Μια νέα υπηρεσία, η ηλεκτρονική θυρίδα, κάνει τα πρώτα της «βήματα» στη Δημόσια Διοίκηση, με σκοπό την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Εδώ και λίγες εβδομάδες, με εγκύκλιο του υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Μανούσου Βολουδάκη, δόθηκαν οδηγίες στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) της χώρας για τον τρόπο με τον οποίο μια σειρά από υπηρεσίες προς τους πολίτες μπορούν πλέον να παρέχονται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά από την εθνική διαδικτυακή πύλη «ΕΡΜΗΣ».
Συγκεκριμένα, αναβαθμίζεται το επίπεδο παροχής υπηρεσίας προς τον πολίτη για περίπου 100 πιστοποιημένες διαδικασίες, όπως εκδόσεις πιστοποιητικών γεννήσεως, οικογενειακής κατάστασης, βεβαιώσεων σπουδών, προϋπηρεσίας, συνταξιοδότησης κτλ. γεγονός που σημαίνει ότι η συναλλαγή του πολίτη με τη Δημόσια Διοίκηση μπορεί πλέον να διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά, χωρίς ο ενδιαφερόμενος να χρειάζεται να επισκεφθεί αυτοπροσώπως οποιαδήποτε υπηρεσία, είτε για να υποβάλλει αίτηση είτε για να παραλάβει έγγραφο.
Μοναδική προϋπόθεση, ο πολίτης να έχει εγγραφεί ως χρήστης στην πύλη του «ΕΡΜΗ» (www.ermis.gov.gr) και να μεταβεί στη συνέχεια για επιβεβαίωση της ταυτότητάς του στο ΚΕΠ. Εκεί, προσκομίζοντας την αστυνομική του ταυτότητα, θα πρέπει να βεβαιώσει ότι είναι ο κάτοχος συγκεκριμένου ηλεκτρονικού «λογαριασμού» στον «ΕΡΜΗ». Η διαδικασία της εγγραφής και επιβεβαίωσης ταυτότητας γίνεται μια φορά και μόνο για κάθε πολίτη, ο οποίος μπορεί στη συνέχεια να πραγματοποιεί πολλαπλές συναλλαγές με το δημόσιο από οποιοδήποτε υπολογιστή, χρησιμοποιώντας το όνομα χρήστη και τον κωδικό του. Ο πολίτης αποκτά μια ηλεκτρονική θυρίδα στον «ΕΡΜΗ», στην οποία τοποθετούνται από τις αρμόδιες, κατά περίπτωση υπηρεσίες, τα αιτούμενα έγγραφα (στην παρούσα φάση, τα έγγραφα τοποθετούνται στη θυρίδα από τα ΚΕΠ). Ο πολίτης μπορεί να αξιοποιήσει περαιτέρω τα ηλεκτρονικά έγγραφα που θα λαμβάνει στη θυρίδα του, προωθώντας τα όπου χρειάζεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Η διαδικασία αναβάθμισης των παρεχόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τον πολίτη, μέσω της αξιοποίησης της ηλεκτρονικής θυρίδας χρήστη, έχει ξεκινήσει και στο ΚΕΠ Ρεθύμνου, καθώς εδώ και λίγες μέρες έχει τοποθετηθεί το ειδικό μηχάνημα scanner, ενώ οι υπάλληλοι του Τμήματος Πληροφορικής του Δήμου εργάζονται στο ΚΕΠ προκειμένου να τεθεί σε πλήρη λειτουργία η νέα υπηρεσία.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους του τοπικού ΚΕΠ υπάρχουν Ρεθεμνιώτες, οι οποίοι έχουν εγγραφεί ως χρήστες στην πύλη του «ΕΡΜΗ», ωστόσο ο αριθμός είναι μικρός, καθώς αφενός ο κόσμος δεν έχει ενημερωθεί για την ηλεκτρονική θυρίδα και αφετέρου τόσο το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης όσο και τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών δεν βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα για την εφαρμογή της νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας.
Ειδικότερα, η διευθύντρια του ΚΕΠ Ρεθύμνου, κα Ιωάννα Υπερήφανου, σε δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Αν η νέα υπηρεσία λειτουργήσει όπως πρέπει, οι πολίτες θα βοηθηθούν σε σημαντικό βαθμό. Όμως, αυτές οι υπηρεσίες δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς την απαραίτητη υποδομή. Απαιτούνται σύγχρονα μηχανήματα και ενημέρωση. Έγιναν κάποια σεμινάρια στο προσωπικό πριν από δυο χρόνια και τώρα που η υπηρεσία μπαίνει σε εφαρμογή, βρισκόμαστε ξανά στην αρχή. Όπως και να έχει, πάντως, εμείς προετοιμαζόμαστε κατάλληλα, καθώς στόχος μας είναι να εξυπηρετούμε και όχι να ταλαιπωρούμε τον πολίτη».
Ο προϊστάμενος του Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών, κ. Γιώργος Κτιστάκης, πρόσθεσε: «Είναι καιρός να απεμπλακούμε από τη γραφειοκρατία για να μειωθεί και η ταλαιπωρία του πολίτη. Ο κόσμος πρέπει να γνωρίσει αυτή τη νέα υπηρεσία, όμως από την άλλη θα πρέπει και το αρμόδιο υπουργείο να διασφαλίσει ορισμένα πράγματα ώστε να μην παρουσιαστούν προβλήματα στο μέλλον».
Στα «Ρ.Ν.» μίλησε και ο κ. Νίκος Βουλγαράκης, ένας εκ των υπαλλήλων του ΚΕΠ Ρεθύμνου, ο οποίος έχει παρακολουθήσει τα σεμινάρια για τη διαδικτυακή πύλη «ΕΡΜΗΣ». Σχετικά με τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής θυρίδας, ο κ. Βουλγαράκης δήλωσε: «Ο κόσμος ακόμα δεν γνωρίζει και το μεγάλο ζητούμενο είναι να μάθει πόσα πράγματα μπορεί να του προσφέρει αυτή η υπηρεσία. Με την ηλεκτρονική θυρίδα τα οφέλη μπορούν να είναι πολλαπλά, καθώς από τη μια θα αποσυμφορηθούν οι υπηρεσίες και από την άλλη ο πολίτης θα εξυπηρετείται πολύ γρηγορότερα.
Επιπλέον η συμβολή του μπορεί να είναι καθοριστική, διότι ζητώντας ή προσκομίζοντας έγγραφα ηλεκτρονικά, θα βάλει όλες τις υπηρεσίες στη διαδικασία να κάνουν το ίδιο, άρα έτσι επιτυγχάνεται ο στόχος της γρήγορης και χωρίς ταλαιπωρία εξυπηρέτησης του πολίτη.
Το σύστημα «ΕΡΜΗΣ» διασυνδέει πολλές υπηρεσίες μεταξύ τους κι εμάς με τους πολίτες. Αυτό που θα πρέπει να καταλάβουν οι πολίτες είναι ότι το κράτος νομοθετεί για το συμφέρον τους, άρα θα πρέπει οι ίδιοι να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Για να υλοποιηθούν πολλά πράγματα, απαιτείται η συνδρομή των πολιτών».
Επισημαίνεται ότι η νέα υπηρεσία προς τον πολίτη, αποτελεί ένα ενδιάμεσο στάδιο στη μετάβαση προς την ψηφιακή δημόσια διοίκηση, η οποία θα ολοκληρωθεί με την υλοποίηση των έργων πληροφορικής, που έχουν ήδη προκηρυχθεί και χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» του ΕΣΠΑ, αλλά και με τη σταδιακή επέκταση της χρήσης ψηφιακής υπογραφής σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Παράλληλα, ο αριθμός των διαδικτυακά διαθεσίμων πιστοποιημένων διαδικασιών των ΚΕΠ θα αυξάνεται σταδιακά, ενώ το περιβάλλον της διαδικτυακής πύλης θα αναβαθμίζεται τεχνικά, ώστε να γίνει περισσότερο εύχρηστη.