13 °C Rethymno, GR
16/12/2019

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Μέχρι το τέλος του έτους οι ανακοινώσεις για την κατασκευή και τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ

Μέχρι το
τέλος του έτους η κυβέρνηση θα ανακοινώσει τον τρόπο κατασκευής και
χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, με «
πληρωμές διαθεσιμότητας», ένα χρηματοδοτικό
εργαλείο που είναι ένα νέο είδος συμβάσεων παραχώρησης. Σύμφωνα με τον υπουργό
Υποδομών και Μεταφορών, ο αυτοκινητόδρομος Χανιά – Άγιος Νικόλαος θα γίνει
άμεσα και σε δεύτερη φάση το κομμάτι Κίσσαμος-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία.

«Μέχρι το τέλος του χρόνου, κυβερνητικό
κλιμάκιο θα κατέβει στην Κρήτη και όχι απλά θα σας πει πώς θα κάνουμε τον
δρόμο, το οποίο έχουμε πει και προεκλογικά, αλλά θα σας πούμε και αυτό που
εσείς δεν μας είπατε ποτέ, δηλαδή από πού θα βρούμε χρηματοδότηση
», τόνισε
ο κ. Κώστας Καραμανλης στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή
Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Χαράλαμπου Μαμουλάκη, με θέμα τον Βόρειο Οδικό Άξονα
Κρήτης.

«Ας τελειώνουν επιτέλους τα πολιτικά
παραμύθια. Εμείς έχουμε πει ως Αντιπολίτευση τι θα κάνουμε για τον ΒΟΑΚ. Θα
πείτε κάποτε την αλήθεια στον κρητικό λαό; Για ποιον λόγο δεν έχει γίνει εδώ
και σαράντα χρόνια ο δρόμος; Ξέρετε για ποιον λόγο; Διότι το έργο αυτό δεν έχει
εύκολη χρηματοδότηση. Γιατί στο έργο αυτό η σύμβαση παραχώρησης, που εσείς ως
σύμβασης παραχώρησης προτείνετε να το κάνετε, σημαίνει διόδια, όπως σε όλον τον
κόσμο
», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και συνέχισε: «Θα κατέβω στην Κρήτη και θα αποκαλύψω τι
ήταν αυτό, που πραγματικά εννοούσατε, γιατί λέγατε σύμβαση παραχώρησης και μετά
λέγατε ότι δεν θα βάλουμε διόδια».

Στη συνέχεια,
ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, υποστήριξε ότι το έργο αυτό δεν έχει γίνει
επί τόσα χρόνια γιατί δεν υπήρξε χρηματοδότηση.
«Επομένως πριν λέμε λόγια του αέρα η κυβέρνηση, η κάθε κυβέρνηση,
οφείλει να πει πως θα χρηματοδοτηθεί το έργο»,
είπε χαρακτηριστικά και
τόνισε ότι αυτή τη στιγμή το έργο βρίσκεται στη φάση οικονομοτεχνικών μελετών
και πολύ σύντομα θα ανακοινωθεί η λύση, δηλαδή από πού θα χρηματοδοτηθεί το
έργο. «Αν δεν σας πούμε από που θα
χρηματοδοτηθεί το έργο, απλά θα έχουμε μια αντιπαράθεση, απλά θα λέμε λόγια του
αέρα, απλά θα μιλάμε για μελέτες, θα μιλάμε για χάραξη, αλλά τελικά δεν θα
μιλάμε για το μείζον και για το πιο σοβαρό, πως θα χρηματοδοτηθεί το συγκεκριμένο
έργο
», κατέληξε ο κ. Κώστας Καραμανλής.

Σε άλλο
σημείο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, απευθυνόμενος στον βουλευτή του
ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι «
με έκπληξη διαπιστώνω
ότι ο ΣΥΡΙΖΑ για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα συνεχίζει να υποστηρίζει, θα μου
επιτρέψετε να πω, μια πλασματική εικόνα που ως Κυβέρνηση προσπάθησε να
δημιουργήσει. Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε μια ερώτηση σχετικά με την
υπογειοποίηση των εννιάμισι χιλιομέτρων για την Πάτρα. Σήμερα έχουμε τον ΒΟΑΚ.
Και μάλιστα στην ερώτησή σας, που την καταθέτετε ξανά γιατί δεν ήσασταν
ικανοποιημένος από την απάντησή μου, έχει αναφερθεί η Κυβέρνηση, τόσο ο
Πρωθυπουργός όσο και εγώ στις προγραμματικές μου δηλώσεις, αλλά και μέσω
κοινοβουλευτικού ελέγχου στις 9 Αυγούστου. Όμως, αφού επιμένετε, εδώ είναι ο
ναός της Δημοκρατίας, ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά
«, τόνισε ο
κ. Κώστας Καραμανλής.

Αναλυτικά,
στην πρωτολογία του ο υπουργός υποδομών, απαντώντας στην ερώτηση του βουλευτή
του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε: «
παντελή απουσία στρατηγικής μελέτης. Διότι επί
τεσσεράμισι χρόνια δεν εκπονήθηκαν μελέτες ικανές να οδηγήσουν σε μελέτες
περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ήσασταν, λοιπόν, τεσσεράμισι χρόνια Κυβέρνηση και
επιτρέψτε μου να πω ότι στο θέμα του ΒΟΑΚ δεν υπήρξε
καμία μα, καμία βελτίωση. Μας παραδώσατε μια μολυβιά στον χάρτη της
Κρήτης την οποία ονομάζετε έγκριση χάραξης. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καν χάραξη για
τον ΒΟΑΚ και μας λέτε ότι από εδώ θα περνάει ο ΒΟΑΚ.

Και θα μου επιτρέψετε, αν θέλετε, και μία μικρή
συμβουλή. Καλό είναι να μην ανοίγουμε αυτό το θέμα του ΒΟΑΚ κάθε τρεις και
λίγο, όταν ξέρουμε ποιο είναι το παρελθόν και το δικό σας έργο. Μην κάνετε, αν
θέλετε, τα λάθη που έκαναν άλλοι συνάδελφοί σας οι οποίοι στην προηγούμενη
ερώτηση για την υπογειοποίηση της Πάτρας είπαν από βήματος της Βουλής ότι
καταθέτουν –ακούστε!- έγγραφο επίσημο των
JASPERS, δηλαδή των
τεχνικών συμβούλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κατέθεσε στα Πρακτικά δελτίο
τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας. Δηλαδή λυπάμαι που το λέω, αλλά κάποτε πρέπει να
σοβαρευτούμε. Διότι, ξέρετε, τα γραπτά μένουν.

Εγώ, λοιπόν, θα σας πω ότι σύντομα, μέχρι το
τέλος του χρόνου, κυβερνητικό κλιμάκιο θα κατέβει στην Κρήτη και όχι απλά θα
σας πει πώς θα κάνουμε τον δρόμο, το οποίο έχουμε πει και προεκλογικά, αλλά θα
σας πούμε και αυτό που εσείς δεν μας είπατε ποτέ, δηλαδή από πού θα βρούμε
χρηματοδότηση»

Στη
δευτερολογία του αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της ΝΔ , λέγοντας χαρακτηριστικά :
«δυστυχώς βλέπω ότι συνεχίζετε να
εκτίθεστε και, δυστυχώς, θα επαναλάβω και θα σας πω ποια είναι η κληρονομιά που
παραλάβαμε. Παντελής απουσία στρατηγικής μελέτης που να δείχνει από πού πρέπει
να περάσει ο ΒΟΑΚ. Άρα δεν υπάρχει χάραξη. Ούτε μας λέτε πώς πρέπει να φτιαχτεί
ούτε μας λέτε ποια είναι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Πλήρης προχειρότητα
σχεδιασμού.

Το 2018 η τότε Κυβέρνηση υποστήριξε ότι το
Καστέλι-Κίσσαμος-Χανιά δεν μπορεί να μπει στον ΒΟΑΚ. Το 2018! Τρία χρόνια που
ήσασταν Κυβέρνηση! Και μας εγκαλείτε εμάς για τρεις μήνες; Τρία χρόνια μετά.
Τώρα το προσθέτετε στην υποτιθέμενη χάραξη που κάνετε, αλλά δεν το αναφέρετε
στα χρηματοδοτικά μοντέλα που προτείνατε το 2018.

Τρία τμήματα από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο με
διαφορετικές μεθόδους προκήρυξης. Δεν μου απαντήσατε πού έχει γίνει αυτό στην
Ευρώπη.

Πρόσφατη ανακοίνωση πριν από λίγο καιρό, πριν φύγετε,
για εκπόνηση μελέτης. Για ποια μελετητική ωριμότητα μιλάτε;

Ας τελειώνουν επιτέλους τα πολιτικά παραμύθια. Εμείς
έχουμε πει ως Αντιπολίτευση τι θα κάνουμε. Τα πράγματα είναι απλά. Θα πρέπει το
έργο να γίνει σε δύο φάσεις. Θα πρέπει να έχει δύο βασικά τμήματα, τα οποία
όμως θα πρέπει να εξεταστούν από ειδικές τεχνικές και οικονομικές μελέτες.

Είναι προφανές ότι άμεσα ο αυτοκινητόδρομος
Χανιά-Άγιος Νικόλαος θα γίνει σε πρώτη φάση. Σε δεύτερη φάση θα γίνει το
κομμάτι Κίσσαμος-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία με συγκεκριμένη χρηματοδότηση.
Και έχουμε προτείνει χρηματοδοτικό εργαλείο που λέγεται «πληρωμές
διαθεσιμότητας», που είναι ένα νέο είδος συμβάσεων παραχώρησης.

Τελειώνοντας, όμως, θέλω να κάνω μία αναδρομή γιατί
αναφερθήκατε -και σωστά το κάνατε αυτό- στους άλλους οδικούς άξονες. Να πούμε
κάποτε την αλήθεια στον κρητικό λαό; Για ποιον λόγο δεν έχει γίνει εδώ και
σαράντα χρόνια ο δρόμος; Ξέρετε για ποιον λόγο; Διότι το έργο αυτό δεν έχει
εύκολη χρηματοδότηση. Γιατί στο έργο αυτό η σύμβαση παραχώρησης, που εσείς ως
σύμβασης παραχώρησης προτείνετε να το κάνετε, σημαίνει διόδια, όπως σε όλον τον
κόσμο.

Εγώ
θα κατέβω στην Κρήτη και θα αποκαλύψω τι ήταν αυτό, που πραγματικά εννοούσατε,
γιατί λέγατε σύμβαση παραχώρησης και μετά λέγατε ότι δεν θα βάλουμε διόδια.

Το
έργο αυτό δεν έχει γίνει επί τόσα χρόνια γιατί δεν υπήρξε χρηματοδότηση.
Επομένως πριν λέμε λόγια του αέρα η κυβέρνηση, η κάθε κυβέρνηση, οφείλει να πει
πως θα χρηματοδοτηθεί το έργο. Εμείς είμαστε σε μια φάση μελετών,
οικονομοτεχνικών και πολύ σύντομα θα σας πούμε ακριβώς τη λύση, από που θα
χρηματοδοτηθεί το έργο, διότι αν δεν σας πούμε από που θα χρηματοδοτηθεί το
έργο, απλά θα έχουμε μια αντιπαράθεση, απλά θα λέμε λόγια του αέρα, απλά θα
μιλάμε για μελέτες, θα μιλάμε για χάραξη, αλλά τελικά δεν θα μιλάμε για το
μείζον και για το πιο σοβαρό, πως θα χρηματοδοτηθεί το συγκεκριμένο έργο».