Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του Ρεθύμνου, που αφορά στην κατασκευή του αλιευτικού καταφύγιου της Σκαλέτας της Δημοτικής Ενότητας Αρκαδίου, που αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στην τουριστική και όχι μόνο ανάπτυξη της περιοχής.
Το έργο, η μελέτη του οποίου ξεκίνησε πριν από δέκα και πλέον χρόνια από τον τέως δήμο Αρκαδίου, χρειάστηκε να περάσει από σαράντα κύματα έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και οι αδειοδοτήσεις για να φτάσει το 2021 να λάβει την έγκριση δημοπράτησης από την οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Κρήτης. Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στον τομεακό πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα» και είναι συνολικού προϋπολογισμού 6 εκ. ευρώ μαζί με τον Φ.Π.Α.
Το έργο αφορά στην κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου της Σκαλέτας και περιλαμβάνει τα απαραίτητα εξωτερικά και εσωτερικά λιμενικά έργα για τη λειτουργία του αλιευτικού καταφυγίου, την ανάπλαση και την διαμόρφωση του περιβάλλοντος κοινόχρηστου χώρου μέχρι την οριοθετημένη γραμμή της παραλίας, τα δίκτυα ύδρευσης και ηλεκτροδότησης για τα παραβάλλοντα σκάφη, καθώς και του γενικού φωτισμού και ύδρευσης του αλιευτικού καταφυγίου.
Θα υλοποιηθεί από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, ύστερα από σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης με τον Δήμο Ρεθύμνης και το Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνης.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.», η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, εκφράζει την ικανοποίησή της για την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τις οποίες επί σειρά ετών οι υπηρεσίες του Λ.Τ. εργάζονταν σκληρά για να μπορέσει το έργο να εξασφαλίσει την απαιτουμένη χρηματοδότηση και τις αδειοδοτήσεις.
Αναφερόμενη στις χρονοβόρες διαδικασίες που προηγήθηκαν η κα Κουτσαλεδάκη ανέφερε: «Μετά από προσπάθειες χρόνων ξεκινά ο διαγωνισμός για την κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου στην περιοχή της Σκαλέτας. Εγκριθήκαν ο οροί διακήρυξης από την Περιφέρεια. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στο οποίο έχει κατατεθεί η πρόταση από το Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου ενέκρινε την χρηματοδότηση του έργου, που ανέρχεται στα 6 εκ. ευρώ συν Φ.Π.Α. Κύριος και δικαιούχος του έργου είναι το Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου. Η πρόταση κατατέθηκε το 2017 στο υπουργείο και εντάχτηκε στο τομεακό πρόγραμμα «Αλιεία και θάλασσα».
Η μελέτη του έργου ξεκίνησε πριν από δέκα και πλέον χρόνια από το τέως Δήμου Αμαρίου. Η μελέτη το 2017 ολοκληρώθηκε από το Λιμενικό Ταμείο ως προς τα μηχανολογικά του και κατατέθηκε στο υπουργείο για ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Χρειάστηκε να εγκριθούν οι όροι δόμησης για την περιοχή, για να περάσει από την υπηρεσία της ΕΣΑΛ του υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ η βεβαίωση των όρων δόμησης θεωρήθηκε και από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σε αυτό συνέβαλλε και ο υφυπουργός Υποδομών και Ρεθεμνιώτης βουλευτής Γιάννης Κεφαλογιάννης αναφορικά με την επίσπευση της διαδικασίας. Ακολούθως εκδόθηκε η οικοδομική άδεια από τη υπηρεσία ΥΔΟΜ του Δήμου Ρεθύμνου και εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης από την οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Κρήτης για την ανάδειξη του αναδόχου. Απαραίτητη προϋπόθεση, που τέθηκε από το υπουργείο, όταν το Λ.Τ. κατέθεσε την πρότασή του, ήταν η ασφάλεια – επάρκεια της τεχνικής υπηρεσίας της Περιφέρειας , ώστε να μπορέσει να διεξαχθεί ο διαγωνισμός χωρίς να υπάρχουν θέματα. Έχοντας λοιπόν κάνει όλη αυτή την ανασκόπηση ξεκινά η διαδικασία του διαγωνισμού για να ολοκληρωθεί το έργο».
Σύμφωνα με την κα Κουτσαλεδάκη πρόκειται για ένα έργο πνοής, ενώ, όπως ανέφερε, το αλιευτικό καταφύγιο της Σκαλέτας είναι το μοναδικό με τέτοιο χαρακτήρα στην περιοχή του βόρειου άξονα του νομού: «Είναι ένα έργο που θα δώσει πνοή στην συγκεκριμένη περιοχή» είπε χαρακτηριστικά.
Όπως εξήγησε αφορά μια λιμενική εγκατάσταση, κρηπιδώματα δηλαδή που θα φιλοξενούν 70 σκάφη αλιευτικού χαρακτήρα. Το έργο θα εξελιχτεί σε λιμενολεκάνη 6 στρεμμάτων, τα βάθη θα κυμαίνονται από τα -3 έως -4,5. Θα διαθέτει -σύμφωνα με την πρόταση που έχει κατατεθεί- μέσα πρόσδεσης 70 σκαφών, θα υπάρχουν παροχές νερού και ρεύματος, πυρόσβεσης με σύγχρονα pillar, θα υπάρχει γερανός ανέλκυσης σκαφών, -που δεν υπάρχει άλλος στην ευρύτερη περιοχή-, πλήρης εξοπλισμός αντιρρύπανσης και παραλαβής πετρελαιοειδών κατάλοιπων και αστικών αποβλήτων, θα υπάρχει ένα βοηθητικό κτίριο αποθήκευσης για τις ανάγκες των αλιέων.
Το κυρίως έργο είναι λιμενική υποδομή το οποίο δεν αλλοιώνει το περιβάλλον της περιοχής. Παράλληλα περιλαμβάνει τα εξής υποέργα: μια κατασκευή του προσήνεμου μόλου και θωράκισή του, δίκτυα Κοινής Ωφελείας, προμήθεια του εξοπλισμού, προμήθεια και τοποθέτηση γερανού για τις λειτουργικές ανάγκες του καταφυγίου και φωτοσήμανση.
«Το αλιευτικό καταφύγιο της Σκαλέτας είναι το μοναδικό χαρακτηρισμένο αλιευτικό στο βόρειο άξονα του νομού. Είναι ένα έργο που ανοίγει προοπτικές διασύνδεσης του λιμένα Ρεθύμνου με το συγκεκριμένο καταφύγιο όσο και με τους όμορους λιμενίσκους Μπαλίου και Πανόρμου. Δίνει προοπτικές ανάπτυξης και ελλιμενισμού 70 σκαφών, που λέγεται και αναφέρεται αλιευτικός ο χαρακτήρας του, αλλά μπορεί να φιλοξενήσει οποιοδήποτε σκάφος της περιοχής, καθώς θα υπάρχει άμεση γειτνίαση με τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία και αυτό θα δώσει ώθηση και ανάπτυξη και τουριστικά για την ευρύτερη περιοχή. Επίσης συνοδά έργα που θα γίνουν θα συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξης της περιοχής και όλα αυτά δημιουργούν ένα νέο ο προφίλ για την συγκεκριμένη περιοχή», ανέφερε χαρακτηριστικά η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, η οποία ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλλαν στην χρηματοδότηση του έργου, ώστε αυτό να μπει σε τροχιά υλοποίησης: «Σαν πρόεδρος του Λ.Τ. θέλω να ευχαριστήσω τόσο το Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου, την υπηρεσία για την παρακολούθηση, την εκπόνηση τεχνικών δελτίων και την παρακολούθηση της διαδικασίας από το 2017 μέχρι σήμερα. Επίσης θέλω να ευχαριστήσω τους τοπικούς βουλευτές του νομού και συγκεκριμένα τον Γιάννη Κεφαλογιάννη για τη συνεργασία που είχαμε για να τρέξει το έργο, την Περιφέρεια Κρήτης γιατί θα κάνει το διαγωνισμό και ενέκρινε ήδη τους όρους διακήρυξης του διαγωνισμού, καθώς και τον Δήμο Ρεθύμνης και την τεχνική του υπηρεσία για όλα τα έργα ασφάλειας που μελετώνται με το συγκεκριμένο αλιευτικό καταφύγιο τόσο το έργο της λιμενικής υποδομής όσο και άλλα υποέργα» κατέληξε.