του Γιάννη Μαρινάτου
Καλώς ορίσατε στη νέα σχολική χρονιά! Μία σχολική χρονιά που αρχίζει με τον ίδιο ασυνήθη τρόπο που τελείωσε η χρονιά που πέρασε. Με την επιδημία του covid – 19 να επικαθορίζει κατά τρόπο αποφασιστικό τις συνήθειες μας, τις ζωές μας, άρα αναπόφευκτα και τη λειτουργία των σχολείων μας.
Μέσα σε αυτό το ιδιαίτερο κλίμα καλούμαστε όλοι οι παράγοντες της εκπαίδευσης (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί) να αντιμετωπίσουμε μία νέα ζώσα πραγματικότητα.
Ο φυσικός χώρος για την ομαλή νοητική, ψυχική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών είναι το σχολείο. Η φυσική αλληλεπίδραση και η δια ζώσης διδασκαλία είναι πολύτιμη και αναντικατάστατη. Αγωνιζόμαστε λοιπόν προκειμένου να κρατήσουμε τα σχολειά μας ανοιχτά.
Ασφαλώς και δεν ευθύνεται η σημερινή κυβέρνηση για όλα τα δεινά της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης. Ο αγώνας του εκπαιδευτικού κινήματος ανάμεσα σε άλλα για καλύτερες συνθήκες μάθησης, για σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα, για εξορθολογισμό της ύλης, για ουσιαστική και συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, για ανέγερση σχολικών διδακτηρίων αξιοπρέπειας που θα οδηγούν τους μαθητές στη γνώση και όχι στην απόγνωση και για ενδυνάμωση των φορέων αντισταθμιστικής αγωγής είναι ένας αγώνας διαρκής.
Στην πρώτη φάση της πανδημίας, ο λαός μας, με την υπεύθυνη στάση του που εκμηδένισε σχεδόν τα κρούσματα και έλαβε παγκοσμίως συγχαρητήρια, έδωσε στην κυβέρνηση όλο τον απαιτούμενο χρόνο για να επεξεργαστεί και να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο για το άνοιγμα των σχολείων.
Μετά όμως από τόσους μήνες η κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη δεν κατάφερε να το πράξει. Δεν υπάρχει ουσιαστικά κανένα σχέδιο. Δυστυχώς οι παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας είναι μόνο στο επίπεδο της χρήσης μάσκας και της διανομής πολύχρωμων παγουριών στους μαθητές (ούτε αυτά βέβαια έχουν φτάσει στα σχολεία ακόμα). Χρειάζονται συγκεκριμένα αναλυτικά υγειονομικά πρωτόκολλα. Απαιτείται σοβαρότητα, οργάνωση και υπεύθυνος σχεδιασμός.
Έστω και την ύστατη ώρα η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της και να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Πρέπει έστω και τώρα να φροντίσει:
- να αυξηθεί ο αριθμός του προσωπικού που απαιτείται για την άρτια καθαριότητα των σχολείων με καθεστώς πλήρους απασχόλησης μέσω ειδικής χρηματοδότησης του υπουργείου Εσωτερικών.
- να ληφθεί μέριμνα για την άμεση πρόσληψη ικανού αριθμού σχολικών νοσηλευτών που να καλύπτουν συστάδα όμορων σχολικών μονάδων, καθώς και βοηθητικού μη διδακτικού προσωπικού γενικών καθηκόντων μέσω προγραμμάτων που υλοποιούνται από τον ΟΑΕΔ με στόχο την εξυπηρέτηση αναγκών που αφορούν την επιστασία, την ασφάλεια και την υγιεινή του σχολείου σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων της νόσου.
- Να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα μέσα προστασίας και να αυξηθεί η ποσότητα των υλικών καθαρισμού που θα χρησιμοποιούνται. Συγκεκριμένα, να υπάρξει πρόβλεψη για έκτακτες επιχορηγήσεις για την προμήθεια αυτών των υλικών από το υπουργείο Εσωτερικών προς τις σχολικές επιτροπές όλων των δήμων της χώρας σε συνδυασμό με τον αναγκαίο προσδιορισμό των ποσοτικών αναγκών σε υλικά καθαριότητας που αναλογούν σε καθημερινή βάση, ώστε να καταγράφονται οι εβδομαδιαίες, μηνιαίες, ετήσιες ανάγκες ανά σχολικό συγκρότημα και ομάδες σχολείων.
- να ακολουθούν οι εργαζόμενοι της καθαριότητας το ειδικό πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ με απόλυτη σχολαστικότητα.
- να εφαρμοστεί σύστημα ελέγχου και επιτήρησης της λειτουργίας και αποτελεσματικότητας του νέου μοντέλου.
- να συσταθεί Σχολιατρική Υποστηρικτική δομή (ανά δημοτική ενότητα) σε συνεργασία με τα Κέντρα Υγείας ή ξεχωριστά με εντεταλμένους γιατρούς με αρμοδιότητα να παρεμβαίνουν άμεσα σε περιστατικά που μπορούν να εκδηλωθούν κατά περιοχή.
- να κατοχυρωθεί θεσμικά η μείωση του αριθμού των μαθητών στα μεγάλα αστικά κέντρα ανά τμήμα στα πρότυπα του μοντέλου που εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με σκοπό την τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων μεταξύ των μαθητών μέσα στην τάξη.
- να γίνουν έκτακτες προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών – αναγκαίο μέτρο που γίνεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία, Δανία κ.λπ.).
- να οργανωθούν επιμορφωτικά σεμινάρια στους εκπαιδευτικούς με αντικείμενο την τηλεκπαίδευση.
- να υπάρξει συγκεκριμένο σχέδιο για ψηφιακό εξοπλισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα με καθολική πρόσβαση από όλους τους μαθητές, δίχως αποκλεισμούς και ανισότητες.
- Να υλοποιηθούν προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για τη διεξαγωγή μαθημάτων εξ αποστάσεως και τη δημιουργία διδακτικών σεναρίων.
- να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο διαχείρισης πιθανών αρνήσεων εφαρμογής των μέτρων από μαθητές και γονείς (αποστάσεις, μάσκα κ.λπ.).
- Να προχωρήσει σε σύμπτυξη ή και μείωση της ύλης (του περιεχομένου των θεματικών ενοτήτων του σχολικού προγράμματος)
- Να αναθεωρήσει τη λειτουργίας του ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ με στόχο την αποσυμφόρησή του. Στο πλαίσιο αυτό η λήξη του κανονικού προγράμματος μπορεί να ολοκληρώνεται στις 12:00 για τις τάξεις Α’, Β’ Γ’ και στη συνέχεια οι εν λόγω μαθητές να παρακολουθούν το πρόγραμμα του Ολοήμερου έως τις 14:00. Οι υπόλοιπες τάξεις (Δ’, Ε’ Στ’) να ολοκληρώνουν το κανονικό τους πρόγραμμα στη 13:15 και στη συνέχεια να παρακολουθούν το πρόγραμμα του ολοήμερου έως τις 16:00. Για την αποτελεσματική λειτουργία του ολοήμερου σχολείου να θεσμοθετηθεί θέση υποδιευθυντή προγράμματος ολοήμερου σχολείου.
- Να έχουμε εφαρμογή νέου μοντέλου διδασκαλίας κατά το πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, π.χ. της Δανίας στο πλαίσιο του οποίου η διδασκαλία μεταφέρεται σε χώρους ανοιχτού πεδίου εφόσον το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες με αντικείμενο το περιβάλλον, τον αθλητισμό και τον πολιτισμό.
Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν διαρκή και ανοιχτό διάλογο με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Μονάχα με αυτόν τον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με όρους μιας νέας κανονικότητας χωρίς κινδύνους και εκπτώσεις μέσα σε ένα ασφαλές, λειτουργικό και αποτελεσματικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Καλή σχολική χρονιά !
* Ο Γιάννης Μαρινάτος είναι αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και γενικός γραμματέας του νομαρχιακού τμήματος ΑΔΕΔΥ Ρεθύμνου