21 °C Rethymno, GR
01/06/2020

Άλλη μια νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση…

Του ΠΟΛΥΒΙΟΥ ΨΗΝΑ*
Μεγάλη Δευτέρα, πολλοί από εμάς διαβάσαμε σε ιστοσελίδα, με απορία και έκπληξη, ότι το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται για μια ακόμη μεγάλη μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση. Μεγάλη Τετάρτη, μεγάλα δημοσιογραφικά συγκροτήματα παρουσιάζουν την είδηση με ρεπορτάζ και τίτλους, σαν βγαλμένους από το γραφείο τύπου της κυβέρνησης.
Κάθε κριτικά σκεπτόμενος πολίτης, ο οποίος επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από μια τέτοιου βεληνεκούς εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και μάλιστα σε αυτή τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, οφείλει να σταθεί κριτικά και να ζητήσει επαρκείς, λογικές και συγκεκριμένες απαντήσεις από την υπουργό. Σε αυτό το σημείο θα εκθέσουμε μερικές απόψεις σχετικά με τη μεθοδολογία και το πλαίσιο παραγωγής της νομοθετικής πρωτοβουλίας του υπουργείου, περιμένοντας για μια λεπτομερή κατά άρθρο ανάλυση, μόλις γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις.
Αρχικά, το «νέο» πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, στις φάσεις διαμόρφωσής του δεν πέρασε από κανένα είδους δημόσιο διάλογο. Η υπουργός μάλιστα φαίνεται να θέλει να τον αποφύγει μιας και το «πολυνομοσχέδιο» εμφανίζεται αιφνίδια, εν μέσω καραντίνας, ενώ η κοινή γνώμη είναι μονοθεματικά προσηλωμένη στον κορονοϊό και ενώ το υπουργείο Παιδείας δεν έχει λύσει ακόμα σημαντικά θέματα που έχει προκαλέσει το κλείσιμο των σχολείων. Τα νέο πολυνομοσχέδιο αποτελεί σχεδόν αυτούσια μεταφορά από τις κομματικές θέσεις του προγράμματος της Ν.Δ. Άρα, δεν εκφράζει εκτεταμένα τις κοινωνικές ομάδες τις οποίες αφορά και επηρεάζει, παρά μόνο τους συντάκτες του. Είναι δηλαδή ένα ιδεολογικό κείμενο το οποίο μάλιστα δεν έχει προσαρμοστεί στο πλαίσιο των νέων κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών που έχει διαμορφώσει η ζοφερή κατάσταση που ζούμε και θα ζήσουμε τα επόμενα χρόνια.
Κάθε μεταρρύθμιση έχει ένα οικονομικό και κοινωνικό κόστος. Τα δεδομένα με τα οποία έγινε αντικείμενο θεωρητικής πρόσληψης έχουν αλλάξει ραγδαία. Κατά πόσον αυτές οι συνθήκες έχουν σταθμιστεί; Ποιά επιτροπή σοφών έλαβε υπόψη του το υπουργείο; Κατά πόσο ενέπλεξε την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και την ΑΔΙΠΔΕ;
Το νομοσχέδιο αυτό διαρρέει από το υπουργείο σε φίλια ΜΜΕ, αλλά καμία επίσημη ενημέρωση δεν υπάρχει προς τις ομοσπονδίες, τους συλλόγους διδασκόντων, τους καθηγητές και δασκάλους, τις φοιτητικές κοινότητες, τα ΑΕΙ παραγωγικών σχολών, τους υποψήφιους φοιτητές, τις ελληνικές οικογένειες. Καμία ζύμωση, καμία συνδιαμόρφωση ή συμπαραγωγή των μεταρρυθμίσεων. Υποθέτουμε λοιπόν, ότι το νομοσχέδιο αυτό θα είναι για το καλύτερο, μόνο και μόνο επειδή το εμπνεύστηκαν κάποιοι πριν τις εκλογές και κανένας άμεσα εμπλεκόμενος.
Το υπουργείο, μέσα από διαρροές, ενημερώνει ότι το επικείμενο νομοσχέδιο θα αναρτηθεί στο opengov για να γίνει ηλεκτρονική διαβούλευση (;) και με διαδικασίες fast track θα ψηφιστεί τον Μάιο. Υπενθυμίζουμε ότι ακόμα και τώρα, ούτε η επιτροπή των «σοφών επαϊόντων επιδημιολόγων» γνωρίζει αν θα προτείνει την άρση των μέτρων κυκλοφορίας μέχρι τη στιγμή που το υπουργείο επιθυμεί να ψηφιστούν τα μέτρα. Ακόμα δεν ξέρουμε αν και πότε θα ανοίξουν τα σχολεία, πότε και με ποιά σειρά θα επιστρέψουν οι μαθητές στα σχολεία, πότε θα γίνουν οι πανελλήνιες εξετάσεις και με τι προσωπικό (οι συμβάσεις των 40.000 αναπληρωτών λήγουν 30/6). Η υπουργός όμως θέλει να περάσει μακρόπνοο σχέδιο εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.
Το νομοσχέδιο (στον βαθμό που οι δημοσιεύσεις είναι αληθείς) αφορά εκατομμύρια οικογένειες, εκατομμύρια μαθητές, χιλιάδες εκπαιδευτικούς, χιλιάδες σπουδαστές και υποψήφιους φοιτητές και με τις αλλαγές που προτείνονται, ανατρέπονται σχεδιασμοί αλλά και επαγγελματικές πορείες. Για να μην αναφέρουμε την ιδιωτική δαπάνη των νοικοκυριών στην εκπαίδευση που από ό,τι φαίνεται θα αυξηθεί κατακόρυφα με τις προτεινόμενες αλλαγές (τράπεζα θεμάτων, μείωση αριθμού εισακτέων στα ΑΕΙ, αύξηση ενδοσχολικών εξετάσεων κ.τ.λ.). Υπενθυμίζουμε ότι μετά το γενικευμένο lockdown οι προβλέψεις των ειδικών για την ελληνική οικονομία είναι ζοφερές. Το να ανατρέπεις τους όρους του «παιχνιδιού» και να τους κάνεις δυσμενέστερους λίγο πριν ξεσπάσει η καταιγίδα είναι προβοκατόρικο, ανήθικο και καθόλου πατριωτικό. Γιατί κυρία Κεραμέως;

* Ο Πολύβιος Ψήνας είναι κοινωνιολόγος MSc., MEd