30 °C Rethymno, GR
14/07/2020

ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΑ, ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΑ

Ξεκινά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία του Ρεθύμνου

Ήδη σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αξιοποιούν τις υπάρχουσες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και έχουν ξεκινήσει την τηλεδιδασκαλία

Με τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τη χρήση των νέων τεχνολογιών θα συνεχιστούν τα μαθήματα στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες τα διδακτικής ύλης. Στον Νομό Ρεθύμνου σε ό,τι αφορά τα γυμνάσια και τα λύκεια του Νομού, όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ήδη αρκετά σχολεία εξαρχής εφαρμόζουν τα διαδικτυακά μαθήματα αξιοποιώντας τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, που ήδη διέθεταν και χρησιμοποιούσαν στις σχολικές τους μονάδες με τους μαθητές τους, ενώ με την καθοδήγηση του υπουργείου ετοιμάζονται οι εκπαιδευτικοί που δεν είχαν μέχρι σήμερα τέτοια εμπειρία.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γιάννης Μαρκαντές: «υπάρχει μία καταληκτική ημερομηνία μέχρι τις 24 Μαρτίου για να λειτουργήσει σε πολλά σχολεία η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς τότε θα έχουν ολοκληρωθεί οι συνδέσεις και η πλατφόρμα. Κάποια σχολεία έχουν ξεκινήσει και πιο πριν, καθώς αξιοποιούν και άλλες πλατφόρμες που ήδη χρησιμοποιούσαν κάποια σχολεία. Κάθε σχολείο έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί και άλλες πλατφόρμες, όπως για παράδειγμα το edmundo. Αν δηλαδή σε ένα σχολείο χρησιμοποιούσαν από πριν το edmundo, για να επικοινωνούσαν με τους μαθητές, δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουν πλατφόρμα και να εφαρμόσουν αυτήν του υπουργείου ή του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.

Έχουμε ζητήσει στοιχεία από τα σχολεία, για το πόσες ψηφιακές τάξεις θα λειτουργήσουν και πόσοι μαθητές θα εγγραφούν.

Η εικόνα που έχω μέχρι στιγμής, είναι ότι αρκετά σχολεία μπαίνουν σε αυτήν τη διαδικασία, απλά όχι σε όλα τα μαθήματα και εξαρτάται και από τους καθηγητές.

Οι καθηγητές έχουν ήδη προβεί σε μία ηλεκτρονική επιμόρφωση για τα Λύκεια. Στην Δευτεροβάθμια τηρούμε την σύγχρονη τηλεκπαίδευση, δηλαδή λέει για παράδειγμα ο καθηγητής στους μαθητές «Έχουμε κατεύθυνση Μαθηματικών, 8 με 10, συντονιστείτε και θα γίνει το μάθημα. Το απόγευμα βέβαια μπορεί ένας μαθητής να στείλει μια απορία για το μάθημα και όποτε το δει ο καθηγητής, του απαντάει».

Αντίστοιχα γίνεται και η προετοιμασία για την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα δημοτικά σχολεία του Νομού. Όπως ανέφερε η προϊσταμένη της διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Ρεθύμνου την περασμένη Παρασκευή εστάλη η εγκύκλιος με τις οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς.

Χαρακτηριστικά η προϊσταμένη της Πρωτοβάθμιας, Ευαγγελία Μαντά, ανέφερε: «Ήρθε την Παρασκευή, μία εγκύκλιος για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διοχετεύτηκε άμεσα σε όλα τα σχολεία. Είναι διαβίβαση οδηγιών για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, γιατί στα Δημοτικά μπορούμε να κάνουμε μόνο ασύγχρονη. Θα δώσουμε δηλαδή κάποια εργαλεία μάθησης, πλατφόρμες κτλ. και θα μπαίνουν όποτε θέλουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, όχι συγχρονισμένα όλοι μαζί. Έχουμε ζητήσει τα e-mail των γονέων. Από προηγούμενες εγκυκλίους είχε ζητηθεί να περαστούν στο my-school τα email των γονέων και κηδεμόνων όλων των μαθητών και όλων των εκπαιδευτικών. Αυτές οι ενέργειες έχουν γίνει. Βέβαια υπήρξαν και κάποιες δυσκολίες, γιατί ορισμένοι γονείς προπάντων στα ορεινά χωριά, δεν έχουν email. Ζητήθηκε βέβαια το κινητό τους και δεν γνωρίζω με ποιον άλλο πρόσφορο τρόπο, θα μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε. Είναι υποχρεωτικό το να μπουν τα σχολεία στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Εμείς έχουμε περιθώριο μέχρι 24 του μηνός -σήμερα- για να γίνουν όλες αυτές οι προπαρασκευαστικές διαδικασίες που απαιτούνται. Είχε έρθει ένα mail και έπρεπε ο κάθε διευθυντής να συγκροτήσει σε κάθε σχολείο μία ομάδα, η οποία θα ήταν υπεύθυνη για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Σε αυτήν συμμετείχε ο διευθυντής, ο υποδιευθυντής, ο καθηγητής πληροφορικής του σχολείου ή αν δεν υπάρχει τέτοιος, κάποιος δάσκαλος που να έχει καλές γνώσεις υπολογιστών. Αυτή η ομάδα, θα ακολουθήσει όλες αυτές τις οδηγίες. Να πάρει κωδικούς, να στείλει στους γονείς πως να μπούνε στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο για να λάβουν και οι ίδιοι κωδικό. Για οποιαδήποτε δυσκολία συναντήσει αυτή η ομάδα σε τεχνικό επίπεδο, στάλθηκε και σε εμάς στην Διεύθυνση μία ενημέρωση, ότι πρέπει να ετοιμάσουμε ένα «help desk», στο οποίο θα απευθύνονται, όχι όλοι οι εκπαιδευτικοί και ο κάθε δάσκαλος, αλλά η συγκεκριμένη ομάδα από κάθε σχολείο.

Επειδή η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, δεν έχει υπεύθυνο πληροφορικής, καθότι έχουμε μόνο δύο μόνιμους καθηγητές πληροφορικής και όλοι οι άλλοι είναι αναπληρωτές, έχουμε όμως σε διοικητικό επίπεδο έναν τεχνικό υπάλληλο, ο οποίος είναι προϊστάμενος του τμήματος Ε.Πληροφορικής και θα βοηθήσει και αυτός με την παροχή τεχνικής γνώσης. Επειδή όμως ο άνθρωπος αυτός δεν έχει παιδαγωγικές γνώσεις, απευθυνθήκαμε ως Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας σε εκπαιδευτικούς που ξέρουμε ότι έχουν κάνει μεταπτυχιακό και διαθέτουν επιμόρφωση Β επιπέδου και γενικά έχουν πολύ καλή γνώση των νέων τεχνολογιών και δημιουργήσαμε μία ομάδα, ένα «help desk» που αποτελείται από 5 δάσκαλους και 2 νηπιαγωγούς. Συντονιστής είναι ο κ. Λάμπρος Καρβούνης, ο οποίος έχει έρθει στην Διεύθυνση ως αναπληρωτής προϊστάμενος εκπαιδευτικών θεμάτων».

Πρόκειται για την ασύγχρονη μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία θα έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα. Κάθε εκπαιδευτικός θα αναρτά το απαραίτητο ψηφιακό υλικό στη διαδικτυακή πλατφόρμα και στη συνέχεια ο κάθε μαθητής θα λύνει τις απαραίτητες ασκήσεις και θα αξιολογείται. Στη διάθεση των εκπαιδευτικών βρίσκονται δύο πλατφόρμες ψηφιακής αλληλεπίδρασης του υπουργείου Παιδείας.

ΕΛΜΕΡ: Δίπλα στους μαθητές μας και στην κοινωνία

Η εκπαίδευση από απόσταση δεν μπορεί να υποκαταστήσει την διδασκαλία στο σχολείο, λέει η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου σε ανακοίνωσή της, εγκαλώντας το υπουργείο Παιδείας για την χρόνια υποχρηματοδότηση της παιδείας και τα προβλήματα που ανακύπτουν με την εξ αποστάσεως διαδικασία. Μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της αναφέρει: «Θεωρούμε ότι στην παρούσα περίσταση, ανάλογα και με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και σχολικής κοινότητας, και σε προαιρετική βάση, είναι στο χέρι των συλλόγων εκπαιδευτικών να αποφασίσουν τις μορφές και μεθόδους επικοινωνίας με γονείς και μαθητές, ώστε να διατηρηθεί σε κάποιο βαθμό η επαφή των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία. Κάθε άλλη προσπάθεια, λόγω και όλων των παραπάνω δυσκολιών θα πέσει στο κενό και θα ακυρωθεί στην ουσία και στην πράξη.

Σχετικά με τη μορφή ασύγχρονης διδασκαλίας που προτείνει το Υπουργείο μέσα από τη χρήση του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου, εκτιμούμε ότι θα υπάρχουν σημαντικά προβλήματα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να εγγραφούν όλοι οι μαθητές στο ΠΣΔ, γεγονός που εκτιμούμε ότι δεν θα πραγματοποιηθεί. Η υπερφόρτωση του ΠΣΔ το θέτει εκτός λειτουργίας, κατάσταση που θα αποθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών μας. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση χρησιμοποιούμε εναλλακτικούς τρόπους να σταθούμε δίπλα στους μαθητές τους, να στηρίξουμε τους πιο ευάλωτους, να εκφράσουμε την αλληλεγγύη και τη συμπαράστασή μας σε όλα τα επίπεδα. Συγκεκριμένα:

  • Επικοινωνούμε με τους μαθητές μας μέσα από τις γνωστές εφαρμογές (Viber, messenger κ.α.) που χρησιμοποιούμε σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς για να ενημερώνουμε τους μαθητές μας. Ήδη από τις πρώτες μέρες κλεισίματος των σχολείων, αρκετοί εκπαιδευτικοί στο Ρέθυμνο απέδειξαν τη διάθεσή τους να είναι σε επικοινωνία και να προσφέρουν κάθε δυνατή στήριξη στους μαθητές τους αξιοποιώντας και τις όποιες δυνατότητες τους παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία.
  • Σε συνεννόηση με το Σύλλογο Διδασκόντων ή ατομικά επικοινωνούμε από την ηλεκτρονική διεύθυνση της σχολικής μονάδας μας, από τις ιστοσελίδες των σχολείων μας αλλά και με οποιοδήποτε επιστημονικά, παιδαγωγικά και πρακτικά αποτελεσματικό μέσο για να στηρίξουμε στον ψυχολογικό, συναισθηματικό και γνωστικό τομέα τους μαθητές μας.
  • Χρησιμοποίηση πλατφόρμας ασύγχρονης επικοινωνίας, εύκολης χρήσης (όπως το Edmondo), μέσα από την οποία θα μπορούσαν οι εκπαιδευτικοί να ανεβάσουν υλικό το οποίο να χρησιμοποιούν οι μαθητές.
  • Όσοι έχουμε τη δυνατότητα συμμετέχουμε στις ομάδες αλληλεγγύης που δημιουργούνται στην πόλη μας για τη βοήθεια σε συνανθρώπους μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα στις δύσκολες μέρες που βιώνουμε. Εκτιμούμε ότι πολλοί συμπολίτες μας και γονείς μαθητών μας που εργάζονται στην τουριστική βιομηχανία θα οδηγηθούν στην ανεργία και υποχρέωση όλων των εκπαιδευτικών είναι να σταθούν δίπλα σε αυτές τις οικογένειες.

Επίσης ενημερωθήκαμε ότι κάποιοι «πρόθυμοι» Διευθυντές προσπαθούν να υποχρεώσουν εκπαιδευτικούς να καταθέσουν υλικό για ασύγχρονη εκπαίδευση από απόσταση. Τονίζουμε ότι κανένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να υποχρεωθεί να συμμετέχει στις επικοινωνιακές φούσκες του υπουργείου, καθώς η συμμετοχή είναι προαιρετική.

  • Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στους μαθητές μας με τρόπους που επιλέγουμε εμείς».
  • Υπενθυμίζεται ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά έως τις 10 Απριλίου.