Κορονοϊός και εξ αποστάσεως εκπαίδευση κράτησαν τους πρωτοετείς φοιτητές, στην συντριπτική τους πλειοψηφία στα σπίτια τους, ενώ το ίδιο ισχύει σε μεγάλο ποσοστό και για τους παλιούς φοιτητές, οι οποίοι επέλεξαν να μείνουν στον τόπο κατοικίας τους.
Αυτή είναι η εικόνα που επικρατεί στη πόλη του Ρεθύμνου, καθώς σε ό,τι αφορά τους πρωτοετείς φοιτητές της πανεπιστημιούπολης Γάλλου που ξεπερνούν τους 1.500, αν και ενεγράφησαν σχεδόν όλοι, το γεγονός ότι τα μαθήματά τους γίνονται στο σύνολό τους μέσω του διαδικτύου -καθώς τα τμήματα είναι μεγάλα (άνω των 50 ατόμων που είναι το επιτρεπόμενο όριο για τη διά ζώσης διδασκαλία) -οδήγησε τους περισσότερους από αυτούς στην απόφαση να παραμείνουν στις γονεϊκές τους κατοικίες. Αντίστοιχα φοιτητές παλαιότερων ετών που δεν έχουν εργαστήρια με υποχρεωτική δια ζώσης παρουσία επέστρεψαν στον τόπο κατοικίας τους. Η τηλεκπαίδευση αλλά και ο φόβος της πανδημίας του κορονοϊού σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος ενός σπιτιού για ένα φοιτητή και την οικογένειά του έχουν ως αποτέλεσμα να παρατηρείται σημαντική διαρροή των φοιτητών από την πανεπιστημιούπολη και κατά συνέπεια από την πόλη του Ρεθύμνου, κάτι που παρατηρείται και από την αυξημένη και πρωτόγνωρη για τα δεδομένα του Ρεθύμνου διαθεσιμότητα κατοικιών.
Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο αρμόδιος για θέματα φοιτητικής μέριμνας, αντιπρύτανης, Δημήτρης Μυλωνάκης, τα στοιχεία του Πανεπιστημίου Κρήτης δείχνουν ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι πρωτοετείς ενεγράφησαν στις σχολές που εισήχθησαν, ηλεκτρονικά. Όμως αυτό δεν αποτελεί στοιχείο ότι έχουν έρθει στην πόλη. Το δεδομένο για το Α.Ε.Ι. του νησιού είναι ότι όλα τα μαθήματα των πρωτοετών γίνονται διαδικτυακά: «τα μαθήματα που γίνονται δια ζώσης είναι μικρά τμήματα κάτω των 50 ατόμων. Κανένα μάθημα πρώτου έτους, που είναι όλα υποχρεωτικά, δεν έχει τόσο λίγη πληρότητα. Άρα για το πρώτο έτος δεν έχουμε κανένα μάθημα δια ζώσης. Όλοι οι πρωτοετείς ενεγράφησαν διαδικτυακά. Τώρα πόσοι εξ αυτών ήρθαν και εγκαταστάθηκαν αυτό δεν υπάρχει τρόπος εμείς να το γνωρίζουμε. Προφανώς πολλοί φοιτητές δεν ήρθαν γιατί θα έπρεπε να επωμιστούν το κόστος της διαμονής εδώ, ενώ έτσι και αλλιώς έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν από το σπίτι τους.
Δεν είναι βέβαια η επιθυμία των παιδιών αυτή. Θα ήθελαν να βρίσκονται εδώ πέρα, αλλά συνυπολογίζοντας το οικονομικό κόστος κάποιοι αποφάσισαν να μην έρθουν» είπε.
Ο αρμόδιος αντιπρύτανης ωστόσο δεν έκρυψε την ανησυχία του και για τα επόμενα έτη φοβούμενος πως ακόμα και αν ομαλοποιηθεί η κατάσταση είναι ανοιχτό το ενεχόμενο να συνεχιστεί η διαρροή των φοιτητών, λέγοντας χαρακτηριστικά πως: «Το κυριότερο είναι τι θα συμβεί του χρόνου, αν υποθέσουμε ότι τα πράγματα εξομαλύνονται, πόσους από αυτούς τους φοιτητές που φέτος δεν ήρθαν στην πόλη θα χάσουμε. Δηλαδή, αυτό που σκέφτομαι είναι πως ούτως ή άλλως κάποιοι που ήταν διστακτικοί στο να έρθουν, μπορεί να αποφασίσουν οριστικά στο να μην συνεχίσουν αυτές τις σπουδές και να ξαναδώσουν Πανελλήνιες. Όλα αυτά επηρεάζουν την ψυχολογία των φοιτητών. Όμως αυτό το νούμερο θα είναι μικρό γιατί από τη στιγμή που κάνουν τα μαθήματά τους κανονικά, μέσω του διαδικτύου, έτσι και αλλιώς θα συνεχίσουν και του χρόνου.
Το αντικίνητρο ή κίνητρο είναι πλέον το οικονομικό. Δεν είναι ευκαταφρόνητο ποσό αυτό που πρέπει να παρέχει ένας φοιτητής για να μείνει εκτός της πόλης του. Δεδομένο θεωρούμε ότι ένας μεγάλος αριθμός των φοιτητών δεν έχει έρθει.
Όπως έχουν τα πράγματα, μιας και καθημερινά μιλάω με γιατρούς, όντας στην Υγειονομική Επιτροπή, μέχρι το καλοκαίρι έχω την αίσθηση ότι δεν θα έχει αλλάξει σημαντικά η κατάσταση και, θα κυριαρχεί η τηλεκπαίδευση. Αλλά ακόμα και αυτό, ότι δηλαδή γίνονται κάποια μαθήματα έστω και λίγα διά ζώσης, είναι θετικό. Μπορεί του χρόνου να αυξηθεί το όριο στα 100 άτομα. Τέτοιου τύπου αλλαγές μπορούμε να δούμε, αλλά να γυρίσουμε πίσω στα αμφιθέατρα, το βλέπω πολύ δύσκολο.
Έτσι και αλλιώς πλέον αρκετοί φοιτητές λίγο πριν αποφοιτήσουν ξενοικιάζουν, οπότε αυτός ο αριθμός θα έχει αυξηθεί σημαντικά».
«Η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει το αμφιθέατρο»
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία που καθιερώθηκε από τον περασμένο Μάρτιο στο πανεπιστήμιο Κρήτης ήταν ένα πειράμα για το Π.Κ., που παρά τις δυσκολίες πέτυχε, τονίζει ο αντιπρύτανης φοιτητικής μέριμνας Δημήτρης Μυλωνάκης, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι το διαδίκτυο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με το μάθημα που διδάσκεται σε ένα αμφιθέατρο. Με δεδομένες όμως τις συνθήκες και την υποχρεωτικότητα του μέτρου για την προάσπιση της δημόσιας υγείας το Πανεπιστήμιο τα κατάφερε και συνεχίζει να προσπαθεί για την βελτίωση του τεχνικού του εξοπλισμού και την ψηφιακή εκπαίδευση: «η τηλεκπαίδευση, ήταν ένα πείραμα. Κανείς μας δεν ήταν προετοιμασμένος για αυτό αλλά θεωρούμε ότι υπό τις συνθήκες που έγινε, το γεγονός ότι μέσα σε δύο εβδομάδες καταφέραμε να ξεκινήσουμε το σύνολο των μαθημάτων, πρέπει να καταγραφεί ως μια πολύ σημαντική επιτυχία. Το δεύτερον είναι όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, σας μεταφέρω την σχεδόν ομόφωνη γνώμη καθηγητών και φοιτητών, ότι δεν αντικαθίσταται το αμφιθέατρο και όλοι μας είμαστε υπέρ της δια ζώσης διδασκαλίας» είπε.
Προσπάθεια για συνεχή βελτίωση της ψηφιακής εκπαίδευσης
Όπως επισημαίνει έρευνα στο τμήμα κοινωνιολογίας σε σχέση με την τηλεκπαίδευση, έδειξε ότι οι φοιτητές είναι μοιρασμένοι σε σχέση με την τηλεκπαίδευση. Ενώ ο στόχος είναι η έρευνα αυτή να επεκταθεί σε όλες τις σχολές του Πανεπιστημίου Κρήτης. Παράλληλα πρόσθεσε ότι καταβάλλονται προσπάθειες διαρκείς, ώστε το σύστημα να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο παρέχοντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες διαδικτυακής εκπαίδευσης.
«Σαν Πανεπιστήμιο και Διοίκηση δεν μπορεί να αντικατασταθεί ως μέσο μετάδοσης της γνώσης το δια ζώσης με το εξ αποστάσεως και θέλουμε να επιστρέψουμε στα αμφιθέατρα. Είναι διαφορετικού τύπου και διαφορετικής ποιότητας. Με δεδομένο ότι η επόμενη λύση ήταν να μείνουν οι σπουδαστές στα σπίτια τους χωρίς να διεξαχθούν τα μαθήματα, θεωρούμε ότι το πείραμα κατά μείζονα λόγο έχει πετύχει. Δεν υπήρχε άλλη εναλλακτική. Σε γενικές γραμμές, θεωρώ ότι τα καταφέραμε και από τους φοιτητές αυτό εισπράττουμε. Οι καθηγητές και οι τεχνικοί κάνουν μία υπερπροσπάθεια για να καλυφθεί το κενό και αυτή εκτιμάται στο μέγιστο βαθμό από τους φοιτητές,. Βέβαια οι υποδομές μας δεν είναι οι καλύτερες δυνατές για να ανταπεξέλθουμε σε αυτό (όπως το Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Αυτή τη στιγμή είμαστε σε διαπραγμάτευση με τη Microsoft και με τη syskoweb, για να πάρουμε ένα τεράστιο πακέτο το οποίο θα μας δώσει άλλες δυνατότητες και σε πάρα πολύ καλή τιμή. Προσπαθούμε να βελτιωθούμε και παίρνουμε όλα τα μέτρα για όσο χρειαστεί έτσι ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα στο εξ αποστάσεως. Σε δύο εβδομάδες ξεκινούν καινούρια μαθήματα επιμόρφωσης των καθηγητών, «training of the trainers», που τα κάναμε και πέρυσι και τώρα θα δούμε τι αδυναμίες εντοπίστηκαν, τι προβλήματα υπήρξαν και στο τεχνικό κομμάτι αλλά κυρίως στο εκπαιδευτικό για να το «θεραπεύσουμε». Οπότε έχουμε μοιράσει ένα ερωτηματολόγιο σε όλο το πανεπιστήμιο για να μας που τι τεχνικά προβλήματα προέκυψαν και έχουμε ετοιμάσει η εκπαιδευτική ομάδα της εξ αποστάσεως, αυτά τα σεμινάρια που θα απευθύνονται σε όλους τους καθηγητές και θα αφορούν την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας εξ αποστάσεως. Θα εκπαιδευτούν ξανά από ανθρώπους που είναι ειδικευμένοι στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και είναι καθηγητές του Παιδαγωγικού στο Πανεπιστήμιό μας» τόνισε ο κ. Μυλωνάκης.
Το κλειδί στην αγορά των ενοικίων το κρατάει το Πανεπιστήμιο
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί με τους φοιτητές του Ρεθύμνου είναι ότι ενώ άλλες χρονιές η εξεύρεση φοιτητικής στέγης αποτελούσε μια επίπονη διαδικασία, καθώς τα σπίτια ήταν δυσεύρετα και πολύ ακριβά, φέτος η διαθεσιμότητα ξεπερνά κάθε προηγούμενο, ενώ και οι τιμές καταγράφουν μικρή πτώση. Παράλληλα όπως μας αναφέρουν κτηματομεσίτες της πόλης αρκετοί φοιτητές πρωτοετείς προχώρησαν τον Αύγουστο και μετά την ανακοίνωση των βάσεων στη μίσθωση σπιτιών, ωστόσο δυο μήνες αργότερα μετά και την ανακοίνωση από πλευράς πανεπιστημίου για τηλεκπαίδευση τα ξενοίκιασαν. Σε ό,τι αφορά τους παλιότερου φοιτητές κάποιοι από αυτούς επέστρεψαν στον τόπο κατοικίας του και κάποιοι άλλοι αναζήτησαν ένα καλύτερο από πλευράς ποιότητας και κυρίως τιμής σπίτι.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι σύμφωνα με τους κτηματομεσίτες το κλειδί στην αγορά των ακινήτων το κρατά το πανεπιστήμιο Κρήτης.
Ειδικότερα, ο κτηματομεσίτης Ανδρέας Ανδρουλιδάκης είπε χαρακτηριστικά: «Η απόφαση του Πανεπιστημίου σχετικά με το θέμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει δημιουργήσει μία ανησυχία και στους γονείς των φοιτητών. Από την άλλη πλευρά η κατακόρυφη πτώση που σημείωσε η ζήτηση σε ακίνητα που διατίθεντο για βραχυχρόνια μίσθωση είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν σημαντικά τα διαθέσιμα διαμερίσματα και να μειωθεί παράλληλα το μίσθωμα που περίπου υπολογίζουμε ότι φτάνει το 5%. Την ίδια στιγμή υπάρχει μία αύξηση της απαίτησης των φοιτητών σε ποιότητα. Όλα τα airbnb είναι ήδη ανακαινισμένα, καινούρια και πιο προσεγμένα, οπότε η μεγάλη τους εισροή στην αγορά, κάνει τους φοιτητές να σκέφτονται να ξενοικιάσουν και να ψάξουν για ένα τέτοιο προσεγμένο σπίτι.
Λόγω της δυσχέρειας της οικονομίας της οικογένειας, αυτό που οι περισσότεροι ζητούν είναι 250 μέχρι 300. Γκαρσονιέρες και δυάρια. Φέτος ωστόσο η ζήτηση από πρωτοετείς ήταν μικρότερη. Κατέβηκαν οι πιο τολμηροί, νοίκιασαν και μετά τα ξενοίκιασαν. Τον Αύγουστο μόλις ανακοινώθηκαν οι βάσεις υπήρχε μεγάλη κίνηση και μετά όταν βγήκαν οι ανακοινώσεις του υπουργείου για τηλεκπαίδευση, έσπευσαν να ξενοικιάσουν.
Οι παλαιότεροι φοιτητές, τους δόθηκε η ευκαιρία να μεταπηδήσουν σε ένα φθηνότερο ενοίκιο με καλύτερο αποτέλεσμα. Το έψαξαν για να μειώσουν το κόστος και παράλληλα να είναι πιο καλό από αυτό που έμεναν. Το μόνο σίγουρο είναι το κλειδί στην αγορά των ενοικίων το κρατάει το Πανεπιστήμιο».
«Άλλες χρονιές τέτοια περίοδο δεν υπήρχε κανένα διαθέσιμο σπίτι, ενώ φέτος κάθε μεσίτης έχει περισσότερα από 15 σπίτια ελεύθερα, γκαρσονιέρες και δυάρια. Ένα μεγάλο ποσοστό φοιτητών έχουν ξενοικιάσει. Ένα 5% – 8% των πρωτοετών νοίκιασε τον Αύγουστο και μέσα σε ένα μήνα ξενοίκιασαν. Οι παλιοί φοιτητές, αναζητούν σπίτια με πιο οικονομικά ενοίκια πλέον. Οι παλιοί ήρθαν σε ποσοστό 70%» ανέφερε ο Αντώνης Πάγκαλος.
Η Μαρία Ψυχαράκη, κτηματομεσίτρια, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: ««Υπάρχει πολύ μεγάλη προσφορά και καθόλου ζήτηση. Οι περισσότεροι φοιτητές πρωτοετείς δεν ήρθαν στην πόλη. Η ζημιά είναι πολύ μεγάλη για όλη την πόλη, πέρα από τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Έχουμε πολλά σπίτια διαθέσιμα που δεν θα ενοικιαστούν στο άμεσο μέλλον σε καμία περίπτωση. Χαρακτηριστικό είναι ένα συμβάν που θυμάμαι, όπου βρισκόμουν με τον γονέα και την πρωτοετή φοιτήτρια, έτοιμοι σχεδόν να προχωρήσουμε σε μίσθωση και εκείνη τη στιγμή η κοπέλα λαμβάνει ηλεκτρονικό email ότι η διδασκαλία θα γίνει εξ αποστάσεως, οπότε προφανώς και ακυρώθηκε η διαδικασία. Αρκετοί από αυτούς που βρίσκονται επί πτυχίω, σχεδόν όλοι ξενοίκιασαν και για αυτό τον λόγο έχουμε ίσως και για πρώτη φορά τόσο μεγάλη προσφορά σε όλη την πόλη. Οι φοιτητές που νοικιάζουν για δεύτερο χρόνο βλέπω πως όσο αντέχουν τα κρατάνε τα σπίτια».
Από την πλευρά του ο Γιώργος Καρτσώνης, είπε: «Ένας πολύ μεγάλος όγκος ακινήτων που προσφερόταν στους φοιτητές, καλυπτόταν από τους φοιτητές, όμως αυτή τη στιγμή λείπουν. Ανέκαθεν είχαμε τέτοια εποχή γύρω στα 10-20 διαθέσιμα σπίτια, μετά και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και το πρώτο κύμα από γονείς και φοιτητές. Φέτος έχουμε 100 διαθέσιμα σπίτια και από αυτό φαίνεται και η μεγάλη διαθεσιμότητα που υπάρχει γενικά στην πόλη.
Οι τιμές δεν έχουν αλλάξει αν και η διαθεσιμότητα είναι αρκετά μεγάλη. Εκτιμούμε ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρχει πτώση».