25 °C Rethymno, GR
19/09/2020

Ανακοίνωση της ΕΛΜΕΡ για το Νομοσχέδιο που αφορά τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

εν μέσω πανδημίας και κοινωνικού εγκλεισμού, με εντελώς απαράδεκτο και προκλητικό τρόπο, η κυβέρνηση βάζει στο στόχαστρο την Δημόσια Παιδεία. Σε μια χρονική στιγμή, που μεγάλο μέρος συμπολιτών μας αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, με κλειστά τα σχολεία, με περιορισμούς στην κυκλοφορία, την αναστολή πολιτικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, με τους εκπαιδευτικούς να μην μπορούν να πραγματοποιήσουν Γενικές Συνελεύσεις, το υπουργείο Παιδείας έδωσε προς διαβούλευση πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία με πρόθεση να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες.

Το συγκεκριμένο πολυνομοσχέδιο αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Σε ό,τι αφορά στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση το συγκεκριμένο πολυνομοσχέδιο ασχολείται με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας κάνοντας μικρές αλλαγές στο ν. 4547/2018 της προηγούμενης κυβέρνησης, κάνει παρεμβάσεις στη λειτουργία των Προτύπων και Πειραματικών σχολείων και περιέχει διατάξεις που αλλάζουν σε σημαντικό βαθμό τη λειτουργία Γυμνασίων και Λυκείων, με τις οποίες ασχολούμαστε στην παρέμβαση μας αυτή.

Συγκεκριμένα προβλέπονται:

  • Αύξηση εξεταζομένων γραπτώς μαθημάτων σε Γυμνάσιο και Λύκειο, καθώς και αύξηση του βαθμού προαγωγής των μαθητών από 9.5 σε 10.
  • Επαναφορά χαρακτηρισμού διαγωγής τους μαθητή και αναγραφή του στους τίτλους σπουδών.
  • Επαναφορά τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας για το Λύκειο, Γενικό και ΕΠΑΛ και κλήρωση του 50% των θεμάτων στις τελικές εξετάσεις από αυτήν.
  • Αλλαγή στον αριθμό των κατευθύνσεων στην Τρίτη Λυκείου από τέσσερις σε τρεις και κατάργηση από εξεταζόμενο μάθημα στις Ανθρωπιστικές Σπουδές της κοινωνιολογίας και επαναφοράς των λατινικών ως εξεταζόμενο μάθημα.
  • Διδασκαλία μαθηματικών στους μαθητές της ανθρωπιστικής κατεύθυνσης και διδασκαλίας ιστορίας στους μαθητές της θετικής κατεύθυνσης.
  • Προσθήκη νέων θεματικών στο γυμνάσιο. Το μέτρο αυτό θα έχει δοκιμαστικό χαρακτήρα.
  • Θέτει όριο ηλικίας τα 17 έτη ώστε κάποιος νέος να μπορεί να εγγραφεί στα ΕΠΑΛ.
  • Για τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα λέει ότι θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση αλλά στο ίδιο πολυνομοσχέδιο αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στα δημοτικά σε 24 και 10%, θέτει κατώτατο όριο μαθητών και προβλέπει μετακίνηση μαθητών σε άλλο σχολείο αν δεν ικανοποιούνται οι παραπάνω συνθήκες. Το δείγμα γραφής μας κάνει να πιστεύουμε ότι ανάλογες κινήσεις όπως τη μετακίνηση μαθητών που τη βιώσαμε στην τεχνική εκπαίδευση με την κατάργηση ειδικοτήτων τα προηγούμενα χρόνια θα τη δούμε σύντομα και στο Γενικό Λύκειο.

Τα περισσότερα από τα παραπάνω μέτρα που αφορούν το Γυμνάσιο, το οποίο ακόμα θεωρείται υποχρεωτική εκπαίδευση, θέτουν πολλαπλά φίλτρα που θα οδηγήσει πολλά παιδιά εκτός σχολείου. Και φυσικά αυτά τα παιδιά θα είναι κυρίως φτωχών οικογενειών που δεν θα μπορέσουν να υποστηρίξουν την ολοκλήρωση των σπουδών στα παιδιά τους. Αυτό δεν είναι κάτι νέο. Εδώ και δέκα χρόνια ακούγεται συνεχώς ότι πολλά παιδιά σπουδάζουν στα ΑΕΙ και αυτό πρέπει να αλλάξει. Ο ΟΟΣΑ έχει τονίσει ότι πρέπει να αντιστραφεί η αναλογία μαθητών που φοιτούν στη Γενική και Τεχνική εκπαίδευση, ενώ ένα τμήμα της νεολαίας μας τελειώνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση μπορεί να συνεχίσει σε σχολές κατάρτισης, μη τυπικής εκπαίδευσης όπως τα ΣΕΚ που είχαν ιδρυθεί και δεν λειτούργησαν επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου.

Έχουμε όμως και νέες ντόπιες εκθέσεις που μας υποδεικνύουν ότι πρέπει λιγότεροι νέοι να περάσουν το κατώφλι των ΑΕΙ. Ο ΙΟΒΕ στην έκθεσή του για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρεί υπερεκπαιδευμένη τη νεολαία μας και σημειώνει ότι πληρώνουμε με δημόσιο χρήμα μια εργατική δύναμη που τελικά εργάζεται στο εξωτερικό. Θεωρεί επομένως ότι πρέπει να καταστραφούν οι μορφωτικές δυνατότητες της νέας γενιάς για να διασφαλιστεί η αναπαραγωγή του συστήματος και να βρίσκει το ντόπιο κεφάλαιο φθηνό εργατικό δυναμικό.

Θεωρούμε θετική την επαναφορά της διδασκαλίας των μαθηματικών και της ιστορίας για τους μαθητές της ανθρωπιστικής και θετικής/οικονομικής κατεύθυνσης αντίστοιχα αλλά ο χαρακτηρισμός τους από το υπουργείο ως «κόντρα» μαθήματα, ακυρώνει τη διδακτική διαδικασία στα συγκεκριμένα αντικείμενα πριν ακόμα εφαρμοστούν.

Το ηλικιακό όριο των 17 ετών για την εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑΛ, θα πλήξει ανεπανόρθωτα μεγάλο τμήμα της νεολαίας, ειδικά προσφύγων και μεταναστών, οι οποίοι πηγαίνουν σε μεγαλύτερη ηλικία στα σχολεία, καθώς και σε απόφοιτους των ΕΠΑΛ που θέλουν να αποκτήσουν το δίπλωμα και μιας δεύτερης ειδικότητας.

Με την κατάργηση της κοινωνιολογίας από εξεταζόμενο μάθημα στις πανελλαδικές, παρά τις εισηγήσεις των επιστημονικών ενώσεων να εξετάζονται κοινωνιολογία και λατινικά ανάλογα με τη σχολή που επιθυμεί να εισαχθεί ο υποψήφιος, το υπουργείο κωφεύει και εξαφανίζει τη διδασκαλία των κοινωνικών επιστημών από το ελληνικό σχολείο.

Η ταξικότητα του νομοσχεδίου συμπυκνώνει τη συνολική εκπαιδευτική λογική του υπουργείου με στόχο το αυταρχικό σχολείο της αγοράς και των δεξιοτήτων, τη διευρυμένη αναπαραγωγή της ανισότητας και της εκμετάλλευσης. Η διαρκής συζήτηση για την αριστεία, για τα πρότυπα σχολεία, για την ατομική ευθύνη του κάθε εκπαιδευτικού υποκειμένου αποτελούν σαφείς δηλώσεις των εκπαιδευτικών προθέσεων του αστισμού. Θέλουν ένα λύκειο ελιτίστικο, που θα επιβιώνει όποιος/α έχει το ανάλογο πολιτισμικό κεφάλαιο. Και όλα αυτά προσπαθούν να τα περάσουν εν μέσω πανδημίας , σαν τους κλέφτες. Φοβούνται το εκπαιδευτικό κίνημα, ανεξάρτητα σε ποια κατάσταση βρίσκεται. Το μέλλον ανήκει στο δημόσιο σχολείο των μορφωτικών δικαιωμάτων των όλων, των ίσων και των διαφορετικών. Στην εκπαίδευση των κοινωνικών αναγκών.

Να αποσυρθεί τώρα το νομοσχέδιο. Θα μας βρουν μπροστά τους – Τα δικαιώματά μας δεν μπαίνουν σε καραντίνα.

Όχι στο νομοσχέδιο για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας.

 

(Σημ. Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ)

Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου

Η πρόεδρος, Νικολάου Δέσποινα

Ο γραμματέας, Πετσαγγουράκης Βαγγέλης