32 °C Rethymno, GR
28/09/2020

ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΘΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΟΥΝ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Οδηγίες από την Κομισιόν για την ασφαλή επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας

- Αυστηρές συστάσεις για τις ταξιδιωτικές μετακινήσεις και τα ξενοδοχεία

Συστάσεις και ενιαίους κανόνες στα κράτη-μέλη της για την επανεκκίνηση του τουρισμού στην Ευρώπη για την ασφάλεια των μετακινήσεων των ταξιδιών αλλά και της διαμονής στα ξενοδοχεία έδωσε χθες η ευρωπαϊκή επιτροπή.

Πρόκειται για γενικές κατευθύνσεις ενώ την ευθύνη εφαρμογής τους την έχει κάθε κράτος. Τις επόμενες μέρες θα εξειδικευτούν τα μέτρα της ελληνικής κυβέρνησης και θα δοθούν στη δημοσιότητα μαζί με τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα κληθούν να εφαρμόσουν τα ξενοδοχεία όταν και όσα ανοίξουν.

Σύμφωνα με τις βασικές οδηγίες της ευρωπαϊκής επιτροπής προτείνεται η σταδιακή και συντονισμένη άρση των περιορισμών, ξεκινώντας το άνοιγμα των συνόρων μεταξύ περιοχών ή κρατών μελών με αρκετά παρόμοιες επιδημιολογικές καταστάσεις. Η Κομισιόν σημειώνει ότι όταν ένα κράτος – μέλος επιτρέψει τα ταξίδια στα εδάφη του, θα πρέπει να το κάνει καθολικά, χωρίς την επιβολή διακρίσεων. Δηλαδή, θα πρέπει να επιτρέψει τα ταξίδια από κάθε χώρα ή περιοχή της Ε.Ε., η οποία διαθέτει παρόμοιες επιδημιολογικές συνθήκες, ανεξάρτητα της εθνικότητας ή της υπηκοότητας του ταξιδιώτη.

Οι κατευθυντήριες γραμμές περιλαμβάνουν γενικές αρχές για την ασφαλή και σταδιακή αποκατάσταση των αεροπορικών, οδικών και πλωτών οδών, με μια σειρά συστάσεων για την προστασία των ταξιδιωτών (αποστάσεις, μάσκες γάντια). Οι οδηγίες αυτές θα επιτρέψουν στους τουρίστες να μείνουν με ασφάλεια σε ξενοδοχεία, κάμπινγκ, και σε άλλα καταλύματα διακοπών, να τρώνε και να πίνουν σε εστιατόρια, μπαρ και καφετέριες και να πηγαίνουν σε παραλίες και άλλους υπαίθριους χώρους αναψυχής.

Τα κράτη μέλη συμφώνησαν για εφαρμογές ιχνηλάτησης επαφών, έτσι ώστε οι πολίτες να προειδοποιούνται για πιθανή μόλυνση με κορονοϊό όταν ταξιδεύουν στην ΕΕ. Οι ιχνηλατήσεις θα είναι εθελοντικές, διαφανείς, με ανώνυμα δεδομένα και μέσω της τεχνολογίας Bluetooth.

Σχετικά με τα vouchers οι ταξιδιώτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ vouchers ή επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένα εισιτήρια μετακίνησης ή οργανωμένα ταξίδια. Τα εθελοντικά voucher πρέπει να προστατεύονται από την αφερεγγυότητα του εκδότη, με ελάχιστη περίοδο ισχύος 12 μηνών και να επιστρέφονται μετά από ένα έτος το πολύ, εάν δεν εξαργυρωθούν. Θα πρέπει επίσης να επιτρέπουν στους επιβάτες να ταξιδεύουν στην ίδια διαδρομή υπό τις ίδιες συνθήκες υπηρεσίας ή οι ταξιδιώτες να κάνουν κράτηση για ένα πακέτο ταξιδιωτικής σύμβασης με τον ίδιο τύπο υπηρεσιών ή ισοδύναμης ποιότητας, ενώ το δικαίωμα αυτό μπορεί α μεταβιβάζεται σε άλλο ταξιδιώτη.

Η Κομισιόν θα υποστηρίξει τις τουριστικές επιχειρήσεις, διασφαλίζοντας ρευστότητα, ειδικά τις μικρομεσαίες, επιτρέποντας στα κράτη μέλη να προωθούν διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ειδικότερα, θα διατεθούν έως και 100 δισεκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα «SURE» για τη στήριξη της απασχόλησης στον τουρισμό.

Αυστηρές είναι οι συστάσεις της Κομισιόν και για την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων. Εκτός από τη φυσική απόσταση πρέπει να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένα μέτρα προσωπικής προστασίας και πρωτόκολλα καθαρισμού και απολύμανσης, να κοινοποιηθούν στο προσωπικό και τους επισκέπτες και να εφαρμοστούν.

Οι Έλληνες ξενοδόχοι ωστόσο πέραν από τις παραπάνω γενικές οδηγίες περιμένουν να δουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα της ελληνικής κυβέρνησης που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα που θα έχει κάθε μονάδα για να επαναλειτουργήσει σε συνδυασμό βέβαια με τον αριθμό των κρατήσεων που θα έχει όταν επισήμως ανακοινωθεί η ημερομηνία επαναλειτουργίας τους.

 

Αναλυτικά,

Τα μέτρα και τις οδηγίες για την επανεκκίνηση του τουρισμού με όρους που θα διασφαλίζουν την ασφάλεια των ταξιδιών στην Ευρώπη, εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, δημοσιοποίησε χθες η ευρωπαϊκή επιτροπή.

Οι προτάσεις αφορούν τόσο τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για τις μετακινήσεις, αεροπορικές, οδικές, ακτοπλοϊκές όσο και μέτρα που καλούνται να λάβουν τα ξενοδοχεία.

Η Κομισιόν απευθύνει συστάσεις στα 27 κράτη-μέλη της ωστόσο η εφαρμογή τους είναι ευθύνη του κάθε κράτους.

Στο σχέδιο με τις κατευθυντήριες γραμμές που δόθηκε στη δημοσιότητα η ευρωπαϊκή επιτροπή προτείνει ίση μεταχείριση χωρών που βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν υιοθετήσει αντίστοιχα μέτρα πρόληψης.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνει, αν μία χώρα Α ανοίξει τα σύνορά της με μία χώρα Β, θα πρέπει να κάνει το ίδιο με τη γειτονική της χώρα Γ, εάν αυτή η τελευταία βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με τη χώρα Β.

Επίσης, αν μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανοίξει τα σύνορά της με μία άλλη, αυτό θα πρέπει να ισχύει για όλους τους κατοίκους της, και όχι μόνο για όσους έχουν την δική της υπηκοότητα.

Η Κομισιόν συνιστά στα κράτη μέλη να λάβουν αποφάσεις με βάση την υγειονομική εκτίμηση της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους επικοινωνία.

Η ευρωπαϊκή επιτροπή έχει την πρόθεση να θέσει μέχρι το καλοκαίρι στη διάθεση των τουριστών ιστοσελίδα με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση στα σύνορα, αλλά και σε κάθε τουριστικό προορισμό.

Για ορισμένες χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως οι βαρύτατα πληγείσες Ιταλία και Ισπανία, αλλά και η Ελλάδα και η Πορτογαλία με τις υψηλές επιδόσεις στην πρόληψη της εξάπλωσης της επιδημίας και την εξαιρετική επιδημιολογική εικόνα, το στοίχημα είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός της ζημίας.

Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις τουριστών από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κομισιόν καλεί στις 27 χώρες μέλη να παρατείνουν την προσωρινή απαγόρευση των μη αναγκαίων ταξιδιών προ την Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Παράλληλα, για την επιτροπή, είναι ζωτικής σημασίας να ληφθούν και εξειδικευμένα μέτρα διασφάλισης ρευστότητας των επιχειρήσεων του τουρισμού και ειδικότερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, η Κομισιόν προτείνει ευελιξία στους κανονισμούς περί κρατικής βοήθειας, επιτρέποντας στις χώρες-μέλη να ενεργοποιήσουν εγγυοδοτικά προγράμματα για vouchers και διοχέτευση ρευστότητας, στηρίζοντας τις επιχειρήσεις μεταφορών και ταξιδιών, διασφαλίζοντας παράλληλα την ικανοποίηση των αιτημάτων για επιστροφή χρημάτων.

– Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση: Η Ε.Ε. συνεχίζει την παροχή άμεσης ρευστότητας σε επιχειρήσεις που επηρεάζονται από την κρίση μέσω του εργαλείου αντιμετώπισης του κορονοϊού. Επιπρόσθετα, η Κομισιόν στηρίζει 100.000 τουριστικές επιχειρήσεις με διαθέσιμη χρηματοδότηση έως και 8 δισ. ευρώ και με τη βοήθεια του ευρωπαϊκού επενδυτικού ταμείου.

Τέλος, η οικονομική βοήθεια έως και 100 δισ. ευρώ μέσω του προγράμματος απασχόλησης SURE θα συμβάλει στη διατήρηση θέσεων εργασίας.

«Ακόμη και σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση, η Ελλάδα είναι έτοιμη. Τις επόμενες ημέρες θα παρουσιαστεί το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για την επανεκκίνηση του τουρισμού, με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας και τη στήριξη της απασχόλησης. Αλλά, ας μην έχουμε αυταπάτες. Το φετινό καλοκαίρι δεν θα είναι σαν το περσινό» ανέφερε σε δήλωση του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Από την πλευρά τους οι ξενοδόχοι του Ρεθύμνου αναμένουν τις ανακοινώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τα υγειονομικά πρωτόκολλα που πρέπει να ακολουθούν οι ξενοδοχειακές μονάδες καθώς, όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του τοπικού συλλόγου Μανόλης Τσακαλάκης, αυτό θα εξειδικεύει τους όρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας ενός ξενοδοχείου και θα κρίνει ως ένα βαθμό αν η κάθε μονάδα μπορεί να ανταπεξέλθει σε αυτό και να το εφαρμόσει. «Οι προτάσεις της Κομισιόν είναι γενικές και βασίζονται στην προστασία της δημόσιας υγείας. Εμείς ωστόσο σαν κλάδος περιμένουμε με αγωνία την Παρασκευή να ανακοινωθούν επίσημα τα υγειονομικά πρωτόκολλα για να δούμε πως και αν μπορούμε να ανταποκριθούμε», ανέφερε.

Οδηγίες για τις μετακινήσεις

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οδηγίες της Κομισιόν για τις μετακινήσεις αναφέρονται τα εξής:

* Οι ταξιδιώτες ενθαρρύνονται να αγοράζουν εισιτήρια, να κάνουν κρατήσεις και check in online.

* Οι επιβάτες θα πρέπει να φορούν προστατευτικές μάσκες, ειδικά όταν δεν θα μπορούν να εφαρμόζονται πλήρως και πάντοτε τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.

* Οι φυσικές αποστάσεις πρέπει να διασφαλίζονται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την παράδοση και παραλαβή αποσκευών.

*Διάδρομοι θα πρέπει να προβλεφθούν για να διαχωρίζουν την ροή των επιβατών στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τους σταθμούς λεωφορείων, τις αποβάθρες πλοίων και τους σταθμούς δημοσίων αστικών μέσων μεταφοράς.

* Από τους επιβατικούς σταθμούς θα πρέπει να απομακρυνθούν οι πάγκοι, τα τραπέζια και κάθε είδους εξοπλισμός που ευνοεί τον συνωστισμό ή να αναδιαταχθούν κατά τρόπο που θα εξασφαλίζει την αποστασιοποίηση.

* Θα πρέπει να επιτρέπεται η επιβίβαση μικρότερου αριθμού επιβατών σε λεωφορεία, τρένα και φέρι μπόουτ και επιβάτες που δεν ανήκουν στην ίδια οικογένεια θα πρέπει να κάθονται χωριστά.

* Το προσωπικό των μέσων μεταφοράς θα πρέπει να φορά προστατευτικό εξοπλισμό.

* Αντισηπτικά διαλύματα πρέπει να είναι διαθέσιμα και τα μέσα μεταφοράς πρέπει να απολυμαίνονται συστηματικά.

* Τρόφιμα, ποτά και άλλα προϊόντα δεν πρέπει να είναι διαθέσιμα προς πώληση επί των μέσων μεταφοράς.

* Τα καταστήματα duty-free και άλλα ταξιδιωτικά καταστήματα θα πρέπει να ελέγχουν τις κινήσεις των επιβατών με τον ορισμό σημείων στάσης επί του δαπέδου και να περιορίζουν τον αριθμό των πελατών, να ενισχύσουν τα μέτρα καθαριότητας και να εγκαταστήσουν φραγμούς για την τήρηση αποστάσεων στα ταμεία, μεταξύ άλλων μέτρων.

* Υπηρεσίες ιχνηλάτησης και προειδοποιητικά μηνύματα μπορούν να χρησιμοποιούνται μέσω εφαρμογών κινητών τηλεφώνων σε εθελοντική βάση. Αυτές οι εφαρμογές θα λειτουργούν διασυνοριακά.

 

Αεροπορικές μετακινήσεις

Οι ρυθμιστικές αρχές θα εκδώσουν εντός των προσεχών εβδομάδων πρωτόκολλα τα οποία θα προβλέπουν:

* Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, με νοσοκομειακού τύπου φίλτρα και κάθετη ροή αέρα.

* Η κίνηση των επιβατών εντός της καμπίνας πρέπει να περιορισθεί, με τη μείωση των χειραποσκευών και των επαφών με το πλήρωμα.

* Η ροή των επιβατών πρέπει να παραμένει ελεγχόμενη μέσω της έγκαιρης προσέλευσης στο αεροδρόμιο. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο on line check-in, στον περιορισμό των επαφών κατά την παράδοση των αποσκευών, τους ελέγχους ασφαλείας και τους συνοριακούς ελέγχους, στην επιβίβαση και κατά την παραλαβή των αποσκευών.

* Η προπαραγγελία υπηρεσιών στο εσωτερικό του αεροσκάφους θα πρέπει να γίνεται, όπου είναι δυνατόν, την ώρα της κράτησης.

 

Οδικά ταξίδια

* Τερματικοί σταθμοί, χώροι ανάπαυσης κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, χώροι στάθμευσης και σταθμοί ανεφοδιασμού και φόρτισης θα πρέπει να διατηρούν υψηλά επίπεδα υγιεινής

* Στους σταθμούς θα πρέπει να γίνεται η κατάλληλη ρύθμιση της ροής των επιβατών

* Όπου δεν μπορεί να εξασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας, θα πρέπει να εξετάζεται το κλείσιμο στάσεων ή σταθμών.

 

Λεωφορεία

* Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται από την πίσω πόρτα και να χρησιμοποιούνται τα παράθυρα αντί του κλιματισμού για τον αερισμό των οχημάτων.

* Ο καθορισμός των θέσεων θα πρέπει, όπου είναι δυνατόν, να οργανωθεί ούτως ώστε τα μέλη μιας οικογένειες να μπορούν να καθίσουν μαζί, ενώ θα πρέπει να διαχωρίζονται οι μεμονωμένοι επιβάτες.

* Στα μικρά λεωφορεία (mini-bus), δεν θα πρέπει να επιτρέπεται στους επιβάτες να κάθονται δίπλα στον οδηγό εκτός κι να είναι δυνατός ο φυσικός διαχωρισμός τους απ’ αυτόν.

* Εάν είναι δυνατόν, οι επιβάτες θα πρέπει να διαχειρίζονται μόνοι τους τις αποσκευές τους.

 

Αυστηρές συστάσεις για τα ξενοδοχεία

Αυστηρές συστάσεις για την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων προτείνει η Κομισιόν στο μεγάλο πακέτο για τη σταδιακή επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας.

Στο κείμενο που έστειλε η Κομισιόν στο συμβούλιο αναφέρεται ότι «πρέπει να ληφθούν υπόψη μέτρα που μειώνουν την παρουσία προσωπικού στην εγκατάσταση, όπως η εργασία από το σπίτι για όλο το προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα που ενδέχεται να είναι συμβατά με την τηλεργασία».

«Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μέτρα για τη μείωση του αριθμού των φυσικών επαφών και του χρόνου των φυσικών επαφών μεταξύ των ατόμων εντός του ξενοδοχείου, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στην εργασία, των αλλαγών στις ώρες γεύματος, της χρήσης τηλεφώνων και ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας».

Συγκεκριμένα, ο χώρος πρέπει να εφαρμόσει στοχοθετημένα μέτρα για να διασφαλίσει ότι η φυσική απόσταση διατηρείται σε κοινόχρηστους χώρους όπου οι επισκέπτες είναι πιθανό να συγκεντρωθούν για παρατεταμένες χρονικές περιόδους (δηλαδή περισσότερο από 15 λεπτά), όπως ο καθορισμός μέγιστου αριθμού επισκεπτών που επιτρέπεται σε κάθε κοινή εγκατάσταση (π.χ. εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, λόμπι). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η κατανομή χρόνου επί ψηφιακών κρατήσεων για ώρες γεύματος ή επισκέψεις σε πισίνες ή γυμναστήρια

Όταν η φυσική απόσταση δεν μπορεί να διατηρηθεί πλήρως, θα πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικά μέτρα για την προστασία των επισκεπτών και των εργαζομένων, όπως η χρήση γυάλινων ή πλαστικών διαχωριστικών, η χρήση μάσκας κ.λπ.

Κατ’ αρχήν, μια απόσταση 1,5 έως 2 μέτρων θα πρέπει να εφαρμόζεται στους κοινόχρηστους χώρους ολόκληρης της εγκατάστασης (εκτός από άτομα που ταξιδεύουν μαζί και μοιράζονται δωμάτια), που συμπληρώνεται από άλλα μέτρα (π.χ. μάσκα), όπου αυτό δεν είναι δυνατό.

Για εξωτερικούς χώρους (παραλίες, πισίνες, καφετέριες, μπαρ, εστιατόρια κ.λπ.), θα πρέπει να γίνουν ειδικές ρυθμίσεις που να επιτρέπουν τη φυσική απόσταση και την εφαρμογή ειδικών μέτρων υγιεινής. Οι εσωτερικοί χώροι, όπως σπα και πισίνες, πρέπει επίσης να τηρούν αυστηρά μέτρα υγιεινής. Κάθε εγκατάσταση πρέπει να εξετάσει προσεκτικά (π.χ. εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας). Εκδηλώσεις μεγαλύτερης κλίμακας π.χ. οι συναυλίες πρέπει να αναβληθούν.

Εκτός από τη φυσική απόσταση, πρέπει να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένα μέτρα προσωπικής προστασίας και πρωτόκολλα καθαρισμού και απολύμανσης, να κοινοποιηθούν στο προσωπικό και τους επισκέπτες και να εφαρμοστούν. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν:

  1. i) Αναπνευστική εθιμοτυπία: η αυστηρή αναπνευστική εθιμοτυπία πρέπει να γνωστοποιείται και να ακολουθείται (βήχας ή φτέρνισμα σε χάρτινο ιστό ή κάμψη αγκώνα) από επισκέπτες και μέλη του προσωπικού. Τα ιδρύματα πρέπει να διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα χαρτιού και δοχείων.
  2. ii) Υγιεινή χεριών: η υγιεινή των χεριών είναι ένα βασικό μέτρο ελέγχου και πρέπει να κοινοποιείται στους επισκέπτες και τους εργαζόμενους μέσω infographics πληροφοριών σε βασικούς χώρους / εγκαταστάσεις (π.χ. στην είσοδο, στις τουαλέτες, στο ταμείο κ.λπ.). Τα καταστήματα πρέπει να διασφαλίζουν την εύκολη πρόσβαση σε εγκαταστάσεις πλυσίματος χεριών με σαπούνι, χαρτοπετσέτες μίας χρήσης ή αυτόματα στεγνωτήρια για στέγνωμα και διαλύματα για απολύμανση με βάση το αλκοόλ.

iii) Χρήση μάσκας προσώπου: Η χρήση μάσκας προσώπου από το προσωπικό και τους επισκέπτες θα πρέπει να θεωρείται μόνο ως συμπληρωματικό μέτρο και όχι αντικατάσταση βασικών προληπτικών μέτρων. Η κατάλληλη χρήση μάσκας προσώπου είναι σημαντική και πρέπει να κοινοποιείται στους επισκέπτες και στο προσωπικό.

  1. iv) Εξαερισμός: Συνιστάται η αύξηση του αριθμού ανταλλαγών αέρα ανά ώρα και η παροχή όσο το δυνατόν περισσότερου εξωτερικού αέρα, είτε με φυσικό είτε με μηχανικό εξαερισμό, ανάλογα με την εγκατάσταση. Συνιστάται αυξημένος αερισμός των δωματίων για τουλάχιστον μία ώρα μετά το check-out των επισκεπτών.
  2. v) Καθαρισμός και απολύμανση: Ο καθαρισμός των επιφανειών που αγγίζονται συχνά, όσο το δυνατόν συχνότερα (τουλάχιστον καθημερινά και αν είναι δυνατόν πιο συχνά) είναι το κλειδί. Παραδείγματα αυτών των επιφανειών είναι πόμολα και λαβές πορτών, καρέκλες και μπράτσα, επιτραπέζιες κορυφές, διακόπτες φωτός, βρύσες νερού, κουμπιά ανελκυστήρα, πάγκο μπαρ, κ.λπ. Το προσωπικό πρέπει να ενημερώνεται και να εκτελεί τη διαδικασία καθαρισμού μετά το check out, καθώς και σχετικά με την επεξεργασία εξοπλισμού καθαρισμού, διαχείρισης απορριμμάτων, πλυντηρίου και προσωπικής υγιεινής μετά τον καθαρισμό.

 

Μέτρα για την ενημέρωση των επισκεπτών

Σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση που θα έχουν οι επισκέπτες, η Κομισιόν τονίζει ότι θα πρέπει να λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με προσιτό τρόπο, συμπεριλαμβανομένων μέσω ψηφιακών μέσων, πριν από την άφιξη και στον τόπο φιλοξενίας, σχετικά με όλες τις τρέχουσες οδηγίες από τις τοπικές αρχές δημόσιας υγείας, καθώς και συγκεκριμένα μέτρα που έχουν τεθεί σε ισχύ και επηρεάζουν τους άφιξη, διαμονή και αναχώρηση.

Οι επισκέπτες θα πρέπει επίσης να ενημερώνονται μέσω συγκεκριμένης σήμανσης πριν από την είσοδο της εγκατάστασης των σημαδιών και των συμπτωμάτων της COVID-19, ώστε να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση που εμφανίσουν συμπτώματα κατά τη διάρκεια της διαμονής τους ή εντός 14 ημερών μετά αναχώρηση.

Τα καταλύματα θα πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι τα στοιχεία επικοινωνίας των επισκεπτών σε αυτά θα είναι διαθέσιμα σε περίπτωση που χρειαστούν για τον εντοπισμό επαφών.

 

Τι θα συμβεί αν εντοπιστεί λοίμωξη

Η Κομισιόν αναφέρεται και στην περίπτωση πιθανών λοιμώξεων μεταξύ των επισκεπτών ή του προσωπικού.

Συγκεκριμένα, σε περίπτωση ύποπτης περίπτωσης COVID-19 μεταξύ επισκεπτών ή μελών του προσωπικού κατά τη διάρκεια της εργασίας, πρέπει να εφαρμοστεί το σχέδιο δράσης που έχει καταρτίσει η εγκατάσταση και να ακολουθηθούν οι σχετικές οδηγίες από το ECDC και τις εθνικές και τοπικές υγειονομικές αρχές, όσον αφορά:

  1. i) Τα μέτρα απομόνωσης και απόστασης που πρέπει να εφαρμόζονται στο δυνητικά μολυσμένο άτομο.
  2. ii) Τη διαδικασία, βάσει της εθνικής νομοθεσίας, για να ενημερωθούν οι ιατρικές υπηρεσίες με σκοπό την παροχή ιατρικών συμβουλών, test ή πιθανής μετεγκατάστασης σε ιατρική εγκατάσταση.

iii) Τη διαδικασία, βάσει της εθνικής νομοθεσίας, για να ενημερωθούν οι τοπικές αρχές δημόσιας υγείας και οι πιθανές δραστηριότητες ανίχνευσης επαφών.

  1. iv) Τις απαραίτητες διαδικασίες καθαρισμού και απολύμανσης που πρέπει να εκτελεστούν.
  2. v) Την απαραίτητη συνεργασία και πληροφόρηση σε συναδέλφους ή τα μέλη του προσωπικού που ενδέχεται να είχαν έρθει σε επαφή με το περιστατικό στην εγκατάσταση από 2 ημέρες πριν και 14 ημέρες μετά την έναρξη των συμπτωμάτων.

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, σχολιάζοντας τις προτάσεις της Κομισιόν αναφέρει: «Οι σημερινές συστάσεις της Κομισιόν επιβεβαιώνουν με κατηγορηματικό τρόπο τρία πράγματα. Πρώτον, τη σημασία του τουρισμού για όλες τις οικονομίες της Ευρώπης. Δεύτερον, το εύρος και το βάθος των προβλημάτων μπροστά στα οποία βρίσκονται εκτεθειμένες όλες οι επιχειρήσεις στον κλάδο της φιλοξενίας. Τρίτον, την άμεση ανάγκη για επανεκκίνηση του τουρισμού.

Τώρα πλέον είναι ώρα αφενός για διακρατικές συμφωνίες και υγειονομικά πρωτόκολλα που θα είναι ρεαλιστικά και εφαρμόσιμα, αφετέρου δε για καινοτόμα και τολμηρά μέτρα στήριξης της ρευστότητας των επιχειρήσεων του κλάδου. Το ΞΕΕ με τον θεσμικό ρόλο του, θα συνεχίζει να υποστηρίζει το έργο και τις προσπάθειες των συναρμόδιων υπουργείων προς αυτή την κατεύθυνση, μπροστά σε μια τουριστική χρονιά, η οποία θα είναι ούτως ή άλλως, ιδιαίτερα δύσκολη».