Τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για το έργο κατασκευής του μεγάλου οδικού έργου της Κρήτης, δηλαδή του ΒΟΑΚ.
Το πλαίσιο που θα διέπει την προκήρυξη των μελετών του έργου ανακοινώθηκε χθες από τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, μέσω της ανάρτησης στη Διαύγεια των εγκρίσεων διενέργειας δυο διεθνών διαγωνισμών. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ανάρτηση στη Διαύγεια αφορά αποκλειστικά την έγκριση από τη διυπουργική επιτροπή, του τρόπου κατασκευής των 194 χιλιομέτρων του ΒΟΑΚ και όχι την προκήρυξη διαγωνισμών του έργου.
Όπως ήδη είχε διαρρεύσει τις τελευταίες μέρες ο κ. Σπίρτζης προκρίνει τον «τεμαχισμό» του έργου σε τρία τμήματα:
α) Χανιά-Ηράκλειο
β) Χερσόνησος -Νεάπολη
γ) Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Το πρώτο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, σύμφωνα με το υπουργικό σχέδιο, θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης. Θα γίνει δηλαδή προεπιλογή των εταιρειών που πληρούν τα οικονομικά κριτήρια για κατασκευή ενός τέτοιου μεγάλου έργου, θα ακολουθήσει η επιλογή τους με προσφορά για μελετοκατασκευή.
Το δεύτερο τμήμα, Χερσόνησος-Νεάπολη, προβλέπεται από το υπουργικό σχέδιο να κατασκευαστεί με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) η οποία θα προβλέπει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας».
Και για τα δυο παραπάνω τμήματα του οδικού έργου οι διαγωνισμοί που θα διενεργηθούν θα είναι διεθνείς.
Για το τρίτο και μικρότερο τμήμα, Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, το υπουργείο προβλέπει την κατασκευή του με δημόσια σύμβαση έργου, δηλαδή ως παραδοσιακό δημόσιο έργο.
Από τις ανακοινώσεις του υπουργού Υποδομών απουσιάζει ένα ακόμα τμήμα για το οποίο ουδεμία αναφορά γίνεται: Το τμήμα Χανιά-Καστέλι Κισσάμου. Το γεγονός αυτό αναμένεται να πυροδοτήσει αντιδράσεις.
Ο Χρήστος Σπίρτζης προχώρησε και στη δημοσίευση απόφασης πρόσληψης κυκλοφοριακού συμβούλου, μέσω σύναψης σύμβασης παροχής υπηρεσιών για την εκπόνηση κυκλοφοριακού μοντέλου και τις προβλέψεις του κυκλοφοριακού φόρτου στον ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος στο πλαίσιο της προετοιμασίας των διεθνών διαγωνισμών για τη σύναψη συμβάσεων για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ. Το αντικείμενο της σύμβασης παροχής υπηρεσιών κυκλοφοριακού συμβούλου αφορά συνοπτικά:
– Μετρήσεις φόρτων και σύνθεσης κυκλοφορίας
– Προσδιορισμός ανταγωνιστικών μέσων και μελλοντικών έργων
– Ανάπτυξη κυκλοφοριακού πρότυπου προσομοίωσης
– Προβλέψεις για κάθε έτος στόχο
– Εξέταση εναλλακτικών σεναρίων
Αναλυτικά,
Αναρτήθηκαν χθες στο «Διαύγεια» από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη οι εγκρίσεις διενέργειας δυο διεθνών διαγωνισμών για την κατασκευή του έργου του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης.
Το μεγάλο έργο «σπάει» σε τρία τμήματα: Χανιά – Ηράκλειο, Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος, καθένα από τα οποία προβλέπεται να έχει διαφορετικό μοντέλο χρηματοδότησης. Το πρώτο σχεδιάζεται να κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, το δεύτερο με ΣΔΙΤ και το τρίτο ως δημόσιο έργο. Αναλυτικά, ανά τμήμα, οι υπουργικές αποφάσεις προβλέπουν τα παρακάτω:
1. XANIA-ΗΡΑΚΛΕΙΟ
α) Έγκριση διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο».
β) Έγκριση τεύχους πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α’ φάσης του διαγωνισμού), όπως συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης (Δ16).
γ) Ανάθεση της ευθύνης για την προετοιμασία και διεξαγωγή του διαγωνισμού στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης (Δ16) και τα αρμόδια κατ’ αντικείμενο τμήματα αυτής.
Το έργο του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο κρίνεται ως απόλυτης προτεραιότητας και ιεράρχησης από πλευράς οδικής ασφάλειας, κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών και σπουδαιότητας στη στρατηγική μεταφορών της Κρήτης σε συνδυασμό και με τις λοιπές σχεδιαζόμενες υποδομές μεταφορών (νέο αεροδρόμιο Καστελίου, αναβάθμιση αεροδρομίου Χανίων).
Δεδομένων αφενός των χρηματοοικονομικών απαιτήσεων για την υλοποίηση του υπόψη έργου του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά Ηράκλειο και αφετέρου των περιορισμένων χρηματοδοτικών δυνατοτήτων, καθώς και της ιεράρχησης του έργου ως έργο άμεσης προτεραιότητας από την πολιτική ηγεσία, το έργο «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρησης και εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο» θα προωθηθεί προς υλοποίηση με κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα εξασφαλίσει ο οικονομικός φορέας στον οποίο θα ανατεθεί η σύμβαση ως έργο παραχώρησης.
Αποφασίζουμε:
α) Εγκρίνουμε τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο».
β) Εγκρίνουμε το τεύχος πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α’ φάσης του διαγωνισμού), όπως συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης (Δ16).
γ) Αναθέτουμε την ευθύνη για την προετοιμασία και διεξαγωγή του διαγωνισμού και εν γένει αρμοδιοτήτων αναθέτουσας αρχής στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης (Δ16) και τα αρμόδια κατ’ αντικείμενο τμήματα αυτής.
2 -3. ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ-ΝΕΑΠΟΛΗ ΚΑΙ ΝΕΑΠΟΛΗ -ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
1. Το έργο του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος κρίνεται ως απόλυτης προτεραιότητας και ιεράρχησης από πλευράς οδικής ασφάλειας, κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών και σπουδαιότητας στη στρατηγική μεταφορών της Κρήτης σε συνδυασμό και με τις λοιπές σχεδιαζόμενες υποδομές μεταφορών (νέο αεροδρόμιο Καστελίου, αναβάθμιση αεροδρομίου Χανίων).
2. Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο έχει προγραμματιστεί και προκηρύσσεται ως έργο παραχώρησης, ενώ το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος θα προκηρυχθεί προς κατασκευή με δημόσια σύμβαση έργου.
Δεδομένων αφενός των χρηματοοικονομικών απαιτήσεων για την υλοποίηση του υπόψη έργου του ΒΟΑΚ στο Χερσόνησος-Νεάπολη, και αφετέρου των περιορισμένων χρηματοδοτικών δυνατοτήτων, καθώς και της ιεράρχησης του έργου ως έργο άμεσης προτεραιότητας από την πολιτική ηγεσία, το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, και Συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.» θα προωθηθεί προς υλοποίηση με κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα εξασφαλίσει ο ιδιωτικός οικονομικός φορέας στον οποίο θα ανατεθεί η σύμβαση Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Αποφασίζουμε:
α) Εγκρίνουμε τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του έργου «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.».
β) Εγκρίνουμε το τεύχος πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α’ φάσης του διαγωνισμού), όπως συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης (Δ16).
γ) Αναθέτουμε την ευθύνη για την προετοιμασία και διεξαγωγή και εν γένει αρμοδιοτήτων αναθέτουσας αρχής του διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση σύμβασης σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα του έργου «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, και συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με Σ.Δ.Ι.Τ.», στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης (Δ16) και τα αρμόδια κατ’ αντικείμενο τμήματα αυτής.
Πρόσληψη κυκλοφοριακού συμβούλου
Με απόφαση του ο υπουργός Υποδομών προχώρησε στην έγκριση πρόσληψης κυκλοφοριακού συμβούλου.
Αναφέρει σχετικά:
Εγκρίνουμε τη δέσμευση ποσού εκατόν εξήντα μία χιλιάδων διακοσίων ευρώ (161.200,00€) (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%) και διάθεσης ισόποσης πίστωσης, σε βάρος του ενάριθμου έργου 2015ΣΕ07100011 της Σ.Α.Ε.-071 για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών κυκλοφοριακού συμβούλου για την εκπόνηση κυκλοφοριακού μοντέλου και τις προβλέψεις του κυκλοφοριακού φόρτου στον ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος στο πλαίσιο της προετοιμασίας διεθνών διαγωνισμών για τη σύναψη συμβάσεων για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Άγιος Νικόλαος.
Για τους προαναφερόμενους λόγους κρίνεται απολύτως απαραίτητη η πρόσληψη κυκλοφοριακού συμβούλου, προκειμένου να υποβοηθήσει την αρμόδια υπηρεσία στην εκπόνηση κυκλοφοριακού μοντέλου και τις προβλέψεις του κυκλοφοριακού φόρτου στον ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά Άγιος Νικόλαος στα πλαίσια προετοιμασίας διεθνών διαγωνισμών για τη σύναψη συμβάσεων για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Άγιος Νικόλαος.
Το αντικείμενο της σύμβασης παροχής υπηρεσιών κυκλοφοριακού συμβούλου του τίτλου αφορά συνοπτικά
ü Μετρήσεις φόρτων και σύνθεσης κυκλοφορίας
ü Προσδιορισμός ανταγωνιστικών μέσων και μελλοντικών έργων
ü Ανάπτυξη κυκλοφοριακού πρότυπου προσομοίωσης
ü Προβλέψεις για κάθε έτος στόχο
ü Εξέταση εναλλακτικών σεναρίων
Το αντικείμενο του κυκλοφοριακού συμβούλου είναι απολύτως ειδικό και μπορεί να ανατεθεί και υλοποιηθεί αποτελεσματικά μόνο και κατ’ αποκλειστικότητα από εξειδικευμένους επιστήμονες. Περαιτέρω η σύμβαση του κυκλοφοριακού συμβούλου είναι διακριτή και αυτοτελής μη σχετιζόμενη με τις συμβάσεις υπηρεσιών των άλλων συμβούλων ήτοι νομικού, τεχνικού, χρηματοοικονομικού συμβούλου και συμβούλων ανάλυσης κόστους οφέλους και προέλευσης – προορισμού και δεδηλωμένης προτίμησης.
Όπως αναφέρεται στην υπουργική απόφαση οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς που διαθέτουν τη γνώση και εμπειρία για την υλοποίηση του αντικειμένου της σύμβασης του κυκλοφοριακού συμβούλου, όπως προκύπτει και από τα κατατεθέντα στοιχεία εμπειρίας και διάρθρωσης των οικονομικών αυτών φορέων, είναι:
· Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ – Γ. ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, «ΠΟΛΙΝΔΕ»
· ΔΡΟΜΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ Ε.Π.Ε., «ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ»
· ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΚΟΥΤΖΙΚΑΣ
· ΧΑΡΑΞΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε., «ΧΑΡΑΞΗ Α.Ε.»