Στην μακροσκελή έκθεση ελέγχου, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα για την ενημέρωση των μετόχων εν όψει της Γενικής Συνέλευσης που έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί (εφόσον δεν αναβληθεί ξανά) στις 28 Απριλίου, το Εποπτικό Συμβούλιο, μεταξύ άλλων, επισημαίνει ότι οι βασικές ενέργειες για τη ναύλωση πλοίου και η μη στελέχωση της εταιρείας με έμπειρους στα ναυτιλιακά ζητήματα συμβούλους, είχαν ως αποτέλεσμα να γίνουν λάθη που σήμερα δύσκολα διορθώνονται. Ακόμα, το Εποπτικό Συμβούλιο, που αναφέρεται τόσο σε λάθη της προηγούμενης όσο και της τωρινής διοίκησης, κάνει λόγο για συμφωνίες του Δ.Σ. που δεν έχουν γνωστοποιηθεί, όπως για παράδειγμα αυτή που αφορά τους όρους της μεταβίβασης του ΕΛΛΗ Τ. από τον πλοιοκτήτη στην Cretan Lines και επισημαίνει ότι είναι απαραίτητο να εφαρμόζεται το καταστατικό, ειδικά ως προς την πρόσκληση και παρουσία σε όλες τις συνεδριάσεις των προβλεπομένων μελών (τιμητικά και εκλεγμένων), προκειμένου να εξασφαλίζεται η ενημέρωση και η καταγραφή της άποψής τους. Χαρακτηριστικά αναφέρουν στην έκθεσή τους ότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν τι αποφασίστηκε για κρίσιμα ζητήματα του συνεταιρισμού, καθώς δεν είχαν πληροφόρηση από το Δ.Σ.
Το Εποπτικό Συμβούλιο σημειώνει: «Όπως γίνεται αντιληπτό τόσο από τα συμπεράσματα των Ορκωτών Ελεγκτών, όσο και από τις ενέργειες και τα έγγραφα του Εποπτικού Συμβουλίου, «το κλήμα ξεκίνησε στραβό, το ‘φαγε κι ο γάιδαρος». Η μεγάλη λαχτάρα και η απερίσκεπτη βιασύνη, να ξαναρθεί καράβι στο Ρέθυμνο, καθώς και τα μεγάλα λόγια και υποσχέσεις των επιτήδειων Ναυλομεσιτών, πως όλα μπορούν να βασιστούν πάνω τους και όλα τα προβλήματα θα τα λύνουν αυτοί, παρέσυρε τον πρόεδρο και αυτός το Δ.Σ., στο να παίρνει λαθεμένες αποφάσεις, χωρίς να συμβουλεύεται και να πλαισιώνεται από έμπειρα, εξειδικευμένα στελέχη του κλάδου της Ναυτιλίας. Το γεγονός πως πέντε σχεδόν χρόνια ψάχναμε και μελετούσαμε τρόπους να φέρουμε καράβι, δεν μας κατέστησε δα και έμπειρους εφοπλιστές, πλοίαρχους, μηχανικούς ή ναυπηγούς. Οι γνωστοί του γνωστού, οι φίλοι των φίλων, οι δέκα εφοπλιστές, οι συγγενείς και οι κουμπάροι τους, δεν αντικαθιστούν τους επαγγελματίες που απαιτούνται για την άρτια οργάνωση και λειτουργία μιας Ναυτιλιακής Εταιρίας και την ευθύνη δρομολόγησης ενός αξιόπλοου πλοίου, που κουβαλάει τις ζωές, τις ελπίδες και τα όνειρα ενός ολόκληρου Νομού».
Τα πέντε μέλη του Εποπτικού, που υπογράφουν την έκθεση, τονίζουν ότι πολλές από τις απόψεις, τις παρατηρήσεις, καθώς και τις επιστολές τους δεν λαμβάνονταν υπόψιν από τα μέλη του Δ.Σ., γι’ αυτό ξεκαθαρίζουν πως δεν έχουν οποιαδήποτε συμμετοχή ή συνενοχή στα μέχρι σήμερα δρώμενα του Διοικητικού Συμβουλίου.
«Παρά το γεγονός πως ο ρόλος και το έργο του Εποπτικού Συμβουλίου, ειδικά σε αυτή την χρονική περίοδο, ήταν ιδιαίτερα άχαρο και μη εκ των πραγμάτων αρεστό, όλες μας οι ενέργειες έγιναν αποκλειστικά και μόνο σύμφωνα με τις καταστατικές και Νομικές μας υποχρεώσεις και αρμοδιότητες, δεν θελήσαμε ποτέ συνδιοίκηση ή συνδιαχείριση. Γι’ αυτό, σε καμιά περίπτωση δεν αποδεχόμαστε, οποιαδήποτε συμμετοχή ή συνενοχή, στα μέχρι τώρα δρώμενα του Δ.Σ.» αναφέρει.
Το Εποπτικό Συμβούλιο καταθέτει κείμενο έξι προτάσεων σχετικά με τις ενέργειες που κρίνει ότι πρέπει άμεσα να γίνουν για να εξασφαλιστεί η σωστή οργάνωση και λειτουργία του συνεταιρισμού. Συγκεκριμένα προτείνει:
– Καλύτερη οργάνωση υπηρεσιών με 3μελή επιτροπή έμπειρων Ναυτικών (πλοίαρχος, μηχανικός, κ.α.) που να εισηγείται στο Δ.Σ., θέματα που αφορούν το πλοίο, να αξιολογούν τα προς πρόσληψη στελέχη και να ελέγχουν στη συνέχεια και την εκτέλεση αποφάσεων του Δ.Σ και τη λειτουργία και τα στελέχη του πλοίου.
– Καλύτερη οργάνωση, με 3μελή επιτροπή Τεχνοκρατών Συμβούλων, για την οργάνωση των υπηρεσιών του Συνεταιρισμού, την σύνταξη απαιτούμενων κανονισμών, την αξιολόγηση προσωπικού ξηράς, την επιλογή τυχόν απαιτουμένων προγραμμάτων πληροφορικής και την οργάνωση σωστού λογιστηρίου.
– Καλύτερη οργάνωση, με 3μελή επιτροπή Νομικών Συμβούλων, για την αντιμετώπιση νομικών θεμάτων, τα οποία ξέρουμε πως είναι ιδιαίτερα σημαντικά και εξειδικευμένα στο ναυτιλιακό κλάδο, ειδικά στη διεκδίκηση δικαιωμάτων.
Επιπλέον, το Εποπτικό Συμβούλιο προτείνει να τεθεί υπόψη της Γενικής Συνέλευσης: «Η λογιστική και ουσιαστική αποτύπωση της σημερινής καθαρής οικονομικής θέσης του Συνεταιρισμού από επιτροπή ειδικών, ώστε να είναι δυνατή και η σύνταξη ειδικής μελέτης βιωσιμότητας, όχι απλά της γραμμής Ρεθύμνου-Πειραιά, αλλά συγκεκριμένα της Cretan Lines, με τα όποια καταγεγραμμένα θετικά και αρνητικά στοιχεία. Έτσι, θα διαπιστωθεί τεχνοκρατικά και όχι μόνο με λόγια, η προοπτική συνέχισης των εργασιών της και εάν τυχόν απαιτείται κατ’ έτος επιπλέον συνεταιριστικό κεφάλαιο, για να έχουμε ΚΑΡΑΒΙ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ, να το γνωρίζουν από τώρα οι Συνέταιροι. Η μελέτη αυτή πρέπει να συμπεριλαμβάνει και συγκεκριμένο τρόπο εξεύρεσης των απαιτουμένων κεφαλαίων κίνησης και επαναδρομολόγησης του πλοίου ELLI -T.».
Το Εποπτικό Συμβούλιο με ανακοίνωσή του ενημερώνει τα μέλη της Cretan Lines ότι η έκθεση ελέγχου είναι διαθέσιμη από χθες, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες, στα γραφεία του συνεταιρισμού (Σοφ. Βενιζέλου, απέναντι από την είσοδο της μαρίνας). Επίσης, διευκρινίζει πως η έκθεση ελέγχου και η κάρτα μέλους για τη συμμετοχή στη Γενική Συνέλευση της 28ης Απριλίου, θα παραδίδονται μόνο στα μέλη, με ταυτοπροσωπία, όπως και την ημέρα πραγματοποίησης της Γενικής Συνέλευσης.
Το Εποπτικό Συμβούλιο στην ανακοίνωσή του αναφέρει: «Επειδή η έκθεση ελέγχου περιλαμβάνει και το πόρισμα των Ορκωτών Ελεγκτών και θα είναι πολυσέλιδη, θα καταβάλλεται από τα ενδιαφερόμενα μέλη το κόστος των φωτοαντιγράφων 2 ευρώ, λόγω της γνωστής οικονομικής στενότητας και της έλλειψης εσόδων του Συνεταιρισμού.
Για τον λόγο αυτό, ζητούμε και ελπίζουμε στην κατανόηση των μελών. Εξυπακούεται όμως, πως για όσα μέλη δεν επιθυμούν την έντυπη έκθεση ελέγχου, μπορούν να την διαβάσουν στο site της «Cretan Lines»: www.cretanlines.gr».
Υπέρογκες οικονομικές υποχρεώσεις της τάξεως των 4,5 εκατομμυρίων ευρώ προκύπτουν για την Cretan Lines, με βάση το πόρισμα των ορκωτών ελεγκτών. Πρόκειται για υποχρεώσεις που έχουν προκύψει από τις ανεξόφλητες οφειλές στην Εθνική Τράπεζα (δόσεις δανείου), σε προμηθευτές, στο ΙΚΑ, στο ΝΤΑ, στον ΟΛΠ, εργοδοτικές εισφορές, αμοιβές προσωπικού, πληρωμάτων κ.α.
Σχετικά με τα οικονομικά στοιχεία του συνεταιρισμού, το Εποπτικό Συμβούλιο στην έκθεσή του αναφέρει τα εξής:
«Όπως προκύπτει από τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Συνεταιρισμού μας και τις οικονομικές καταστάσεις που συνέταξε ο λογιστής του Συνεταιρισμού, ενέκρινε το Διοικητικό Συμβούλιο και βάσει αυτών οι Ορκωτοί Ελεγκτές συνέταξαν το πόρισμά τους, διαπιστώνεται η εξής οικονομική θέση του Συνεταιρισμού στις 31/12/2012:
Α) Ζημίες (Έσοδα-Έξοδα)= 2.090.000,
Β) Έχουν δημιουργηθεί βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις 3.152.000+1.400.000 αντίστοιχα, δηλαδή από τα έξοδα και τα πάγια, οφείλονται 4.552.000 ευρώ συνολικά.
Γ) Το Δ.Σ. διαχειρίστηκε συνεταιριστικό κεφάλαιο 1.184.000 και έσοδα 1.738.000, σύνολο 2.922.000.
Δ) Δημιουργήθηκαν έξοδα (χωρίς τα πάγια) 3.830.000 και αγοράστηκαν πάγια 3.500.000. Αυτό είναι συνοπτικά και στρογγυλεμένα το αποτέλεσμα των οικονομικών καταστάσεων.
Επίσης, η εγγραφή των 3.400.000,00 ευρώ ως προκαταβολή κτήσης με αντίστοιχη υποχρέωση προς την Romont 1.400.000,00 ευρώ είναι προσωρινή, αφού πραγματοποιήθηκε νέα συμφωνία στις 30/11/2012, την οποία δεν γνωρίζουμε».
Να σημειωθεί ότι το Εποπτικό Συμβούλιο υπενθυμίζει το ενδεχόμενο επιβολής έκτακτης εισφοράς στους συνεταίρους, κάτι που προβλέπεται για συνεταιρισμούς που έχουν συσσωρευμένες ζημιές και αδυνατούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.
Με το ποσό των 6.000 ευρώ περίπου ημερησίως ζημιωνόταν η Cretan Lines το διάστημα που το «ΕΛΛΗ Τ.» εκτελούσε δρομολόγια στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιάς, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση του Εποπτικού Συμβουλίου στην παράγραφο για τα αποτελέσματα από την εκμετάλλευση του πλοίου.
Χαρακτηριστικά αναφέρονται τα εξής:
«Για τους μήνες λειτουργίας του πλοίου (21/7/2012 έως 22/9/2012) και με αναγωγή των δώρων και επιδομάτων το κόστος μισθοδοσίας προσωπικού του πλοίου ανέρχεται σε 879.462,28 ευρώ. Για το προσωπικό στεριάς το κόστος μισθοδοσίας για την περίοδο λειτουργίας του πλοίου (21/7/2012 έως 22/9/2012) ανέρχεται σε ευρώ 71.527,31 (μισθοδοσία Ρεθύμνου 27.908,37, μισθοδοσία Πειραιά 36.148,90, αναλογία δώρων και επιδόματος αδείας 7.470,36). Έτσι για την περίοδο που ταξίδεψε το πλοίο από 21/7/2012 έως και 22/9/2012, πραγματοποιώντας συνολικά 72 ταξίδια, το κόστος μισθοδοσίας είναι 950.989,59 (ή 60,14% επί των εσόδων από εισιτήρια). Με βάση τις παραδοχές αυτές προκύπτουν τα παρακάτω αποτελέσματα, για την περίοδο λειτουργίας του πλοίου:
• Η μέση μικτή απόδοση εσόδου από τα 72 ταξίδια είναι 21.963,37 ευρώ.
• Το μέσο κόστος δαπάνης μισθοδοσίας προσωπικού είναι 13.208,18 ευρώ (12.214 ευρώ για το προσωπικό πλοίου και 993,44 για το προσωπικό στεριάς).
• Το μέσο κόστος ανάλωσης πετρελαίου (fuel&diesel) είναι 14.887,39 ευρώ ανά ταξίδι.
Από τα παραπάνω προκύπτει ζημία από την εκμετάλλευση του πλοίου ποσού ευρώ 6.132,20 (πριν τον επιμερισμό των λοιπών εξόδων, ομάδες 61-65) ανά ταξίδι.
Ωστόσο, το Εποπτικό Συμβούλιο σημειώνει πως απαιτείται ετήσιος κύκλος εργασιών για την εξαγωγή συμπερασμάτων που αφορούν τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. «Είναι άδικο, από το σύνολο των παρατηρήσεων του πορίσματος, να διαχωρίζεται και να συμπεραίνεται, από το όποιο αποτέλεσμα των 72 δρομολογίων του πλοίου, με όλες τις αντιξοότητες, τις αδυναμίες και λάθη που υπήρξαν, η βιωσιμότητα ή μη του εγχειρήματος. Όλοι γνωρίζουμε, πως ειδικά στις σημερινές οικονομικοπολιτικές συνθήκες, για να υπάρξει σίγουρο θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα, απαιτείται ένας ολόκληρος ετήσιος κύκλος εργασιών και φυσικά η κατάλληλη επαγγελματική οργάνωση και στελέχωση. Άλλωστε μην αγνοούμε, πως η Cretan Lines, έχει μεγάλο πλεονέκτημα έναντι των άλλων Ανωνύμων Ναυτιλιακών Εταιριών επειδή, αν μόνο τα μέλη και οι ταξιδεύοντες Ρεθυμνιώτες συνεισφέρουν υπό μορφή αύξησης κεφαλαίου, τα ετήσια έξοδα για την μετακίνησή τους σε Χανιά-Ηράκλειο, αυτά επαρκούν για να έχουμε αζημίως και μονίμως ΚΑΡΑΒΙ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ».