32 °C Rethymno, GR
28/09/2020

Δημιουργώ-Ερευνώ-Εμπορεύομαι μετά covid 19

Της ΑΘΗΝΑΣ ΤΣΙΚΙΝΤΙΚΟΥ*

Κοιτάζοντας το παρελθόν, μπορούμε να σχεδιάσουμε το μέλλον.

Η Αποκάλυψη της συνθήκης covid 19 (κλείσιμο των καταστημάτων, επιχειρήσεων, αναγκαστικός εγκλεισμός) αποκάλυψε …ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές …τόσο στο στήσιμο των φυσικών καταστημάτων όσο και στη διαχείριση του λιανικού εμπορίου και η επιταγή, πια πλέον να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογική μόρφωση σε δράση, η τεχνίτη νοημοσύνη σε εφαρμογή.

Σε μια καταναλωτική βάση, η γενιά των millennials είναι εκείνη που αναμορφώνει τους τομείς της οικονομίας με τις συνθήκες και τις προτιμήσεις τους -η γενιά των millennials, ανήκουν τα παιδιά που έχουν γεννηθεί μετά το 1980, όπου ουσιαστικά αποτελούν και την πρώτη γενιά της χιλιετίας. Είναι εκείνα που γεννήθηκαν μέσα στις μεγάλες εξελίξεις της τεχνολογίας …όπως η γέννηση του διαδικτύου και πρόλαβαν μάλιστα και βίωσαν ως παιδιά ή ως ενήλικες γεγονότα -σταθμούς μέσα στην παγκόσμια ιστορία-.

Η ενηλικίωση των millennials μέσα από ψηφιακό περιβάλλον, αντικατοπτρίζει και την στροφή που έγινε στο μάρκετινγκ για τις αμιγώς ψηφιακές στρατηγικές. Για παράδειγμα η τηλεοπτική διαφήμιση έχει σε μεγάλο βαθμό αντικατασταθεί από την διαφήμιση στο YouTube, instagram, Facebook ή στην google. Αυτό που λέμε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο Ρέθυμνο social media.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι η πώληση πια πλέον θα πρέπει να γίνει ελκυστική για να μπορέσουνε να τραβήξουμε το ενδιαφέρον της γενιά αυτής!

Οι αλλαγές που γίνονται στο λιανικό εμπόριο, προκαλούν μεταβολές στο παραδοσιακό φυσικό κατάστημα. Αλλαγές που γεννιούνται από την αντανάκλαση των ευρύτερων μετασχηματισμών της οικονομίας, τεχνολογίας και την «διεθνοποίηση» του εμπορίου, όπου από το μικρό ανεξάρτητο κατάστημα …έγινε το πολυκατάστημα, από το παραδοσιακό μπακάλικο …έγινε το σούπερ μάρκετ και από τις εμπορικές πιάτσες …που προβιβάσθηκαν σε δημιουργία των malls.

Ωστόσο το φυσικό κατάστημα διατηρούσε το περιεχόμενό του ως δίαυλο μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή. Με πωλήτριες ή αυτοεξυπηρέτηση, με ελεύθερη είσοδο ή με face control. Με μετρητά αλλά και «βερεσέ», με πιστωτική κάρτα και άτοκες δόσεις, με χρεωστική ή προπληρωμένη, με P2P πληρωμές κλπ. και σε κάθε περίπτωση εμείς αγαπάμε τις παραδοσιακές αγορές με μικρά και σύγχρονα καταστήματα που υποστηρίζουν αυθεντικά προϊόντα ποιότητας και αξίας.

Την τελευταία δεκαετία, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, υπάρχει μια δυναμική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, με τους γίγαντες του διαδικτύου, όπως είναι η Amazon, η eBay και η Alibaba, οι οποίες κερδίζουν τη μεγαλύτερη εμπορική μερίδα της αγοράς.

Κατανοητή ή αναγκαία;

Η προσπάθεια που γίνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση που προσανατολίζει τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν, να δημιουργήσουν, μια ψηφιακή στρατηγική, υποβάλλοντας το φυσικό κατάστημα σε μια υπαρξιακή αναζήτηση.

Τα πάντα έχουν υποστεί ή πιο σωστά δεχθεί τις αλλαγές για να μπορέσει η κοινωνία να μπει στην 4 Βιομηχανική επανάσταση και μέσα από το παρελθόν να πάει στο παρόν και να σχεδιάσει το μέλλον. Η ευθραυστότητα της ανάπτυξης δυναμώνει από την ιδιωτική κατανάλωση που παραμένει υψηλή στις αναπτυγμένες οικονομίες και είναι μοχλός της μείωσης της ανεργίας. Η generation z, αναζητάει και θέλει ευκολότερη την αγορά προϊόντων με την απόλυτη άνεση αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έρχεται να κάνει τις πωλήσεις πιο ευέλικτες σε μέρα και ώρα …καθότι οι μηχανές αναζήτησης και οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες σου δίνουν την ελευθερία του χρόνου!!!να κανείς τις αγορές σου.

Σε ένα κόσμο ολοένα και πιο συνδεδεμένο μέσω του Διαδικτύου, η απλή παροχή βασικών πληροφοριών σχετικά με ένα κατάστημα -όπως η τοποθεσία του και το ωράριο λειτουργίας του- μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των πελατών του που το επισκέπτονται. Τα καταστήματα με ενεργή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα βήμα μπροστά και συχνά μπορούν να αναπτύξουν πιο προσωπική σχέση με τους πελάτες που αυξάνοντας την εμπιστοσύνη τους.

Οι πλατφόρμες του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί να αποτελέσουν τα πιο αποτελεσματικά ψηφιακά εργαλεία για την ανάκαμψη και την επέκταση της επιχείρησης ενός μικρού λιανοπωλητή, χωρίς να αντικαθιστούν το φυσικό κατάστημα. Ωστόσο οι λιανοπωλητές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τα ψηφιακά εργαλεία και να διαθέτουν τις κατάλληλες δομές (π.χ. συστήματα ψηφιακής διαχείρισης αποθεμάτων). Έτσι σοφά, πριν δημιουργήσουν πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου και συχνά το μικρό τους μέγεθος δεν τους επιτρέπει να αναλάβουν την υλοποίηση ηλεκτρονικού καταστήματος από μόνοι τους.

Υπάρχουν κανόνες όπου σου επιτρέπουν να δημιουργήσεις την πώληση και υπάρχουν κανόνες που σου απαγορεύουν να κάνεις πώληση. Το πρατήριο on line αγορών the observatory platform Economy υφίσταται για να ελέγχει την λειτουργία του και να εφαρμόζει το νομικό και νομοθετικό πλαίσιο για το ηλεκτρονικό εμπόριο – e-shop.

Από έρευνα που έχει διενεργηθεί από τον GR.EC.A τον ελληνικό σύνδεσμο Ηλεκτρονικού εμπορίου, έχουμε ότι η αυξήθηκε έως και 171% εβδομαδιαίως η καταναλωτική δαπάνη προϊόντων σε ηλεκτρονικά καταστήματα από τους Έλληνες τον Απρίλιο δημιουργώντας νέο ρεκόρ μετά τον Μάρτιο που ξεκίνησε η περίοδος της καραντίνας.

Επομένως οι αλλαγές διαφοροποιούνται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην κοινωνία, που κάθε φορά εξετάζουμε και στην οποία δραστηριοποιούνται (σελ. 207 οικολογικές και περιβαλλοντικές θεωρίες …Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2019 των ΙΝΕΜΥ και ΕΣΕΕ).

Καταθέτοντας την γνώμη μου θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ότι στο φυσικό κατάστημα που θα παρέχει δυνατότητα ηλεκτρονικών αγορών όχι μόνο για να γίνονται αγορές ηλεκτρονικά, αλλά και να δίνει την δυνατότητα και ευκαιρία στους καταναλωτές να ενημερώνονται στο χώρο και χρόνο που θέλουν για τα προϊόντα και υπηρεσίες που παρέχουμε.

Άρα «πεδίο δόξης λαμπρό» σε δράσεις συνεργασίας, συνέργειες του συνδικαλισμού με άλλους φορείς και την αυτοδιοίκηση σε τοπικές συμφωνίες που θα αλλάξουν τα χαρακτηριστικά της αγοράς.

Τελειώνοντας, σύμφωνα με εκείνους που ακολουθούν την δαρβινική προσέγγιση, οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, αναδύονται και μετατάσσονται σε ευθεία απόκριση προς τις ευκαιρίες που προσφέρει είτε η αγορά είτε το κοινωνικό οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον.

 

* Η Αθηνά Κ. Τσικιντίκου είναι γ.γ. Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, αντιπρόσωπος στην ΟΕΣΚ και ΕΣΕΕ