19 °C Rethymno, GR
04/04/2020

ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ALICE»

Προσαρμόζοντας τη μάθηση σε κοινότητες και σχολικά περιβάλλοντα δίχως αποκλεισμούς

Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ KA3 με τίτλο: «ALICE-προσαρμόζοντας τη μάθηση σε κοινότητες και σχολικά περιβάλλοντα δίχως αποκλεισμούς».

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που υποστηρίζει την προώθηση του πνεύματος της Κοινότητας και της Θετικής Κοινωνικής Συμπεριφοράς στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το ALICE σκοπεύει να δοκιμάσει εκπαιδευτικές και κοινωνικές παιδαγωγικές πρακτικές που σχετίζονται με την εφαρμογή μέτρων Θετικής Κοινωνικής Συμπεριφοράς με στόχο τη συμμετοχή των τοπικών κοινοτήτων στην προώθηση της κοινωνικής ένταξης των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έχουν επιλεγεί μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.

Η Θετική Κοινωνική Συμπεριφορά ορίζει μια σειρά εκούσιων ενεργειών που ωφελούν τους άλλους και επιτρέπει στα άτομα να επιλέξουν μεταξύ του να ανταμείψουν τον εαυτό τους ή να ανταμείψουν τον εαυτό τους και τους συνανθρώπους τους (θετικά).

Το πρόγραμμα ξεκινά από την υπόθεση ότι σύμφωνα με διάφορες μελέτες, οι κύριοι λόγοι των συμπεριφορών που βρίσκονται πίσω από τον κοινωνικό αποκλεισμό, σχετίζονται με εθνικές, θρησκευτικές, σεξουαλικές και άλλες διαφορές. Προκειμένου να προωθηθεί η πολιτιστική και προσωπική ποικιλομορφία ως αξία, το πρόγραμμα δημιουργεί έναν κατάλογο πρακτικών παιδαγωγικών εργαλείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο από τους εκπαιδευτικούς, αλλά και από εκείνους που, αν και παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη συμπεριφορών και πολιτισμικού περιβάλλοντος των μαθητών, δεν θεωρούνται τυπικά εκπαιδευτικοί.

Η εφαρμογή των αρχών της θετικής Κοινωνικής Συμπεριφοράς επιδιώκει ανάμεσα σε άλλα:

  • Μείωση αισθήματος θυμού και εχθρότητας.
  • Αύξηση ανεκτικότητας/ανοχής απέναντι στους άλλους.
  • Βελτίωση σχολικού κλίματος.
  • Διαμόρφωση περιβάλλοντος μάθησης χωρίς αποκλεισμούς.
  • Ικανότητα αντιμετώπισης μαθητών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο.
  • Μείωση συμπτωμάτων άγχους που οφείλονται σε προγενέστερες διαταραχές του τρόπου ζωής, όπως η μετανάστευση.
  • Ενδυνάμωση του συναισθήματος ικανοποίησης των εφήβων και της θετικής διάθεσής τους για το σχολείο.
  • Ευαισθητοποίηση για τις ευκαιρίες που παρέχει η Θετική Κοινωνική Συμπεριφορά και ενδιαφέρον για την εφαρμογή της.

Μέσα από την προσέγγιση παρόμοιων θεμάτων και υπό το πρίσμα της Θετικής Κοινωνικής Συμπεριφοράς επιδιώκεται να διαμορφωθούν στάσεις που θα επιτρέψουν προοπτικά την πρόληψη φαινομένων αποκλεισμού και την υποστήριξη συμπεριφορών αποδοχής.

Η τελική ημερίδα του προγράμματος που διοργανώνεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, σήμερα, στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, στο Ηράκλειο, θα δώσει την ευκαιρία για ένα γόνιμο διάλογο πάνω στα αποτελέσματα, ενώ θα ανοίξει τον δρόμο για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού δικτύου για την προάσπιση των αρχών της Θετικής Κοινωνικής Συμπεριφοράς.

Για την ΠΔΕ Κρήτης, επιστημονική υπεύθυνη του έργου είναι η Μαρία Παναγιωτάκη, ενώ υπεύθυνη διαχείρισης είναι η Αρετή Βουράκη.