11 °C Rethymno, GR
10/04/2020

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Το μεταφορικό ισοδύναμο θα εφαρμοστεί το επόμενο χρονικό διάστημα στην Κρήτη

Συνεργασία με την αυτοδιοίκηση για την βέλτιστη αξιοποίηση των λιμένων της χώρας

 

Στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης και στοιχειοθετημένης θαλάσσιας και νησιωτικής πολιτικής, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, σε ενημερωτική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στο Επιμελητήριο Ηρακλείου.

Όπως δήλωσε, «Η Ελλάδα θα πρέπει να αποκτήσει μια πολιτική που δεν θα περιλαμβάνει μόνο σχέδια, αλλά και συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ήδη, είμαστε σε συνεννόηση και επαφή με την εθνική αναπτυξιακή τράπεζα, όπου επεξεργαζόμαστε συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των νησιωτικών επιχειρήσεων. Επεξεργαζόμαστε πρωτοβουλίες που έχουν να κάνουν σχέση είτε με την ενίσχυση κεφαλαίων, επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών και μικροδάνεια, έτσι ώστε να τονώσουμε στοχευμένα και συγκεκριμένα τη νησιωτική επιχειρηματικότητα. Εμείς έχουμε διαφορετικού τύπου λογική. Ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και δεν βλέπουμε το μεταφορικό ισοδύναμο ως επιδοματικού χαρακτήρα μέτρο».

Όπως τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, η πολιτική απόφαση της κυβέρνησης είναι δεδομένη και «το μεταφορικό ισοδύναμο θα εφαρμοστεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στην Κρήτη και αναμένεται, σύντομα, να λάβουμε όλες εκείνες τις αναγκαίες νομοθετικές πρωτοβουλίες».

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, αναφέρθηκε στην επικαιροποίηση της εθνικής στρατηγικής λιμένων, η οποία όπως τόνισε περιλαμβάνει ένα διαφορετικό τρόπο λιμενικής διακυβέρνησης.

«Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι εμείς θέλουμε τους δήμους και τις περιφέρειες συμμέτοχους στην αναπτυξιακή διαδικασία αξιοποίησης των λιμανιών της πατρίδας μας. Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν πρόκειται να πάρει κανένα Λιμενικό Ταμείο. Εμείς σε συνεργασία με τους δήμους, τα θεσμικά όργανα, την ΚΕΔΕ αλλά και το υπουργείο Εσωτερικών, θα προχωρήσουμε στην βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των λιμένων της χώρας μας. Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι η αξιοποίηση ενός λιμανιού αφορά κυρίως την τοπική οικονομία και κοινωνία».

Ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε, από το Ηράκλειο, ότι διαχρονικά, έχει αποδειχθεί, πως τα διαφορετικά μοντέλα λιμενικής διακυβέρνησης από Οργανισμούς Λιμένος, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, Κρατικά Λιμενικά Ταμεία δεν έχουν αποδώσει, συμπληρώνοντας ότι υπάρχουν Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία τα οποία έχουν αξιοποιήσει ευκαιρίες, τόσο εθνικές όσο και ευρωπαϊκές.

«Όταν θα έχουμε ένα συγκεκριμένο μοντέλο θα το παρουσιάσουμε. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες του κάθε λιμανιού ξεχωριστά. Υπάρχουν, για παράδειγμα, δημοτικά λιμενικά ταμεία τα οποία έχουν αποθέματα εκατομμυρίων ευρώ και δεν μπορούν να υλοποιήσουν ένα έργο. Αυτό είναι κάτι που μας προβληματίζει, διότι συνδέεται και με την ανταγωνιστικότητα των λιμανιών. Να θυμίσω ότι τα λιμενικά τέλη είναι ανταποδοτικά, άρα τα έσοδα που έχουν τα λιμάνια, είτε δημοτικά είτε κρατικά, προφανώς και πρέπει να τα επενδύουμε στην ανάπτυξη τη δική τους, με σκοπό να αυξηθούν τα έσοδα των λιμανιών. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να έχεις στο λιμάνι του Ηρακλείου εξοπλισμό του 1980 ή του 1990. Αυτό είναι σαφώς κάτι που μας προβληματίζει» τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των δέκα μεγάλων λιμανιών της χώρας, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Η πολιτική κατεύθυνση είναι δεδομένη. Προχωράμε σε διεθνείς διαγωνισμούς για την αξιοποίηση των δέκα μεγάλων λιμένων. Το λιμάνι του Ηρακλείου θα είναι από τα πρώτα που θα αξιοποιηθεί σε συνεργασία το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο σήμερα θα προχωρήσει στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πρόσληψη συμβούλων χρηματοοικονομικών νομικών και τεχνικών, έτσι ώστε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 να προχωρήσουμε σε διεθνείς διαγωνισμούς για τη βέλτιστη αξιοποίηση των δυνατοτήτων των λιμανιών της χώρας μας».

Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στο προσφυγικό-μεταναστευτικό, λέγοντας ότι είναι εθνικής σημασίας ζήτημα, και πως η κυβέρνηση έχει ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα αρχίσει να υλοποιείται το επόμενο χρονικό διάστημα:

«Ήδη ψηφίσαμε σχέδιο νόμου όπου ουσιαστικά επιταχύνει τις διαδικασίες ασύλου άρα και τις επιστροφές, ενώ ήδη έχουμε τη μεταφορά 9.000 μεταναστών από την νησιωτική περιφέρεια στην ενδοχώρα. Το επόμενο διάστρα θα έχουμε άλλες 11.000 μεταφορές, ενώ προχωράμε στη δημιουργία κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων. Την ίδια ώρα, ενισχύουμε τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας μας και ενισχύουμε επίσης, την επιχειρησιακή ετοιμότητα των στελεχών του Λιμενικού, που θα βοηθήσουν με αποφασιστικό τρόπο στη φύλαξη των συνόρων μας».

 

Παρεμβάσεις από τους εκπροσώπους του επιμελητηρίου Ρεθύμνης

Στην ημερίδα με θέμα την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και το Νησιωτικό Χώρο κατά την περίοδο του Πλαισίου Ανάπτυξης ΕΣΠΑ 2021-2027 το Επιμελητήριο Ρεθύμνης εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρό του, κ. Γεώργιο Γιακουμάκη και το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και αντιπρόεδρο του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (Ε.Ο.Α.Ε.Ν) κ. Νικόλαο Ρεϊζάκη.

Κατά τη διάρκεια της δημόσιας παρέμβασής του ο κ. Γιακουμάκης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το Επιμελητήριο Ρεθύμνης στηρίζει τις προσπάθειες του Υπουργείου για το σχεδιασμό και την υιοθέτηση ειδικών αναπτυξιακών πολιτικών για τα νησιά και τις νησιωτικές επιχειρήσεις, και ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την Κρήτη. Αναφέρθηκε επίσης στην επιτυχή συνεργασία με τον υπουργό για την κατά το δυνατόν σύντομη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, αλλά και σε αναπτυξιακά ζητήματα που απασχολούν το Ρέθυμνο (Λιμάνι, ακτοπλοϊκή σύνδεσή του Ρεθύμνου, ανάπτυξη θαλάσσιου τουρισμού κ.α.).

Από την πλευρά του ο κ. Ρεϊζάκης στην παρέμβασή του ζήτησε την αναγνώριση της Γαύδου και των κατοίκων της ως δικαιούχων των διατάξεων της «διπλής νησιωτικότητας» κάτι που δήλωσε ότι θα πρέπει να έχει εφαρμογή και στους κατοίκους και επιχειρήσεις του Λουτρού και της Αγίας Ρουμέλης, που αποκλείονται από την όποια οδική πρόσβαση.

Ζήτησε επίσης τη συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το υπουργείο Εργασίας, ούτως ώστε να βρεθεί λύση για την αποτελεσματική επιδότηση της απασχόλησης στα νησιά κατά τους χειμερινούς μήνες. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσω της διατήρησης του επιδόματος ανεργίας για αυτούς που πραγματοποιούν κάποιο αριθμό ημερομισθίων τους μήνες αυτούς, είτε μέσα από τη μετατροπή μέρους του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα απασχόλησης, για τους εργαζόμενους σε νησιά.

 

Ερώτηση Β. Κεγκέργολου για το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κρήτη

Με επίκαιρη ερώτησή του προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο γραμματέας της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής και βουλευτής Ηρακλείου, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου ζητά την ολοκληρωμένη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στην Κρήτη για μεταφορά αγαθών και προσώπων.

Στην ερώτησή του τονίζει:

«Στις 14/10/2019 έγινε συζήτηση στην Βουλή επίκαιρης ερώτησης μου στην οποία δόθηκαν μεν γενικόλογες απαντήσεις αλλά χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που να ικανοποιεί το αίτημα των Κρητικών και την ανάγκη εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου και για την Κρήτη.

Επειδή φαίνεται ότι στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επικρατούσε η άποψη, ότι η οικονομία της Κρήτης δεν έχει ανάγκη από την μείωση του κόστους μεταφοράς το οποίο λόγω του νησιωτικού χαρακτήρα αλλά και των τελευταίων εξελίξεων της ενεργειακής βελτίωσης των πλοίων, είναι σημαντικά υψηλότερο από αυτό για μεταφορές σε ίση απόσταση εντός της Ηπειρωτικής Ελλάδας.

Επειδή η προηγούμενη Κυβέρνηση ξεκίνησε, ύστερα από αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις και την πίεση τοπικών φορέων, ένα κουτσουρεμένο πρόγραμμα για ορισμένα είδη φορτίων και χωρίς μάλιστα αυτό να ολοκληρωθεί και

Επειδή το αίτημα των Κρητικών, για ολοκληρωμένη και καθολική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ώστε αυτό να αφορά όλες τις μεταφορές αγαθών και προσώπων δεν έχει βρει ακόμη ανταπόκριση και με την νέα Κυβέρνηση,

επειδή η αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής έδειξε ότι χρειάζονται βελτιώσεις και συνολική αναβάθμιση του προγράμματος.

Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:

  1. Τι θα πράξετε τελικά για την ολοκληρωμένη και καθολική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και για την Κρήτη και ποιους όρους και προϋποθέσεις προτίθεστε να βελτιώσετε και σε ποια κατεύθυνση;
  2. Πόσα χρήματα προβλέπονται για το 2020 προκειμένου να εφαρμοστεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο για την Κρήτη;».