18 °C Rethymno, GR
09/05/2021

ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

«Ανα-γέννηση: Κρήτη ανάμεσα σε Βενετιά και Πόλη»

Ένα μοναδικό μουσικό αφιέρωμα θα προσφέρει στους τηλεθεατές η Τηλεόραση της Βουλής αυτή την Κυριακή 31 Ιανουαρίου, με την προβολή δύο πολύ σημαντικών συναυλιών. Στις 09:00 θα προβληθεί σε πρώτη τηλεοπτική μετάδοση στην Ελλάδα συναυλία με την ορχήστρα δυτικο-ανατολικών ανθολογήσεων Ντιβάν, υπό τη διεύθυνση του Ντάνιελ Μπάρενμπόϊμ, ενώ στις 22:00 θα προβληθεί το μουσικό έργο του Γιάννη Μαρκόπουλου «Ανα-γέννηση: Κρήτη ανάμεσα σε Βενετιά και Πόλη». Αναλυτικά:

Κυριακή, 31/1 στις 09:00: Ορχήστρα δυτικο-ανατολικών ανθολογήσεων Ντιβάν σε έργα Wagner, Schoenberg, Boulez, Beethoven, από το Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ 2020. Μουσική διεύθυνση: Ντάνιελ Μπάρενμπόϊμ. Ένα πολύπτυχο συναυλιακό πρόγραμμα που περικλείει τα ακόλουθα έργα:

  1. Richard Wagner – Το ειδύλλιο του Siegfried (1869)

Το συμφωνικό ποίημα του Richard Wagner «Το ειδύλλιο του Siegfried» που ολοκληρώθηκε συνθετικά το 1869 μετά την γέννηση του γιού του Βάγκνερ Siegfried με τη δεύτερη γυναίκα του Κοζίμα. Ο Βάγκνερ είχε εμπνευστεί αυτό το έργο κάνοντας περιπάτους με την Κοζίμα στη λίμνη Starnberg στη Βαυαρία. Ο συνθέτης ενσωματώνει στο έργο ένα παραδοσιακό τραγούδι παιδικού λίκνου το «κοιμήσου αγοράκι μου κοιμήσου» και αναπτύσσει μια υπέροχη μουσική που σχετίζεται με την αγάπη για τη φύση και τους ανθρώπους.

  1. Arnold Schoenberg – Συμφωνία δωματίου σε μι μείζονα αρ. Έργου 9 (1906-1907)

Το δεύτερο έργο της συναυλίας είναι η πρώτη συμφωνία δωματίου του Arnold Schoenberg σε μι μείζονα αρ. Έργου 9 που συνετέθη για 15 μονά όργανα το1906. Η πρεμιέρα του έργου πραγματοποιήθηκε στις 8 Φεβρουαρίου του 1907 στη Βιέννη υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη σε συνεργασία με το κουαρτέτο εγχόρδων Rose και το κουϊντέτο πνευστών της Φιλαρμονικής της Βιέννης. Το έργο είναι ένα ισχυρό παράδειγμα αρμονικής ανάπτυξης μέσα από συνδυαστική μέθοδο διαστημάτων καθαρής τετάρτης.

  1. Pierre Boulez -Μemoriale (1972-1990)

Το τρίτο μουσικό έργο της συναυλίας είναι το «Μemoriale» του συνθέτη Pierre Boulez για φλάουτο και 8 όργανα που αρχικά συνετέθη το 1972 αλλά τελικά ολοκληρώθηκε το 1990. Σημαντικό σημείο αναφοράς είναι η επιρροή που δέχθηκε ο συνθέτης από το μουσικό κόσμο του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, όταν αυτός είχε ως πηγή έμπνευσης το έργο του Claude Debussy και η δυνατότητα των κορυφαίων δημιουργών της εμπροσθοφυλακής της σύγχρονης μουσικής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο να συνδιαλέγονται και να μεταπλάθουν νέες μουσικές μορφές προς όφελος της ίδιας της μουσικής ανανέωσης και δημιουργίας. Σολίστ στο φλάουτο o Emmanuel Pahud.

  1. Λούντβιχ βαν Μπετόβεν – Η Μεγάλη φούγκα Αρ. έργου 133

Το τελευταίο έργο της συναυλίας είναι η Μεγάλη φούγκα σε ρε μείζονα έργο αρ.133 για κουαρτέτο εγχόρδων του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν σε μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων από τον ίδιο τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ. Στην εποχή που συνετέθη το έργο, γύρω στο 1825, δέχθηκε έντονη κριτική λόγω κυρίως της εκτεταμένης διπλής φούγκας και θεωρήθηκε δυσνόητο και συγκεχυμένο. Στον 20ο αιώνα η σύνθεση αυτή του Μπετόβεν θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του συνθέτη που μάλιστα την είχε συνθέσει όταν ήταν πλέον τελείως κουφός.

Τεχνική επεξεργασία: Βασίλης Μπακογιάννης. Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Κακαβελάκης. Υπεύθυνοι παραγωγής: Φανή Μπεχράκη- Ελευθερία Μελενίκου.

Κυριακή, 31/1 στις 22:00: Ανα-γέννηση: Κρήτη ανάμεσα σε Βενετιά και Πόλη, του Γιάννη Μαρκόπουλου

Το συγκεκριμένο έργο άνοιξε τον Κύκλο Ελληνικής Μουσικής του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για την καλλιτεχνική περίοδο 1995-1996. Παρουσιάστηκε στις 20, 21 και 22 Σεπτεμβρίου του 1995 υπό τη διεύθυνση του συνθέτη και την εποπτεία του Προέδρου του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών αείμνηστου Χρήστου Λαμπράκη.

Πρόκειται για μια μορφή δραματοποιημένου θεάματος χωρίς δράση, που αγωνιά να αποτυπώσει τη διαχρονική πορεία του Ελληνισμού μέσα από γεγονότα που σηματοδοτούν κορυφαίες ιστορικές στιγμές του. Ένα ηχητικό αναπαραστατικό οδοιπορικό στο ελληνικό παρελθόν με τη συνύπαρξη παραδοσιακών ελληνικών ανατολικών και δυτικών οργάνων, αλλά και του συμβολικού μοναστηριακού ξύλινου σήμαντρου, που πραγματοποιείται με τρόπο διττό. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο συνθέτης, εμπνέεται από μεγάλα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τον ελληνισμό, αφήνοντας τη φαντασία του να περιπλανηθεί στους παλαιούς μουσικούς ήχους που έπαιζαν οι συντροφιές της Κωνσταντινούπολης, της Βενετιάς και των πόλεων της Κρήτης και της Μικράς Ασίας.

Στο έργο, που προβάλλεται σε ειδική επεξεργασία για την Τηλεόραση της Βουλής, ερμηνευτές είναι η Σόνια Θεοδωρίδου-υψίφωνος, ο Ζάχος Τερζάκης-τενόρος, ο Τάσος Γέρου-τενόρος, οι τραγουδιστές Χαράλαμπος Γαργανουράκης, Βασιλική Λαβίνα και Αλκίνοος Ιωαννίδης, καθώς και οι χορωδίες Fons Musicalis σε διεύθυνση Κωστή Κωνσταντάρα, το Χορωδιακό Εργαστήρι Αθηνών και η Βυζαντινή Χορωδία της Μακεδονίας με Χοράρχη τον Χαρίλαο Ταλιαδώρο, Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως.

Επιμέλεια – Παρουσίαση: Κωνσταντίνος Κακαβελάκης.