18 °C Rethymno, GR
28/10/2020

Διάκριση του Νηπιαγωγείου Φουρφουρά στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό Bravo Schools 2020

Μεγάλη διάκριση απέσπασε το Νηπιαγωγείο Φουρφουρά στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Σχολικού Διαγωνισμού Bravo Schools 2020. Συγκεκριμένα, η  πρακτική του Νηπιαγωγείου Φουρφουρά με τίτλο «Το συμβούλιο της τάξης μας» αναδείχθηκε ως η καλύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση στο Στόχο 4 και πλέον το Νηπιαγωγείο εντάσσεται στο Δίκτυο Σχολείων Πρεσβευτών για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης!

Ο Δήμαρχος Αμαρίου κ. Παντελής Μουρτζανός δήλωσε: «Μετά τις συνεχείς διακρίσεις του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά τα τελευταία χρόνια, προστέθηκε φέτος μια σημαντική βράβευση του Νηπιαγωγείου Φουρφουρά. Συγχαίρω την εκπαιδευτική κοινότητα, νηπιαγωγούς, μαθητές αλλά και τους γονείς για αυτή την πανελλήνια διάκριση μεταξύ 236 σχολείων της χώρας. Εμείς υποσχόμαστε ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε την παιδεία στις προτεραιότητες του δημοτικού μας έργου και τους ευχόμαστε ανάλογες επιτυχίες στο Δίκτυο Σχολείων Πρεσβευτών για τους Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης».

Η πρωτότυπη αυτή εκπαιδευτική δράση έχει σκοπό να εισάγει τους μικρούς μαθητές  στη δημοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων, να ενθαρρυνθεί  η διάθεση τους να εκφράσουν τη γνώμη τους και όλοι μαζί να συνδιαμορφώσουν τη λειτουργία της ομάδας τους. Οι δύο εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου περιγράφουν τη δράση ως εξής:

«Οι μαθητές μας κάθε Τετάρτη συγκεντρώνονται στην ομάδα για να ξεκινήσει το συμβούλιο της τάξης μας. Καθόμαστε όλοι σε κυκλική διάταξη και δυο παιδιά, διαφορετικά κάθε φορά αναλαμβάνουν ρόλο συντονιστών. Ο πρώτος συντονιστής είναι υπεύθυνος για να εισηγηθεί τα ‘θέματα’ και να δίνει το λόγο στους μαθητές που κάθονται στον κύκλο, ενώ ο δεύτερος συντονιστής ‘καταγράφει’ τα πρακτικά δηλαδή τις αποφάσεις που λαμβάνονται κάθε φορά.  Τα θέματα καταγράφονται από τις νηπιαγωγούς σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, όμως για να είναι κατανοητά από το παιδί-συντονιστή που θα τα εισηγηθεί, το παιδί αυτό αναλαμβάνει πιο πριν, να τα γράψει όπως μπορεί ή ακόμη και να τα ζωγραφίσει.  Όταν το συμβούλιο ξεκινάει, ο πρώτος συντονιστής εισηγείται το πρώτο θέμα με βάση τις σημειώσεις του και τα παιδιά σηκώνουν το χέρι τους για να πάρουν το λόγο.  Ο ίδιος συντονιστής δίνει το λόγο, έτσι ώστε να ακουστούν όλες οι απόψεις.  Ακούγονται οι απόψεις και οι προτάσεις των παιδιών και αφού καταλήξουμε σε κάποια συμπεράσματα, προχωράμε στην ψήφιση των προτάσεων.  Ψηφίζουμε κάθε πρόταση σηκώνοντας το χέρι μας. Εδώ αναλαμβάνει ο δεύτερος συντονιστής, ο οποίος κάνει καταμέτρηση των ψήφων.  Αν τα περισσότερα παιδιά έχουν ψηφίσει υπέρ μιας πρότασης, τότε αυτή γίνεται δεκτή και καταγράφεται από το δεύτερο συντονιστή στο τετράδιο του συμβουλίου. Οι νηπιαγωγοί κρατούν υποστηρικτική στάση σε όλο αυτό, παρεμβαίνοντας όσο χρειάζεται.  Εννοείται ότι η υποστήριξη των παιδιών, είναι όλο και λιγότερη όσο αυτά εξοικειώνονται με τη διαδικασία.  Οι νηπιαγωγοί ψηφίζουν κανονικά και εισηγούνται θέματα όταν χρειάζεται.

Οι αποφάσεις φροντίζουμε όλοι μαζί να τηρούνται, ενώ το τετράδιο του συμβουλίου, όπου έχουν καταγραφεί οι αποφάσεις μας, μας βοηθά να επανερχόμαστε σε αυτό και να υπενθυμίζουμε τις αποφάσεις σε περίπτωση που κάποιος δεν τηρεί όσα έχουμε όλοι μαζί συμφωνήσει.

Τα θέματα που συζητούσαν τα παιδιά είχαν ποικιλία.  Απλά θέματα όπως η συμφωνία για την αγορά ενός παιχνιδιού, αλλαγές στη διαρρύθμιση της τάξης μέχρι και η επίλυση διαφωνιών που είχαν γίνει μέσα στην εβδομάδα σε ήρεμο πια κλίμα.

Οι μαθητές μας σταδιακά κατάφεραν να τηρούν τις διαδικασίες ενός διαλόγου, δηλ. να περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν και να μην διακόπτουν το συνομιλητή τους.  Έμαθαν αρχές της δημοκρατικής διαδικασίας.  Κατάλαβαν ότι είμαστε ισότιμοι, ότι όλοι έχουμε το δικαίωμα να εκφράζουμε τη γνώμη μας, τη συμφωνία ή την αντίθεσή μας σε κάποια πρόταση.  Κατάλαβαν ότι όταν είμαστε σε μια ομάδα οι αποφάσεις πρέπει να βρίσκουν σύμφωνους τους περισσότερους.  Τα παιδιά ένιωσαν ασφάλεια ότι υπάρχουν αποφάσεις που έχουν άμεση σχέση με τους προβληματισμούς τους».

Ο Πρόεδρος των σχολικών επιτροπών του Δήμου Αμαρίου κ. Μανώλης Ψαρουδάκης δήλωσε: «Θερμά συγχαρητήρια στα Αμαριωτάκια και στις σπουδαίες εκπαιδευτικούς, κα Ελένη Νικολουδάκη και κα Μαρία Λουκάκη. Χαιρόμαστε που ένα πρόσφατα ανακαινισμένο νηπιαγωγείο με τη συνδρομή του Ιδρύματος Μελά αλλά και του Δήμου σε συνδυασμό με τους εμπνευσμένους εκπαιδευτικούς κατάφερε να διακριθεί στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η συνεργασία και ο κοινός βηματισμός που έχουμε θα συμβάλει ώστε οι επόμενες γενιές να είναι καλύτερες και να διασφαλίζουν το αύριο του Αμαρίου».