Παρά την αναστάτωση που προκλήθηκε τις τελευταίες μέρες στο χώρο της Παιδείας, χωρίς προβλήματα ξεκίνησαν χθες οι πανελλαδικές εξετάσεις. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι καθηγητές ανταποκρίθηκαν άμεσα και καίρια στα καθήκοντά τους και είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ κάθε χρόνο, περίπου το 12% των εκπαιδευτικών που ορίζονταν για επιτηρητές, δήλωναν κώλυμα και αντικαθίσταντο από τους αναπληρωτές τους, φέτος μόνον δύο εκπαιδευτικοί, σε όλη τη χώρα, πιθανότατα λόγω και του μέτρου της επιστράτευσης, δεν εμφανίστηκαν στις θέσεις τους.
Ομαλά κύλησε η διαδικασία και στα εξεταστικά κέντρα του Νομού Ρεθύμνου, καθώς σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι καθηγητές ήταν από νωρίς στις θέσεις τους, τα θέματα έφτασαν έγκαιρα σε όλα τα σχολεία και η πρώτη μέρα της διαδικασίας ολοκληρώθηκε χωρίς απρόοπτα.
Με αισιοδοξία ρίχτηκαν στη «μάχη» των πανελλαδικών και οι 827 μαθητές από τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια του Νομού Ρεθύμνου, διεκδικώντας την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα αποτελέσει πραγματική και ουσιαστική επιβράβευση των κόπων που κατέβαλαν σε όλη τη διάρκεια της σχολικής φοίτησής τους.
Το φαινόμενο της αποξένωσης του ανθρώπου στην εποχή του διαδικτύου, καθώς και τις επιπτώσεις από την έλλειψη σεβασμού προς το περιβάλλον, κλήθηκαν να αναλύσουν οι υποψήφιοι στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (Γενικής Παιδείας), με τους μαθητές να επισημαίνουν ότι το θέμα ήταν κατανοητό και μέσα στις δυνατότητές τους, γεγονός που αφενός τους επέτρεψε να γράψουν καλά και αφετέρου τους γέμισε με δύναμη και αισιοδοξία εν όψει της δύσκολης συνέχειας. Βεβαίως, υπήρξαν και μαθητές που αιφνιδιάστηκαν, καθώς είχαν ρίξει το βάρος της μελέτης τους σε άλλα θέματα, όμως σε γενικές γραμμές η εικόνα από τα Λύκεια του Ρεθύμνου είναι ότι η πλειοψηφία των υποψηφίων σημείωσαν καλή επίδοση στο πρώτο μάθημα.
Οι εξετάσεις θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 20 Μαΐου στα Γενικά Λύκεια με τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Ιστορία. Για τους μαθητές των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ Ομάδα Α’) οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν την Τρίτη 21 Μαΐου, με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Σημειώνεται ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις μπορεί να ξεκίνησαν, αλλά ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί ο αριθμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά και οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των Προεδρικών Διαταγμάτων που αναφέρονται στο σχέδιο «Αθηνά», με την αναμόρφωση του «χάρτη» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, βάσει του οποίου οι υποψήφιοι θα κληθούν να δηλώσουν σχολές και τμήματα. Για φέτος εκτιμάται ότι οι εισακτέοι δεν θα ξεπεράσουν τους 77.000, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των παλαιοτέρων ετών.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι βαθμολογίες στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα γνωστοποιηθούν στα τέλη Ιουνίου, μέσα στον Ιούλιο θα κατατεθούν ηλεκτρονικά τα μηχανογραφικά δελτία και το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου θα δοθούν στη δημοσιότητα οι βάσεις εισαγωγής.
Αναλυτικά
Χωρίς προβλήματα η πρεμιέρα των πανελλαδικών
• Οι εντυπώσεις των υποψηφίων του Ρεθύμνου από την πρώτη μέρα των εξετάσεων
Το φαινόμενο της αποξένωσης του ανθρώπου στην εποχή του διαδικτύου, καθώς και τις επιπτώσεις από την έλλειψη σεβασμού προς το περιβάλλον, κλήθηκαν να αναλύσουν οι υποψήφιοι στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (Γενικής Παιδείας), με το οποίο άνοιξε χθες η αυλαία των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Πρόκειται ένα απόσπασμα από το βιβλίο του καθηγητή Πανεπιστημίου Γ. Γραμματικάκη «Ένας αστρολάβος του ουρανού και της ζωής», που αναφέρεται στις έννοιες του περιβάλλοντος, της αποξένωσης και της διάχυσης της πληροφορίας, μέσα από το διαδίκτυο.
Ειδικότερα, από τους υποψηφίους ζητήθηκε να εκθέσουν τις απόψεις τους σχετικά με τις επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η έλλειψη σεβασμού του ανθρώπου προς το φυσικό περιβάλλον και τους τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος μπορεί να αποκαταστήσει τη σχέση του με αυτό. Η εξέταση στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας περιλαμβάνει, εκτός από το θέμα της έκθεσης, γραμματικές, συντακτικές και εννοιολογικές παρατηρήσεις.
Στη «μάχη» των πανελλαδικών ρίχτηκαν από χθες και 827 μαθητές από τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια του νομού Ρεθύμνου, διεκδικώντας την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα αποτελέσει πραγματική και ουσιαστική επιβράβευση των κόπων που κατέβαλαν σε όλη τη διάρκεια της σχολικής φοίτησής τους.
Όπως επεσήμαναν οι μαθητές, αμέσως μετά το τέλος της εξέτασης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, το θέμα ήταν κατανοητό και μέσα στις δυνατότητές τους, γεγονός που αφενός τους επέτρεψε να γράψουν καλά και αφετέρου τους γέμισε με δύναμη και αισιοδοξία εν όψει της δύσκολης συνέχειας. Βεβαίως, υπήρξαν και μαθητές που αιφνιδιάστηκαν, καθώς είχαν ρίξει το βάρος της μελέτης τους σε άλλα θέματα, όμως σε γενικές γραμμές η εικόνα από τα Λύκεια του Ρεθύμνου είναι ότι η πλειοψηφία των υποψηφίων σημείωσε καλή επίδοση στο πρώτο μάθημα των εξετάσεων.
Από τους συνολικά 827 υποψηφίους των σχολείων του Ρεθύμνου, οι 610 προέρχονται από τα Γενικά Λύκεια του νομού. Ειδικότερα, 510 είναι φετινοί τελειόφοιτοι, 84 είναι απόφοιτοι προηγούμενων ετών και 16 θα δώσουν προφορικές εξετάσεις.
Από τα Επαγγελματικά Λύκεια προέρχονται συνολικά 217 μαθητές, εκ των οποίων οι 173 είναι φετινοί τελειόφοιτοι, οι 20 είναι απόφοιτοι παρελθόντων ετών και 24 θα εξεταστούν προφορικά.
Στην πόλη και στην ενδοχώρα του Ρεθύμνου θα λειτουργήσουν συνολικά 11 εξεταστικά κέντρα.
Εν τω μεταξύ, μετά την αναστάτωση στον χώρο της Παιδείας τις τελευταίες μέρες, οι πανελλαδικές ξεκίνησαν χωρίς προβλήματα. Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι καθηγητές ήταν από νωρίς στις θέσεις τους, τα θέματα έφτασαν έγκαιρα σε όλα τα εξεταστικά κέντρα και η διαδικασία γενικότερα κύλησε χωρίς προβλήματα, την πρώτη ημέρα των εξετάσεων.
Ο κ. Ανδρέας Ταξάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα την πρώτη ημέρα των εξετάσεων. Οι καθηγητές στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων και παρότι στενοχωρήθηκαν τελευταία, τελικά έκαναν το καθήκον τους όπως πάντα. Τα πάντα κύλησαν ομαλά και το ίδιο πιστεύω ότι θα γίνει και τις επόμενες μέρες, καθώς στόχος μας είναι να γίνουν με μεγάλη προσοχή οι εξετάσεις».
Σχετικά με το θέμα που επέλεξε η επιτροπή των εξεταστών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, ο προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σημείωσε: «Το θέμα ήταν για ώριμους και προβληματισμένους μαθητές, όπως πιστεύω ότι είναι τα περισσότερα παιδιά σήμερα. Για την εποχή μας ήταν κατάλληλο, είχε κρίση και προβληματισμό, καθώς προερχόταν από έναν σύγχρονο πνευματικό άνθρωπο όπως ο κ. Γραμματικάκης».
Χαμόγελα, αγωνία αλλά και προβληματισμός ήταν τα κυρίαρχα συναισθήματα στα λύκεια του Ρεθύμνου, μετά το τέλος της εξέτασης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Οι υποψήφιοι μιλώντας στην εφημερίδα μας, αμέσως μετά την έξοδο τους από τα εξεταστικά κέντρα, δήλωσαν:
Νεκτάριος: «Πιστεύω ότι έγραψα καλά, όμως στην έκθεση δεν ξέρω τι να περιμένω ακριβώς. Θα δείξει».
Αντωνία: «Καλό ήταν το θέμα, πιστεύω ότι έγραψα καλά».
Λευτέρης: «Το θέμα ήταν ικανοποιητικό. Το περιβάλλον ήταν ένα από τα θέματα που περιμέναμε να πέσει».
Γιώργος: «Πολύ εύκολο το θέμα. Δεν το περιμέναμε, αλλά το είχαμε δουλέψει. Η περίληψη ήταν εύκολη, το κείμενο επίσης και η έκθεση σε λογικά πλαίσια. Υπήρχε θέμα για να αναπτύξουμε, 600 λέξεις έπρεπε να γράψουμε, θα μπορούσαμε κι άλλες τόσες αν το αναλύαμε εις βάθος».
Άρης: «Το θέμα για το περιβάλλον ήταν ένα από αυτά που περιμέναμε. Τελικά ήταν πιο εύκολα τα πράγματα απ’ ότι περιμέναμε και τώρα καταλαβαίνω ότι δεν έπρεπε να αγχωνόμαστε τόσο πολύ τις προηγούμενες μέρες. Μακάρι να γράψω εξίσου καλά και στα υπόλοιπα μαθήματα».
Νίκος: «Το θέμα της έκθεσης ήταν εύκολο και ένα από αυτά που περίμενα. Για τη Φυσική και τα Μαθηματικά ανησυχώ περισσότερο».
Μαριάννα: «Ήταν αρκετά δύσκολο το θέμα, δεν το περίμενα. Βέβαια, μπορούσαμε να αναπτύξουμε το κείμενό μας στην έκθεση, όμως δεν ξέρω τι να περιμένω».
Μαρία: «Ήταν πιο εύκολο από πέρσι. Φέτος έδωσα για δεύτερη φορά και ελπίζω ότι θα τα καταφέρω. Η περίληψη με δυσκόλεψε περισσότερο, όμως γενικότερα το θέμα ήταν βατό».
Ντενίσα: «Σχετικά καλά έγραψα, αλλά θα περιμένω τη βαθμολογία. Αν και ήταν επίκαιρο το θέμα, δεν το περίμενα, αιφνιδιάστηκα».
Βαγγέλης: «Απλό ήταν το θέμα, δεν είχε ιδιαίτερη δυσκολία. Νομίζω ότι έγραψα πολύ καλά».
Γιώργος: «Πέτυχα αυτό που ήθελα. Επεδίωκα να πιάσω τη βάση στην έκθεση και πιστεύω ότι τα κατάφερα».
Θανάσης: «Οι πανελλήνιες τελικά είναι πιο εύκολες απ’ ότι νομίζουμε όλα τα παιδιά. Ήταν ένα διαγώνισμα μέσα στην τάξη. Το θέμα μας βοήθησε γιατί ήταν εύκολο και πιστεύω ότι όλα τα παιδιά έγραψαν καλά. Τα δύσκολα θέματα θεωρώ ότι θα πέσουν στα μαθήματα μεγαλύτερης βαρύτητας. Πάντως, πήραμε δύναμη και ελπίδα για τη συνέχεια. Το άγχος μας έφυγε. Με καθαρό μυαλό θα πάνε όλα τα παιδιά καλά».
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή, με αφορμή την έναρξη των Πανελληνίων Εξετάσεων σε γραπτή δήλωσή της ανέφερε τα εξής: «Με την έναρξη των Πανελληνίων Εξετάσεων κορυφώνεται η πολυετής προσπάθεια χιλιάδων υποψηφίων, για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας καλούνται να δώσουν το δικό τους αγώνα για να κερδίσουν μία θέση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας μας, στοχεύοντας σε μια επιστημονική κατάρτιση, που θα είναι ένα εφόδιο για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία και αποκατάσταση. Ευχόμαστε ολόψυχα κάθε επιτυχία σε όλους τους υποψηφίους, και να δικαιωθούν οι κόποι τους και η προσπάθεια, που κατέβαλαν από κοινού με τις οικογένειες και τους καθηγητές τους».
Για την πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, δήλωσε: «Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις άρχισαν στην ώρα τους, όπως είχαμε δεσμευτεί εξαρχής και η πρώτη μέρα εξελίχθηκε ομαλά, χωρίς προβλήματα. Σε αυτό συνέβαλαν όλοι. Θέλω, όμως, να ευχαριστήσω ολόψυχα όλους τους εκπαιδευτικούς που άσκησαν τα καθήκοντά τους με υποδειγματικό τρόπο. Εύχομαι καλή συνέχεια σε όλους και στους μαθητές μας καλά αποτελέσματα».
Οι εξετάσεις θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 20 Μαΐου στα Γενικά Λύκεια με τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Ιστορία. Για τους μαθητές των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ Ομάδα Α’) οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν την Τρίτη 21 Μαΐου, με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Οι εξετάσεις για την πλειονότητα των μαθητών ολοκληρώνονται στις 31 Μαΐου με το μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, ενώ όσοι ενδιαφέρονται να εισαχθούν σε ένα από τα δεκάδες τμήματα που απαιτούν εξέταση σε ειδικά μαθήματα, θα διαγωνιστούν σε αυτά από τις 15 έως τις 22 Ιουνίου.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ξεκίνησαν αλλά δεν έχει ανακοινωθεί, ακόμη, ο αριθμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά και οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των Προεδρικών Διαταγμάτων που αναφέρονται στο σχέδιο Αθηνά, με την αναμόρφωση του Χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, βάσει του οποίου οι υποψήφιοι θα κληθούν να δηλώσουν σχολές και τμήματα. Ωστόσο, οι εισακτέοι δεν φαίνεται να ξεπεράσουν φέτος τους 77.000, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των παλαιοτέρων ετών.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι βαθμολογίες στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα γνωστοποιηθούν στα τέλη Ιουνίου, μέσα στον Ιούλιο θα κατατεθούν ηλεκτρονικά τα μηχανογραφικά δελτία και το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου θα δοθούν στη δημοσιότητα οι βάσεις εισαγωγής.
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας, στο Δημαρχείο της πόλης, αμέσως μετά το τέλος της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων, πραγματοποίησε χθες η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου (ΕΛΜΕ), με τη συμμετοχή της ΑΔΕΔΥ, κατά τη διάρκεια της οποίας εκφράστηκε εκ νέου η αντίδραση εκπαιδευτικών και εργαζομένων για το μέτρο της επιστράτευσης. Σημειώνεται, πάντως, ότι η συμμετοχή στη συγκέντρωση δεν ήταν μεγάλη.
Η πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ, Δήμητρα Ντρέκη, σε δηλώσεις της ανέφερε: «Ο αγώνας μας ενάντια στην επιστράτευση συνεχίζεται γιατί τίθεται ένα πρωταρχικό θέμα Δημοκρατίας. Δεν είναι δυνατόν οποιοσδήποτε κλάδος σκεφτεί, ούτε καν πριν αποφασίσει, να κάνει έναν αγώνα, να τίθεται σε κατάσταση περιορισμού των δικαιωμάτων του και σε επιστράτευση. Αυτό το ζήτημα δεν αφορά μόνο τους καθηγητές αλλά όλους τους κλάδους, τους εργαζόμενους, τη νεολαία γιατί πηγαίνουμε σε ένα αντιδημοκρατικό κατήφορο που λέει ότι η πολιτική της κυβέρνησης θα περάσει πάση θυσία. Δεν επιτρέπεται στους εργαζόμενους να διαμαρτυρηθούν, να αντιδράσουν, δεν επιτρέπεται να έχουν λόγο και σκέψη για το πως πρέπει να πηγαίνουν τα πράγματα.
Η κυβέρνηση δεν θα έπρεπε να έχει θέσει σε επιστράτευση κανέναν κλάδο, ούτε τους ναυτεργάτες, ούτε τους εργαζόμενους στο μετρό, ούτε τους καθηγητές γιατί το μέτρο είναι αντιδημοκρατικό και παράνομο σε καιρό ειρήνης. Η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει άρει το μέτρο».