17 °C Rethymno, GR
03/04/2020

ΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ΚΑΡΙΕΡΑΣ ΣΤΟ ΙΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Η έκθεση παλιών εργαλείων ναυπηγού του Ρεθεμνιώτη Μανώλη Γαλλιάκη

• Απολογισμός δράσης ενός από τους πρώτους διπλωματούχους ναυπηγούς

Από τους πρώτους διπλωματούχους ναυπηγούς στην Ελλάδα κι ένας δικός μας άνθρωπος. Ο Μανώλης Γαλλιάκης, ένας λεβέντης συμπατριώτης από τις Μαργαρίτες Μυλοποτάμου.

Οργάνωσε ένα από τα πιο σύγχρονα γραφεία στη χώρα μας, λίγο μετά το ναυάγιο του «Ηράκλειο», που τιμήσαμε πρόσφατα την επέτειο της τραγωδίας του. Και πρόσφατα απασχόλησε τον αθηναϊκό και κρητικό τύπο με μια σπουδαία έκθεση αντικειμένων και ξεχασμένων εργαλείων ναυπηγού, που έχει συλλέξει στα χρόνια της επιτυχημένης καριέρας του.

Αντικείμενα που δεν θα μπορούσε να φανταστεί ο σημερινός διαχειριστής του πλούτου γνώσεων της σύγχρονης τεχνολογίας. Σήμερα που όλα τα ρυθμίζει ο υπολογιστής.

Ο Εμμανουήλ Γαλλιάκης από τους φωτισμένους ανθρώπους που τίμησαν τον τόπο τους διεθνώς, γεννήθηκε στις Μαργαρίτες αλλά μεγάλωσε στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Εκεί στα στα Μπιτσακτζίδικα – Στιβανάδικα έζησε τα καλύτερα χρόνια της παιδικής ηλικίας. Στο παλιό λιμάνι του Ρεθύμνου ξεκίνησε τις πρώτες κουβέντες με την ανοικτή θάλασσα και τα ταπεινά της εποχής πλεούμενα. Από τους τίμιους βιοπαλαιστές του λιμανιού έμαθε να σέβεται τον ανθρώπινο μόχθο και την ανάγκη να τους εξασφαλίσει καλύτερη ποιότητα ζωής. Και πάνω από όλα ασφάλεια πλεύσης. Μετά το Γυμνάσιο σπούδασε στο Universita Degli Studi di Trieste. Αποφοίτησε με καλή σειρά το 1963. Επέστρεψε στην χώρα του και αμέσως συνεργάστηκε με άλλους επιστήμονες για την οργάνωση ενός από τα πρώτα ναυπηγικά γραφεία με ειδίκευση κυρίως στις μετασκευές και νέες κατασκευές επιβατηγών -οχηματαγωγών πλοίων.

Ο απόηχος της τραγωδίας του ναυαγίου του Ο/Γ-Ε/Γ «Ηράκλειο» τον είχε επηρεάσει αφάνταστα. Γράφει ο ίδιος σε ένα δελτάριο που διένειμε στην έκθεση που οργάνωσε πρόσφατα στην Αθήνα.

«Μετά το ναυάγιο του Ε/Γ – Ο/Γ «Ηράκλειον», θεσπίστηκε το απαγορευτικό απόπλου των πλοίων». Δηλαδή έπρεπε να χαθούν 224 άνθρωποι για να το σκεφθούν!».

Με αίσθημα τεράστιας ευθύνης ξεκίνησε την άσκηση της επιστήμης του που ο ίδιος έκανε λειτούργημα. Η πρώτη δουλειά – μελέτη του γραφείου του ήταν η μετασκευή του Ε/Γ – Ο/Γ «Ελεάννα» του Ευθυμιάδη. Στις παραπάνω μελέτες βασίστηκε η μετασκευή του Ε/Γ – Ο/Γ «Κύδων».

Από το 1970 ξεκίνησε μια συνεργασία με την ΑΝΕΚ. Εκεί αναγνωρίζοντας τις ικανότητές του τον όρισαν Τεχνικό Σύμβουλο. Στις γνώσεις του η ναυτιλιακή μας εταιρία εμπιστεύθηκε το 1972 τις μετασκευές των Ε/Γ-Ο/Γ «Κάντια» και «Ρέθυμνο» με τα οποία η ΑΝΕΚ ξεκίνησε τα δρομολόγια Ηράκλειο – Πειραιά. Στο γραφείο του έγιναν και οι μελέτες μετασκευές για τα πλοία «Λατώ», «Λισσό» κ.λ.π.

Ο Γαλλιάκης δεν είναι μόνο ένας επιστήμονας που άφησε εποχή στην καριέρα του αλλά κι ένας σπάνιος άνθρωπος. Ένας εξαίρετος οικογενειάρχης και πατέρας.

Έγραψε γι’ αυτόν η ΜαρίαΤζομπανάκη:

Τα χέρια του ανθρώπου, όταν συνεργάζονται αρμονικά με το μυαλό και την ψυχή, κάνουν θαύματα που κανένα προηγμένο «μηχάνημα» δεν θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει.

Ο Μανόλης Γαλιάκης είναι ένας τέτοιος Άνθρωπος και επιστήμονας.

Γνωρίζοντας μάλιστα και τον τρόπο της ζωής του, υποκλίνεσαι μπροστά του.

Η ζωή του είναι Αγάπη για τους ανθρώπους και σεβασμός για τον ανθρώπινο πολιτισμό!!!!

Την αγάπη του για τον πολιτισμό απέδειξε ακόμα μια φορά ο συμπολίτης ναυπηγός με την έκθεση που οργάνωσε τον Νοέμβριο που μας πέρασε στην Αθήνα.

Σ’ ένα νεοκλασικό μέγαρο γνωστό ως «Ιωνικό Κέντρο» ο Γαλλιάκης παρουσίασε μια συλλογή με ενθυμήματα από την 55χρονη καριέρα του. Με την έκθεση αυτή αποφάσισε να ανασύρει μνήμες και βιώματα από μια εποχή που ξεκίνησε πριν από 55 χρόνια, λίγο πριν το ναυάγιο του Ε/Γ/ – Ο/Γ «Ηράκλειον».

Με καμάρι έδειχνε και εξηγούσε τα διάφορα επιστημονικά όργανα – εργαλεία που χρησιμοποιούσε και τις μελέτες που είχε πραγματοποιήσει και ήταν συμμετρικά απλωμένες πάνω σε τραπέζια. Ήταν το απόσταγμα από την πολύχρονη εργασία του Ναυπηγικού του γραφείου που ίδρυσε λίγο πριν το ναυάγιο του Ε/Γ – Ο/Γ «Ηράκλειον» (8 Δεκεμβρίου 1966) για 55 χρόνια ήταν το σπουδαιότερο Ναυπηγικό – μελετητικό γραφείο του Πειραιά, με ειδικότητα στις μελέτες για μετασκευές και νέες κατασκευές των Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων.

Εξαιρετικός ξεναγός της έκθεσης ο ίδιος ανέφερε μεταξύ άλλων μετά το θερμό καλωσόρισμα των επισκεπτών του.

«Ίδρυσα το γραφείο μου το 1967 αφού επέστρεψα από την Ιταλία, όπου σπούδασα. Με την ΑΝΕΚ ξεκίνησα την δραστηριότητά μου και άρχισα να συνεργάζομαι από το 1972, στον τομέα της μελέτης. Ξεκίνησα με την μετασκευή του «Κάντια» και του «Ρέθυμνο». Είχαμε μια πολύχρονη και αρμονική συνεργασία. Παρόλο που άλλαζαν τα συμβούλια, εγώ διατηρούσα την σχέση μου με την εταιρεία. Όλα αυτά τα βοηθήματα που βλέπετε, είναι αυτά που χρησιμοποιούσε ο Ναυπηγός – Μελετητής. Από τον λογαριθμικό κανόνα για τους υπολογισμούς, μέχρι τις αριθμομηχανές τεσσάρων πράξεων, που έκαναν ένα διαβολεμένο θόρυβο. Όλα τότε γίνονταν με το χέρι. Όσο πέρναγαν τα χρόνια, το γραφείο προμηθεύονταν τα νέα επιστημονικά εργαλεία και όργανα που παρουσιάζονταν στην αγορά.

Έτσι συνεχίστηκε η δουλειά του γραφείου για δεκαετίες μέχρι την ηλεκτρονική – ψηφιακή εισβολή που έκανε τη δουλειά του απείρως πιο εύκολη. Θεώρησα σκόπιμο να κάνω αυτή την έκθεση και να παρουσιάσω τον τόπο δουλειάς του παλιού Μηχανικού – Ναυπηγού και τα μέσα που χρησιμοποιούσε τότε».

Σαν γνήσιος Κρητικός έδινε στο καλωσόρισμά του και άρωμα μαντινάδας με εξαιρετική ευχέρεια χωρίς να παραλείψει φυσικά και το παραδοσιακό κέρασμα για όλους τους επισκέπτες που έφευγαν κατενθουσιασμένοι.

Φίλοι καλώς ορίσατε στο Ιωνικό το Κέντρο

Ζήσετε την ατμόσφαιρα και να αφουγκραστείτε

όταν το χέρι μόχθαγε τη σκέψη να προφτάσει

και το μολύβι όφειλε σχέδια να χαράσσει

και μόνος ο μηχανικός όλα να σχεδιάσει

Τότε που η Ναυπηγική άνοιγε τα ιστία

στην Κρήτη μας μετέφεραν της ΑΝΕΚ τα πρώτα πλοία…

Γι’ αυτό οργάνωσε την έκθεση αυτή ο Μανόλης Γαλλιάκης. Για να κρατηθεί στη μνήμη μια εποχή πριν να δίνουν λύσεις οι υπολογιστές. Τότε που όλα γίνονταν στο χέρι μα με ξεχωριστό μεράκι γιατί καθώς το χέρι σχεδίαζε συμμετείχε και η ψυχή. Έτσι σε κείνες τις δημιουργίες έμεινε μια ξεχωριστή ευλογία. Αυτή που έδινε πάντα η έμπνευση και ο μόχθος του δημιουργού.

Η έκθεση σημείωσε εξαιρετική επιτυχία και ο Μανόλης Γαλλιάκης έμεινε με την ικανοποίηση της εκπλήρωσης ενός ονείρου.

Αλήθεια η ΑΝΕΚ που ήταν ευγενικός αρωγός της έκθεσης γιατί δεν τη μεταφέρει και στην Κρήτη να την καμαρώσουμε κι εδώ και να δώσουμε από κοντά τα εύσημα στον δικό μας άνθρωπο το Μανόλη Γαλλιάκη που μας έκανε περήφανους ακόμα μια φορά από άλλο μετερίζι δημιουργίας αυτή τη φορά;