Σήμα κινδύνου εκπέμπουν για μια ακόμα φορά οι πρατηριούχοι ζητώντας από την κυβέρνηση να μειώσει την φορολογία των καυσίμων στα νησιά προς όφελος των κρατικών εσόδων, των καταναλωτών αλλά και των βενζινοπωλών.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Έμπορων Καυσίμων, η οποία έχει υποβάλλει σχετική πρόταση στο υπουργείο Οικονομικών, υποστηρίζει ότι είναι αναγκαία η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, καθώς η αυξημένη τιμή των καυσίμων έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη μείωση της κατανάλωσης, με αποτέλεσμα πολλοί πρατηριούχοι να βρίσκονται σε δεινή κατάσταση, αδυνατώντας να καλύψουν ακόμα και τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεών τους.
Ανάλογη εικόνα επικρατεί και στο νομό Ρεθύμνου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της τοπικής Ένωσης Πρατηριούχων, οι καταναλωτές έχουν περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις τους και βάζουν βενζίνη στα ρεζερβουάρ των αυτοκίνητων τους με το «σταγονόμετρο». Η ακρίβεια στα καύσιμα φαίνεται πως απασχολεί και τους τουρίστες, οι οποίοι συνυπολογίζουν το κόστος της ενοικίασης του αυτοκινήτου που μισθώνουν με την βενζίνη που απαιτείται για να πραγματοποιήσουν τις εκδρομές τους.
Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, χθες η μέση τιμή της αμόλυβδης στο νομό Ρεθύμνου ήταν το 1,754 ευρώ το λίτρο και η υψηλότερη τιμή έφτανε το 1,86 ευρώ. Στο νομό Ηρακλείου η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στο 1,757 ευρώ και η μέγιστη στο 1,88 ευρώ. Στα Χανιά η μέση τιμή ήταν 1,746 ευρώ και η υψηλότερη έφτανε το 1,80 ευρώ το λίτρο. Την πρωτιά της ακρίβειας σε όλη τη χώρα κατέχει ο νομός Λασιθίου με την μέση τιμή πώλησης της αμόλυβδης να φτάνει το 1,797 ευρώ και την υψηλότερη στο 1,85 ευρώ.
«Η κίνηση στα πρατήρια του νομού είναι περιορισμένη. Οι καταναλωτές σπάνια γεμίζουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους. Είναι αναγκαία η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ώστε να μπορέσουν και οι καταναλωτές της επαρχίας να απολαμβάνουν φθηνά καύσιμα. Πρέπει το υπουργείο να μεριμνήσει άμεσα και να ικανοποιήσει το αίτημά μας» δήλωσε χαρακτηριστικά στην εφημερίδα μας ο πρόεδρος των πρατηριούχων Ρεθύμνου.
Αναλυτικά
Μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζητούν οι πρατηριούχοι
• Έβδομος ακριβότερος νομός το Ρέθυμνο σε επίπεδο χώρας με μέση τιμή πώλησης
της αμόλυβδης το 1,754 ευρώ το λίτρο
Τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τα καύσιμα στις νησιώτικες περιοχές της χώρας ζητούν οι πρατηριούχοι, προκειμένου όπως λένε να μειωθούν οι τιμές και να διαμορφωθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις ανάκαμψης της αγοράς.
Η σημαντική διαφορά στις τιμές της βενζίνης στα νησιά σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας, που ξεπερνά τα δέκα λεπτά, αποτελεί θηλιά στο λαιμό για τους οδηγούς, οι οποίοι αναγκαστικά έχουν περιορίσει στο μέγιστο τις μετακινήσεις τους.
Βάζουν βενζίνη με το σταγονόμετρο προκειμένου να εξυπηρετηθούν, ενώ η εικόνα για τους τουρίστες δεν διαφέρει σημαντικά. Και αυτό γιατί συνυπολογίζουν το κόστος της ενοικίασης του αυτοκινήτου που μισθώνουν με την βενζίνη που απαιτείται για να κάνουν τις εκδρομές τους.
Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, χθες η μέση τιμή της αμόλυβδης στο Νομό Ρεθύμνου ήταν το 1,754 ευρώ το λίτρο και η υψηλότερη τιμή έφτανε το 1,86 ευρώ. Στον νομό Ηρακλείου η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στο 1,757 ευρώ και η μέγιστη φτάνει το 1,88 ευρώ, στα Χανιά η μέση τιμή ήταν 1,746 και η υψηλότερη έφτανε το 1,80 ευρώ το λίτρο, ενώ την πρωτιά της ακρίβειας σε επίπεδο χώρας είχε το Λασίθι με την μέση τιμή πώλησης της αμόλυβδης να φτάνει το 1,797 ευρώ και η υψηλότερη το 1,85 ευρώ.
Ενδεικτικά τις επτά πρώτες θέσεις ακρίβειας της αμόλυβδης σε επίπεδο χώρας καταλαμβάνουν οι νομοί Λασιθίου, Κεφαλονιάς, Σάμου, Κυκλάδων, Δωδεκανήσου, Ηρακλείου και Ρεθύμνης και οι τιμές διαμορφώνονται ως εξής.
Τη φθηνότερη μέση τιμή στην αμόλυβδη σε επίπεδο χώρας έχει ο νομός Θεσσαλονίκης, όπου η αμόλυβδη πωλείται προς 1,65 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο πρατηριούχων του νομού Ρεθύμνου Ηρακλή Ξυδάκη η κίνηση στα καταστήματά τους κυμαίνεται στα περυσινά επίπεδα: «Η κατάσταση παραμένει στάσιμη.
Η κίνηση στα πρατήρια του νομού είναι περιορισμένη και οι καταναλωτές «σφιχτοί». Βάζουν βενζίνη μόνο όσοι χρειάζονται και σε σπάνιες περιπτώσεις φουλάρουν το ρεζερβουάρ τους. Αν και η τουριστική κίνηση είναι ικανοποιητική, παρατηρούμε ότι και οι τουρίστες είναι φειδωλοί ως προς την κατανάλωση καυσίμων. Εμείς επιμένουμε με κάθε τρόπο στην αναγκαιότητα μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης για να μπορέσουν και οι καταναλωτές της επαρχίας να απολαμβάνουν φθηνά καύσιμα. Πρέπει το υπουργείο να μεριμνήσει άμεσα και να ικανοποιήσει το πάγιο αυτό αίτημά μας» είπε χαρακτηριστικά μιλώντας στα «Ρ.Ν.».
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων έχει υποβάλλει σχετική πρόταση στο υπουργείο Οικονομικών επεξηγώντας αναλυτικά τους λόγους που καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για την μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα στις νησιώτικες περιοχές της χώρας σημειώνοντας μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή τους: «Μεταξύ των τομέων της οικονομίας που έχουν επιβαρυνθεί ιδιαίτερα από την υφιστάμενη οικονομική συγκυρία είναι και η αγορά πετρελαιοειδών. Η αυξημένη τιμή των καυσίμων λόγω κυρίως της υψηλής φορολογίας έχει οδηγήσει σε μειωμένη κατανάλωση αυτών με αποτέλεσμα πολλοί πρατηριούχοι – έμποροι υγρών καυσίμων να βρίσκονται σε δεινή κατάσταση και να απειλούνται με πτώχευση, καθώς δεν δύνανται να καλύψουν ούτε τις λειτουργικές τους ανάγκες. Ειδικότερα στο νησιωτικό χώρο της Ελλάδας, όπου η οικονομία παρουσιάζει κάποιο βαθμό αυτονομίας λόγω της απομακρυσμένης θέσης τους από τον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο, αλλά και του περιορισμένου πληθυσμού τους, παρατηρείται μεγαλύτερη ύφεση στην αγορά των πετρελαιοειδών, η οποία δίχως τη μέριμνα της διοίκησης δεν δύναται να αναστραφεί. Για τους λόγους αυτούς υποβάλλουμε στο υπουργείο Οικονομικών πρόταση να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης επί των καυσίμων κινητήρων και θέρμανσης στο σύνολο του νησιωτικού χώρου, μεριμνώντας ειδικά για τις περιοχές αυτές, προκειμένου να αντισταθμιστεί το αντίστοιχο υψηλό κόστος μεταφοράς των καυσίμων προς το νησιωτικό χώρο, να μειωθεί η τιμή των καυσίμων προκειμένου με τον τρόπο αυτό να διαμορφωθούν προϋποθέσεις ανάκαμψης της οικονομίας των νησιών. Στην Ελλάδα τα υγρά καύσιμα επιβαρύνονται μεταξύ άλλων με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας ανέρχεται σε ποσοστό 23% επί της φορολογητέας αξίας, ενώ για τα νησιά προβλέπεται μειωμένη φορολογία κατά τριάντα τοις εκατό (30%).
Η εφαρμογή του μειωμένου αυτού φορολογικού συντελεστή έχει επιτραπεί στην Ελλάδα με την υπ’ αριθμ. 96/2003 οδηγία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας, με την οποία επιπλέον καθορίστηκαν οι ελάχιστοι συντελεστές φορολογίας στα καύσιμα κινητήρων και θέρμανσης. Κατά συνέπεια, το προτεινόμενο μέτρο, ήτοι της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων στο σύνολο των νησιών της ελληνικής επικράτειας θα μπορέσει να συμβάλει στην αντιμετώπιση των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν, αντισταθμίζοντας το μεταφορικό κόστος με το οποίο επιβαρύνονται οι λιανικές τιμές, καθιστώντας τα με τον τρόπο αυτό ικανά να «ανταγωνιστούν» τον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο».
Τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα κινητήρων και θέρμανσης στις νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας ως αντιστάθμισμα στο υψηλό κόστος μεταφοράς, ζητά με παρέμβασή του ο βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Ιωάννη Στουρνάρα διαβιβάζοντας υπόμνημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.