23 °C Rethymno, GR
08/08/2020

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΥΛΑΞΗ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΜΙΑΣ ΚΑΛΗΣ ΤΙΜΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ

Ενιαίο φορέα διαχείρισης ελαιολάδου δημιουργούν δεκαεπτά συνεταιρισμοί της Κρήτης

Έναν ενιαίο φορέα διαχείρισης του κρητικού ελαιολάδου δημιουργούν συνεταιρισμοί του νησιού, ενώνοντας τις δυνάμεις τους με κύριο στόχο την προστασία του τοπικού προϊόντος, της ποιότητας τους, της ταυτότητας του και τη διασφάλιση μιας υψηλότερής τιμής για τους παραγωγούς. Η μείωση της παραγωγής των τελευταίων ετών καθώς και οι χαμηλές τιμές διάθεσης του προϊόντος έχει ουσιαστικά οδηγήσει σε υποβάθμιση το κρητικό ελαιόλαδο και κατ’ επέκταση έχει φέρει σε οικονομικό αδιέξοδο πολλούς ελαιοπαραγωγούς.

Το γεγονός αυτό έδωσε την αφορμή σε δεκαεπτά ενώσεις και συνεταιρισμούς του νησιού να σκεφτούν τη δημιουργία του φορέα, που ενιαία θα διαχειρίζεται το άριστο κρητικό προϊόν, στο σκέλος που αφορά την τυποποίηση του και τη διάθεση του με «ενιαία ονομασία προέλευσης Κρήτη», με τελικό σκοπό τη «διάσωση» του προϊόντος.

Στο πλαίσιο αυτό χθες πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Κολυμπάρι Χανίων των εκπροσώπων των ενώσεων ως συνέχεια των συναντήσεων που είχαν προηγηθεί σε Ρέθυμνο, Σητεία και Ηράκλειο.

Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου Γιάννης Γλεντζάκης, ο στόχος είναι η διαχείριση του ελαιολάδου σε επίπεδο Κρήτης. Στο εγχείρημα συμμετέχουν δεκαεπτά συνεταιρισμοί από όλο το νησί, ενώ χθες στη διάρκεια της συνάντησης στο Κολυμπάρι ορίστηκαν δυο εκπρόσωποι από κάθε νομό που θα αποτελέσουν την επιτροπή που συστήθηκε.

Ειδικότερα ανέφερε: «Έχει ξεκινήσει ένα εγχείρημα έτσι ώστε να μπορέσουμε όλοι οι συνεταιρισμοί της Κρήτης να βγούμε μπροστά, να διαχειριστούμε το κρητικό ελαιόλαδο με μια ετικέτα. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η χρηματοδότηση των συνεταιρισμών.

Η αγορά παγκοσμίως με ετικέτες τοπικής επιχείρησης βρίσκονται στο 5%, ενώ μπορούμε με την ετικέτα επωνυμίας «Κρήτη» να εξάγουμε και στον υπόλοιπο κόσμο, μιας και το όνομα αυτό είναι διεθνώς αναγνωρισμένο και παγκοσμίως. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και είμαστε σε επαφές με τη δικηγόρο, την κυρία Μητροπούλου, η οποία ασχολείται με θέματα καταστατικών προκειμένου να καταλήξουμε στη μορφή του φορέα. Δεν θα έχουμε κόστος επενδύσεων γιατί έχουμε ήδη εγκαταστάσεις στις ενώσεις Ηρακλείου, Ρεθύμνης και Κολυμπαρίου. Το μεγάλο ερωτηματικό είναι η χρηματοδότηση, γιατί χωρίς χρηματοδότηση όλες οι ιδέες και οι προτάσεις μας, με το κακό και βεβαρημένο παρελθόν των συνεταιρισμών, κανείς παραγωγός δεν θα μας δώσει το λάδι του. Αυτός ο φορέας λοιπόν πρέπει να χρηματοδοτηθεί έτσι ώστε ο παραγωγός που να φέρει το λάδι του να παίρνει μία υπεραξία στο προϊόν του, μία σταθερή αξία βάσει της αγοράς και μετά όταν τυποποιήσουμε το λάδι και εφόσον μπορέσουμε να το πουλήσουμε με παραπάνω κόστος και να βγάλουμε κέρδος, να δώσουμε την υπεραξία στον παραγωγό. Αυτό πρέπει να γίνει, να καρπωθεί ο παραγωγός την υπεραξία».

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Χανίων, Χαρίλαος Βλαζάκης, «είναι η ύστατη προσπάθεια. Είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ο ενιαίος φορέας και να ενεργήσουν οι ελαιοκομικοί συνεταιρισμοί από κοινού για να αντιμετωπίσουν τόσο την αισχροκέρδεια όσο και τη νοθεία του ελαιολάδου στην αγορά που ψευδή επωνυμία «έξτρα παρθένο ελαιόλαδο Κρήτης». Ο ενιαίος φορέας, όπως είπε, θα ωφελήσει οικονομικά και τον παραγωγό τόσο στην προώθηση του ελαιολάδου του στις μεγάλες αγορές όσο και στον έλεγχο των τιμών όταν αυτές κατρακυλούν. Ο πρόεδρος της ΕΑΣΗ Σταύρος Γαβαλάς τόνισε πως ζητούμενο είναι να υπάρξει ενιαία διαχείριση του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου Κρήτης και διασφάλιση της ποιότητάς του μέσα από ένα δυνατό, κοινό σχήμα με ένα κοινό brandname, ώστε το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο της Κρήτης να μπει σε μπουκάλι και τυποποιημένο να βγει στις αγορές του κόσμου και όχι χύμα όμως γίνεται κακώς όλα αυτά τα χρόνια».

Ο πρόεδρος της ΕΑΣΗ Σταύρος Γαβαλάς τόνισε πως ζητούμενο είναι να υπάρξει ενιαία διαχείριση του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου Κρήτης και διασφάλιση της ποιότητάς του μέσα από ένα δυνατό, κοινό σχήμα με ένα κοινό brandname, ώστε να μπει σε μπουκάλι και τυποποιημένο να βγει στις αγορές του κόσμου και όχι χύμα όπως γίνεται, κακώς, όλα αυτά τα χρόνια.

«Καλό είναι το όνομα Χανιά, το όνομα Ηράκλειο, το όνομα Λασίθι, το όνομα Ρέθυμνο, όμως το όνομα Κρήτη είναι κάτι πολύ πιο μεγάλο και σημαντικό που θα μας ανοίξει πόρτες σε μεγάλες αγορές και αλυσίδες που δεν μπορούμε τώρα με τις μικρές ποσότητες που κάνει καθένας από εμάς να χτυπήσει την πόρτα τους. Είναι μονόδρομος ο ενιαίος φορέας. Θα είναι ένα αμιγώς συνεταιριστικό σχήμα, θα σχεδιάσουμε όλες τις λεπτομέρειες για τη λειτουργία του και ευελπιστούμε αυτή η ελαιοκομική περίοδος να βρει τον φορέα όσο πιο έτοιμο γίνεται.

Στο εξωτερικό κολοσσοί στον χώρο του ελαιολάδου συνενώνονται κάθε χρόνο. Εμείς εδώ είμαστε μόνοι μας, απομονωμένοι και να μην μπορούμε να κάνουμε τα μεγάλα σχήματα που χρειάζονται. Θέλω να πιστεύω ότι σήμερα παρά τους προβληματισμούς θα υλοποιήσουμε αυτό τον στόχο. Είναι δύσκολο το εγχείρημα γιατί σχεδόν όλη η Κρήτη πρέπει να ενωθεί και όλοι μαζί να λειτουργήσουν σε ενιαίο φορέα ώστε ο παραγωγός να απολαύσει το εισόδημα που του αξίζει», επεσήμανε ο κ. Γαβαλάς.