16 °C Rethymno, GR
05/04/2020

ΣΕ ΤΡOΧIΑ ΥΛΟΠOΙΗΣΗΣ ΔΥΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

Σε διαδικασία ανάθεσης μελετών οι κόμβοι Ατσιποπούλου και Γερανίου

Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνουν τη νέα χρονιά δυο πολύ σημαντικά έργα οδικής ασφάλειας για τον νομό Ρεθύμνου. Πρόκειται για την αναβάθμιση του κόμβου Ατσιποπούλου και την κατασκευή του κόμβου στο Γεράνι, στη θέση Βοθρός.

Τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού στο Γεράνι, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, με δεδομένη την επικινδυνότητα που διατρέχουν καθημερινά οι εκατοντάδες οδηγοί που κινούνται επί του ΒΟΑΚ.

Ειδικότερα, ο κόμβος Ατσιποπούλου, από την αρχή της κατασκευής και λειτουργία του έχει επισημανθεί ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, μιας και η δεν είναι σαφής η σειρά προτεραιότητας των οχημάτων με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται βάσει συνεννόησης των ίδιων των οδηγών, ενώ δεν είναι λίγες και οι φορές που έχουν καταγραφεί στο σημείο τροχαία ευτυχήματα.

Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι ο κόμβος Ατσιποπούλου αποτελεί τον κύριο κόμβο εισόδου των οχημάτων στην πόλη του Ρεθύμνου.

Αντίστοιχα στον ΒΟΑΚ στο ύψος του Γερανίου κρίθηκε απαραίτητη η κατασκευή ενός κόμβου για την ασφαλή διέλευση των οδηγών.

Οι μελέτες των κόμβων Ατσιποπούλου και Βοθρού (στο Γεράνι) είχαν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ΠΔΕ του 2017, όμως έκτοτε δεν είχε γίνει η παραμικρή κίνηση ώστε αυτές για να προχωρήσουν, καθώς το υπουργείο δεν είχε απαντήσει σε αίτημα του ΟΑΚ για να αναλάβει οριστικά ως αναθέτουσα αρχή του έργου. Αποτέλεσμα ήταν να παραμείνουν στα συρτάρια των υπουργείων.

Πλέον, μετά από την πολύ σημαντική αυτή καθυστέρηση και ενώ η χρηματοδότηση της μελέτης του κόμβου Ατσιποπούλου απεντάχθηκε από το ΠΔΕ, υπήρξε συνεργασία του ΟΑΚ (Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης) με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, η οποία ικανοποίησε το νέο αίτημά του ΟΑΚ να προχωρήσουν οι μελέτες αυτές με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, επικαλούμενος -ο οργανισμός- ότι πρόκειται για έργα οδικής ασφάλειας.

Σε σύντομο χρόνο το υπουργείο Υποδομών ανταποκρίθηκε και σε πρόσφατη συνεδρίαση του το αρμόδιο Συμβούλιο Τεχνικών Έργων του ΥΠΟΜΕΔΥ έδωσε ομόφωνα το πράσινο φως για την πρόσληψη, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης δυο τεχνικών συμβούλων αντίστοιχα προκειμένου να εκπονήσουν τις δυο μελέτες έργων. Αναθέτουσα αρχή θα είναι το υπουργείο Υποδομών και ο Ο.Α.Κ. θα είναι ο επιβλέπων φορέας.

Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση για κάθε μια μελέτη ανέρχεται στο ποσό των 200.000 ευρώ. Σύμφωνα με τα στελέχη του Ο.Α.Κ. η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική και θετική, αφού ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση δυο ύψιστης σημασίας για την οδική ασφάλεια του νησιού έργων, σε δυο περιοχές οι οποίες είναι επικίνδυνες και χρήζουν άμεσων παρεμβάσεων. Η χρηματοδότηση του έργου μετά την ολοκλήρωση και παράδοση των μελετών θα ζητηθεί από το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ., που ανέρχεται στο ποσό των 25 εκ. ευρώ για την Κρήτη (χρήματα του ΕΣΠΑ).

Αναλυτικά,

Θετικές είναι οι εξελίξεις για δυο σημαντικές μελέτες που αφορούν σε έργα οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης σε τμήματα του νομού Ρεθύμνου. Ο λόγος για τις μελέτες των κόμβων Ατσιποπούλου και Βοθρού (στο Γεράνι), η χρηματοδότηση των οποίων, αν και είχε ενταχθεί στο ΠΔΕ του 2017, έκτοτε δεν είχε γίνει η παραμικρή κίνηση για να προχωρήσουν. Δυο χρόνια μετά και ενώ μέχρι πρότινος ο Ο.Α.Κ. (Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης) δεν είχε λάβει απάντηση στο αίτημα που είχε θέσει προκειμένου να οριστεί αναθέτουσα αρχή, με νέο αίτημά του προς το υπουργείο Υποδομών πριν λίγες ημέρες ζήτησε να προχωρήσουν οι μελέτες αυτές με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, επικαλούμενος -ο οργανισμός- ότι πρόκειται για έργα οδικής ασφάλειας. Σε σύντομο χρόνο το υπουργείο Υποδομών κινητοποιήθηκε και σε συνεδρίαση του αρμόδιου Συμβουλίου Τεχνικών Έργων του ΥΠΟΜΕΔΥ δόθηκε ομόφωνα το πράσινο φως για την πρόσληψη, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης τεχνικών συμβούλων προκειμένου να εκπονήσουν τις δυο μελέτες έργων. Αναθέτουσα αρχή θα είναι το υπουργείο Υποδομών και ο Ο.Α.Κ. θα είναι ο επιβλέπων φορέας. Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση για κάθε μια μελέτη ανέρχεται στο ποσό των 200.000 ευρώ. Σύμφωνα με τα στελέχη του Ο.Α.Κ., η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική και θετική, αφού ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση δυο ύψιστης σημασίας για την οδική ασφάλεια του νησιού έργων, σε δυο περιοχές οι οποίες είναι επικίνδυνες και χρήζουν άμεσων παρεμβάσεων. Η χρηματοδότηση του έργου μετά την ολοκλήρωση και παράδοση των μελετών θα ζητηθεί από το πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ., που ανέρχεται στο ποσό των 25 εκ. ευρώ για την Κρήτη (χρήματα του ΕΣΠΑ).

Σε σχετικές δηλώσεις του ο διευθύνοντας σύμβουλος του Ο.Α.Κ., Φώτης Καζάσης, ανέφερε: «Οι δυο μελέτες του κόμβου Ατσιποπούλου και του Βοθρού στη θέση του Β.Ο.Α.Κ. είχαν ενταχθεί στη Συλλογική Απόφαση Μελετών (ΣΑΜ) του 2017 με προϋπολογισμό 200.000 ευρώ. Πριν μια περίπου εβδομάδα επειδή και οι δυο μελέτες αφορούν την οδική ασφάλεια του Β.Ο.Α.Κ., και προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, ζητήσαμε από το υπουργείο να προχωρήσουμε στην πρόσληψη δυο τεχνικών συμβούλων για τις δυο μελέτες για να τις ωριμάσουμε -να φτάσουμε δηλαδή σε επίπεδο τευχών δημοπράτησης, για να μπορούν να προκηρυχτούν τα έργα με την διαδικασία της πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης. Για να γίνει αυτό πρέπει να έχουμε την σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Δημοσιών Έργων του υπουργείου Υποδομών, το οποίο συνεδρίασε και έκανε δεκτό το αίτημά μας για να προχωρήσουμε με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Αναθέτουσα αρχή θα είναι το υπουργείο και ο Ο.Α.Κ. θα είναι η διευθύνουσα υπηρεσία επίβλεψης των μελετών. Για τη μελέτη του κόμβου Ατσιποπούλου απαιτείται η εκπόνηση της οριστικής μελέτης του ισόπεδου κυκλικού κόμβου, η μελέτη ηλεκτροφωτισμού του κόμβου και η τροποποίηση της υπάρχουσας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για τη μελέτη του κόμβου του Βοθρού απαιτείται μελέτη σε όλα τα στάδια, δηλαδή αναγνωριστική και οριστική μελέτη, σήμανση, ασφάλιση, μελέτη ηλεκτροφωτισμού και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ουσιαστικά επικαλεστήκαμε στο υπουργείο την οδική ασφάλεια για να επιταχύνουμε τη διαδικασία με το άρθρο 128 παρ. 2 του νόμου 4412 του 2016, που λέει ότι τα κρίσιμα έργα οδικής ασφάλειας επιτρέπεται να τα αναθέσεις με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης και αυτό είναι μια πολύ καλή θετική εξέλιξη».

Από την πλευρά του ο διευθυντής Συγκοινωνιακών έργων του Ο.Α.Κ., Γιώργος Αγαπάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.», τόνισε: «Οι δυο μελέτες εγκρίθηκαν ομόφωνα από το Συμβούλιο Τεχνικών Έργων του υπουργείου Υποδομών προκειμένου να υπάρχει μια μελετητική δυνατότητα υποστήριξης του Ο.Α.Κ. και να συνταχθούν οι οριστικές μελέτες, καθώς επίσης και οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ούτως ώστε να μπορούν να ολοκληρωθούν σε σύντομο χρόνο. Σε ό,τι αφορά τον κόμβο Ατσιποπούλου είναι πιο συγκεκριμένα τα δεδομένα, όμως για τον κόμβο του Βοθρού θα υπάρξουν και εναλλακτικές προτάσεις για το ποια λύση είναι καλύτερη. Το Συμβούλιο Τεχνικών Έργων του υπουργείου Υποδομών, ομόφωνα ενέκρινε η διαδικασία των μελετών να γίνει από τεχνικούς συμβούλους που θα υποστηρίξουν τον Ο.Α.Κ. για να γίνουν αυτές οι μελέτες και μάλιστα με την διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Οι δυο κόμβοι αυτοί είναι πολύ βασικοί. Ο κόμβος του Ατσιποπούλου είναι ο κύριος κόμβος εισόδου της πόλης και δημιουργούνται σήμερα προβλήματα στις εγκάρσιες κινήσεις πάνω από την εθνική οδό και ο άλλος κόμβος έχει προβλήματα ασφάλειας κατά την είσοδο και την έξοδο των οχημάτων. Και τα δυο θέματα εγκρίθηκαν ως έργα οδικής ασφάλειας με σκοπό σε ένα πεντάμηνο να έχουν ολοκληρωθεί και να έχουμε ωριμότητα μελέτης προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ. Μετά την ομόφωνη γνώμη του συμβούλιου η επόμενη ενέργεια είναι να γίνει η διάθεση της πίστωσης και η ανάθεση αρμοδιότητας στον Ο.Α.Κ. για να προχωρήσει στη διαδικασία ανάθεσης των μελετών. Οι οριστικές μελέτες για τον κόμβο Ατσιποπούλου, περιλαμβάνουν συγκοινωνιακό κομμάτι, μελέτες ηλεκτροφωτισμού και μελέτη τροποποίησης περιβαλλοντικών όρων. Για τον κόμβο Βοθρού θα γίνουν από μηδενική βάση».

Όπως σημείωσε ο κ. Αγαπάκης, υπήρξε συνεργασία και με την διεύθυνση Συγκοινωνιών του υπουργείου Υποδομών με προτάσεις που είχε καταθέσει η Διεύθυνση Συγκοινωνιών του Ο.Α.Κ. «Οι μελέτες αυτές είχαν ενταχθεί στις ΣΑΜ (Συλλογική Απόφαση Μελετών) το 2017, αλλά μετά είχε ζητήσει ο Οργανισμός την ένταξη και χρηματοδότηση των μελετών αυτών και τον ορισμό του Ο.Α.Κ. ως αποφαινόμενα όργανα, η οποία ποτέ δεν δόθηκε, με συνέπεια να μην προχωρήσει τίποτα. Τώρα τέθηκε ως επείγον το θέμα οδικής ασφάλειας με διευθύνουσα υπηρεσία την Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων και με προϊσταμένη αρχή τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του υπουργείου να κάνουν αυτές τις μελέτες με τον τρόπο αυτό που είναι και ο πιο σύντομος. Οφείλω βέβαια να πω ότι ενώ είχαν ενταχθεί το 2017 οι μελέτες αυτές, το καλοκαίρι του 2019 απεντάχθηκε η μια από αυτές -του Ατσιποπούλου-και θα ξαναενταχθεί τώρα και αυτό συνέβη επειδή δεν είχαν οριστεί τα αποφαινόμενα όργανα και επειδή δεν είχε προχωρήσει η διαδικασία από το υπουργείο από το 2017 έως το 2019. Η αλήθεια είναι ότι είναι μια πολύ θετική εξέλιξη γιατί επί σειρά ετών συζητάμε για αυτούς τους κόμβους. Εκτιμώ ότι σύντομα θα έχουμε την ωρίμανσή τους και μετά το επόμενο στάδιο θα είναι η ένταξη του έργου στο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ. μέσω του ΕΣΠΑ» κατέληξε.

 

Κόμβος Ατσιπόπουλο:

Η μελέτη είχε ενταχθεί στο ΠΔΕ κατά το έτος 2017 (Ενάριθμο 2017ΣΜ07100002 με προϋπολογισμό 200.000 ευρώ). Στο μεταξύ, δεν έγινε καμία ενέργεια ανάθεσης της εκπόνησης μελέτης και η σχετική μελέτη απεντάχθηκε από το ΠΔΕ την 14-6-2019.

Το αντικείμενο της μελέτης του κόμβου Ατσιποπούλου έχει ως εξής:

Εκπόνηση:

α) οριστικής μελέτης οδοποιίας

β) μελέτης ηλεκτροφωτισμού

γ) σήμανσης και ασφάλειας και

δ) τροποποίησης ΜΠΕ.

Η αναβάθμιση του Ισόπεδου Κόμβου Ατσιποπούλου κρίνεται απαραίτητη για την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη του Ρεθύμνου και γενικά στην ευρύτερη περιοχή

 

Κόμβος Βοθρό:

Η μελέτη είχε ενταχθεί στο ΠΔΕ κατά το έτος 2017 (Ενάριθμο 2017ΣΜ07100003 με προϋπολογισμό 200.000 ευρώ) αλλά από τότε μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει καμία ενέργεια ανάθεσης της εκπόνησης της αντίστοιχης μελέτης.

Το αντικείμενο της μελέτης έχει ως εξής:

α) προωθημένης αναγνωριστικής συγκοινωνιακής μελέτης κόμβου

β) οριστικής συγκοινωνιακής μελέτης κόμβου επιλεγείσας λύσης

γ) μελέτης σήμανσης και ασφάλειας

δ) μελέτης ηλεκτροφωτισμού

ε) μελέτης ΜΠΕ

Η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού κρίνεται απαραίτητη για την αποφυγή ατυχημάτων στην περιοχή.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εντός του α’ τριμήνου του 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσης και θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις ανάθεσης των μελετών. Οι μελέτες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2020.

 

Εντός 2020 η δημοπράτηση των έργων σύμφωνα με τον Γ. Κεφαλογιάννη

Σε γραπτή του δήλωση, ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, υπογραμμίζει πως τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, τα οποία με σχεδόν πέντε χρόνια καθυστέρηση, μπαίνουν επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης.

Ειδικότερα, τονίζει: «Η θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει το δρόμο για την ανάθεση των μελετών αναφορικά με την αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου και την κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού. Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, η οποία αναμένεται να ενισχύσει, τόσο την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη του Ρεθύμνου, όσο και την αποφυγή ατυχημάτων στα αντίστοιχα τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Υπουργείου, εντός του α’ τριμήνου του 2020 αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσης και η υπογραφή των σχετικών συμβάσεων ανάθεσης των μελετών, ενώ αντίστοιχα μέσα στο β’ εξάμηνο του 2020 αναμένεται και η δημοπράτηση των έργων. Μετά από σχεδόν πέντε χρόνια καθυστέρησης, οι μελέτες για τα δύο αυτά έργα μπαίνουν επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης».