18 °C Rethymno, GR
09/05/2021

Εκπαιδευτικό – Ερευνητικό πρόγραμμα στη Δημοτική Φιλαρμονική και το Δημοτικό Ωδείο Ρεθύμνου

Του ΑΝΤΩΝΗ ΜΑΥΡΑΚΗ*

Ερευνητικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε στη Δημοτική Φιλαρμονική και στο Δημοτικό Ωδείο Ρεθύμνου στα πλαίσια εκπόνησης της μεταπτυχιακής εργασίας της συμπολίτισσάς μας, μουσικοπαιδαγωγού, κας Δημούλας Κουτελιδάκη, με τίτλο «Σχεδιασμός, υλοποίηση και αποτίμηση συμπληρωματικής Εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για την εκμάθηση των μουσικών οργάνων για μαθητές Ε’ και Στ’ Δημοτικού», από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και συγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), με τίτλο: «Επιστήμες της Αγωγής – Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με την χρήση των ΤΠΕ (e-Learning)».

Θέλω να συγχαρώ τη συνάδελφο για την ολοκλήρωση των σπουδών της, καθώς και για τη συνεργασία της με τη Δημοτική Φιλαρμονική και το Δημοτικό Ωδείο Ρεθύμνου, ώστε να παρουσιάσουμε τα μουσικά όργανα των δομών μας.

Η έρευνα διεξήχθη τον Ιούνιο του 2020. Το δείγμα της έρευνας ήταν 5 μαθητές, 10 εκπαιδευτικοί μουσικής και ένας ειδικός εκπαιδευτικός στο σχεδιασμό εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού υλικού, οι οποίοι παρά τις αντίξοες και περιοριστικές για όλους συνθήκες κατάφεραν να συμμετέχουν στην έρευνα.

Το πρόγραμμα βασίστηκε σε δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας περιελάμβανε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό υλικό, όπου οι μαθητές καλούνταν να μελετήσουν και να αλληλεπιδράσουν με το διαδραστικό υλικό. Ο δεύτερος άξονας ήταν η συμμετοχή του δείγματος στο παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας (Actionbound) στη Δημοτική Φιλαρμονική Ρεθύμνου.

Το παιχνίδι αυτό δημιουργήθηκε από την ερευνήτρια ως ένα εργαλείο μεταγνωστικής αξιολόγησης. Στόχοι του ήταν οι μαθητές:

  • να ανακαλύψουν τα όργανα που ήδη μελέτησαν στο εκπαιδευτικό υλικό,
  • να αξιοποιήσουν τις κινητές συσκευές τους μέσω της διερεύνησης και ανακάλυψης της γνώσης,
  • να εξοικειωθούν με την εκπαιδευτική αξιοποίηση των εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας σε αυθεντικά περιβάλλοντα μάθησης και
  • να γνωρίσουν τα μουσικά όργανα της Δημοτικής Φιλαρμονικής μέσα από το παιχνίδι.

Αρχικά δόθηκε το σενάριο στους μαθητές, οι οποίοι στη συνέχεια ακολούθησαν τις οδηγίες εγκατάστασης της εφαρμογής στα κινητά -tablets (Actionbound).

Το παιχνίδι ήταν ένα ψηφιακό κυνήγι Θησαυρού. Οι μαθητές καλούνταν να εντοπίσουν όλα τα σημεία ενδιαφέροντος, να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικές με το γνωστικό αντικείμενο που πραγματεύονταν το μάθημα, να αναζητήσουν κρυμμένα σημεία (QR Codes, μουσικά όργανα, μουσική μπαγκέτα), να συλλέξουν πόντους, να φτάσουν στο σημείο της αποκάλυψης της «μουσικής μπαγκέτας» και τέλος με την μπαγκέτα που ανακάλυψαν να διευθύνουν μία ορχήστρα.

Το συγκεκριμένο παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας θα παρουσιάζεται το επόμενο χρονικό διάστημα στους μαθητές της Δημοτικής Φιλαρμονικής και του Δημοτικού Ωδείου Ρεθύμνου.

Επίσης το συγκεκριμένο ψηφιακό εργαλείο θα δημιουργηθεί και για μαθητές Μουσικών Σχολείων, με πρώτη προτεραιότητα από την κα Κουτελιδάκη, να παρουσιαστεί στο Μουσικό Σχολείο Ρεθύμνης.

Τέλος, φιλοδοξώ ότι τα παιδιά μέσα από τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο project θα αποκτήσουν πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις για τη μουσική και τα μουσικά όργανα.

 

* Ο Αντώνης Μαυράκης είναι καθηγητής Μουσικής