27 °C Rethymno, GR
23/09/2020

ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

Κρίσιμες οι επόμενες εβδομάδες για την πορεία της τουριστικής σεζόν

- Τα υγειονομικά πρωτόκολλα, η αστική ευθύνη και η πορεία των κρατήσεων κυριάρχησαν στη χθεσινή γενική συνέλευση του συλλόγου ξενοδόχων Ρεθύμνου

Ρευστή παραμένει η κατάσταση στο τουριστικό τοπίο της Κρήτης καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει επανεκκίνηση των κρατήσεων, γεγονός που ενισχύσει την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια των ξενοδόχων  του Ρεθύμνου.

Το ενδιαφέρον επισκεπτών από το εξωτερικό για διακοπές στην Κρήτη δεν έχει ακόμα εκδηλωθεί και δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά στους επιχειρηματίες, οι οποίοι ωστόσο προτίθενται, σύμφωνα με τα όσα δηλώνουν, να προχωρήσουν σε επαναλειτουργία των μονάδων τους μετά την 1η Ιουλίου, ημερομηνία κατά την οποία θα επιτραπούν οι πτήσεις τσάρτερ στα αεροδρόμια Χανίων και Ηρακλείου.

Κρίσιμες χαρακτηρίζονται οι επόμενες ημέρες και εβδομάδες, οπότε και αναμένονται να υπάρξουν εξελίξεις τόσο σε ότι αφορά τη διάθεση για ταξίδια και διακοπές των δυνητικών επισκεπτών, προκειμένου να ενισχυθούν οι κρατήσεις που υπάρχον για το τρίμηνο Αύγουστου-Σεπτεμβρίου, οι οποίες είχαν πραγματοποιηθεί τον χειμώνα και μέχρι τις αρχές Μαρτίουξ αλλά και να διαπιστωθεί αν θα υπάρξουν νέες ακυρώσεις.

Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνει ο ξενοδοχειακός κόσμος, οι πρώτοι επισκέπτες που θα φτάσουν στη χώρα μας από τις 15 Ιουνίου, οπότε και έχει προγραμματιστεί επισήμως το άνοιγμα των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας, αποτελούν έναν βασικό καταλύτη σε σχέση με τη διαφήμιση των ελληνικών προορισμών στις χώρες τους και το ζητούμενο είναι να αποτελέσουν τους πρεσβευτές, ώστε και άλλοι που είναι επιφυλακτικοί να έρθουν για διακοπές στον τόπο μας.

Η άποψη των πρώτων επισκεπτών για τη διαμονή τους στα ελληνικά ξενοδοχεία, τόσο σε ότι αφορά την εφαρμογή των υγειονομικών μέτρων στα ξενοδοχεία, την ασφάλεια του ίδιου του προορισμού, την τήρηση των κανόνων σε όλες τις επιχειρήσεις αλλά κυρίως πόσο ευχάριστες θα είναι οι διακοπές τους εν μέσω πανδημίας, εκτιμάται ότι θα παίξουν έναν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής. Οι ξενοδόχοι ποντάρουν πολλά στην υγειονομική ασφάλεια της Κρήτης και του Ρεθύμνου ειδικότερα. Για τον λόγο αυτό οι επιχειρηματίες ζητούν και λαμβάνουν διαρκώς επιπλέον εξηγήσεις και διευκρινίσεις σε σχέση με τα υγειονομικά πρωτοκόλλα που θα πρέπει να πληροί η κάθε ξενοδοχειακή μονάδα, τον τρόπο εφαρμογής τους, αλλά και εξηγήσεις και σε σχέση με την επιμόρφωση του προσωπικού τους αλλά και για την αστική ευθύνη σε περίπτωση καταγραφής κάποιου κρούσματος εντός ξενοδοχειακής μονάδας.

Οι προβληματισμοί αυτοί διατυπώθηκαν χθες κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των ξενοδόχων του Ρεθύμνου, που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή, παρουσία του προϊσταμένου της υπηρεσίας τουρισμού Κρήτης, εκπροσώπων των υγειονομικών υπηρεσιών, της περιφέρειας, νομικών και αντιδημάρχων.

Αναλυτικά,

Κρίσιμες χαρακτηρίζονται οι επόμενες εβδομάδες για τον τουριστικό κλάδο, ο οποίος εξακολουθεί να κινείται σε αχαρτογράφητα νερά. Οι κρατήσεις παραμένουν «παγωμένες» καθώς δεν έχει υπάρξει ακόμα επανεκκίνηση της λειτουργίας των αεροδρομίων του νησιού, τα οποία με τα τωρινά δεδομένα είναι κλειστά έως και την 1η Ιουλίου και οι ξενοδόχοι αγωνιούν για την πορεία της σεζόν.

Οι μέχρι στιγμής κρατήσεις που υπάρχουν στα ξενοδοχεία του νομού αφορούν την περίοδο των προπωλήσεων, δηλαδή μέχρι και τις αρχές Μαρτίου και αντιστοιχούν στο 30-40% και αφορά την περίοδο Αυγούστου -Οκτωβρίου. Το ποσοστό αυτό, όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος του συλλόγου ξενοδόχων Ρεθύμνου Μπάμπης Μπιρλιράκης ήταν υψηλότερο και έφτανε το 50%, ωστόσο πολλές κρατήσεις ακυρώθηκαν. Αβέβαιη είναι επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, και η διατήρηση των κρατήσεων που υπάρχουν μέχρι σήμερα, αφού η κατάσταση είναι ρευστή και δεν αποκλείεται να καταγραφούν ακυρώσεις ακόμα και την τελευταία στιγμή. Ακυρώσεις και μάλιστα χωρίς την υποχρέωση των πελατών να επιστρέψουν χρήματα πίσω.

Παρά την τεράστια αβεβαιότητα που επικρατεί και την απουσία τουριστικού ενδιαφέροντος μέχρι στιγμής στην πλειοψηφία τους οι ξενοδόχοι του Ρεθύμνου προτίθενται να ανοίξουν τις μονάδες τους από την 1η Ιουλίου και μετά ποντάροντας στην επανάκαμψη των τουριστικών κρατήσεων.

Ο αντιπρόεδρος το συλλόγου ξενοδόχων Μπάμπης Μπιρλιράκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Συνεχίζουμε να είμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Προσπαθούμε κάθε μέρα να διευκρινίσουμε όσο περισσότερο γίνεται τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα αναγκαστούμε να ανοίξουμε τα ξενοδοχεία μας. Μέρα με τη μέρα αρχίζει να ξεκαθαρίζει το κλίμα. Το ζητούμενο ήταν το άνοιγμα των ξενοδοχείων και ο προγραμματισμός των πτήσεων καθώς και το άνοιγμα τόσο των ελληνικών συνόρων όσο και των συνόρων των χωρών που μας ενδιαφέρουν, που είναι οι κύριες δεξαμενές που αντλούμε πελάτες. Ξέρουμε ότι τα αεροδρόμια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ανοίγουν 15 Ιουνίου και τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων το Ηράκλειο και τα Χανιά, ανοίγουν 1η Ιουλίου με βάση τα τωρινά δεδομένα. Ευελπιστούμε μήπως γίνει νωρίτερ.

Οι κρατήσεις που λίγο πολύ υπάρχουν μέχρι στιγμής και έχουν γίνει στο σύνολο τους από Γενάρη-Φλεβάρη είναι της τάξεως του 30-40%, στην καλύτερη περίπτωση 50% και μιλώ για την περίοδο 1η Ιουλίου έως 31 Οκτωβρίου κατά μέσο όρο με καλύτερους μήνες αυτή τη στιγμή τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Ευελπιστούμε ότι σύντομα θα ξεκινήσουν να πουλιούνται στην αγορά τα τουριστικά πακέτα και θα υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον από τους πελάτες».

Βέβαια, όπως επισημαίνει, μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί η διάθεση των επισκεπτών η οποία θα καθορίσει το τουριστικό ενδιαφέρον μετά την πανδημία. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορούν να το γνωρίζουν οι επιχειρηματίες του Ρεθύμνου. Υποστηρίζουν ωστόσο ότι σε αυτό θα συντελέσει η άποψη των πρώτων επισκεπτών που θα κάνουν διακοπές στη χώρα μας. Δηλαδή πόσο ευχαριστημένοι θα μείνουν από τα υγειονομικά μέτρα και από τον προορισμό που επέλεξαν και αν νιώθουν υγειονομικά ασφαλείς. Χαρακτηριστικά ο κ. Μπιρλιράκης τόνισε: «Ζητούμενο για εμάς είναι να ξεκαθαριστεί η διάθεση των πελατών σε σχέση με τα ταξίδια. Αρχίζουν να ξεκαθαρίζουν τα περισσότερα ζητούμενα για τον ξενοδοχειακό κόσμο και μένει μόνο αυτό. Να ξεκαθαριστεί δηλαδή αν οι πελάτες που μας ενδιαφέρουν είναι διατεθειμένοι να κάνουν διακοπές φέτος ή όχι. Άρα είναι πολύ κρίσιμες οι πρώτες εβδομάδες, δηλαδή οι πρώτοι πελάτες που θα φτάσουν στα ξενοδοχεία της Κρήτης στις 15 Ιουνίου που θα ταξιδέψουν με εσωτερικές πτήσεις ή εκείνοι που θα πάνε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το τι μηνύματα θα στείλουν. Πόσο έχουν περάσει καλά στα ξενοδοχεία μας; Κατά πόσο αισθάνονται ασφαλείς κατά πόσο τα μέτρα που έχουμε λάβει δεν επηρεάζουν τις διακοπές τους αλλά τους κάνουν να νιώθουν ασφαλείς. Επίσης θα είναι πολύ σημαντικές οι πρώτες εβδομάδες που θα ανοίξουν όλα τα ξενοδοχεία για το πώς θα διαφημίσουν το προϊόν και πως αυτοί οι ίδιοι πελάτες θα μας φέρουν περισσότερους πελάτες». Και πρόσθεσε ότι: «Σήμερα που μιλάμε στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου υπάρχει πληρότητα που κυμαίνεται από 30 έως -50% Το ποσοστό ήταν κατά μέσο όρο 50%, έχει όμως υποχωρήσει γιατί αρκετοί πελάτες έχουν ακυρώσει την κράτηση τους και ακόμα δεν ξέρουμε αν θα υπάρξουν επιπλέον ακυρώσεις. Αν δηλαδή θα διατηρηθεί αυτό το ποσοστό στη βάση και θα προστεθούν νέες ή αν θα έχουμε νέες ακυρώσεις».

Οι προβληματισμοί αυτοί διατυπώθηκαν χθες κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των ξενοδόχων του Ρεθύμνου, όπου οι επιχειρηματίες εξέφρασαν την αγωνία τους, όχι μόνο για τις κρατήσεις αλλά και για τον τρόπο λειτουργίας των ξενοδοχείων, πως θα εφαρμοστεί το υγειονομικό πρωτόκολλο, αλλά και ποιος θα φέρει την αστική ευθύνη σε περίπτωση καταγραφής κάποιου κρούσματος σε ένα ξενοδοχείο.

 

Υγειονομική θωράκιση των ξενοδοχείων

Παρόντες στη χθεσινή γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή ξενοδόχων ήταν ο προϊστάμενος της υπηρεσίας τουρισμού Κρήτης, εκπρόσωποι των υγειονομικών υπηρεσιών, της περιφέρειας, νομικοί και αντιδήμαρχοι διατυπώθηκαν απορίες και προβληματισμοί για τον τρόπο επαναλειτουργίας των μονάδων, τόσο από πλευράς κρατήσεων όσο και υγειονομικής θωράκισης.

Σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Αριστείδης Στρατάκης, προϊστάμενος υπηρεσίας τουρισμού Κρήτης, ανέφερε: «Αναλύσαμε το περίγραμμα των πρωτοκόλλων, τα οποία θα κληθούν να εφαρμόσουν τα ξενοδοχεία που θα ανοίξουν, αφού πάρουν το σχετικό πιστοποιητικό. Αυτό το πιστοποιητικό το παίρνουν τα ξενοδοχεία από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, υποβάλλοντας αίτημα και δικαιολογητικά. Ένα στάδιο είναι η εκπαίδευση των εργαζομένων για το οποίο η περιφέρεια άνοιξε την πλατφόρμα για την εκπαίδευση των υπαλλήλων. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα καταλύματα, τις κατοικίες και τα δωμάτια, θα μπαίνουν στο σάιτ του υπουργείου Τουρισμού και θα λαμβάνουν από εκεί το σήμα. Τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα που θα έχουν το σήμα θα πρέπει να εφαρμόσουν ευλαβικά τα πρωτόκολλα. Την πιστοποίηση την κάνει η περιφέρεια σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ και το πανεπιστήμιο Κρήτης και κάθε εργαζόμενος θα λάβει μία βεβαίωση κατάρτισης. Μπορεί, βέβαια, εναλλακτικά κάθε ξενοδοχείο να απευθυνθεί σε φορείς που είναι πιστοποιημένοι γι’ αυτόν τον λόγο. Για ένα κατάλυμα με πάνω από 50 δωμάτια κάθε τμήμα θα πρέπει να έχει έναν υπεύθυνο, δηλαδή για παράδειγμα η ρεσεψιόν θα πρέπει να έχει υπεύθυνο, το εστιατόριο έναν υπεύθυνο, ενώ στα καταλύματα κάτω των 50 δωματίων ορίζεται ένας υπεύθυνος. Τα πρωτόκολλα έχουν κάποια υποχρεωτικά κριτήρια και κάποια προαιρετικά. Κατά γενική ομολογία τα πρωτόκολλα είναι εφαρμόσιμα. Φυσικά το βάρος θα το σηκώσουν οι εργαζόμενοι που θα πρέπει να εκπαιδευτούν σωστά».

Από την πλευρά της η προϊσταμένη της διεύθυνσης δημόσιας υγείας της περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου Μαρία Καββάλου κάλεσε τους ξενοδόχους να εφαρμόσουν ευλαβικά τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι ξενοδόχοι είναι πως όλα τα μέτρα που πρέπει να πάρουν για την αποφυγή του κορονοϊού είναι τα μέτρα που παίρνουμε κάθε χρόνο, τα υγειονομικά, πλύσιμο χεριών, μάσκα και προστασία των πάντων για όλες τις λοιμώξεις. Αυτό που λέμε για τα κλιματιστικά, το έχουμε κάθε χρόνο γιατί έχουμε και τη λεγεωνέλα. Οι ξενοδόχοι, λοιπόν, έχουν ένα στοίχημα. Να εφαρμόσουν τα μέτρα προστασίας και τους υγειονομικούς κανόνες. Να γνωρίζουν και να το καταλαβαίνουν για ποιο λόγο, γιατί εάν δεν το καταλάβουν, τότε τυπικά θα κάνουν λάθη. Γιατί όλα αυτά θα μείνουν. Για την εκπαίδευση των εργαζομένων, η περιφέρεια Κρήτης δίνει 100 χιλ. ευρώ με το πανεπιστήμιο Κρήτης να εκπαιδεύσει τους εργαζόμενους. Από την άλλη τόνισα στους ξενοδόχους ότι οι διάφορες υπηρεσίες που παρέχουν, όπως άθληση, ινστιτούτα αισθητικής, φύλαξη παιδιών, όλες αυτές οι δραστηριότητες θα πρέπει να πιστοποιηθούν από την υπηρεσία μας. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουν να γνωρίσουν στους ξένους ότι έχουν πιστοποιημένες υπηρεσίες και εμείς σαν Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας, εκτός από τους επόπτες υγείας που πάνε για τους υγειονομικούς κανόνες, έχουμε την επισκέπτρια υγείας που πηγαίνει για τη διαχείριση των λοιμώξεων και έχουμε και τους κοινωνικούς συμβούλους για την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Είμαστε σύμβουλοι και κάθε μέρα κοντά τους».