Στο επόμενο τεχνικό συμβούλιο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης θα συζητηθεί η μελέτη οδικής ασφάλειας που αφορά το Τμήμα Σκαλέτας – Πανόρμου, προκειμένου να γίνουν σχετικές τροποποιήσεις ή βελτιώσεις και στη συνέχεια ο φάκελος να κατατεθεί προς έγκριση στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού για να ανοίξει ο δρόμος δημοπράτησης του έργου, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το εξασφαλισμένο ευρωπαϊκό κονδύλι των 25 εκ. ευρώ, που διατίθεται για έργα οδικής ασφάλειας σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο της Κρήτης.
Η συγκεκριμένη μελέτη χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το οδικό αυτό τμήμα εντός των ορίων του Νομού Ρεθύμνου αποτελεί ένα από τα δώδεκα, τα οποία έχουν επισημανθεί από τους μελετητές σε συνεργασία με το τμήμα τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί στην περιοχή.
Ειδικότερα το τμήμα αυτό βρίσκεται στην τέταρτη θέση επικινδυνότητας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 4,3 εκ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η συνολική μελέτη αφορά σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην εφημερίδα μας ο Γιώργος Αγαπάκης ένα τμήμα δρόμου 99 χλμ., στο οποίο θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις.
Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους του οδικού δικτύου έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας, όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:
α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)
β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λίμνες (11 χλμ.)
δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)
ε) Π4 – Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.)
«Όλες οι μελέτες είναι εγκεκριμένες εκτός από το τμήμα Σκαλέτα – Σταυρωμένος – Πάνορμο. Δηλαδή 4 από τις 5 είναι ώριμες. Η μελέτη της οδικής ασφάλειας έχει ανατεθεί από τον Ο.Α.Κ. σε μελετητή από το 2018 με ανοικτή διαδικασία και έχει υποβάλλει τις μελέτες αυτές. Η μελέτη για το οδικό τμήμα Πάνορμο – Σκαλέτα είναι η τελευταία που βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Είναι δηλαδή έτοιμη, έχει εκπονηθεί από τους μελετητές και έχει υποβληθεί στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Ο φάκελος, θα ελεγχθεί από το τεχνικό συμβούλιο του Οργανισμού, το οποίο θα γνωμοδοτήσει σχετικά και στη συνέχεια θα κατατεθεί προς έγκριση στο Δ.Σ. του Ο.Α.Κ. Ήδη έχει βγει με ΦΕΚ απόφαση του υπουργείου για τις αρμοδιότητες. Αυτό σημαίνει ότι μετά την έγκριση θα λάβει γνώση η αναθέτουσα αρχή που έχει οριστεί ότι είναι η Διεύθυνση Συντήρησης του υπουργείου Υποδομών και μετά τη διαδικασία της δημοπράτησης θα ασχοληθεί ο Ο.Α.Κ. για την υλοποίηση του έργου. Το πρώτο στάδιο είναι έγκριση της μελέτης και η υποβολή της στην Διεύθυνση Συντήρησης του υπουργείου που θα κάνει την τελική ένταξη. Δεν μπορούμε να προβλέψουμε με ακρίβεια τους χρόνους γιατί απαιτείται μια διαδικασία, εκτιμώ ωστόσο ότι η δημοπράτηση θα γίνει εντός του 2021» ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού, Γιώργος Αγαπάκης.
Συνολικά, οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης χαρακτηρίζονται ζωτικής σημασίας, ενώ ο στόχος που είχε τεθεί εξαρχής είναι ο περιορισμός των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 50%. Ειδικότερα, ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων Γιώργος Αγαπάκης, τόνισε: «Η οδική ασφάλεια είναι μία μεγάλη υπόθεση με δύο παραμέτρους: τον ανθρώπινο παράγοντα και το οδικό περιβάλλον, το οποίο καλό είναι να βελτιωθούν οι συνθήκες ασφάλισης, που αφορούν το οδόστρωμα, τα στάδια των πρανών, την απορροή των όμβριων υδάτων, με την καταχώρηση οριζόντιας σήμανσης. Είναι βραχυπρόθεσμα έργα τα οποία χαρακτηρίζονται άκρως απαραίτητα έως ότου κατασκευαστεί ο νέος βόρειος οδικός άξονας».
Εν αναμονή για την ανάθεση των μελετών για τους κόμβους Βοθρού και Ατσιποπούλου
Εν τω μεταξύ, σε ό,τι αφορά τις μελέτες των κόμβων Βοθρού στο Γεράνι και Ατσιποπούλου, αυτές βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν τη δημοσίευση της απόφασης από το τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου Υποδομών για να ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσής τους σε σύμβουλο.
Τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού στο Γεράνι, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, με δεδομένη την επικινδυνότητα που διατρέχουν καθημερινά οι εκατοντάδες οδηγοί που κινούνται επί του Β.Ο.Α.Κ.
Ειδικότερα, ο κόμβος Ατσιποπούλου, από την αρχή της κατασκευής και λειτουργίας του έχει επισημανθεί ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, μιας και δεν είναι σαφής η σειρά προτεραιότητας των οχημάτων, με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται βάσει συνεννόησης των ίδιων των οδηγών, ενώ δεν είναι λίγες και οι φορές που έχουν καταγραφεί στο σημείο τροχαία ατυχήματα.
«Περιμένουμε τις σχετικές αποφάσεις του υπουργείου που ξέρουμε ότι τις προχωρούν. Αυτή την ενημέρωση έχω ότι τις προχωρά η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών. Μόλις ανακοινωθούν αυτές οι αποφάσεις θα πρέπει αν γίνει η διαδικασία του άρθρου 128 γιατί οι αποφάσεις αυτές εμπεριέχουν και τη χρηματοδότηση, που σημαίνει ότι θα ξεκινήσει η διαδικασία της ανάθεσης των μελετών για να γίνει η εκπόνησή τους» τόνισε ο κ. Αγαπάκης.