17 °C Rethymno, GR
24/01/2021

ΜΕ ΟΜΟΦΩΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

Απόσυρση του νομοσχεδίου για την πολεοδομική και χωροταξική νομοθεσία ζητά η ΚΕΔΕ

-Ικανοποίηση για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που αφορά τις Δημόσιες Συμβάσεις

Την απόσυρση του Νομοσχεδίου που αφορά την πολεοδομική και χωροταξική νομοθεσία, ζητά από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, κατόπιν ομόφωνης απόφασης του Δ.Σ. στην τελευταία συνεδρίασή του, με τη συμμετοχή προέδρων των ΠΕΔ, στην οποία συζητήθηκαν κρίσιμα νομοσχέδια που βρίσκονται στη φάση της διαβούλευσης.

Ο λόγος για τον οποίο η ΚΕΔΕ ζητεί την απόσυρση του νομοσχεδίου για το χωροταξικό, είναι ότι δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν οι θέσεις της Αυτοδιοίκησης, όπως αυτές διατυπώθηκαν κατά τη διαβούλευση του νομοσχεδίου. Όπως επισημάνθηκε από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ: «Μας προβληματίζει το γεγονός ότι οι προτάσεις μας δεν ελήφθησαν ουδόλως υπόψη των συντακτών του νομοσχεδίου, παρά τις παρεμβάσεις και τις κατ’ ιδίαν συζητήσεις της ηγεσίας του Υπουργείου με τον πρόεδρο της Επιτροπής Χωροταξίας Υποδομών και Δικτύων της ΚΕΔΕ, Κώστα Κουκοδήμο. Δεν είναι δυνατόν να μην έχουν ουσιαστικό ρόλο οι Δήμοι σε ζητήματα που αφορούν το χωροταξικό σχεδιασμό των περιοχών μας. Το υφιστάμενο κείμενο μετατοπίζει προβλήματα που θα τα βρούμε μπροστά μας στο μέλλον και αυτός είναι ο λόγος που η ΚΕΔΕ ζητάει την απόσυρση του νομοσχεδίου. Εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε και όχι να παραγοντίσουμε».

Για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών που αφορά την Βιώσιμη Κινητικότητα, το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ συμφώνησε ότι πρόκειται για νομοσχέδιο που κινείται στην σωστή κατεύθυνση και έχει λάβει υπόψη τις εμπεριστατωμένες προτάσεις της ΚΕΔΕ.

Ο πρόεδρος του κορυφαίου αυτοδιοικητικού οργάνου, κ. Παπαστεργίου, επεσήμανε ότι τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) έχουν να αντιμετωπίσουν πρωτίστως κυκλοφοριακά και όχι πολεοδομικά θέματα. Οι ρυθμίσεις που θα αποδώσουν δημόσιο χώρο στους πολίτες, στα ποδήλατα, στα έξυπνα ΜΜΜ και λιγότερα αυτοκίνητα πρέπει να λειτουργήσουν, για όλους τους Δήμους.

Στην πρώτη φάση εκπόνησης των ΣΒΑΚ συμμετείχαν 150 Δήμοι. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα έτσι ώστε όλοι οι Δήμοι να έχουν πρόσβαση σε αντίστοιχες μελέτες στο μέλλον, τονίστηκε.

Σε ότι αφορά το θέμα των ΚΑΠ έχει συζητηθεί εκτενώς στις Συνεδριακές Διασκέψεις της ΚΕΔΕ με τις ΠΕΔ όλης της χώρας, και εκεί έχουν τεθεί ζητήματα ως προς τα κριτήρια κατανομής τους.

«Τα επίσημα εγγεγραμμένα νούμερα στο προϋπολογισμό δεν έχουν μεγάλη διαφορά όμως πρέπει να παλέψουμε ώστε τα έκτακτα έξοδα και ό,τι άλλο προκύπτει που θα δημιουργήσει κενό, λόγω της αδυναμίας είσπραξης, να καλυφθούν.

Η ΚΕΔΕ είναι σε συνεχή επικοινωνία με τα αρμόδια Υπουργεία, ελέγχουμε και παρακολουθούμε κάθε φάση ώστε να μην μείνει κανείς Δήμος χωρίς τους πόρους που χρειάζεται. Ο φετινός προϋπολογισμός και λόγω της πανδημίας πρέπει να ελέγχεται σε κάθε φάση, γιατί με δεδομένη την οικονομική αδυναμία της κοινωνίας και της αγοράς, θα υπάρξουν αποκλίσεις» επισημάνθηκε από το Δ.Σ.

Οι αλλαγές στον 4412

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ επεσήμανε τη γόνιμη συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και το υπουργείο Ανάπτυξης στην κατάρτιση του νέου νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των Δημόσιων Συμβάσεων» που όπως ανέφερε: «λύνει πάρα πολλά από τα τεράστια προβλήματα που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζαμε στην υλοποίηση των έργων των Δήμων».

Το νομοσχέδιο προωθεί σημαντικές και βασικές αλλαγές όπως:

  • Αύξηση των ορίων απευθείας αναθέσεων από τις 20.000€ στις 30.000€ για αγαθά υπηρεσίες και μελέτες. Αντίστοιχα αύξηση στις 60.000€ για τεχνικά έργα.
  • Καταργούνται οι συνοπτικοί διαγωνισμοί.
  • Η επιτροπή των διαγωνισμών ξεκινάει από υπαλλήλους της αναθέτουσας αρχής, δηλαδή των Δήμων, και μόνο σε περίπτωση που δεν επαρκούν τότε προβλέπει την διαδικασία επιλογής από μητρώο υπαλλήλων.
  • Καταργούνται οι κληρώσεις.
  • Αύξηση από 40.000€ σε 60.000€ για ανάθεση ενεργειών τεχνικής βοήθειας για συγχρηματοδοτούμενα έργα.
  • Επιτάχυνση διαδικασιών μετά τη φάση της υπογραφής της σύμβασης ώστε να μπορούν να τρέχουν τα πρακτικά των διαγωνισμών παράλληλα, χωρίς καθυστερήσεις.
  • Εισάγεται η έννοια της ιδιωτικής επίβλεψης.
  • Παρέχεται η δυνατότητα να αυξηθεί ο χρόνος υποχρεωτικής εγγύησης στα πέντε χρόνια για το έργο.
  • Καθίσταται υποχρεωτική η ανάθεση της μελέτης του έργου πριν την προκήρυξή του.
  • Θεσμοθετείται η παραλαβή του έργου σε ένα μόνο στάδιο.

Παράταση στη διαβούλευση για την ανακύκλωση

Σύσσωμο το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ συμφώνησε ότι το σχέδιο νόμου για την ανακύκλωση δεν πρέπει να προχωρήσει προς ψήφιση γιατί απαιτείται μεγαλύτερη εξειδίκευση και διαβούλευση.

Το νομοσχέδιο προσπαθεί να κάνει τομές στην ανακύκλωση και εισάγει καινούργιες έννοιες και όρους όπως π.χ. η διευρυμένη ευθύνη παραγωγού, προσπαθεί να ελέγξει-περιορίσει τη παραγωγή αποβλήτων από τρόφιμα δίνοντας απαλλαγή ΦΠΑ, μείωση φόρου και άλλα κίνητρα, μειώνει τον ΦΠΑ στη διαχείριση των απορριμμάτων και στη κυκλική οικονομία.

«Βάζει πολύ φιλόδοξους στόχους, κάποιοι από τους οποίους μπορούν όμως στη φάση αυτή να θωρηθούν ως ανέφικτοι. Σε πολλά σημεία αναφέρει ότι για την υλοποίηση των αναφερομένων θα εκδοθούν νέες διοικητικές πράξεις που θα καθορίζουν τους τρόπους εφαρμογής. Ομοίως σε πολλά σημεία υπάρχουν ασάφειες για το ποιος αποφασίζει, για σημαντικά θέματα.

Υποχρεώνει το υπόλειμμα των ΚΔΑΥ να οδηγείται σε ενεργειακή αξιοποίηση με δαπάνη όμως των Δήμων, ανεξάρτητα εάν υπάρχει στη περιοχή διαθέσιμη τέτοια εγκατάσταση, με πολλές ασάφειες και ως προς τα τεχνικά, αλλά και ως προς τα διαδικαστικά θέματα», επισημάνθηκε.

Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε να σταλεί στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ άμεσα τεκμηριωμένη επιστολή με όλες τις ενστάσεις της ΚΕΔΕ, παράλληλα με το αίτημα της παράτασης του χρόνου διαβούλευσης.