Στη βουλή θα συζητηθεί τις επόμενες μέρες το νομοσχέδιο για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων που μεταξύ άλλων προβλέπει απλούστευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και ανοίγει εκ νέου τη συζήτηση για την κατασκευή υδατοδρομίου στο Ρέθυμνο.
Πρόκειται για ένα θέμα που έχει χρονίσει με δεδομένο ότι έχουν περάσει επτά ολόκληρα χρόνια από την στιγμή που ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την δρομολόγηση της κατασκευής στο λιμάνι του Ρεθύμνου. Οι σημαντικές καθυστερήσεις τόσο λόγω συνεχών αλλαγών στη νομοθεσία, αλλά και λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων δεν έχουν επιτρέψει μέχρι σήμερα την υλοποίηση του έργου.
Σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, είναι πλήρης και έτοιμη η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, πλέον με βάση τα όσα προβλέπει το χθεσινό νομοσχέδιο γίνονται οι σχετικές τροποποιήσεις για να μπορέσει σε σύντομο χρόνο να προκηρυχτεί ο διαγωνισμός για το έργο.
Πλέον με βάση το νέο νόμο, όπως εξήγησε, το Λιμενικό Ταμείο δεν χρειάζεται να αναλάβει το κόστος για την εγκατάσταση και τον εξοπλισμό, κάτι που θα αφορά αποκλειστικά τον ανάδοχο του έργου. Το Λιμενικό Ταμείο θα παραχωρήσει τον χώρο και τα υπόλοιπα αφορούν στις αρμοδιότητες του αναδόχου.
Χαρακτηριστικά, η Ειρήνη Κουτσαλεδάκη μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: «Με το νέο νομοσχέδιο απλουστεύεται κατά πολύ η διαδικασία και δίνεται τέλος στην γραφειοκρατία στο κομμάτι της αδειοδότησης, ίδρυσης και λειτουργίας και αυτό είναι θετικό. Εμείς θα πρέπει να τροποποιήσουμε τη μελέτη που έχουμε κάνει με βάση τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο. Δηλαδή για παράδειγμα στην εγκαταστάτη τα τετραγωνικά που απαιτούνται τροποποιούμε τη μελέτη μας. Περιμένουμε να το συγκεκριμενοποιήσουμε για να μπορέσουμε μετά να προχωρήσουμε στο διαγωνισμό. Στο Ρέθυμνο η άδεια ίδρυσης θα είναι στο όνομα του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου και ο διαγωνισμός θα αφορά την διαχείριση και τη λειτουργία και με βάση τη νέα νομοθεσία προβλέπεται ότι όλες οι εγκαταστάσεις (η κατασκευή τους) είναι υποχρέωση και αρμοδιότητα του αναδόχου και όχι του Λιμενικού Ταμείου. Το Λιμενικό Ταμείο θα παραχωρήσει έκταση μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας και μέσα στο διαγωνισμό παράλληλα, θα προβλέπεται ό,τι έσοδα του Λιμενικού Ταμείου θα προέλθουν από την παραχώρηση του χώρου στον ανάδοχο και από ένα ποσοστό των πτήσεων που θα πραγματοποιούνται στο υδατοδρόμιο».
Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός για την Κρήτη αφορά συνολικά έξι υδατοδρόμια και συγκεκριμένα σε Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Χανιά, Σητεία, Άγιο Νικόλαο και Ιεράπετρα.
Τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο χθες ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής του από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις».
Υπέρ τάχθηκαν οι βουλευτές της ΝΔ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια. ΚΚΕ και ΜεΡΑ25 καταψήφισαν. Με το νέο νομοσχέδιο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις», το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει το δρόμο για την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Οι αλλαγές στο νέο νομοσχέδιο στοχεύουν στην απλούστευση και στην επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών.
Τα βασικά σημεία που εισάγει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν.4568/2018) αφορούν:
α) στη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας» υδατοδρομίου, διατηρώντας τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ήτοι τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και τη χορήγηση «αδείας λειτουργίας»,
β) στη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα,
γ) στην έκδοση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε ο ενδιαφερόμενος, με την απόκτηση της άδειας να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου.
δ) στη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα,
ε) στη δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού,
στ) στη συγκρότηση ολιγομελούς επιτροπής Υδατοδρομίων για επιθεωρήσεις υδατοδρομίων.
Σημειώνεται πως με το νομοσχέδιο καθορίζεται και τέλος αναχωρούντων επιβατών υπέρ του Δημοσίου, το οποίο δεν υπερβαίνει το ποσό των δέκα ευρώ ανά επιβάτη, ενώ καταργείται η θέσπιση τέλους ανά σκέλος πτήσης, το οποίο σε κάθε περίπτωση επιφέρει πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση στον επιβάτη. Επίσης, ορίζεται η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη περί καθορισμού του τέλους και κάθε σχετικής λεπτομέρειας.
Στο Κεφάλαιο Β’ του σχεδίου νόμου, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στον εκσυγχρονισμό των εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών, με σκοπό, όπως αναφέρει το υπουργείο, τόσο την καλύτερη οργάνωση των επιχειρήσεων, όσο και την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών των κλάδων που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα.
Στο Κεφάλαιο Γ’ εισάγονται ρυθμίσεις που έχουν σαν σκοπό την καλύτερη κι άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη (π.χ. καθιέρωση του θεσμού προσωρινής άδειας κυκλοφορίας, ταξινόμηση εισαγομένων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κ.ά.) και διατάξεις που αφορούν στην καλύτερη λειτουργία της ΥΠΑ και ΑΠΑ.