27 °C Rethymno, GR
13/07/2020

ΤΟ ΑΡΓΟΤΕΡΟ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΙΟΥΝΙΟΥ ΘΑ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙ ΣΤΟΝ Ο.Α.Κ.

Ολοκληρώνεται η μελέτη οδικής ασφάλειας για το τμήμα Σκαλέτα-Σταυρωμένος

Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων παρεμβάσεις αντικατάστασης στηθαίων ασφάλειας, ασφαλτοτάπητα, φωτισμό

Μια πολύ σημαντική μελέτη που αφορά στην οδική ασφάλεια του εθνικού οδικού δικτύου και συγκεκριμένα στο τμήμα Πάνορμος – Σκαλέτα – Σταυρωμένος βρίσκεται στο τελικό στάδιο και αναμένεται να υποβληθεί στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης στο τέλος του επόμενου μήνα το αργότερο στις αρχές του άλλου προκειμένου να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το κονδύλι των 25 εκ. ευρώ, που διατίθεται για έργα οδικής ασφάλειας σε όλη την Κρήτη.

Η συγκεκριμένη μελέτη χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το οδικό αυτό τμήμα εντός των ορίων του Νομού Ρεθύμνου αποτελεί ένα από τα δώδεκα, τα οποία έχουν επισημανθεί από τους μελετητές σε συνεργασία με το τμήμα τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί στην περιοχή.

Ειδικότερα το τμήμα αυτό βρίσκεται στην τέταρτη θέση επικινδυνότητας.

Η συνολική μελέτη αφορά σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην εφημερίδα μας ο Γιώργος Αγαπάκης ένα τμήμα δρόμου 99 χλμ., στο οποίο θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις.

Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους του οδικού δικτύου έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας, όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:

α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)

β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)

γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λιμένες (11 χλμ.)

δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)

ε) Π9 – Αλμυρίδα έως Πέρα Γαλήνους (11 χλμ.)

στ) Π8 – Μπαλί έως Άγιοι Πατέρες (6 χλμ.)

ζ) Π11 – Αερολιμένας Ηρακλείου έως Ανώπολη (9 χλμ.)

η) Π5 – Πετρές έως Γεράνι (Ρέθυμνο) (2 χλμ.)

θ) Π1 – Κολυμπάρι έως Μετόχι (5 χλμ.)

ι) Π6 – Γεράνι (ρέμα Παγκάλου) έως Πανόραμα (2 χλμ.)

ια) Π2 – Γεράνι (Χανιά) έως Σταλός (5 χλμ.)

ιβ) Π4 – Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.)

Σε σχετικές δηλώσεις του ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ. Γιώργος Αγαπάκης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η μελέτη οδικής ασφάλειας για το τμήμα Σκαλέτα – Σταυρωμένος είναι σε πλήρη εξέλιξη με διευθύνουσα και προϊσταμένη αρχή τον Ο.Α.Κ. Ήδη έχει συνταχθεί η έκθεση από καθηγητή του Πολυτεχνείου για κατευθύνσεις που θα έχει, η μελέτη αναμένεται να υποβληθεί στον Ο.Α.Κ. τέλος του μήνα το αργότερο αρχές του αλλού. Με βάση τη διαδικασία θα τεθεί υπ’ όψιν του τεχνικού συμβουλίου του Ο.Α.Κ. και ακολούθως στο Δ.Σ. για έγκριση. Μέχρι τότε εκτιμούμε ότι θα έχουν υλοποιηθεί και οι αρμοδιότητες που περιμένει ο Ο.Α.Κ. για την υλοποίηση των έργων αυτών για να τα υλοποιήσει σαν έργα πλέον ο Ο.Α.Κ. Η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ».

Αναφερόμενος στη σημασία της οδικής παρέμβασης ο κ. Αγαπάκης τόνισε: «Επειδή ακριβώς μέχρι να κατασκευαστεί ο νέος ο Β.Ο.Α.Κ. θα περάσει κάποιο χρονικό διάστημα, το οποίο είναι αρκετό και μέχρι να  υλοποιηθεί αυτό το έργο πρέπει να δει κανείς πώς θα βελτιώσει το οδικό περιβάλλον του υφιστάμενου δρόμου από το Πάνορμο έως το Σταυρωμένο. Το συγκεκριμένο τμήμα έχει επισημανθεί στατιστικά και με άλλα στοιχεία που έχουν εξεταστεί στη μελέτη οδικής ασφάλειας και έχουν εντοπιστεί 12 περιοχές που χαρακτηρίζονται επικίνδυνες. Οι 12 περιοχές είχαν ιεραρχηθεί με βάση τροχαία ατυχήματα που έχουν σημειωθεί. Το τμήμα Σταυρωμένος – Σκαλέτα είναι το τέταρτο στη σειρά από πλευράς επικινδυνότητας. Τα τρία πρώτα τμήματα ήταν Λινοπεράματα – Φόδελε (Ηράκλειο Ρέθυμνο), Σούδα-Καλύβες, Λιμένες Νεάπολη Σεληνάρι και το τέταρτο Πάνορμος – Λατζιμάς – Σκαλέτα Σταυρωμένος, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλος του μήνα. Όταν λέμε παρεμβάσεις οδικής ασφάλεια εννοούμε να αλλάξει ο τάπητας της περιοχής, ώστε να αποκτήσει αντιολισθητικό τάπητα, να αποκτήσει στηθαία ασφάλειας, τα οποία είναι παμπάλαια, να γίνει η κοπή του πρασίνου για να αποκτήσει ορατότητα ο δρόμος, να βελτιωθεί ο φωτισμός και αλλά τέτοια θέματα που αφορούν το οδικό περιβάλλον και βελτιώνουν τις συνθήκες στο οδικό δίκτυο».

Προς ανάθεση σε σύμβουλο οι μελέτες των κόμβων Βοθρού και Ατσιποπουλού

Θετικές είναι οι εξελίξεις για τις μελέτες των κόμβων Βοθρού στο Γεράνι και Ατσιπόπουλο, καθώς βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν τη δημοσίευση της απόφασης από το τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου Υποδομών για να ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσής τους σε σύμβουλο.

Οι δυο μελέτες έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση 173.500 ευρώ έκαστη και σύμφωνα με τον διευθυντή συγκοινωνιακών έργων του Ο.Α.Κ. για το μεν κόμβο του Βοθρού η ανάθεση αναμένεται να γίνει στο τέλος του μήνα, ενώ για τον κόμβο του Ατσιποπούλου στα μέσα Ιουλίου.

Ειδικότερα, ο κ. Αγαπάκης, ανέφερε:

«Στα τέλη Δεκέμβριου είχαν περάσει από το τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου Υποδομών οι μελέτες που γίνονται με παροχή υπηρεσιών συμβούλων για το έργο του κόμβου Ατσιποπούλου, καθώς και το έργο στον κόμβο του Βοθρού.

Η γνωμοδότηση βγήκε τον Φεβρουάριο και τώρα έχει συναχτεί η απόφαση για τη διαδικασία της ανάθεσης και είμαστε στο τελευταίο στάδιο πριν τη δημοσίευση της απόφασης για να ακολουθήσει η υπογραφή σύμβασης και να ξεκινήσει η διαδικασία εκπόνησης.

Και οι δυο μελέτες είχαν εγγραφεί στη ΣΑΜ (Συλλογική Απόφαση Μελετών) το 2017, δεν είχαν πιστώσεις αλλά ένα τυπικό προϋπολογισμό. Αυτό διορθώθηκε πέρυσι. Η παροχή υπηρεσιών συμβούλων για κάθε μια μελέτη είναι περί τις 172.300 ευρώ έκαστη. Εκτιμώ τέλος του μήνα θα υπογραφεί η απόφαση από τον υπουργό Υποδομών για τον κόμβο Βοθρού και μετά θα ακολουθήσει η μελέτη του Ατσιποπούλου που έχει συνταχθεί και θέλει διαχειριστική τακτοποίηση. Επιβλέπουσα αρχή θα είναι η διεύθυνση συγκοινωνιακών έργων του Ο.Α.Κ. αλλά για τυπικούς λόγους δεν θα είναι προϊσταμένη αρχή αλλά προϊσταμένη αρχή θα είναι Διεύθυνση Οδικών Υποδομών της Αθήνας για νομοτεχνικούς λόγους».

Τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού στο Γεράνι, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, με δεδομένη την επικινδυνότητα που διατρέχουν καθημερινά οι εκατοντάδες οδηγοί που κινούνται επί του Β.Ο.Α.Κ.

Ειδικότερα, ο κόμβος Ατσιποπούλου, από την αρχή της κατασκευής και λειτουργίας του έχει επισημανθεί ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, μιας και δεν είναι σαφής η σειρά προτεραιότητας των οχημάτων, με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται βάσει συνεννόησης των ίδιων των οδηγών, ενώ δεν είναι λίγες και οι φορές που έχουν καταγραφεί στο σημείο τροχαία ευτυχήματα.

Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι ο κόμβος Ατσιποπούλου αποτελεί τον κύριο κόμβο εισόδου των οχημάτων στην πόλη του Ρεθύμνου.

Αντίστοιχα στον Β.Ο.Α.Κ. στο ύψος του Γερανίου κρίθηκε απαραίτητη η κατασκευή ενός κόμβου για την ασφαλή διέλευση των οδηγών.