28 °C Rethymno, GR
24/09/2020

AΔΕΙΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ,ΚΑΘΗΛΩΜΕΝΟΙ ΤΖΙΡΟΙ

Απογοήτευση επικρατεί στον εμπορικό κόσμο του Ρεθύμνου

Δίχως αντίκρισμα οι φετινές θερινές εκπτώσεις

Σημαντικό είναι το πλήγμα της πανδημίας του κορονοϊού στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου που στη  διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου παραμένουν «νεκρά», αφού η πελατεία είναι πολύ περιορισμένη και οι τζίροι βρίσκονται καθηλωμένοι.

Η συρρίκνωση του τουρισμού από τη μια και η οικονομική δυσπραγία των ντόπιων από την άλλη δεν αφήνουν περιθώρια στους καταναλωτές να επισκέπτονται και κυρίως να πραγματοποιούν αγορές παρά μόνο τις απόλυτα απαραίτητες.

Αν και τον τελευταίο μήνα οι εμπορικοί δρόμοι της πόλης «ζωντάνεψαν» με την παρουσία των λιγοστών επισκεπτών -ξένων και Ελλήνων -αυτό δεν είχε ουσιαστικό αντίκρισμα για τα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων.

Οι θερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν στις αρχές του Ιουλίου και θα ολοκληρωθούν στο τέλος του μήνα δείχνουν πως θα είναι με μηδενικό αντίκρισμα, αφού παρά τις προσφορές και τις χαμηλές τιμές αφήνουν παγερά αδιάφορους τους καταναλωτές.

Οι έμποροι άλλωστε μετά τον δύσκολο χειμώνα που προηγήθηκε, τον οποίο χαρακτήρισαν ως ένα από τους χειρότερους των τελευταίων οκτώ ετών, είχαν εξ ολοκλήρου στρέψει τις προσδοκίες τους στην τουριστική περίοδο, περιμένοντας να ανατραπεί το κλίμα, μήπως μπορέσουν και ενισχύσουν τις εισπράξεις τους για να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες φορολογικές τους υποχρεώσεις, αλλά και τα τρέχοντα λειτουργικά έξοδα, θεωρώντας πλέον ως δεδομένη την οικονομική αδυναμία των ντόπιων καταναλωτών. Ωστόσο τα δεδομένα άλλαξαν άρδην και εν μέσω πανδημίας οι έμποροι κάνουν πλέον λόγο για αγώνα επιβίωσης των επιχειρήσεων τους. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι αρκετά καταστήματα σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, όπως είναι η Αρκαδίου και η λεωφόρος Κουντουριώτη έβαλαν λουκέτο αφού αδυνατούν να ανταποκριθούν στα έξοδα. Την ίδια στιγμή αρκετά καταστήματα που απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε τουρίστες δεν άνοιξαν καθ’ όλη τη φετινή σεζόν, θεωρώντας πως η επαναλειτουργία τους θα είναι μη βιώσιμη. «Η κατάσταση είναι απογοητευτική», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Γιώργος Πολιουδάκης, επισημαίνοντας ότι εφόσον δεν υπάρχει τζίρος στα καταστήματα οι έμποροι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, όπως ενοίκια, λογαριασμοί, προσωπικό κ.α.

Μονόδρομος, όπως ανέφερε, είναι η δανειοδότηση των εμπορικών επιχειρήσεων με χαμηλότοκα και μακροπρόθεσμα δάνεια με ευνοϊκούς τραπεζικούς όρους ώστε να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να διατηρήσουν «ζωντανές» τις επιχειρήσεις τους.

Σε ότι αφορά στην υποχρεωτική χρήση μάσκας στα καταστήματα ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου ανέφερε ότι αυτό δεν αναμένεται να επηρεάσει την εμπορική κίνηση υπογραμμίζοντας ότι: Εξ αρχής όλοι οι επιχειρηματίες τηρούν τα μέτρα προστασίας ενώ, όπως ανέφερε, πλέον και οι καταναλωτές έχουν προσαρμοστεί και φορούν και οι ίδιοι τη μάσκα τους. «Όλοι οι συνάδελφοι εξ αρχής έχουν συμμορφωθεί με τα μέτρα. Άλλωστε και ο πελάτης πρέπει να νιώθει ασφαλής όταν μπαίνει σε ένα κατάστημα. Αν δει κάπου ότι δεν χρησιμοποιούνται μάσκες και δεν κρατούνται οι αποστάσεις δεν θα μπει, θα πάει αλλού που θα νιώθει ασφαλής», είπε

 

 

Δίχως αντίκρισμα φαίνεται πως είναι οι φετινές θερινές εκπτώσεις για την αγορά του Ρεθύμνου, καθώς η κίνηση είναι υποτονική και οι τζίροι καθηλωμένοι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Απογοητευμένοι εμφανίζονται οι έμποροι της πόλης, οι οποίοι έχουν περιορισμένες προσδοκίες και για την κίνηση του Δεκαπενταύγουστου η οποία, όπως λένε, δεν φαίνεται να είναι αξιόλογη σε σημείο τουλάχιστον που να τονώσει την τοπική αγορά. Η γενικότερη οικονομική δυσπραγία έχει πλήξει σημαντικά τις εμπορικές επιχειρήσεις, αφού οι καταναλωτές ακόμα και αν έλθουν δεν μπορούν να επενδύσουν σε αγορές. Στην πλειοψηφία τους είναι φειδωλοί και επιλέγουν αγορές μόνο σε προϊόντα που έχουν απόλυτη ανάγκη.

Η περιορισμένη παρουσία των τουριστών έχει επιπτώσεις στην αγορά και όσοι Έλληνες κάνουν τις διακοπές τους στο Ρέθυμνο δεν επαρκούν για την ανάκαμψη της.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνης Γιώργος Πολιουδάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» εξήγησε ότι κάθε χρόνο οι ελπίδες του εμπορικού κόσμου στρέφονται ξεκάθαρα στον τουρισμό τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο με τον κλάδο να προσδοκά ανάκαμψη των τζίρων. Ωστόσο το φετινό καλοκαίρι είναι διαφορετικό αφού η πανδημία έχει επιφέρει βαρύ πλήγμα.

Ήδη αρκετά είναι τα εμπορικά καταστήματα σε κεντρικούς δρόμους, όπως η Αρκαδίου και η Κουντουριώτη, που έβαλαν λουκέτα ή δεν άνοιξαν τη φετινή σεζόν καθώς δεν είναι βιώσιμα.

Ειδικότερα, ο Γιώργος Πολιουδάκης, είπε: «Τον Ιούλιο είδαμε μια μικρή αύξηση της κίνησης στην τοπική αγορά, καθώς υποδεχθήκαμε τους πρώτους επισκέπτες. Αυτό όμως δεν σημαίνει τόνωση με την έννοια ότι την προηγούμενη περίοδο τα καταστήματα και οι δρόμοι ήταν άδεια. Αυτό ωστόσο δεν επαρκεί για την αύξηση των τζίρων, αφού παραμένουν τα ζητήματα και οι απώλειες στον κλάδο του εμπορίου. Πλέον έχουμε εκπτώσεις έως τα τέλη Αυγούστου, στη συνέχεια από τις αρχές Σεπτεμβρίου θα διαδεχθεί μια ακόμη περίοδος προσφορών και ευελπιστούμε να έχουμε τουρισμό τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο έτσι ώστε να υπάρξει κίνηση στην αγορά. Είναι βέβαιο πως ο χειμώνας που έρχεται θα είναι σκληρός και η επιστροφή στην κανονικότητα θα πάρει πολύ χρόνο».

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας σχεδόν επτά στις δέκα επιχειρήσεις (68%) κατέγραψαν πτώση των πωλήσεων και μόλις το 8% αύξηση το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο των θερινών εκπτώσεων του 2019, σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.

Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις (58%) θεωρούν πως οι πωλήσεις τους κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων ήταν χειρότερες από ότι ανέμειναν, παρά το γεγονός ότι είχαν συνυπολογίσει τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Στην ένδυση-υπόδηση οι περισσότερες επιχειρήσεις (72%) σημείωσαν υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους σε σχέση με πέρυσι, ενώ το αντίστοιχο μέγεθος περιορίζεται στις μισές (48%) στα είδη ψυχαγωγίας/ επιμορφωτικά είδη.

Σχεδόν οκτώ στις δέκα (77%) επιχειρήσεις προχώρησαν σε ειδικές προσφορές από την επανέναρξη λειτουργίας τους μετά το «lockdown» έως τις θερινές εκπτώσεις. Πιο επιθετικά μάλιστα κινήθηκαν οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης καθώς οκτώ στις δέκα υιοθέτησαν πολιτική προσφορών με την άρση του «lockdown»

 

Με μάσκα και οι καταναλωτές στα εμπορικά καταστήματα

Εν τω μεταξύ μετά την αυστηροποίηση των υγειονομικών μέτρων για την προστασία και τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού είναι πλέον υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας σε όλα τα εμπορικά καταστήματα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου στο σύνολο τους οι επιχειρηματίες του νομού έχουν εξ αρχής συμμορφωθεί με το μέτρο, ενώ πλέον προσαρμόστηκαν και οι καταναλωτές, χωρίς να υπάρχουν προβλήματα.

Όπως είπε σε περιπτώσεις που ο καταναλωτής δεν φορά μάσκα ο έμπορος τον προτρέπει να τη φορέσει. Εάν ο καταναλωτής αρνηθεί τότε ο ίδιος φέρει την ευθύνη και αντιμετωπίζει την επιβολή προστίμου ύψους 150 ευρώ: «Με την τήρηση των υγειονομικών μέτρων δεν έχουμε κανένα πρόβλημα. Όλοι οι έμποροι είχαν εξ αρχής συμμορφωθεί και πλέον και οι καταναλωτές έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα με τη χρήση προστατευτικής μάσκας στα καταστήματα. Ο φόβος για μετάδοση του ιού είναι ορατός, οι καταναλωτές φοβούνται, κρατούν αντισηπτικά και προσέχουν. Από την άλλη εκτός από τον φόβο του covid-19 υπάρχει και ο φόβος του προστίμου που είναι μεγάλο σε τέτοιες εποχές. Γνωρίζουμε όλοι ότι οι έλεγχοι είναι εντατικοί και καθημερινοί οπότε δεν το ρισκάρουν οι καταναλωτές», σχολίασε ο κ. Πολιουδάκης.