Με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Φιλόδημος 2 ετοιμάζονται οι μελέτες λιμενικών υποδομών στους δήμους Ρεθύμνου, Αγίου Βασιλείου και Μυλοπόταμου. Πρόκειται στο σύνολό τους για έργα αναπτυξιακά που θα δώσουν νέα πνοή στις περιοχές αναβαθμίζοντάς τις αισθητικά και λειτουργικά. Το κόστος των μελετών ανέρχεται στα 2.5 εκ. ευρώ και για τους τρεις δήμους, ενώ ήδη έχουν υπογραφεί οι προγραμματικές συμβάσεις του Λιμενικού Ταμείου με τους δήμους Ρεθύμνου και Αγίου Βασιλείου, ενώ τις επόμενες ημέρες και αφού δοθεί η σχετική έγκριση από το υπουργείου Ναυτιλίας θα υπογραφεί και η προγραμματική σύμβαση με τον δήμο Μυλοποτάμου.
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδάκη-Καπετανάκη, για τους δήμους Ρεθύμνου και Μυλοποτάμου που έχουν ήδη υπογραφεί οι προγραμματικές συμβάσεις ετοιμάζονται τα τεύχη δημοπράτησης για να προκηρυχτούν οι σχετικοί διαγωνισμοί. Κάθε διαγωνισμός για την ανάδειξη μελετητή θα προκηρύσσεται χωριστά, που σημαίνει ότι ανάλογα το έργο έχει διαφορετικό χρόνο υλοποίησης. Για κάθε μελέτη που ολοκληρώνεται το Λιμενικό Ταμείο θα κληθεί να αναζητήσει στη συνέχεια πηγή χρηματοδότησης, ώστε να μπορέσει η κάθε μελέτη που θα γίνει να μετουσιωθεί σε έργο.
Ειδικότερα, για τον δήμο Ρεθύμνης οι μελέτες που θα εκπονηθούν είναι συνολικού προϋπολογισμού 1.726.939,97€ (συμπεριλαμβανόμενου ΦΠΑ) και αφορούν στην κατασκευή, βελτίωσης και συντήρησης των λιμενικών υποδομών Δήμου Ρεθύμνης.
Αναλυτικά πρόκειται για τις παρακάτω μελέτες έργων:
1) Μελέτη ανάδειξης και αξιοποίησης του κτιρίου Τελωνείου στο ενετικό λιμάνι Ρεθύμνου, καθώς και του περιβάλλοντος του χώρου, προϋπολογισμού 696.669,39€.
2) Μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης περιοχής Κιουλούμπαση εντός της χερσαίας ζώνης λιμένος Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 276.681,60€.
3) Μελέτη αποκατάστασης αιγυπτιακού φάρου ενετικού λιμένα Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 140.616,57€.
4) Μελέτη έργων εγκατάστασης πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιου λιμένος Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 542.629,26€.
5) Μελέτη χωροθέτησης λιμενικών υποδομών διακίνησης οχληρών φορτίων Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 70.343,15€.
Φορέας υλοποίησης του έργου είναι ο Δήμος Ρεθύμνης και η Διεύθυνση των τεχνικών του Υπηρεσιών δεδομένου ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο δεν διαθέτει επαρκώς στελεχωμένη Τεχνική Υπηρεσία προκειμένου να ανταποκριθεί επαρκώς στις απαιτούμενες μελέτες.
Η υπογραφείσα προγραμματική σύμβαση, η οποία υπόκειται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχει διάρκεια 12 μήνες, με έναρξη ισχύος την ημέρα υπογραφής της.
Όπως ανέφερε η κα Κουτσαλεδάκη «Πρόκειται για 5 διαφορετικούς διαγωνισμούς. Υπογράψαμε τη σύμβαση για να ξεκινήσει η διαδικασία των διαγωνισμών. Τα τεύχη δημοπράτησης είναι έτοιμα και θα πρέπει να γίνει η διαδικασία από τους μηχανικούς του δήμου, ηλεκτρονικά. Κάθε μελέτη ενδεχομένως να έχει και άλλους αναδόχους και απευθύνεται σε διαφορετικές μελετητικές εταιρείες και γραφεία. Σαν λιμενικό ταμείο έχουμε ένα μηχανικό και θέλουμε την στήριξη του Δήμου για να κάνει αυτός τους διαγωνισμούς».
Αναλυτικότερα, σε ό,τι αφορά μελέτη αποκατάστασης του αιγυπτιακού φάρου η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου διευκρίνισε ό,τι αφορά την στατικότητα του πάνω τμήματός του και όχι τα ύφαλα, τα οποία έχουν ήδη αποκατασταθεί το προηγούμενο διάστημα, καθώς και το φωτισμό: «Η μελέτη αφορά στην αρχιτεκτονική, την στατικότητα του Φάρου και την ανάδειξη του φωτισμού του. Πριν δύο χρόνια μέσω του προγράμματος ΠΕΠ1420 με 337.000 ευρώ είχαν ενισχυθεί όλα τα ύφαλα τμήματα του ενετικού λιμένα και ο Φάρος. Το κάτω κομμάτι δηλαδή του Φάρου είναι «θεραπευμένο» στατικά. Έχει ενισχυθεί από κάτω με την παραπάνω εργολαβία και από εκεί και πέρα τώρα κάνουμε την μελέτη μέσω του «Φιλόδημου» για την αρχιτεκτονική ανάδειξή του, την στατικότητα μόνο του πάνω τμήματός του και καθώς επίσης και την ανάδειξη του φωτισμού».
Για την μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης της περιοχής Κιουλούμπαση, συνολικού προϋπολογισμού 277.000 ευρώ η μελέτη σύμφωνα με την κα Κουτσαλεδάκη: «Περιλαμβάνει τοπογραφική αποτύπωση, αρχιτεκτονικές λύσεις για τις κατασκευές, μηχανικούς και ηλεκτρονικούς τύπους μηχανημάτων για τον έλεγχο των αυτοκινήτων, κατασκευή πεζοδρομίων, καθώς και τα υλικά θα χρησιμοποιηθούν τόσο για τα σκίαστρα όσο και για το κάτω οδόστρωμα, έτσι ώστε να αποτελεί βιοκλιματική λύση. Η μελέτη παράλληλα θα σέβεται και την άμεση γειτνίαση με την Παλιά Πόλη και το Φρούριο της Φορτέτζας. Δεν θα χρησιμοποιήσουμε λοιπόν προχωρημένα υλικά που να προσβάλλουν τη φυσιογνωμία της Παλιάς Πόλης. Ήδη μέχρι τώρα το παραλιακό μας μέτωπο έχει αντιμετωπιστεί μέσω μελέτης και όλες παρουσιάζουν μια ομοιομορφία όπως στην Ελευθερίου Βενιζέλου. Ήρθε ο καιρός λοιπόν και για την Κιουλούμπαση, μία πολύπαθη περιοχή και λόγω των φορτηγών που καθημερινά έχουν διέλευση από την συγκεκριμένη περιοχή αλλά και των διερχόμενων αυτοκινήτων που «πάσχει» τόσο από κυκλοφοριακό κόστος επιβάρυνσης όσο και αισθητικό, καθώς πάντα μιλάμε για Παλιά Πόλη να ξεκινήσει η μελέτη αυτή και μόλις έχουμε ανάδοχος να μπορέσουμε να διαβουλευτούμε και με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, όσο και με τα «θέλω» των ανθρώπων στην ευρύτερη περιοχή αλλά και των αναγκών, προκειμένου να τελεσφορήσει αρχικά μια μελέτη και αργότερα να ανοίξουν άξονες για την χρηματοδότηση της συγκεκριμένης παρέμβασης».
Η μελέτη για τα έργα πρόσδεσης κρουαζερορόπλοιων προϋπολογισμού 542.629,26€ θα προκύψει μέσα από διεθνή διαγωνισμό με ένα χρονικό διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών, προκειμένου να αναδειχθεί ο ανάδοχος και να ξεκινήσει η μελέτη.
Η μελέτη για την χωροθέτηση λιμενικών υποδομών διακίνησης οχληρών φορτίων Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 70.343,15€ αφορά ουσιαστικά στην αναζήτηση θέσης για το εμπορικό λιμάνι: «Θεωρούμε ότι η εμπορική δραστηριότητα επιβαρύνει τον περιφερειακό και την Παλιά Πόλη, άρα είναι μια επιβεβλημένη ανάγκη την οποία επιθυμούν να αλλάξει και οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι αυτό, εταιρείες δηλαδή φορτοεκφόρτωσης, μεταφοράς οικοδομικών υλικών, καυσίμων κτλ. Πρέπει να ξεκινήσει μια μελέτη διερεύνησης, έτσι ώστε μια τέτοια δραστηριότητα να μπορεί να εξελιχθεί έξω από το Ρέθυμνο. Δεν μιλάμε για την περιοχή του Κουμπέ, αλλά για μια περιοχή σε άμεση γειτνίαση με την εθνική οδό. Επίσης δεν καταργεί το υφιστάμενο λιμάνι όπου θα μπορεί να υποδέχεται την επιβατική μας κίνηση, τα σκάφη αναψυχής, την μαρίνα μας, αλλά θα έχει έναν επιπλέον άξονα όπου είναι καθαρά αναπτυξιακός για το Ρέθυμνο. Θέλουμε την επιχειρηματικότητα και δεν επιθυμούμε να την διώξουμε σε όμορους νομούς. Διεκδικούμε την διερεύνηση και την μεταφορά του ήδη υπάρχοντος αποκτήματος, με αξιοπρέπεια, σε κάποιο σημείο που να μπορεί να αποκτήσει φτερά και αισιοδοξία προόδου και αναπτυξιακό χαρακτήρα, να μπορέσει να μπει σε προγράμματα και να βελτιώσει το κομμάτι της επιχειρηματικότητας. Το σημείο αυτό θα κριθεί κατάλληλο μετά από μελέτη που θα γίνει από λιμενολόγους, μηχανικής, ανάγλυφης περιοχής, βυθομέτρων, κλιματισμού. Πρόκειται επίσης και για την μοναδική τέτοιου είδους δραστηριότητα που συμβαίνει στο λιμάνι μας οπότε δεν μπορούμε να την καταργήσουμε. Μέχρι τότε έχει διατηρηθεί η θέση της εμπορικής κίνησης στο τμήμα που βρίσκεται ήδη. Θα διαρκέσει αρκετό διάστημα η εν λόγω μελέτη αλλά θα δημιουργήσει ένα κρηπίδωμα», είπε χαρακτηριστικά η κα Κουτσαλεδάκη.
Τέλος η μελέτη για την ανάδειξη και την αξιοποίηση του κτιρίου του παλιού Λιμεναρχείου στο Ενετικό Λιμάνι, καθώς επίσης και ο περιβάλλοντας χώρος, προϋπολογισμού 670.000 ευρώ, αφορά μια κτιριακή υποδομή και θα περιβάλλει και τον εξωτερικό χώρο, το Καρνάγιο. Πρόκειται για ένα κτίριο 1300 του 1920, όπου χρειάζεται να μελετηθεί τοπογραφικά και αρχιτεκτονικά και όσον αφορά κυρίως τις στατικές ενισχύσεις.
Στο λιμάνι Αγίας Γαλήνης που βρίσκεται στον Δήμο Αγίου Βασιλείου η μελέτη αφορά τον χωροταξικό σχεδιασμό και ανάπτυξη του λιμένα Αγίας Γαλήνης, προϋπολογισμού 294.429,79€.
Στα λιμάνια Πανόρμου, Μπαλί και Σισσών του Δήμου Μυλοποτάμου θα γίνουν οι παρακάτω μελέτες:
(Α) Λιμένας Πανόρμου: προϋπολογισμού 176.677,98€.
(Β) Λιμένας Μπαλί: προϋπολογισμού 148.526,57€.
(Γ) Λιμένας Σισσών: προϋπολογισμού 24.430,15€.
Στόχος είναι να δημιουργηθούν σύγχρονες υποδομές αλλά και να βελτιωθούν λειτουργικά και αισθητικά σημεία της ευρύτερης περιοχής του λιμανιού προσδίδοντας υπεραξία και βελτιώνοντας το λειτουργικό σκέλος σε τομείς και δραστηριότητες που σήμερα αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα. Οι παρεμβάσεις αυτές θα ανοίξουν τον δρόμο για νέες διεκδικήσεις σε τομείς που μπορούν να δώσουν με τη σειρά τους νέα ώθηση στην ανάπτυξη του τουρισμού και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
«Όλες αφορούν έργα αναπτυξιακά για την επόμενη 15ετία. Μία φρέσκια ματιά που έχει να κάνει με ανάγκες προκειμένου η ανάπτυξη και στο λιμάνι να ξεκινήσει έχοντας υπ’ όψιν ότι εμείς φιλοξενούμε την επιβατική κίνηση, την επιχειρηματικότητα, διεκδικούμε την κρουαζιέρα, όσο και το κομμάτι ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού με γιοτ και ιστιοφόρα. Συνδυαστικά πια όλες αυτές οι μελέτες στοχεύουν εκεί. Όλα τα λιμάνια πρέπει να στηρίζονται υποδομικά το ένα από το άλλο για ένα μεγαλύτερο δίκτυο ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού και ανάπτυξης επιχειρηματικής εμπορικότητας. Μαζί με την προσπάθεια που ήδη κάνει ο Δήμος για την βελτίωση της ποιότητας ζωής μας θα αρχίσουν να αναδεικνύουν και την ανάπτυξη στην θάλασσα.
Είναι η πρώτη φορά που ο «Φιλόδημος» ενέταξε λιμενικά έργα και είχαν κατατεθεί 3 μελέτες. Ο δικός μας προϋπολογισμός των 2,5 εκατ. που αφοράει και τους 3 δήμους, Ρεθύμνης, Αγ. Βασιλείου και Μυλοποτάμου, δείχνει τις ήδη υπάρχουσες επιτακτικές ανάγκες.
Μόνο στο δήμο Ρεθύμνης το κοστολόγιο των μελετών είναι 1.730.000, για τον Αγ. Βασίλειο είναι 295.000 που αφορά διαγωνισμό μελέτης που θα ξεκινήσει για περιβάλλοντα χώρο, αποτύπωση, βιοτεχνικές μελέτες, αρχιτεκτονικά, φωτισμό, στατικότητες για το λιμάνι της Αγίας Γαλήνης. Για τον Μυλοπόταμο, περιμένουμε την έγκριση της προγραμματικής από το υπ. Ναυτιλίας για Σίσσες, Μπαλί κτλ.
Ελπίζουμε να έχουμε ήδη πάρει εγκρίσεις μελετών, να έχουν γίνει οι διαγωνισμοί και να τελεσφορήσουν οι μελέτες, να έχουμε πάρει εγκρίσεις από τα Υπουργεία, και από εκεί και πέρα όταν ανοίξουν οι άξονες θα είμαστε έτοιμοι ως προς την διεκδίκηση κονδυλίων, ώστε όλα αυτά να γίνουν πραγματικότητα» ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου.