14 °C Rethymno, GR
04/12/2020

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Σωρεία λαθών στην εγγραφή ακινήτων των Αρμένων στο Εθνικό Κτηματολόγιο

Για σωρεία λαθών στην εγγραφή των ακινήτων των Αρμένων στο Εθνικό Κτηματολόγιο και την επικείμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών, κάνουν λόγο οι κάτοικοι της κοινότητας, τους οποίους απασχολεί σοβαρά το θέμα, γι’ αυτό και το συζήτησαν σε ανοικτή συνέλευση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη και από κοινού συμφώνησαν να αποσταλεί υπόμνημα στον υπουργό Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη, με αίτημά τους: αφ’ ενός την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου σε ό,τι αφορά τη διόρθωση των λαθών, καθώς το υφιστάμενο πλαίσιο όπως τονίζουν είναι κοστοβόρο, αφού απαιτείται δικαστική λύση πληρώνοντας έτσι λάθη άλλων και αφετέρου να δοθεί παράταση ενός έτους στην διόρθωση των λαθών.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την εγγραφή στο Εθνικό Κτηματολόγιο, ζητούν:

α) Παράταση της προθεσμίας διόρθωσης πέραν της 31/12/2020 και τουλάχιστον για ένα επιπλέον έτος.

β) Διόρθωση όλων των σφαλμάτων εξωδικαστικώς, όπου δεν προκύπτει αντιδικία ή διεκδίκηση, με την δημιουργία ειδικού προς τούτο γραφείου στις έδρες των περιοχών πρώτης κτηματογράφησης. 

Σε ό,τι αφορά τους δασικούς χάρτες, ζητούν:

α) Κατάργηση της υποχρεωτικής καταβολής παράβολου ανά ακίνητο. Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να μπορεί να επιλέξει είτε την καταβολή με βάση τη συνολική έκταση των ακινήτων που υποβάλλει αντιρρήσεις είτε την καταβολή ανά ακίνητο, όπως ισχύει σήμερα.

β) Είτε η συμμετοχή του δασολόγου να περιοριστεί στην διατύπωση γνώμης, χωρίς τη δυνατότητα ψήφου, είτε την διεύρυνση της επιτροπής με τη συμμετοχή σε αυτήν εκπροσώπου της τοπικής αυτοδιοίκησης της κρινόμενης περιοχής.

γ) Διακοπή οποιασδήποτε ενέργειας αναμόχλευσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ακινήτων μας. Το ζήτημα αυτό έχει κριθεί εδώ και 20 χρόνια.

Στην συνέλευση, συμμετείχαν ο πρόεδρος της Κοινότητας Εμμανουήλ Σκουλούδης, ο δικηγόρος Γιάννης Νικολουδάκης, νομικός σύμβουλος του Δήμου Αγ. Βασιλείου και εκπρόσωπος των κατοίκων, καθώς και ο πολιτικός μηχανικός Γιώργος Δρουδάκης, με εμπειρία στις διορθώσεις των λαθών του κτηματολογίου.

Να σημειωθεί ότι, το κοινοτικό συμβούλιο με απόφασή του όρισε τριμελή επιτροπή για το συγκεκριμένο θέμα, αποτελούμενη από τον Γιώργο Κτιστάκη και τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου Σήφη Πετράκη και Σπύρο Φραγκούλη.

Στη διάρκεια της συνέλευσης, ο πρόεδρος της κοινότητας, αναφέρθηκε στην σοβαρότητα των προβλημάτων, τόσο εκείνων που προκύπτουν από τις ρυθμίσεις για το Εθνικό Κτηματολόγιο αλλά και όσων θα προκύψουν από την επικείμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών.

Ο κ. Κτιστάκης, ως μέλος της επιτροπής, παρουσίασε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο πολίτης για να εισέλθει στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του κτηματολογίου και να δει τις υπάρχουσες εγγραφές (2004) των ακινήτων του, αλλά και το πως να δημιουργήσει κωδικούς εισόδου για την υποβολή αντιρρήσεων στους Δασικούς χάρτες, μετά την ανάρτησή τους. Κατόπιν παρουσίασε το σχέδιο του υπομνήματος των κατοίκων της κοινότητας Αρμένων, το οποίο πρόκειται να σταλεί στις αρμόδιες αρχές, αναλύοντας τις βασικές θέσεις και διεκδικήσεις αυτού.

Στην τοποθέτησή του ο δικηγόρος κ. Νικολουδάκης συμφώνησε ως προς την επιτακτική ανάγκη για την αλλαγή του τρόπου διόρθωσης των σφαλμάτων του κτηματολογίου, ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί εξωδικαστικώς, καθώς και ως προς το αίτημα για παράταση της προθεσμίας διόρθωσης των σφαλμάτων αυτών (31/12/2020). Ως προς τους δασικούς χάρτες, ο ομιλητής έκρινε το ζήτημα ως πολύ σοβαρό και πρότεινε την εύρεση τρόπου άμεσης εμπλοκής των Δήμων για την επίλυσή του, αφού εκτός των άλλων διακυβεύεται και το θέμα των επιδοτήσεων.

Ο πολιτικός μηχανικός κ. Δρουδάκης αναφέρθηκε στα πολλαπλά λάθη που έχει εντοπίσει μέχρι σήμερα στις εγγραφές του κτηματολογίου. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι σε πρόσφατη τοπογράφηση που τέλεσε σε περιοχή με 2000 σημεία, σωστά ήταν μόνο 40 εξ αυτών.

Ο πολιτικός μηχανικός Μάρκος Μαυρομάτης, παρενέβη στο ζήτημα που προκύπτει με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος για την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης.

Στη συνέχεια ακολούθησε διάλογος με τους πολίτες, συμπληρώθηκε όπου κρίθηκε απαραίτητο το υπόμνημα και ακολούθως υπογράφηκε από τους κατοίκους των Αρμένων. Ανάλογες συγκεντρώσεις πραγματοποιήθηκαν και στους άλλους οικισμούς της κοινότητας Αρμένων (Σωματά, Φωτεινού). Ο πρόεδρος της κοινότητας με την επιτροπή ανέλαβαν να προωθήσουν και να κοινοποιήσουν το υπόμνημα όπου είναι απαραίτητο για την ανάδειξη της σοβαρότητας των θεμάτων. Έτσι το κοινοποίησαν στον υφυπουργό Υποδομών, βουλευτή Ρεθύμνου, Γιάννη Κεφαλογιάννη, στον βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ρεθύμνου Ανδρέα Ξανθό, στον περιφερειάρχη Κρήτης και στην αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου όπως επίσης στον δήμαρχο Ρεθύμνου και στο δημοτικό συμβούλιο.

«Αφουγκραστείτε την αγωνία μας»

Στο υπόμνημα που συνυπέγραψαν οι κάτοικοι των Αρμένων, μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:

«Με το παρόν υπόμνημα εμείς, οι κάτοικοι της κοινότητας Αρμένων (Αρμένοι, Φωτεινός, Σωματάς), θέλουμε να τονίσουμε τη δεινή θέση που βρίσκονται οι περιουσίες μας από τα πολλαπλά λάθη των εγγραφών των ακινήτων μας στο Εθνικό Κτηματολόγιο και την επικείμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών.

Ο τρόπος που έχει επιλεχθεί βάσει του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος (Ν. 2664/1998) για τις διορθώσεις, γεωμετρικών και μη σφαλμάτων, με εξαίρεση μία πολύ μικρή μερίδα κτηματολογικών διορθώσεων που δύναται να λάβει χώρα με αίτηση στο κτηματολογικό γραφείο, επιτυγχάνεται μόνο μέσω της δικαστικής οδού. Ωστόσο το υπερβολικό τους κόστος και οι ασφυκτικές προθεσμίες δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα. Είναι αδιανόητο σε ένα ευνομούμενο κράτος οι πολίτες να μην έχουν διαφορές μεταξύ τους (εδώ κτηματικές) και το κράτος να απαιτεί η επίλυσή τους (λόγω εσφαλμένων εγγραφών), να οδηγείται στα δικαστήρια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη ταλαιπωρία και καταβολή υψηλού τιμήματος που πολλές φορές, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις μικροϊδιοκτητών, να υπερβαίνει την τιμή αγοράς του ακινήτου (!!!). Με τον τρόπο αυτό καταστρατηγούνται βασικές αρχές του διοικητικού δικαίου, όπως η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας του μέτρου, αφού το μέτρο είναι εμφανώς δυσανάλογο του σκοπού για τον οποίο θεσπίστηκε (σκοτώνοντας το σπουργίτι με το κανόνι).

Οι λανθασμένες εγγραφές είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ευθύνη του εργολάβου της πρώτης κτηματογράφησης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων σφαλμάτων αποτελούν α) ΚΑΕΚ καταχωρημένα στους πραγματικούς ιδιοκτήτες τα όρια των οποίων όμως δεν απεικονίζονται σωστά στον κτηματολογικό χάρτη (σε πολλές περιπτώσεις τα υπάρχοντα όρια των ιδιοκτησιών, π.χ. φράκτες/ τοίχοι, τα οποία και αποτυπώνονται στις αεροφωτογραφίες δεν ελήφθησαν καν υπόψιν), β) ιδιοκτησίες έχουν μετακινηθεί (απεικονίζονται σε τελείως διαφορετική από την πραγματικότητα περιοχή), γ) ΚΑΕΚ καταχωρημένα σε «άγνωστο» ιδιοκτήτη τα οποία στην πραγματικότητα ανήκουν σε ένα ή και περισσότερους ιδιοκτήτες. Γιατί θα πρέπει το κόστος διόρθωσης να το καταβάλει ο πολίτης; Ακόμη και εάν δεχτούμε να το καταβάλει ο πολίτης, γιατί θα πρέπει το κόστος να είναι τόσο υψηλό ώστε να τον οδηγεί στην εγκατάλειψη της περιουσίας του; Ιδιαίτερα αν στα παραπάνω προστεθεί και το επικείμενο κόστος (οικονομικό, χρονικό και ψυχολογικό) από την αναμενόμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η πλειοψηφία των ακινήτων μας θα συμπεριληφθούν στους δασικούς χάρτες. Γνωρίζετε ότι τα αγροτεμάχια αυτά έχουν περιέλθει στα χέρια μας από τους προγόνους μας. Για την υποστήριξή τους έχει χυθεί πολύ αίμα στο πέρασμα των αιώνων. Ακόμη και ο Τούρκος κατακτητής δεν άφησε στην Κρητική Πολιτεία δημόσιες δασικές εκτάσεις στην Κρήτη. Κανένας εχέφρων δεν ζητά την εξαφάνιση των δασών, όπου υπάρχουν, και κανείς δεν υποστηρίζει ότι όλα είναι γεωργική και κτηνοτροφική γη. Δεν μπορεί όμως και δεν πρέπει σε μια παραγωγική γη όπου η ανθρώπινη παρουσία είναι εμφανής από αρχαιοτάτων χρόνων, σήμερα τα δεδομένα αυτά να αμφισβητούνται. Στο πέρασμα των αιώνων η εκμετάλλευση της πατρογονικής γης είχε ακμές και παρακμές, όμως πάντοτε ο άνθρωπος συμβίωνε αρμονικά με το φυσικό περιβάλλον. Γιατί θα πρέπει τώρα να βρεθεί υπό διωγμό και ξένος στον τόπο του; Γιατί για την διεκδίκηση της περιουσίας του θα πρέπει εκτός των άλλων να καταβάλλει και αντίτιμο ως παράβολο; Αναρωτιέται κανείς που ήταν όλα αυτά τα χρόνια η πολιτεία, που παρά τη δική της χρονική δέσμευση (βλ. ν. 998/79) έρχεται μετά 40 χρόνια και αμφισβητεί αγοραπωλησίες, καταβολή φόρων και πλειάδα άλλων διοικητικών πράξεων που η ίδια εξέδωσε. Ποιος είναι άραγε ο στόχος της πολιτείας, η ανάπτυξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας ή η εγκατάλειψη της γης και κατ’ επέκταση της δραστηριότητας του πρωτογενούς τομέα;

Γιατί άραγε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ανοίγει ξανά το ελληνικό δημόσιο το ζήτημα της ιδιοκτησιακής διεκδίκησης των ακινήτων που εμφανίζει ως δασικά στη μορφή; Το ζήτημα αυτό έχει κριθεί σύμφωνα και τις αποφάσεις της πρωτοβάθμιας επιτροπής ενστάσεων του κτηματολογίου πριν από 20 χρόνια, η οποία απέρριψε την διεκδίκηση του Ελληνικού δημοσίου αποδίδοντας ΚΑΕΚ των ακινήτων σε εμάς, τους ιδιοκτήτες. Από τότε μέχρι και σήμερα κανένας δεν διατάραξε το δικαίωμα μας αυτό, όπως προκύπτει από πλειάδα αγοραπωλησιών, μεταβιβάσεις εμπράγματων δικαιωμάτων και καταβολή φόρων. Και τέλος ποιο θα είναι το όφελος αν η ιδιοκτησία μας περάσει στο κράτος;

Τι νόημα έχει να παλέψουμε για την διόρθωση των σφαλμάτων(λάθος εγγραφές) που έχουν προκύψει στο Κτηματολόγιο, πληρώνοντας το δυσανάλογο τίμημα (δικαστικές αποφάσεις κλπ.), όταν σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε ξανά νέες δικαστικές περιπέτειες λόγω διεκδίκησης των ακινήτων από το κράτος;

Εμείς που υπογράφουμε το παρόν υπόμνημα ζητάμε να αφουγκραστείτε την αγωνία μας και να παλέψετε ο καθένας από το μετερίζι του για την επίλυση των δίκαιων αιτημάτων μας».