Η σωστή οργάνωση, η εκπαίδευση, και η συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών αλλά και των ΜΜΕ ήταν το τρίπτυχο που επισημάνθηκε από τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, τους εισηγητές και όλους τους συμμετέχοντες, στελέχη Πολιτικής Προστασίας του Α’ και Β’ βαθμού αυτοδιοίκησης, Αστυνομία, Πυροσβεστική, Λιμενικό, ΕΚΑΒ, διασώστες, Ερυθρός Σταυρός-Σαμαρείτες, εθελοντές, καθώς και τους εκπροσώπους του Τύπου που συμμετείχαν σε ομάδες εργασίας στη διάρκεια του συνεδρίου.
Η διημερίδα χαρακτηρίστηκε ως μια «άσκηση-επιχείρηση-έκτακτης επέμβασης», η οποία συμπερασματικά συνέβαλε -όπως επισημάνθηκε από όλους τους συμμετέχοντες- στην περαιτέρω οργάνωση, συνεργασία των εμπλεκομένων υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας, ενώ καλλιεργήθηκε ακόμα περισσότερο η εμπιστοσύνη μεταξύ υπηρεσιών και των εκπροσώπων του Τύπου.
Επίσης στις ανακοινώσεις-λήξης της διημερίδας, παρουσία των αντιπεριφερειαρχών Απόστολου Βουλγαράκη και Νίκου Καλογερή, τονίστηκε ότι: «Τα επαγγελματικά μέσα ενημέρωσης και ιδιαίτερα ο τοπικός και επαρχιακός τύπος έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν στα πλαίσια μιας οργανωμένης κοινωνίας σε περιόδους εκτάκτων αναγκών, κρίσεων, καταστροφών, ατυχημάτων και ακραίων φαινομένων. Η συμβολή τους στην αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων και περιστατικών είναι καθοριστικής σημασίας για την πρόληψη, την ενημέρωση, την καθοδήγηση του κοινού σε ορθές πρακτικές και την αποφυγή πανικού. Συμβάλλουν επίσης στη μείωση των απωλειών σε ανθρώπινες ζωές και αναπηρίες, καθώς και στη μείωση των κοινωνικών και ψυχολογικών επιπτώσεων, αλλά και κατά την μακρά περίοδο της αποκατάστασης της κοινωνικής και οικονομικής ζωής και την εύρυθμη λειτουργία μετά από έκτακτα συμβάντα».
Από τον συντονιστή Παναγιώτη Αλεβαντή και τους εισηγητές που συμμετείχαν σε ομάδες εργασίας με τους εκπροσώπους των εμπλεκομένων υπηρεσιών και του Τύπου παρουσιάστηκαν προτάσεις που στοχεύουν στην επιτυχή διαχείριση εκτάκτων αναγκών.
Παράλληλα επισημάνθηκε ότι είναι αναγκαίο να τηρούνται απαρέγκλιτα, από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, αρχές και διαδικασίες που έχουν συμφωνηθεί εκ των προτέρων, όπως:
– Αποστολή των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης είναι η προστασία της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της περιουσίας των πολιτών και η παροχή βοήθειας και περίθαλψης.
– Στόχος των μέσων ενημέρωσης είναι η επακριβής πληροφόρηση των πολιτών για την καλύτερη δυνατή προστασία τους σε όλες τις φάσεις αντιμετώπισης ατυχημάτων και καταστροφών λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες των αρμόδιων κατά περίπτωση υπηρεσιών.
– Η επαλήθευση των ειδήσεων είναι πολλαπλά αναγκαία σε περιπτώσεις ατυχημάτων και καταστροφών με γνώμονα το συμφέρον και την προστασία των πολιτών και την αποφυγή πανικού και αδικαιολόγητων ψυχολογικών καταπονήσεων.
– Η μετάδοση εικόνων και ειδήσεων σε ατυχήματα και καταστροφές πρέπει να διέπεται από κοινωνική ευαισθησία. Οι ειδικοί αποθαρρύνουν την υπερβολική προβολή παραβατικών και επιβλαβών συμπεριφορών με τρόπο που να παρακινεί σε μίμηση επειδή εντείνει τα κοινωνικά προβλήματα.
– Η συμμετοχή των μέσων ενημέρωσης στον επικοινωνιακό σχεδιασμό της αντιμετώπισης ατυχημάτων και καταστροφών συμβάλλει στην αλληλοκατανόηση και στην ενίσχυση του θεσμικού ρόλου αρχών, υπηρεσιών και μέσων ενημέρωσης για την καλύτερη προστασία των πολιτών.
– Η κριτική και η επισήμανση των ελλείψεων ωφελεί όταν γίνεται πριν ή μετά το ατύχημα ή την καταστροφή αλλά είναι έως και επικίνδυνα αντιπαραγωγική όταν γίνεται κατά τη διάρκεια της αντιμετώπισης / επέμβασης όπως είναι και η προβολή ανεπιβεβαίωτων, παραπλανητικών ή ψευδών ειδήσεων.
– Τα μέσα ενημέρωσης έχουν δικαίωμα και υποχρέωση σε έγκυρη και πλήρη πληροφόρηση για τα μέτρα πρόληψης ατυχημάτων και καταστροφών πριν, για τα μέτρα προφύλαξης του πληθυσμού κατά αλλά και για τα πραγματικά αίτια και τα διδάγματα μετά από τα ατυχήματα ή τις καταστροφές.
– Τα μέσα ενημέρωσης οφείλουν να κατανοούν την ψυχολογική επιβάρυνση που υφίστανται τα μέλη των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης κατά τη διάρκεια της επέμβασης σε ατυχήματα και καταστροφές αλλά και εν γένει οι πολίτες.
– Οι αρχές, οι υπηρεσίες και τα μέσα ενημέρωσης θα συνεργαστούν αρμονικότερα σε περιπτώσεις ατυχημάτων και καταστροφών αν έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση σχετικά με τη διαχείριση της μεταξύ τους σχέσης και έχουν συμμετάσχει σε ανάλογες ασκήσεις.
Οι προτάσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια της διημερίδας είναι οι εξής:
– Σύσταση γραφείου τύπου ανά υπηρεσία ή ευρύτερα. Ο αρμόδιος εκπρόσωπος τύπου (spokesperson) να είναι κατάλληλα καταρτισμένος.
– Μόνιμη περιοδική εκπομπή στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο για θέματα προστασίας των πολιτών με τη συμμετοχή των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
– Εκπαίδευση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης (σε θέματα επικοινωνίας) και των δημοσιογράφων (σε εξειδικευμένα αντικείμενα ατυχημάτων και καταστροφών) με αμοιβαία συνεργασία. Διοργάνωση και ασκήσεων με τη συμμετοχή των ΜΜΕ.
Κορωνοϊός: Οι ΗΠΑ ενέκριναν για επείγουσα χρήση το χάπι της Pfizer
Η ρυθμιστική αρχή υγείας των ΗΠΑ ενέκρινε για επείγουσα χρήση το χάπι της Pfizer για την Covid. Όπως μεταδίδει το...