18 °C Rethymno, GR
08/05/2021

ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Εργαλείο ανάπτυξης για το Ρέθυμνο το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας

Τα σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και του Σχεδίου Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών (ΣΒΑΕΜ) στα πλαίσια του προγράμματος Civitas Destinations δήμου Ρεθύμνης ενέκρινε χθες το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου.

Ο δήμος Ρεθύμνης συμμετέχει ως εταίρος στο πρόγραμμα, αξιοποιώντας τόσο τα σχετικά χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά και την εμπειρία και τεχνογνωσία που μοιράστηκε με τους λοιπούς εταίρους, αλλά και λοιπές ευρωπαϊκές πόλεις που αντιμετωπίζουν ίδια ή και συναφή προβλήματα κινητικότητάς. Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2016 και ολοκληρώνεται την τρέχουσα περίοδο, σύμφωνα με το έργο DESTINATIONS. Οι στόχοι του ΣΒΑΚ είναι:

  • βελτίωση της προσβασιμότητας για όλους, ανεξαρτήτως εισοδήματος και κοινωνικής θέσης
  • βελτίωση της ποιότητας ζωής και της ελκυστικότητας του αστικού περιβάλλοντος • ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και της δημόσιας υγείας
  • τη μείωση της ρύπανσης του αέρα και του θορύβου, των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας
  • οικονομική βιωσιμότητα, κοινωνική ισότητα και περιβαλλοντική ποιότητα.

Το σχέδιο παρουσίασε ο καθηγητής του ΕΜΠ Θάνος Βλαστός, η Μαρία Σίτη, ερευνήτρια και ο προϊστάμενος του τμήματος προγραμματισμού Νίκος Βώβος και ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο. Στόχος είναι η ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, ο περιορισμός χρήσης του αυτοκινήτου, η χρήση εναλλακτικών μεσών μετακίνησης και σειρά ενεργειών και δράσεων που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος.

Όπως εξήγησε ο καθηγητής Θάνος Βλαστός, το ΣΒΑΚ έγινε σε συνεργασία με άλλες πόλεις ανάλογου μεγέθους της Ευρώπης που χρηματοδοτούνται από ΕΕ και το ζητούμενο ήταν τα σχέδια αυτά να δώσουν λύσεις σε θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με τον τουρισμό, όπως για παράδειγμα με τις εποχιακές μετακινήσεις. «Όλα αυτά εντάσσονται σε μια προσπάθεια να περιορίσουμε την παραγωγή αέριων θερμοκηπίου και να έχουμε μικρότερη εξάρτηση της πόλης από το αυτοκίνητο. Το υποκατάστατο του αυτοκινήτου είναι το περπάτημα και το ποδήλατο. Ο πεζός για να μπορεί να αφήσει το αυτοκίνητο χρειάζεται δημόσιους χώρους, ασφαλή πεζοδρόμια, ασφαλείς διαβάσεις, μια πόλη όμορφη λειτουργική ασφαλή και εκεί δώσαμε μεγάλη σημασία. Στην κυκλοφοριακή οργάνωση, στην οδοποιία, στην τεχνολογία που εξοπλίζει την πόλη, στη δημόσια συγκοινωνία, στα ποδήλατα κοινής χρήσης και όλα αυτά τα αντιμετωπίσαμε όχι αποσπασματικά αλλά λαμβάνοντας υπόψη την ταυτότητα, τη φυσιογνωμία, τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των κατοίκων, φροντίσαμε ο σχεδιασμός μας να καθοδηγείται από τον στόχο για το μέλλον του Ρεθύμνου», εξήγησε.

Η Μαρία Σίτη πρόσθεσε ότι η στόχευση του ΣΒΑΚ είναι η πόλη να αποτελέσει ένα προσβάσιμο περιβάλλον, να αυξηθεί η δημόσια συγκοινωνία και η χρήση των δημόσιων μέσων κατά 20%, να μειωθεί η χρήση του Ι.Χ. κατά 10% και να αυξηθεί η χρήση του ποδήλατου κατά 10%. «Είναι υποχρεωτικό στα ΣΒΑΚ να γραφτεί ξεκάθαρα η στόχευση. Να ξεκαθαριστούν τα θέματα προσβασιμότητας. Ένας μεγάλος άξονας έχει να κάνει με την ισότητα μετακινήσεων και δεν αφορά μόνο ευάλωτους χρήστες. Άρα να άρουμε την προτεραιότητα που υπάρχει στο αυτοκίνητο σε σχέση με τον δημόσιο χώρο και ένα άλλο θέμα είναι το καθαρό περιβάλλον με ενίσχυση ηλεκτροκίνησης και μείωση του θορύβου».

Στη διάρκεια της συζήτησης υπήρξε ένταση μεταξύ του δημάρχου και του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, όταν ο δεύτερος αναφέρθηκε σε αστοχίες του προγράμματος και καθυστερήσεις, αλλά και στη νοοτροπία των πολιτών που πρέπει να αλλάξει για να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης.

Το ΣΒΑΚ καταψήφισε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης.

Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης αναφέρθηκε στη σημασία των ΣΒΑΚ και στις πρωτοπόρες ενέργειες και δράσεις του δήμου Ρέθυμνου που υλοποιούνται μέσα από το πρόγραμμα: «Νιώθω πολύ ευγνώμων στον Θάνο Βλαστό και την ομάδα του και τη Μαρία Σίτη που μας έκαναν όλους καλύτερους ανθρώπους. Μας έμαθαν να σεβόμαστε. Φυσικά ευχαριστώ τον Νικό Βώβο, τον αντιδήμαρχο και όλη την τεχνική υπηρεσία. Είμαστε υπερήφανοι που η Νέα Αντίληψη έκανε το έργο και το προχωράμε και όλοι οι άλλοι θέλουν να μας μιμηθούν. Μας καλούν εμάς στα υπουργεία να τους πούμε τι έγινε και τι κάναμε. Η μεγάλη επιτυχία του ΣΒΑΚ θα είναι να λύσουμε τα προβλήματα που μόνοι μας δημιουργούμε με άσκοπες μετακινήσεις με εγωπάθεια».

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος ξεκαθάρισε ότι η παράταξη του είναι υπέρ της βιώσιμης ανάπτυξης και βιώσιμης κινητικότητας. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, «η πραγματικότητα είναι ότι ενώ από το 2007 έχει ξεκινήσει η προσέγγιση και υιοθέτηση ως στρατηγικό προσανατολισμό, τα αποτελέσματα είναι από πενιχρά ως πενιχρότατα. Θα πρέπει να αναζητήσουμε τους λόγους για τους οποίους έχει γίνει αυτό. Νομίζω ότι οι Ρεθεμνιώτες στη συντριπτική μας πλειοψηφία έχουμε αγκαλιάσει αυτή τη στρατηγική στόχευση και σχεδιασμό. Μετά λύπης μου διαπιστώνω ότι ενώ ως θεωρία, ως σκέψη και προσανατολισμό είμαστε υπέρ δεν έχουμε φτάσει σε επίπεδα τέτοια που να γεννά μια αισιοδοξία. Υπάρχει μια αλλαγή κουλτούρας στους συμπολίτες και αυτό είναι ελπιδοφόρο. Στη θεωρία είμαστε καλά όχι όμως και στην πράξη. Ένα βασικό πείραμα που έγινε μέσα από το πρόγραμμα ήταν το ηλεκτρικό λεωφορείο. Δεν νομίζω κανείς να είναι περήφανος γι’ αυτό που καταγράφηκε, μπορεί να είναι πανευρωπαϊκή καινοτομία να έχουμε ένα καινοτόμο όχημα να περιφέρεται άδειο. Το ίδιο θα έλεγα, μικρής αποδοχής και αποτελεσματικότητας, ήταν τα κοινόχρηστα ποδήλατα. Στα θετικά του προγράμματος οφείλω να αναφέρω την υλικοτεχνική υποδομή, όσον αφορά στην ελεγχόμενη στάθμευση με ταυτόχρονη τηλεματική διαχείριση κεντρικά από τον δήμο και από τον ίδιο τον χρήστη μέσω εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας».

Ο κ. Νίνος αναφέρθηκε στην ανάγκη χωροθέτησης περιφερειακών χώρων στάθμευσης και ενίσχυσης της δημόσιας συγκοινωνίας. «Είμαστε υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας και υπέρ του σχεδιασμού. Θέλουμε όμως αυτό να είναι κατ’ επιλογή του κάθε δημότη και όχι να του επιβάλλουμε ότι θα είναι αδύνατη η μετακίνηση του με άλλον τρόπο από αυτόν που έχει επιλέξει», κατέληξε.

Ο Θωμάς Κρεβετζάκης, επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο, Ένας δήμος για όλους» τόνισε ότι πλέον βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε τα επιστημονικά δεδομένα και τον εξοπλισμό, ώστε ο δήμος να προχωρήσει στην εφαρμογή του σχεδιασμού του στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης. Φαίνεται πλέον η επίδραση που έχει η χρήση του ποδηλάτου και το Ρέθυμνο βραβεύτηκε σ’ αυτόν τον τομέα. «Νομίζω ότι ο δήμος είναι έτοιμος να εφαρμόσει στο κομμάτι της νέας πόλης και στους οικισμούς κυκλοφοριακούς περιορισμούς. Επίσης το κομμάτι της ελεγχόμενης στάθμευσης από τη στιγμή που θα μπει σε εφαρμογή θα δώσει διαφορετική αίσθηση. Η αίσθηση μου είναι ότι αυτό έχει να κάνει με την κουλτούρα που αναπτύσσεται στις τοπικές κοινωνίες», είπε.

Ο κ. Μανούσος Μανουσογιάννης καταψήφισε τα ΣΒΑΚ σημειώνονται ότι είναι πολύ επιφυλακτικός για την στρατηγική της μελέτης.