35 °C Rethymno, GR
04/08/2021

ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ AΠΟ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Ξεκινούν οι δημοπρατήσεις των έργων οδικής ασφάλειας στην Κρήτη

Το επόμενο τρίμηνο προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για το οδικό τμήμα Πάνορμος - Σταυρωμένος

Ανοίγει ο δρόμος για την δημοπράτηση μεγάλων έργων οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Πρόκειται για πέντε συνολικά οδικά τμήματα, τα οποία μελετήθηκαν την τελευταία διετία από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, ως τα πλέον επικίνδυνα σημεία με βάση τους δείκτες των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων και θα χρηματοδοτηθούν από το κονδύλι των 25 εκ. ευρώ που έχει εξασφαλιστεί από το ΕΣΠΑ για το σκοπό αυτό.

Συνολικά οι πέντε μελέτες έχουν πάρει τις σχετικές εγκρίσεις και βρίσκονται στην αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών, η οποία αρχής γενομένης από το τέλος του μήνα θα ξεκινήσει να δημοπρατεί τα έργα, ενώ στο σύνολό τους οι διαγωνισμοί θα έχουν προκηρυχτεί το επόμενο τρίμηνο.

Ειδικότερα, πρόκειται για τα παρακάτω τμήματα:

1) Νεάπολη – Σεληνάρι (11 χλμ)

2) Λινοπεράματα – Φόδελε (19 χλμ.)

3) Καλύβες – Σούδα (14 χλμ.)

4) Γεωργιούπολη – Πετρές (6 χλμ.)

5) Σταυρωμένος – Πάνορμος (9 χλμ.)

 

Βελτίωση οδικού περιβάλλοντος και αναβάθμιση των ισόπεδων κόμβων στο τμήμα Πάνορμος – Σταυρωμένου

Σύμφωνα με τον διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ, Γιώργο Αγαπάκη, στο σύνολό τους οι πέντε μελέτες έχουν αποσταλεί στην αρμόδια Διεύθυνση Συντηρήσεων του υπουργείου Υποδομών. Με εξαίρεση το τμήμα Γεωργιούπολη – Πετρές, όπου υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες με τις διαβάσεις, η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου θα προχωρήσει αρχικά έως τις αρχές Απριλίου στην δημοπράτηση του τμήματος Φόδελε – Λινοπεράματα και στο επόμενο τρίμηνο θα έχει δημοπρατήσει και τις υπόλοιπες τέσσερις μελέτες.

Το τμήμα Πάνορμος – Σταυρωμένος που βρίσκεται στα γεωγραφικά όρια του Ρεθύμνου είναι συνολικά 9 χλμ.

Η μελέτη όπως εξήγησε ο Γιώργος Αγαπάκης περιλαμβάνει τη βελτίωση του οδικού περιβάλλοντος, και συγκεκριμένα:

  • κατασκευή αντιολισθητικών στρώσεων,
  • την ανακατασκευή στηθαίων, όπου είναι κατεστραμμένα ή σκουριασμένα,
  • αναβάθμιση των ισόπεδων κόμβων, όπως στο κόμβο το Λατζιμά που είναι προβληματικός και ο οποίος θα αναβαθμιστεί,
  • αναβάθμιση δυο ισόπεδων διασταυρώσεων που οδηγούν στη παράλια Γεροποτάμου και Πρίνου αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι το κόστος του έργου ανέρχεται στα 5 εκ. ευρώ.

Για το τμήμα Γεωργιούπολη – Καβρός – Πετρές των Ν. Χανίων – Ρεθύμνης του Β.Ο.Α.Κ. για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, οι μελέτες και οι εργασίες που θα εκτελεστούν αφορούν:

  • Εφαρμογή ενιαίας διατομής σε όλο το μήκος του εξεταζόμενου τμήματος του Β.Ο.Α.Κ.
  • Κατασκευή πέντε (5) τρισκελών ισόπεδων κόμβων και συστημάτων κόμβων με εφαρμογή λωρίδων αριστερής στροφής και διαμόρφωση διαχωριστών κυκλοφορίας.
  • Αναδιαμόρφωση δέκα (10) υφιστάμενων και κατασκευή τριών (3) νέων θέσεων εισόδου – εξόδου στον Β.Ο.Α.Κ. από και προς το παράπλευρο οδικό δίκτυο με εφαρμογή σφήνας εξόδου (taper) και διαμόρφωση διαχωριστών κυκλοφορίας.
  • Αναδιαμόρφωση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης σε τρεις (3) ισόπεδους κόμβους επί της ΠΕΟ Χανίων – Ρεθύμνου.
  • Κατασκευή δεκαοχτώ (18) κατάλληλα διαμορφωμένων στάσεων λεωφορείων στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας εννέα θέσεων.
  • Αναδιαμόρφωση δύο (2) χώρων στάθμευσης.
  • Κατασκευή 11 πεζοδιαβάσεων, εκ των οποίων οκτώ (8) πεζογέφυρες με μεταλλικό φορέα και τρεις (3) κάτω πεζοδιαβάσεις.

Συνολικά, οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης χαρακτηρίζονται ζωτικής σημασίας, ενώ ο στόχος που είχε τεθεί εξαρχής είναι ο περιορισμός των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 50%. Ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων κ. Γιώργος Αγαπάκης αναφέρθηκε στη σημασία του έργου οδικής ασφάλειας τονίζοντας ότι είναι άκρως απαραίτητο για την αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου του νησιού, έως ότου κατασκευαστεί ο νέος βόρειος οδικός άξονας Κρήτης. Τα έργα στο σύνολό τους, καθώς χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, όπως πρόσθεσε θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το 2023. Επιβλέπουσα αρχή θα είναι ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης.

Ειδικότερα, ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων, Γιώργος Αγαπάκης, ανέφερε πως η οδική ασφάλεια είναι μία μεγάλη υπόθεση με δύο παραμέτρους: τον ανθρώπινο παράγοντα και το οδικό περιβάλλον, θα βελτιωθούν οι συνθήκες ασφάλισης που αφορούν το οδόστρωμα, τα στάδια των πρανών, η απορροή των όμβριων υδάτων, η καταχώρηση οριζόντιας σήμανσης. «Όλες οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί από τον ΟΑΚ και έχουν αποσταλεί στο υπουργείο. Είναι βραχυπρόθεσμα έργα τα οποία χαρακτηρίζονται άκρως απαραίτητα έως ότου κατασκευαστεί ο νέος βόρειος οδικός άξονας» είπε και συμπλήρωσε «όταν μιλάμε για έργα οδικής ασφαλείας μιλάμε για βελτίωση οδικού περιβάλλοντος δηλαδή οδόστρωμα, στηθαία, απορροές διαμόρφωση ισόπεδων κόμβων, πινακίδες, σήμανση. Άρα αυτά τα έργα που σχεδιάσαμε έχουν βραχυπρόθεσμη δράση και είναι σημαντικά για να βελτιωθεί το επίπεδο ασφάλειας. Μέχρι να γίνει το μεγάλη έργο του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης που μιλάμε για μια πενταετία το λιγότερο είναι αναγκαίο το οδικό περιβάλλον της εθνικής μας οδού να αναβαθμιστεί και να βελτιωθεί. Η βελτίωση συνίσταται σε καλυτέρα ασφαλτικά, καλυτέρα στηθαία, καλύτερη απορροή, σε κάποιες περιπτώσεις δημιουργούντα και στάσεις λεωφορείων, πάντα θεσμοθετημένα και όχι στην τύχη. Άρα μιλάμε για μια βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλεια για τα επόμενα 5-6 χρόνια, εως ότου γίνει ο νέος Β.Ο.Α.Κ.» επεσήμανε ο κ. Αγαπάκης.

 

Εκκρεμεί η ανάθεση σε σύμβουλο για τους κόμβους Βοθρού και Ατσιποπούλου

Σε ό,τι αφορά τις μελέτες για τα έργα των κόμβων Βοθρού στο Γεράνι και τον κόμβο Ατσιποπούλου όπως ανάφερε ο κ. Αγαπάκης το υπουργείο το επόμενο διάστημα θα καλέσει τους ενδιαφερόμενους μελετητές για να υποβάλλουν τις προσφορές. «Έχουν εξασφαλιστεί οι χρησμοδοτήσεις και το προσεχές διάστημα το υπουργείο θα καλέσει τους μελετητές να καταθέσουν προσφορές με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης» είπε.

Τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού στο Γεράνι, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, με δεδομένη την επικινδυνότητα που διατρέχουν καθημερινά οι εκατοντάδες οδηγοί που κινούνται επί του Β.Ο.Α.Κ.

Ειδικότερα, ο κόμβος Ατσιποπούλου, από την αρχή της κατασκευής και λειτουργίας του έχει επισημανθεί ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, μιας και δεν είναι σαφής η σειρά προτεραιότητας των οχημάτων, με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται βάσει συνεννόησης των ίδιων των οδηγών, ενώ δεν είναι λίγες και οι φορές που έχουν καταγραφεί στο σημείο τροχαία ατυχήματα.