Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και όλων των διαθέσιμων ηλεκτρονικών εργαλείων, που θα συμβάλλουν στην προβολή και προώθηση του τόπου στο εξωτερικό, αλλά και στόχευση σε νέο προφίλ επισκεπτών περισσότερο συνειδητοποιημένων και εύρωστων οικονομικά, με ταυτόχρονη ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι οι άξονες πάνω στους οποίους κινείται η επιτροπή τουρισμού και επιχειρηματικός του δήμου Ρεθύμνου.
Οι πρωτόγνωρες συνθήκες, που δημιούργησε η πανδημία του κορονοϊού από τον περασμένο Μάρτιο σε όλο τον κόσμο, ανέτρεψε τα σχέδια και τον προγραμματισμό των δράσεων τουριστικής προβολής του δήμου και τον υποχρέωσε σε αλλαγή σχεδίων προσαρμοσμένο στα νέα δεδομένα που επέβαλε ο covid 19.
Πρωταρχικός σκοπός και στόχος ήταν και παραμένει η υγειονομική ασφάλεια του τουριστικού προορισμού, σημείωσε η αρμόδια αντιδήμαρχος του δήμου Ρεθύμνου Πέπη Μπιρλιράκη, υποστηρίζοντας πως παρά την, κατά κοινή ομολογία, κακή τουριστική περίοδο που ολοκληρώνεται, το Ρέθυμνο με τους ξενοδόχους, τους τουριστικούς πράκτορες και όλους όσους δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, απέδειξε τον επαγγελματισμό και τον σεβασμό του απέναντι στους επισκέπτες του, τόσο στους επαναλαμβανόμενους όσο και στους καινούριους, που εν μέσω πανδημίας επέλεξαν την πόλη για τις καλοκαιρινές τους διακοπές τους. Το πρόσημο ως γνωστό είναι αρνητικό και μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις πρακτόρων και ξενοδόχων, η πτώση φτάνει το 75% σε αφίξεις, τζίρους και εισπράξεις ωστόσο, όπως επισημαίνει η κ. Μπιρλιράκη, αξίζει ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους επιχειρηματίες που γνωρίζοντας ότι θα υποστούν ζημία απέδειξαν τον επαγγελματισμό τους και έβαλαν πλάτη σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Αναφερόμενη στη σεζόν που ολοκληρώθηκε η κ. Μπιρλιράκη σημείωσε: «Ενώ ξεκινήσαμε με πολλές προσδοκίες και ήμασταν από τους πιο έτοιμους προορισμούς σαν πόλη αλλά και ο κάθε επιχειρηματίας ατομικά, έχοντας τις σχετικές πιστοποιήσεις σε σχέση με την υγειονομική ασφάλεια, εκτιμήσαμε ότι αυτό ήταν πολύ θετικό και θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε τη σεζόν μέχρι το φθινόπωρο για να «διορθώσουμε» τη χασούρα της άνοιξης. Δυστυχώς μας «έκοψε τα πόδια» το κλείσιμο των αγορών της Σκανδιναβίας και της Αγγλίας και δεν μπορέσαμε να κάνουμε τη διόρθωση που ελπίζαμε. Αυτό έχει κοστίσει ακριβά και στην τσέπη των επιχειρηματιών, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, αλλά και γενικώς στην αγορά μας. Άνοιξαν λιγότερα από τα μισά καταλύματα. Πιστεύουμε όμως ότι καλώς έπραξαν όλοι οι επιχειρηματίες της αγοράς που διατήρησαν ζωντανή την πόλη και τα χωριά του Ρεθύμνου, γιατί αυτό εκτιμήθηκε πολύ και από τους πελάτες μας που δήλωσαν όλοι ότι ένιωσαν ασφάλεια και το Ρέθυμνο να είναι η πρώτη επιλογή τους και από την άλλη πλευρά οι τουρ οπερέιτορς που έρχονται και μας τσεκάρουν δήλωσαν επίσης ότι θα είμαστε σε πρώτη προτεραιότητα για τις επόμενες συνεργασίες, λόγω της σοβαρότητας και της ετοιμότητας που επιδιώξαμε ως προορισμός εν μέσω κρίσης. Άρα από τη μια μέρα ήταν σε βάρος των εισπράξεων των επιχειρηματιών, όμως έκαναν πολύ καλά που επαναλειτούργησαν τις επιχειρήσεις τους, όχι μόνο για την ψυχολογία και τον οικονομικό κύκλο της αγοράς, αλλά και για την εικόνα που φτιάξαμε φέτος σαν Ρέθυμνο θα είναι πολύ χρήσιμη και σοβαρή για το μέλλον των συνεργασιών μας. Θα ήθελα σαν αντιδήμαρχος τουρισμού και επιχειρηματικότητας να ευχαριστήσω όλους τους επιχειρηματίες του τουρισμού για την υπερπροσπάθεια που έκαναν, παρά την ψυχολογική κατάθλιψη που προκαλούσε η δύσκολη φετινή σεζόν, να κρατήσουν τον δήμο μας ευχάριστο και ασφαλή. Ήταν μια υπερπροσπάθεια και τους ευχαριστώ εκ μέρους του δήμου από τα βάθη της καρδιάς μου πιστεύοντας ότι αυτό θα αποβεί πολύτιμο για το μέλλον μας».
Τις εκθέσεις αντικατέστησαν τα διαδικτυακά σεμινάρια
Για τις αλλαγές στον προγραμματισμό του marketing plan, μίλησε η κ. Μπιρλιράκη, υποστηρίζοντας ότι όλες οι εκθέσεις στις οποίες είχε προγραμματίσει να συμμετάσχει ο δήμος Ρεθύμνου ακυρώθηκαν. Παρόλα αυτά, ο δήμος όμως είχε μια ενεργή και πλούσια δραστηριότητα συμμετέχοντας σε πλήθος διαδικτυακών σεμιναρίων webinars, αναζητώντας τρόπους προσέλκυσης επισκεπτών μέσα από έρευνα του προφίλ των τουριστών αλλά και των υποδομών που απαιτούνται.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στις νέες τεχνολογίες που αποτελούν ένα βασικό πλέον εργαλείο για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης. Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η αντιδήμαρχος τουρισμού τόνισε:
«Το πρώτο πράγμα που κάναμε, ακλουθώντας τις εξελίξεις από την αρχή της σεζόν ήταν να αλλάξουμε το προγραμματισμένο μάρκετινγκ πλαν. Είχαμε φτιάξει ένα σχέδιο, που αφορούσε στη συμμετοχή μας σε εκθέσεις με φυσική παρουσία το οποίο άλλαξε λόγω των ακυρώσεων και της απαγόρευσης φυσικής παρουσίας. Συμμετείχαμε ωστόσο σε πάρα πολλά webinars-διαδικτυακά σεμινάρια και συγκεντρώσεις ανταλλαγής απόψεων, ενημερώσεων και για τα μέτρα που αφορούσαν όλους τους τομείς του τουρισμού αλλά και για την εξέλιξη του τουρισμού στο μέλλον. Ο ένας τομέας αφορούσε το προφίλ το τουριστικό του κάθε προορισμού και τις αλλαγές που επίκεινται και το άλλο έχει να κάνει με τον κόσμο, με τις δράσεις που πρέπει ένας δήμος να κάνει και σε επίπεδο υποδομών και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού. Παράλληλα, είχαμε επαφές με εξωτερικούς συνεργάτες και εταιρίες που μας σύστησαν τη νέα τεχνολογία στην εικονική πραγματικότητα, δηλαδή το να μπορεί κανείς να προβάλει τον δήμο του μέσα από 3d μηχανήματα σε παρουσιάσεις διαδικτυακές και σε τουριστικές εκθέσεις. Αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα του πως το μέλλον του τουρισμού θα εξαρτάται από την τεχνολογία και από τα νέα εργαλεία για την προβολή του τόπου μας. Ο δεύτερος μεγάλος τομέας που δουλέψαμε ήταν η επαφή μας με μεγάλους τουρ οπερέιτορς του εξωτερικού, καθώς με πράκτορες στην Ελλάδα. Τα μέλη της επιτροπής σε κάθε συνάντηση αντάλλαξαν ενημέρωση και πληροφόρηση και οι ξενοδόχοι και οι φορείς ενοικιαζομένων δωματίων, αυτοκίνητων οι ξεναγοί μαζί με το επιμελητήριο και την εστίαση, παρακολουθούσαμε τις εξελίξεις και το συμπέρασμα πάντα ήταν το ότι πρέπει να προχωράμε βήμα- βήμα».
Στόχευση σε νέο προφίλ πελατών
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η αρμόδια αντιδήμαρχος στη στοχευμένη προβολή και προώθηση του δήμου Ρεθύμνου. Αξιοποιώντας, όπως είπε, συμπεράσματα ερευνών που αφορούν τον τουρισμό και έχουν γίνει από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα του νησιού και την περιφέρεια, αλλά και ερωτηματολόγια και τις επαφές των μελετών της επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης του δήμου με ανθρώπους του κλάδου στο Ρέθυμνο προσανατολίζονται στην προσέλκυση ενός νέου προφίλ πελατών περισσότερο συνειδητοποιημένων και εύρωστων. Για τον λόγο αυτό, όπως διευκρίνισε, γίνεται στοχευμένη τουριστική προβολή αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου και προβάλλοντας ταυτόχρονα εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
Χαρακτηριστικά, η κ. Μπιρλιράκη, τόνισε: «Προετοιμαζόμαστε για το αύριο και παράλληλα αξιολογούμε και αξιοποιούμε την αλλαγή που θα φέρει η πανδημία, προς ένα προφίλ πελάτη που θα προσεγγίσουμε που ίσως είναι μια νέα αρχή για να προσελκύσουμε το είδος του πελάτη που έχουμε καταλάβει ότι θα είναι πιο ωφέλιμος για τον τόπο. Δηλαδή ένας πελάτης πιο συνειδητοποιημένος, πιο εύρωστος οικονομικά, που θα μπορούσε να ωφελήσει όλες τις κατηγορίες επαγγελματιών του τόπου μας. Αυτό το δουλεύαμε πάντα. Είναι μια πάγια επιδίωξη του δήμου μας και της επιτροπής τουρισμού και επιχειρηματικότητας το να κάνουμε έρευνα αγοράς, το να προσπαθούμε να είμαστε πάντα ενήμεροι για το ποιες είναι οι τάσεις των αγορών και στην Ελλάδα και το εξωτερικό και πάνω σε αυτό το μοτίβο κάνουμε στοχευμένη προβολή του τόπου μας. Είμαστε πάντα προσεκτικοί στο κομμάτι του σχεδιασμού μας. Από όλα τα μέσα συγκεντρώνουμε πληροφορίες και προσπαθούμε όταν κάνουμε προβολή και διαφήμιση να είναι στοχευμένη προς κατηγορίες πελατών, όπως τα ζευγάρια μέσα από τον ρομαντικό-γαμήλιο τουρισμό, την οικογένεια καθώς είμαστε ασφαλής προορισμός, αλλά απευθυνόμαστε και σε πελάτες που θέλουν να κάνουν ποδηλατικό και αθλητικό τουρισμό και φυσικά περιβαλλοντικό. Έχουμε εξελίξει πολύ την προβολή μας σε αυτές τις μορφές τουρισμού. Όμως τώρα επειδή υπήρξε ένα διάλειμμα του μαζικού τουρισμού, θέλουμε, την επόμενη μέρα που θα ξεκινήσουμε πάλι δυναμικά, να έχουμε ήδη δουλέψει σε αυτές τις ομάδες που θεωρούμε ότι θα είναι πολύ πιο δυνατές. Πιστεύουμε ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αυτές τις μέρες κάνουμε διάφορες συνεργασίες και περνάμε από αποφάσεις της επιτροπής τουρισμού τέτοιες συνεργασίες με ανθρώπους που θα μας βοηθήσουν τεχνολογικά πάνω σε αυτό. Ευτυχώς ήμασταν έτοιμοι, καθώς το Ρέθυμνο σαν δήμος είχε ήδη την ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας επικοινωνούσε συνεχώς με το εξωτερικό. Άρα μένουμε «ζωντανοί» μέσω δημοσιευμάτων από την ιστοσελίδα www.rethymno.guide.gr, την ηλεκτρονική μας πλατφόρμα που μεταφράζεται σε διαφορές γλώσσες και επικοινωνούμε με τους πελάτες μας».
Σε ότι αφορά την επόμενη σεζόν η κ. Μπιρλιράκη τόνισε ότι θα είναι εξίσου δύσκολη με τη φετινή, ενδεχομένως με σημάδια βελτίωσης τονίζοντας πως: «Όλοι συμφωνούμε από το υπουργείο Τουρισμού μέχρι και τον τελευταίο ξενοδόχο ότι το 2021 θα είναι όπως το 2020 γιατί δεν θα έχουμε προλάβει να έχουμε μια «ανάρρωση» στις αρχές τουλάχιστον και στη μέση. Για να μπορέσει να «διορθωθεί» η ζημιά του 2020, πιστεύουμε ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δυο σεζόν. Άρα ακόμα και να υπάρξει βελτίωση του χρόνου, θα είναι μικρής κλίμακας. Αυτό που προσευχόμαστε όλοι είναι να υπάρξει βελτίωση διότι αν για κάποιον λόγο συνεχίσει να είναι το ίδιο καταστροφική η χρονιά δυστυχώς θα σημάνει διάλυση για την οικονομία μας».