11 °C Rethymno, GR
28/02/2021

ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ

Προϋπολογισμός 72 εκ. ευρώ στον Δήμο Ρεθύμνου το 2021

-Σύμφωνα με την εισήγηση το 52% αφορά σε επενδύσεις έργων με έμφαση τους οικισμούς

Μόνο με τις ψήφους της παράταξης της πλειοψηφίας και της παράταξης του Θ. Κρεβετζάκη εγκρίθηκε χθες ο προϋπολογισμός και το ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης του Δήμου για το 2021. Ο προϋπολογισμός για το νέο έτος στον Δήμο Ρεθύμνου ανέρχεται σε 72.903.408 ευρώ, εκ των οποίων τα 28 εκ. αφορούν στο τεχνικό πρόγραμμα.

Τον προϋπολογισμό καταψήφισε η αντιπολίτευση χαρακτηρίζοντας τον μη αναπτυξιακό και βασισμένο σε χρηματοδοτήσεις ευρωπαϊκών ή άλλων προγραμμάτων επισημαίνοντας ότι δεν προβλέπονται κοινωνικές δράσεις και παρεμβάσεις για την στήριξη της τοπικής κοινωνίας.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε κατά την εισήγησή του ο αντιδήμαρχος οικονομικών, Στέλιος Σπανουδάκης, ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 72.903.408 ευρώ, ωστόσο όπως είπε αν αφαιρεθούν οι υποχρεωτικές από το νόμο λογιστικές εγγραφές σ’ αυτόν, το ταμειακό έλλειμμα και τις αποδόσεις υπέρ δημοσίου και τρίτων, το ποσό που θα διαχειριστούμε ως Δήμος το 2021 θα είναι: 53.525.734€.

«Από το ανωτέρω ποσό, το 52% θα πάει για επενδύσεις (αναπτυξιακό σκέλος προϋπολογισμού), το 46% θα πάει (α) στις λειτουργικές ανάγκες, (β) στην καθαριότητα και (γ) σε άλλες πολιτικές που δεν εντάσσονται στο σύνολό τους στο τεχνικό πρόγραμμα (κοινωνική πολιτική, παιδεία, αθλητισμός, πολιτισμός κτλ.). Τέλος το υπόλοιπο 2% θα εξοφλήσει οφειλόμενα του 2020 και θα σχηματίσει επίσης ένα μικρό αποθεματικό.

Η ποσοστιαία σχέση αυτή θα μεταβληθεί αισθητά στην πρώτη τροποποίηση του προϋπολογισμού υπέρ των επενδύσεων (τέλος Ιανουαρίου) μιας και μετά την σύνταξη του προϋπολογισμού (οικονομικά στοιχεία Σεπ. 2020) έχουν ήδη ενταχθεί νέες επενδύσεις περίπου 10.000.000€, οι οποίες τώρα δεν εμφανίζονται στον προϋπολογισμό αλλά θα εγγραφούν τότε.

Αναλυτικότερα:

Οι επενδύσεις (τεχνικό πρόγραμμα) είναι 28.024.438€ εκ των οποίων το 68% αφορά έργα, το 29% αφορά αγορές, απαλλοτριώσεις και προμήθειες παγίων και το 3% σε μελέτες. (Σημ.: στην πρώτη τροποποίηση θα περάσει τα 35.000.000€). Τα 19.000.000€ (68%) που αφορούν μόνο τους κωδικούς έργων: το 44% αφορά στους οικισμούς (8.428.349€) και το 29% στην πόλη του Ρεθύμνου (5.555.048€).

Οι δαπάνες διαχείρισης (λειτουργικές δαπάνες, καθαριότητα, άλλες πολιτικές που αποτελούν ευαίσθητους τομείς) είναι 25.720.770€ εκ των οποίων το 37% αφορά μισθοδοσία (ο Δήμος είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στο Ρέθυμνο), το 18% αφορά τις υπηρεσίες καθαριότητας (ανταποδοτικά) και το υπόλοιπο 45% αφορά άλλες δαπάνες (δημόσια πίστη, φόροι – τέλη, αναλώσιμα, παροχές τρίτων κτλ).

Αν αναζητήσουμε ειδικές κατηγορίες δαπανών με ιδιαίτερα ευαίσθητο πρόσημο, διαπιστώνουμε ότι οι δαπάνες για την παιδεία θα ξεπεράσουν το 6% του Δημοτικού προϋπολογισμού, στην κοινωνική πολιτική το 5%, στον αθλητισμό θα περάσουν το 4% μόλις ενταχθεί στο ΠΔΕ του υπουργείου Αθλητισμού και η ολοκληρωτική ανακατασκευή του στιβικού χώρου στο δημοτικό γήπεδο του Γάλλου και στην καθαριότητα το 18% με πολύ σοβαρές επενδύσεις στην υπηρεσία».

Ο αντιδήμαρχος χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό αναπτυξιακό και ανταποδοτικό προς την κοινωνία, μιας και όπως είπε: «οι δαπάνες για το τεχνικό πρόγραμμα περνούν το 50% των συνολικών δαπανών του προϋπολογισμού και τον Φεβρουάριο θα περάσουν το 60%.

Είναι απόλυτα ρεαλιστικός στην υλοποίησή του μιας και κάθε δαπάνη αντιστοιχεί σε ένα έσοδο. Ο υπολογισμός δε των εσόδων γίνεται με συγκεκριμένες οδηγίες και ελέγχεται από το παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι αποκλίσεις».

Τον προϋπολογισμό καταψήφισε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Θοδωρής Νίνος, επισημαίνοντας ότι αυτός βασίζεται στη λογική του τεχνικού προγράμματος και των δημοτικών τελών, τα οποία έχει ήδη καταψηφίσει, διαφωνώντας με την πολιτική της διοίκησης του δήμου. Μεταξύ άλλων, ο κ. Νίνος στην τοποθέτησή του επεσήμανε: «Από τη στιγμή που έχει ψηφιστεί τεχνικό πρόγραμμα και τα δημοτικά τέλη, η σημερινή διαδικασία είναι μονοσήμαντη και δυστυχώς είναι μονόδρομος. Μονόδρομος για την αντιπολίτευση να καταψηφίσει και μονόδρομος για την συμπολίτευση να υπερψηφίσει, ειδικά έτσι όπως έχει δομηθεί το σύστημα πλέον. Οι απόψεις μας είναι κατατιθέμενες στην ψήφιση δημοτικών τελών και φόρων που καταθέσαμε πρόταση, όπως και στο τεχνικό πρόγραμμα που παρουσιάσαμε τις προτάσεις. Εκεί είπαμε τι συμβαίνει από το 2014 από την περίοδο δηλαδή που εμείς ως παράταξη έχουμε εικόνα. Εύχομαι πραγματικά φέτος αυτά τα πενιχρά αποτελέσματα στην υλοποίηση των προϋπολογισμών να ανατραπούν. Οι συνθήκες πάντων επιβάλλουν να υπερβούμε τον εαυτό μας. Η συμβολή του δήμου στην οικονομική σταθερότητα και σε οικονομικές ενέσεις σε συμπολίτες είναι ξεκάθαρο ότι θα είναι καθοριστική. Νομίζω είναι ακόμα περισσότερο σημαντικό φέτος και η τεχνική υπηρεσία να υπερβάλει εαυτόν αλλά και ο δήμος να μην επαναπαυτεί μόνο στα έργα που χρηματοδοτούνται από εργαλεία όπως το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», αλλά να κυνηγήσει και να υλοποιήσει μεγαλύτερο ποσοστό έργων. Ότι η επιλογή της παράταξης που διοικεί τον Δήμο είναι να «παρκάρει» έργα σε κωδικούς φαντάσματα είναι γνωστό. Το δημότη όμως τον ενδιαφέρει ο απολογισμός. Τ’ αποτέλεσμα. Και θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μας κάνετε ένα απολογισμό τι έργα και τι επενδύσεις υλοποιηθήκαν εντός του 2020, που πραγματικά η κοινωνία ζητούσε από τον Δήμο να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η δική μας άποψη είναι ότι δεν παίξαμε το ρολό που οφείλαμε σε επίπεδο κοινωνικών παροχών και στήριξης της κοινωνίας. Ταμπουρωθήκαμε, κρυφτήκαμε πίσω από αυτά που το κεντρικό κράτος τρόπον τινά μας επέβαλλε με ΠΝΠ να αποδεχτούμε. Βέβαια ευτυχώς που το έπραξε γιατί αν δεν υπήρχε ούτε αυτό το πλαίσιο το νομοθετικό είμαι πεπεισμένος ότι ούτε αυτό θα κάναμε στην λογική της διατήρησης ζωντανού του δημοτικού συστήματος και του Δήμου Ρεθύμνου. Όποιος δει τα νούμερα, κατά πόσα εκ. μειώθηκε και ποσά πλεονάζουν και είναι παρκαρισμένα σε κωδικούς, μπαίνει σε μια λογική ότι η πολιτική που εφαρμόζεται δεν συνάδει με αυτό που έχει ανάγκη η κοινωνία του Ρεθύμνου. Ακόμα και η πενιχρή ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας που αποφάσισε στο κλείσιμο του έτους το Δημοτικό Συμβούλιο να δώσει, εγώ δεν θα ‘χα τη διάθεση ούτε να το επικοινωνήσω -επειδή ήταν τόσο λίγο- αντιθέτως ακολουθήθηκαν τακτικές που δεν άρεσαν σε κανένα στο Δ.Σ. Καλό θα ήταν να είμαστε πιο γρήγοροι, πιο αποτελεσματικοί και λιγότερο επικοινωνιακοί».

Ο επικεφαλής της παράταξης «οι πολίτες μπροστά-Ένας δήμος για όλους», Θωμάς Κρεβετζάκης, αφού συνεχάρη την οικονομική υπηρεσία για τη δουλειά που έχει κάνει υπερψήφισε τον προϋπολογισμό τονίζοντας ότι περιλαμβάνει έργα σε μεγάλο μέρος των οικισμών, τα οποία θα εξυπηρετήσουν τις τοπικές κοινωνίες. Μεταξύ άλλων στην εισήγησή του σημείωσε: «Έχοντας ήδη ψηφίσει τα δημοτικά τέλη και το τεχνικό πρόγραμμα -που είναι και μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού- του οποίου ένα πολύ μεγάλο τμήμα είναι προσανατολισμένο σε έργα των οικισμών που νομίζω θα φανούν στην επόμενη χρονιά μέσα από την επίδραση που θα έχει στις τοπικές κοινωνίες ψηφίζω τον προϋπολογισμό του 2021. Θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένο ότι ο τρόπος λειτουργίας της κοινωνίας αντανακλά και τη λειτουργία του δήμου. Ένας δήμος οργανωμένος, προσφέρει δυνατότητα να κάνουμε οργανωμένες παρεμβάσεις στην κοινωνία τόσο οικονομικά, κοινωνικά όσο και σε έργα υποδομών. Πολύ ορθώς επιλέχθηκε να στηριχτεί ο προϋπολογισμός στα οικονομικά μεγέθη του 2019, ώστε οποιαδήποτε διευκόλυνση προέλθει στο δήμο Ρεθύμνης από την κεντρική κυβέρνηση να είναι βασισμένη σε αυτά τα νούμερα με ευχή η νέα χρονιά να εξελιχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επηρεάσει τα οικονομικά του δήμου».

Με το σκεπτικό ότι ο προτεινόμενος προϋπολογισμός δεν στηρίζει την κοινωνία, δεν στηρίζει τους αδύναμους, δεν στηρίζει την ανάπτυξη και τους επαγγελματίες καταψήφισε τον προϋπολογισμό ο Σταύρος Βουρβαχάκης, επικεφαλής της παράταξης «Ενεργοί πολίτες». Μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του είπε:

«Ο φετινός προϋπολογισμός δεν διαφέρει σε τίποτα από τον περσινό όσον αφορά τα οικονομικά στοιχεία, και ουσιαστικά πρόκειται για αναγκαστικό προϋπολογισμό που συνεχίζει την απαξίωση της τοπικής αυτοδιοίκησης και με τις περικοπές του, οδηγεί στην πλήρη κατάρρευση του κοινωνικού κράτους και του ίδιου του θεσμού της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Η συνεχόμενη φτωχοποίηση μεγάλου μέρους των δημοτών μας και η ανεργία θα δυσκολέψουν τα οικονομικά του δήμου μας. Ήδη η χρονιά κλείνει με σημαντική υστέρηση εσόδων. Πώς θα μπορέσει ο δήμος μας να προσφέρει τις βασικές του υπηρεσίες αλλά και αυτές που του προσθέτει το κράτος χωρίς καμία οικονομική υποστήριξη; 

Απαιτείται από όλους μας να θέσουμε ως προτεραιότητα τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και τη διεκδίκηση πόρων από την κεντρική διοίκηση. Δεν πρέπει να σταματήσει με κανένα τρόπο η συνεχής πίεση προς τη κυβέρνηση για απόδοση όλων όσων δικαιούνται οι ΟΤΑ.

Μόνη ελπίδα και σανίδα σωτηρίας οι επιλεγμένες δράσεις των προγραμμάτων «Φιλόδημος» και η συνέχισή του μέσω της μετονομασίας του σε «Αντώνης Τρίτσης». Είναι φανερή πλέον η ανάγκη αναζήτησης νέων χρηματοδοτικών πηγών μέσω όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων και η δημιουργία μελετών που θα μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν έργα που θα αλλάξουν την πορεία του Δήμου και των οικονομικών του, και συνεπώς θα μειώσουν τις μεγάλες επιβαρύνσεις στους ήδη ταλαιπωρημένους δημότες μας.

Είναι προφανές ότι για όλους τους παραπάνω λόγους καταψηφίζουμε και δεν μπορούμε να στηρίξουμε έναν προϋπολογισμό που δεν είναι προσαρμοσμένος στις ανάγκες της κοινωνίας και των δημοτών».

Αρνητική ήταν και η ψήφος του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης του Δήμου Ρεθύμνου, Μανούσου Μανουσογιάννη, ο οποίος ανέφερε: «Ο προϋπολογισμός του Δήμου Ρέθυμνου όχι μόνο δεν αντιδρά στην αναδιανομή του πλούτου αλλά εναρμονίζεται πλήρως με τον κρατικό. Χρησιμοποιεί το εργαλείο κατά την γνώμη μας της υπερεκτίμησης των εσόδων και της υπερεκτίμησης προβλεπόμενων δαπανών, δημιουργώντας αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο για να γίνεται αναδιανομή και κεντρικά και τοπικά, για παράδειγμα το ναυαγοσωστικό έργο εκτοξεύεται στα 500.000 ευρώ και ξεπερνά τις εισπράξεις. Το ιδιωτικό πάρκινγκ φτάνει τις 150.000 ευρώ, έχουμε έξοδα διαφήμισης 120.000 ευρώ για τουρισμό, δαπάνη πρωτογενούς ψηφιακού υλικού 5.000 ευρώ, έχουμε στην καθαριότητα την φαραωνική σύμβαση που προβλέπουμε και παραβλέπουμε απόφαση οικονομικής επιτροπής ότι δεν θα πληρώνεται ο ΣΜΑ που δεν θα λειτουργεί και τεχνητά διογκώνονται οι δαπάνες. Μέσα σε όλα αυτά έχουμε και την αποψίλωση δημοτικών υπηρεσιών -ανανεώθηκε μάλιστα απαγόρευση προσλήψεων. Όλα αυτά οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια μιας σειρά δραστηριότητες και υπηρεσίες που θα μπορούσαν να γίνονται με χαμηλό κόστος να έχουν δοθεί σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με αποτέλεσμα όλα αυτά να ανεβάζουν το κόστος που πληρώνουν οι δημότες».