε συνετά πως θα πάμε, να κάνουμε πρόγραμμα, να τηρούμε τα μέτρα, να είμαστε σε συνεχή επαγρύπνηση και να μην ενθουσιαζόμαστε. Για να φτάσουμε σε ένα επίπεδο να πούμε ότι θα λειτουργήσουμε με αξιόλογα στάνταρ με πτώση που θα είναι στο 40-50% για την εποχή θα πάει 10 Ιουλίου, κατά την άποψή μου. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι πριν τις 10 Ιουλίου οι ντόπιοι θα μπορέσουν να συντηρήσουν όλα αυτά καταστήματα που άνοιγαν το καλοκαίρι. Είναι αδύνατον. Και δεν μιλώ μονό από οικονομική άποψη, αλλά δεν φτάνουν οι αριθμοί, για αυτό υπάρχουν και συνάδελφοι που ανοίγουν μετά τις 20 του μηνός. Όσοι δουλεύουν με ντόπιους θα δουλέψουν, ωστόσο θα δουλέψουν λιγότερο από ότι τα προηγούμενα χρόνια. Τα καταστήματα που δούλευαν με ξένους και με ντόπιους. Και αυτοί θα δουλέψουν λίγο. Τα αμιγώς τουριστικά δεν θα δουλέψουν. Είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, δύσκολη να τη «διαβάσουμε» και ακόμα και εμείς που έχουμε πείρα εύκολα θα πέσουμε έξω στις προβλέψεις μας. Κάνουμε υποθέσεις και σενάρια, καθώς δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα».
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα, όπως σχολίασε ο κ. Αυγουστάκης, το πρόβλημα είναι κυρίως στη χρήση εσωτερικών χώρων: «Πρόβλημα θα έχουν τα καταστήματα που δεν έχουν μεγάλα ανοίγματα στις πόρτες τους και άρα δεν μπορούν να τον χρησιμοποιήσουν. Γιατί για να χρησιμοποιήσεις τον εσωτερικό χώρο θα πρέπει να στο επιτρέπει το άνοιγμα της πόρτας. Για παράδειγμα κάποιος που έχει ένα εσωτερικό χώρο 50 τ.μ. και το άνοιγμα της πόρτας είναι 1.5 μέτρο δεν μπορεί να τον χρησιμοποιήσει. Πρέπει να είναι συρόμενες πόρτες, που να ανοίγουν. Ακούγεται ότι μετά τις 20 Ιουνίου θα επιτρέψουν την λειτουργία όλων των εσωτερικών χώρων. Τα υπόλοιπα μέτρα που αφορούν στο υγειονομικό κομμάτι γάντια, μάσκες, αντισηπτικά και έγιναν και απολυμάνσεις των επαγγελματικών χωρών, ακολουθούνται κατά γράμμα γιατί έτσι πρέπει. Θεωρώ άλλωστε ότι από μια ηλικία και πάνω, ειδικά στην εστίαση, 35-50 και οι ίδιοι οι πελάτες θα ζητούν επιτακτικά την εφαρμογή των μέτρων και αναφέρομαι στις αποστάσεις, εκτιμώ ότι θα γίνονται και έλεγχοι από το υγειονομικό και την ΕΛ.ΑΣ. και θα τηρηθεί η νομιμότητα…» είπε.
Ο εστιάτορας, Όθωνας Χριστουλάκης, υποστήριξε ότι οι επιχειρηματίες πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να διατηρήσουν υγειονομικά ασφαλή τα καταστήματά τους, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Θέλω να στείλω ένα μήνυμα για να πετύχει το εγχείρημα που θέλουμε όλοι: «κρατήστε τα μαγαζιά σας ασφαλή», κρατήστε αποστάσεις, τηρείστε τα πρωτόκολλα. Δεν είναι ανάγκη αν δικαιούμαστε 40 καθίσματα να βγάζουμε 42. Εγώ λέω 35. Να δούμε πως θα πάμε στο ξεκίνημα, να κερδίσουμε την πρώτη εικόνα που θα βγει προς τα έξω και θα είναι το «διαβατήριο» του αύριο.
Όπως είπε η νέα πραγματικότητα είναι διαφορετική και χρειάζονται αλλαγές, ενώ παρατήρησε ότι πλέον λόγω το περιορισμού των τραπεζοκαθισμάτων, οι πελάτες στρέφονται σε κρατήσεις προκειμένου να διασφαλίσουν τις θέσεις τους στο εστιατόριο: «Ήδη μας έχουν ζητήσει οι πελάτες μας να κάνουν κρατήσεις για φαγητό. Αυτός είναι ένας τρόπος συναλλαγής πλέον, ακριβώς επειδή ο χώρος μας μειώνεται. Άρα, θα είναι πλέον θέμα συνεργασίας των πελατών με τους ιδιοκτήτες εστίασης για να διαμορφώνουμε ανάλογα και τα καθίσματά μας, γιατί ο νόμος είναι ελαστικός. Το ζητούμενο είναι ότι υπάρχει μια αισιοδοξία, ειδικά για την πρώτη εβδομάδα, καθώς πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να βγουν έξω για φαγητό» κατέληξε ο κ. Χριστουλάκης.
Οι Οινοπαραγωγοί της Κρήτης χαιρετίζουν και στηρίζουν το ξεκίνημα της εστίασης στην Ελλάδα
Οι οινοπαραγωγοί της Κρήτης στηρίζουν την επαναλειτουργία της εστίασης και προτρέπουν τους καταναλωτές να επιλέγουν εμφιαλωμένο κρασί. Σε σχετική ανακοίνωσή τους αναφέρουν: «Ήρθε η ώρα να ανταμώσουμε στα αγαπημένα μας γαστρονομικά στέκια με φίλους, συγγενείς, αλλά πάνω από όλα με ασφάλεια. Όλο αυτό τον καιρό οι οινοποιοί της Κρήτης δεν σταμάτησαν ούτε λεπτό να παράγουν, να δημιουργούν και να στηρίζουν την αμπελοκαλλιέργεια στο νησί. Με ένα ποτήρι εμφιαλωμένο Κρητικό κρασί ανά χείρας ευχόμαστε καλή επανεκκίνηση στους φίλους και συνεργάτες μας που διατηρούν εστιατόρια, wine bars, καφετέριες, ταβέρνες κοκ, που σήμερα μπαίνουν ξανά σε λειτουργία. Η περίοδος που διανύουμε είναι δύσκολη για όλους, όμως με αλληλεγγύη και κοινή προσπάθεια, θα μπορέσει ο κλάδος μας να ανακάμψει.
Προτρέπουμε τους καταναλωτές να επιλέγουν εμφιαλωμένο, ασφαλές και επώνυμο Κρητικό κρασί στηρίζοντας την τοπική οικονομία αλλά και ολόκληρη την αλυσίδα συνεργατών πίσω από την ετικέτα. Με το καλό να σμίξουμε ξανά με χαμόγελα, καταναλώνοντας υπεύθυνα ώστε να χαρούμε το καλοκαίρι που έρχεται.
Εις υγείαν!».
Τα μέτρα για την εστίαση
Από χθες τέθηκαν σε ισχύ οι νέοι κανόνες με αποστάσεις για τα τραπεζοκαθίσματα, τα οποία θα πρέπει να εκτείνονται σε διπλάσιο χώρο από τον αρχικά προβλεπόμενο.
– Η αναλογία που ισχύει είναι ένας (1) πελάτης ανά δύο (2) τ.μ.
– Η συνολική ωφέλιμη επιτρεπόμενη επιφάνεια λειτουργίας προκύπτει από το άθροισμα του εμβαδού της υπαίθριας επιφάνειας και της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας του κυρίως χώρου.
– Καθορίζεται ως ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών, σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων, από 70 εκατοστά έως 1.70 μέτρα.
– Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι τα έξι (6) άτομα. Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
– Αποφυγή συγχρωτισμού και τήρηση των απαιτήσεων «απόστασης» με αναδιάταξη του εργασιακού χώρου και αναδιοργάνωση των τραπεζοκαθισμάτων των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων με βάση τις συστάσεις των αρμόδιων φορέων.
– Διαμόρφωση προγράμματος σταδιακής προέλευσης /αποχώρησης των εργαζομένων με δημιουργία ομάδων εργασίας ώστε να υπάρχει περιορισμένη αλληλεπίδραση μεταξύ τους.
– Διαμόρφωση προγράμματος ελεγχόμενης πρόσβασης των υπαλλήλων της επιχείρησης σε κοινόχρηστους χώρους (χώροι διαλειμμάτων, αποδυτήρια, λουτρά, τουαλέτες κ.ά.).
– Συναλλαγές σε ταμείο: 1. ενθάρρυνση πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών, 2. Τοποθέτηση αντισηπτικού στη θέση του ταμία και στη θέση του πελάτη, 3. Τοποθέτηση σήμανσης στο δάπεδο για την οριοθέτηση αποστάσεων για την αποφυγή σχηματισμού ουράς πελατών και ορισμός υπεύθυνου για συνεχή εποπτεία, 4. Τοποθέτηση plexiglas αν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
– Προτροπή πελατών και εργαζομένων να χρησιμοποιούν τις σκάλες και να αποφεύγουν τους ανελκυστήρες στο μέτρο του δυνατού.
– Ανάρτηση πινακίδων ενημέρωσης – υπενθύμισης για την ατομική υγιεινή και τα προληπτικά μέτρα για όλους τους χώρους (σωστή χρήση γαντιών, μάσκας, σωστό πλύσιμο χεριών και τήρηση αποστάσεων).
– Ρύθμιση της προσέλευσης τρίτων (συνεργατών, διανομέων κ.ά) στον χώρο εργασίας ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να εξασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων και η χρήση μέτρων ατομικής προστασίας.
– Ενημέρωση οδηγών, προμηθευτών, εξωτερικών συνεργατών, πελατών, επισκεπτών με κάθε πρόσφορο μέσο για τις οδηγίες των αρμόδιων κρατικών αρχών.
– Μέριμνα για επαρκή αερισμό (με έμφαση στον φυσικό αερισμό) όλων των χώρων και την αποφυγή του συγχρωτισμού των ατόμων σε κλειστούς χώρους χωρίς επαρκή ανανέωση του αέρα. Απαιτείται τακτική συντήρηση των συστημάτων εξαερισμού/κλιματισμού.
– Τα πάσης φύσης συνεργεία θα πρέπει να εισέρχονται στους χώρους εργασίας με χρήση προστατευτικού ρουχισμού (πλαστική ποδιά μιας χρήσης, μάσκες και γάντια).
– Μέριμνα για ένα οργανωμένο πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων.
– Λήψη μέτρων για την υγεία και την υγιεινή του προσωπικού, των χώρων και του εξοπλισμού. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, παροχή και εφοδιασμός στα σημεία πλυσίματος σαπουνιών, υλικών για στέγνωμα χεριών, αντισηπτικών διαλυμάτων καθώς επίσης και παροχή στους εργαζόμενους ρουχισμού και γαντιών.
– Λήψη ειδικών μέτρων για το service, την παραλαβή από το κατάστημα (takeaway), τη διανομή (delivery), τους προμηθευτές και τα συνεργεία συντηρήσεων.
– Αναγκαία κρίνεται η εκπαίδευση προσωπικού και μέσω γραπτών οδηγιών σχετικά με την ατομική υγιεινή, πλύσιμο χεριών, ορθή χρήση γαντιών και μάσκας, αποφυγή συγχρωτισμού καθώς και η καθοδήγησή του για τα συμπτώματα της νόσου ώστε να είναι σε θέση να τα αναγνωρίζει νωρίς και να μπορεί να ζητήσει ιατρική βοήθεια και εξετάσεις.
– Αν ένας εργαζόμενος εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με τη νόσο COVID-19, ο υπεύθυνος της επιχείρηση πρέπει να απομονώσει το ύποπτο περιστατικό, να καλέσει τον ΕΟΔΥ για οδηγίες, να ενημερώσει τους άλλους υπαλλήλους και να φροντίσει για την απολύμανση του χώρου εργασίας.
– Αναγκαία κρίνεται η ενίσχυση προγραμμάτων καθαρισμού των σταθμών εργασίας επειδή οι επιφάνειες μπορεί να αποτελέσουν πηγές μετάδοσης του ιού. Πρέπει να διασφαλίζεται ότι όλες οι επιφάνειες και οι κοινόχρηστοι χώροι καθαρίζονται συχνά, ιδανικά ανά δύο ώρες όπου αυτό είναι εφικτό. Στα σημεία καθαρισμού/απολύμανσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, διακόπτες, χειρολαβές θυρών, κουπαστές σκάλας, επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα και τουαλέτες προσωπικού/πελατών.