Ανοίγει δρόμος για την υλοποίηση ενός σημαντικού έργου που αφορά την οδική ασφάλεια στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, καθώς ολοκληρώθηκε η μελέτη για το τμήμα Πάνορμος – Σκαλέτα – Σταυρωμένος.
Ο μελετητής παρέδωσε την μελέτη στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, όπου αφού έγινε ο σχετικός έλεγχος από την Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων, θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο για την σχετική έγκριση και στην συνέχεια στο υπουργείο Υποδομών, όπου, αφού καθοριστούν οι αρμοδιότητες για την υλοποίησή του, θα χρηματοδοτηθεί από το εξασφαλισμένο ευρωπαϊκό κονδύλι των 25 εκ. ευρώ, που διατίθεται για έργα οδικής ασφάλειας σε όλη την Κρήτη.
Η συγκεκριμένη μελέτη χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το οδικό αυτό τμήμα εντός των ορίων του Νομού Ρεθύμνου αποτελεί ένα από τα δώδεκα, τα οποία έχουν επισημανθεί από τους μελετητές σε συνεργασία με το τμήμα τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί στην περιοχή.
Ειδικότερα το τμήμα αυτό βρίσκεται στην τέταρτη θέση επικινδυνότητας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 4,3 εκ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η συνολική μελέτη αφορά σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην εφημερίδα μας ο Γιώργος Αγαπάκης ένα τμήμα δρόμου 99 χλμ., στο οποίο θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις.
Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους του οδικού δικτύου έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας, όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:
α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)
β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λιμένες (11 χλμ.)
δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)
Σε σχετικές δηλώσεις του ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ., Γιώργος Αγαπάκης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Υποβλήθηκε μόλις χθες η μελέτη στον Ο.Α.Κ. Άμεσα, μέσα στις επόμενες ημέρες θα κάνουμε ως υπηρεσία (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων) τον έλεγχο και μετά θα κάνουμε εισήγηση στο διοικητικό συμβούλιο προκειμένου να εγκριθεί με ενδεχόμενες παρατηρήσεις και συμπληρώσεις. Μετά την έγκρισή της, θα γίνει συζήτηση με το Υπουργείο, ώστε να μπει στην διαδικασία εντάξεως στο Πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας. Μετά την έγκριση αυτή, θα γνωστοποιηθεί στο υπουργείο η απόφαση ότι είμαστε έτοιμοι, εφόσον μας δοθούν και οι αρμοδιότητες του Ο.Α.Κ. για τα θέματα επεμβάσεων σε ζητήματα οδικής ασφάλειας ή σε θέματα έργων -δεν έχει δοθεί ακόμα- θα προχωρήσουμε. Ακούω ότι η λεγόμενη διαπιστωτική πράξη αρμοδιοτήτων θα εγκριθεί πολύ σύντομα, αλλά δεν έχω κάποια απόφαση. Την χρειαζόμαστε την διαπιστωτική πράξη, γιατί εφόσον έχουν μετατεθεί οι αρμοδιότητες της οδικής ασφάλειας επί των άλλων έργων, των αποκαταστάσεων, τότε ο Ο.Α.Κ., νομιμοποιείται να υποβάλλει πρόταση και τεχνικό δελτίο στην διαχειριστική αρχή. Άρα αυτή τη στιγμή δεν μπορεί. Έχουμε κάνει και άλλες μελέτες οδικής ασφάλειας, όπως είναι το τμήμα στην Γεωργιούπολη-Πετρές, όπως είναι το τμήμα Καλύβες-Σούδα και Σούδα-Καλύβες, έχουμε λοιπόν ετοιμάσει και τα συμβατικά τεύχη και το τεχνικό δελτίο αλλά δεν μπορούμε να τα εντάξουμε εάν πρώτα δεν οριστούν, τα αποφαινόμενα όργανα. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί εξαιτίας του ζητήματος των αρμοδιοτήτων, να έχουμε καθυστέρηση. Την διαπιστωτική πράξη, την εγκρίνει το Υπουργείο Υποδομών αλλά, η διαδικασία φαίνεται να ελέγχεται από την Γραμματεία της Κυβέρνησης».
Σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη η μελέτη για τα έργα οδικής ασφάλειας ανατέθηκε σε μελετητή από τον Ο.Α.Κ. με προϋπολογισμό 500.000 ευρώ και σήμερα πλέον όλες βρίσκονται στο τελικό στάδιο.
Ειδικότερα πρόκειται για τα παρακάτω οδικά τμήματα:
1) α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.) (προϋπολογισμός 4,6 εκατομμύρια) έχει ήδη εγκριθεί από τον Ο.Α.Κ. και σταλεί στο Υπουργείο. Η Διεύθυνση Συντηρήσεων και Σταθερής Τροχιάς έχει αναλάβει να το εντάξει και να το δημοπρατήσει.
2) β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.) με προϋπολογισμό 13 εκ. εκατομμύρια. Για το έργο αυτό έχει συνταχτεί τεχνικό δελτίο και όχι σταλεί στο Υπουργείο.
3) γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λιμένες (11 χλμ.) με προϋπολογισμό 3,25 εκατομμυρίων έχει εγκριθεί η μελέτη.
4) Σκαλέτα-Σταυρωμένος-Πάνορμο (9 χιλιόμετρα), προϋπολογισμός 4,3 εκ. ευρώ.
5) Γεωργιούπολη-Καβρός-Πετρές, προϋπολογισμού 11 εκ. ευρώ. Η μελέτη έχει εγκριθεί από το 2018, έχει σταλεί στην Διεύθυνση Συντηρήσεων και Σταθερής Τροχιάς, η οποία περιμένει κάτι στατικές μελέτες προκειμένου να το εντάξει. Υπάρχει όμως και η δεύτερη φάση πάλι στο τμήμα Γεωργιούπολη-Καβρός-Πετρές, που αφορά το παράπλευρο τμήμα των γεφυρών των ρεμάτων και των ποταμών, που θα μετατεθεί αργότερα γιατί είναι υπό ανάθεση μια στατική μελέτη των γεφυρών.
«Όλες οι μελέτες είναι εγκεκριμένες εκτός από το τμημα Σκαλέτα -Σταυρωμένος-Πάνορμο. Δηλαδή 4 από τις 5 είναι ώριμες. Η μελέτη της οδικής ασφάλειας έχει ανατεθεί από τον Ο.Α.Κ. σε μελετητή από το 2018 με ανοικτή διαδικασία, και έχει υποβάλλει τις μελέτες αυτές που σας αναφέρω.
Τα έργα αυτά μαζί με το έργο του ανισόπεδου κόμβου της Αγίας Πελαγίας (8,7 εκατομμυρίων), που εκτελείται τώρα είναι ένα σύνολο 47 εκατομμυρίων. Από εκεί και πέρα, υπάρχει και μία ομάδα άλλων έργων (28 εκ. ευρώ) που αφορούν αποκαταστάσεις κατολισθήσεων σε διάφορα πρανή όπως είναι τα Μεγάλα χωράφια, όπως είναι ο Σταλός, ο Γαλατάς, ο Μαυρομούστακος στα Χανιά, και στην περιοχή του Ρεθύμνου έχουμε Σίσσες-Φὀδελε, η περιοχή του ρέματος Καλαϊτζάκη, η Κακιά Στροφή στο Ηράκλειο, ο Σταυρωμένος στο Ρέθυμνο, ο Χυτάς στους Πέρα Γαλήνους. Όλα αυτά είναι μια ομάδα άλλων έργων που ήδη το Υπουργείο έχει κάνει δύο αναθέσεις. Η πρώτη ήταν ένα μικρό έργο 1,2 εκ. και η δεύτερη 7,8 εκ. και θα ακολουθήσουν άλλες δύο, τις οποίες δεν γνωρίζω αν θα τις κάνει ο Ο.Α.Κ. ή το Υπουργείο. Τα χρήματα των αποκαταστάσεων δεν πηγάζουν από κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, αλλά από εθνικούς πόρους. Είχε ανατεθεί αρχικά ένα κονδύλιο 15 εκατομμυρίων, το οποίο έχει ζητηθεί να αυξηθεί για να μπορέσουν να ολοκληρωθούν και αυτά τα έργα. Όμως αυτά τα έργα δεν πάνε με ανοιχτή διαδικασία, αλλά με μία ειδική, λόγω επείγοντος. Είναι περίπου 6 διαφορετικά έργα, εκ των οποίων τα δύο έχουν ανατεθεί και απομένουν άλλα τέσσερα» υποστήριξε ο κ. Αγαπάκης.
Στόχος η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 50%
Οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης χαρακτηρίζονται ζωτικής σημασίας, ενώ ο στόχος που είχε τεθεί εξαρχής είναι ο περιορισμός των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 50%. Ειδικότερα, ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων Γιώργος Αγαπάκης, τόνισε: «Η οδική ασφάλεια είναι μία μεγάλη υπόθεση με δύο παραμέτρους: τον ανθρώπινο παράγοντα και το οδικό περιβάλλον, το οποίο καλό είναι να βελτιωθούν οι συνθήκες ασφάλισης, που αφορούν το οδόστρωμα, τα στάδια των πρανών, την απορροή των όμβριων υδάτων, με την καταχώρηση οριζόντιας σήμανσης. Είναι βραχυπρόθεσμα έργα και ανά δεκαετία έχουμε ένα πρόγραμμα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Τη δεκαετία 2000-2010 και 2010-2020 έχουμε κάνει έργα οδικής ασφάλειας και τώρα βρισκόμαστε σε αυτό το πλαίσιο, του ΕΣΠΑ 2014-2020, να δημοπρατηθούν με ανοιχτή διαδικασία όλα αυτά τα έργα που αναφέραμε πριν. Σκοπός είναι να μειωθούν τα οδικά ατυχήματα και ο δείκτης ατυχημάτων ανά εκατομμύριο επιβατοχιλιομέτρων, να μειωθεί στο 50%. Αυτά τα έργα λοιπόν χρηματοδοτούνται και όλα αυτά τα έργα πρέπει να τα επιβλέψει και να τα παρακολουθήσει ο Ο.Α.Κ., αφού και τις αρμοδιότητές τους θα τις αναλάβει ο Ο.Α.Κ. Απομένει πλέον το τελευταίο στάδιο, που είναι η πλήρης ωρίμανση σε κάποιες λεπτομέρειες, η σύνταξη τεχνικών δελτίων, συμβατικών τευχών κτλ.
Ο Ο.Α.Κ.έχει κάνει και στο παρελθόν ενέργειες πράξης κοινωνικής εταιρικής ευθύνης, όπως είναι κάποιες ημερίδες. Σημασία έχει να οριστούν οι αρμοδιότητες με τα αποφαινόμενα όργανα, να προχωρήσουν οι μελέτες των έργων και σε συνεργασία πάντα με το υπουργείο Υποδομών, να προχωρήσει αυτό το πακέτο της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας. Είπαμε ότι οι παράμετροι είναι δύο και όλα εξαρτώνται και από τον ίδιο τον ανθρώπινο παράγοντα».
Εκκρεμεί η ανάθεση σε σύμβουλο για τους κόμβους Βοθρού και Ατσιποπούλου
Εν τω μεταξύ, σε ό,τι αφορά τις μελέτες των κόμβων Βοθρού στο Γεράνι και Ατσιποπούλου, αυτές βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν τη δημοσίευση της απόφασης από το τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου Υποδομών για να ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσής τους σε σύμβουλο.
Τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού στο Γεράνι, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, με δεδομένη την επικινδυνότητα που διατρέχουν καθημερινά οι εκατοντάδες οδηγοί που κινούνται επί του Β.Ο.Α.Κ.
Ειδικότερα, ο κόμβος Ατσιποπούλου, από την αρχή της κατασκευής και λειτουργίας του έχει επισημανθεί ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, μιας και δεν είναι σαφής η σειρά προτεραιότητας των οχημάτων, με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται βάσει συνεννόησης των ίδιων των οδηγών, ενώ δεν είναι λίγες και οι φορές που έχουν καταγραφεί στο σημείο τροχαία ατυχήματα.