Στο τέλος του χρόνου αναμένεται να αλλάξουν όψεις δεκαπέντε συνολικά στάσεις του ΚΤΕΛ που εκτείνονται από τον Κουμπέ μέχρι και τον Πηγιανό Κάμπο, με στόχο αυτές να αναβαθμιστούν αισθητικά και λειτουργικά και να εξυπηρετούν τους πολίτες που χρησιμοποιούν την αστική συγκοινωνία. Παράλληλα, όμως με την αισθητική και λειτουργική τους αναβάθμιση ο Δήμος Ρεθύμνου αξιοποιώντας το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Civitas έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων στις στάσεις λεωφορείων, οι οποίες θα ενημερώνουν για τον χρόνο και για τα δρομολόγια των λεωφορείων, ενώ θα υπάρχει σχετική δυνατότητα πληροφόρησης και μέσα από εφαρμογή κινητού τηλεφώνου, καθώς και από το διαδίκτυο, καθώς εξετάζεται η προσαρμογή τους μέσα από τους Google maps.
Ειδικότερα, χθες δημοσιεύτηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού για το πρώτο έργο που αφορά στην «Προμήθεια εξοπλισμού, και τοποθέτηση στεγάστρων, για τη δημιουργία ή και αναβάθμιση των στάσεων του Δήμου Ρεθύμνης». Το έργο αφορά στην προμήθεια 15 στεγάστρων σε 15 διαφορετικές στάσεις λεωφορείου του αστικού ιστού. Τα επτά στέγαστρα πρόκειται να εγκατασταθούν σε θέσεις όπου δεν υπάρχουν υφιστάμενα, ενώ τα υπόλοιπα οκτώ στέγαστρα πρόκειται να αντικαταστήσουν υφιστάμενα βανδαλισμένα. Η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου είναι εξασφαλισμένη από το πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ του άξονα «Κοινωνικές και πολιτιστικές υποδομές και δραστηριότητες των δήμων» και ανέρχεται στο ποσό των 84.240,20 ευρώ συν ΦΠΑ.
Όπως αναφέρεται στην μελέτη οι τύποι των στεγάστρων έχουν επιλεχθεί με βάση την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και το πλάτος του πεζοδρομίου και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να παρεμποδίζεται η διέλευση των πεζών καθ’ όλο το μήκος και το πλάτος που καταλαμβάνει το στέγαστρο.
Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει τα παρακάτω:
- Στέγαστρα Τύπου Β διάσταση 4.00*1.19μ. με ανακλινόμενα καθίσματα τριών θέσεων.
- Στέγαστρα Τύπου Γ διάσταση 4.00*1.19μ. και διάσταση 4.00*1.00μ. ανάλογα με το πλάτος του πεζοδρομίου χωρίς καθίσματα.
- Φωτισμός των στάσεων με χρήση φωτοβολταϊκών σε 14 στάσεις και 1 στάση φωτισμός χωρίς φωτοβολταϊκό.
- Κατασκευή στεγάστρων με αντιβανδαλιστικά υλικά.
- Πλαίσιο 1.00*0,70μ. για ανάρτηση συγκοινωνιακών πληροφοριών.
- Καλάθι αχρήστων.
- Πλαίσιο με ονομασία στάσης.
- Καμία στάση δεν πρόκειται να τοποθετηθεί σε αφετηρία ή τέρμα γραμμών.
- Πινακίδα στάσης.
- Τήρηση όλων των αποστάσεων ασφαλείας (0,60μ. από το κράσπεδο, πλάτη του στεγάστρου 0,30μ. για τον Τύπο Β).
- Τοποθέτηση ενός μόνο στεγάστρου ανά στάση. Στη στάση Παλιό Πανεπιστήμιο με κατεύθυνση ανατολικά υπάρχουν 2 υφιστάμενα στέγαστρα, όπου πρόκειται να γίνει η αντικατάσταση μόνο του ενός. Στη στάση Ρίθυμνα με κατεύθυνση ανατολικά υπάρχουν υφιστάμενα 3 στέγαστρα, όπου πρόκειται να γίνει αντικατάσταση μόνο του ενός.
- Αδιαφανής οροφή του στεγάστρου για προστασία από τον ήλιο.
- Υδρορροή περιμετρικά της οροφής του στεγάστρου με τα νερά να αποβάλλονται στην πίσω πλευρά του στεγάστρου.
Οι υποψήφιοι εργολάβοι έχουν δικαίωμα να καταθέσουν τις προσφορές τους έως τις 23 Οκτωβρίου, ενώ αυτές θα ανοίξουν με βάση τα όσα αναφέρονται στην προκήρυξη στις 29 Οκτωβρίου.
Παράλληλα, στάσεις ηλεκτρονικής σήμανσης τηλεματικής έχουν εγκατασταθεί στο Ρέθυμνο και αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το προσεχές διάστημα, έτσι ώστε να μπορεί το επιβατικό κοινό να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τα δρομολόγια των λεωφορείων.
Αρχικά, θα αναγράφονται πληροφορίες για τις γραμμές Πανεπιστήμιο – Πάνορμο, Κυριάννα – Βαλσαμόνερο και το δρομολόγιο του ηλεκτρικού λεωφορείου, ενώ μελλοντικά το σύστημα θα επεκταθεί.
Οι στάσεις έχουν εγκατασταθεί σε 8 σημεία: στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στον Άγιο Κωνσταντίνο στον Κουμπέ, στον δημοτικό κήπο, στους Τέσσερις Μάρτυρες, στο μουσικό σχολείο, στον Άγιο Γεώργιο στην Καλλιθέα, στο ΕΛΜΕΠΑ στα Περιβόλια και στο Αρσάνιο Γυμνάσιο – Λύκειο στο Σφακάκι.
Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στις 40 χιλιάδες ευρώ και αφορά το λογισμικό, τους μεταλλικούς ιστούς και τους ηλεκτρονικούς πίνακες.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο προϊστάμενος του τμήματος προγραμματισμού του Δήμου Ρεθύμνης Νίκος Βώβος ανέφερε:
«Οι ηλεκτρονικές σημάνσεις, στις στάσεις των λεωφορείων που έχουν ήδη τοποθετηθεί έγιναν από το πρόγραμμα Civitas Destination, υπάρχει όμως ακόμα μια εκκρεμότητα σε σχέση με αδειοδοτήσεις με τον ανάδοχο. Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα παρά την εγκατάσταση των ταμπελών, καθώς μένει η εγκατάσταση πληροφοριακών συστημάτων στα λεωφορεία, να γίνουν οι απαραίτητες συνδέσεις και μετά να ξεκινήσει η λειτουργία τους. Πιστεύω μέχρι τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί. Οι πινακίδες έχουν ήδη μπει σε κάποιες στάσεις και φροντίσαμε αυτές οι οποίες θα αναβαθμιστούν μέσα από το πρόγραμμα «Φιλόδημος» να έχουν ήδη ηλεκτρονικές σημάνσεις. Είναι γύρω στις 10-12 στάσεις με ενημερωτικές πινακίδες. Δεν είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε ηλεκτρονικές πινακίδες για όλες τις στάσεις, γιατί το κόστος είναι μεγάλο. Το πιο βασικό είναι ότι μέσω εφαρμογής θα μπορείς να βλέπεις σε πραγματικό χρόνο, την τοποθεσία που βρίσκεται το λεωφορείο. Θα έχει ο πολίτης μία ολοκληρωμένη εικόνα για το δρομολόγιο που θέλει να ακολουθήσει. Παράλληλα, είμαστε σε συζήτηση με την google, για να αποτυπώνεται και στους διαδικτυακούς χάρτες η διαδρομή τω λεωφορείων. Θέλουμε να συνδεθεί η εφαρμογή του δήμου, με το Googlemaps. Οι δυο αυτές παρεμβάσεις στις στάσεις των λεωφορείων δηλαδή, η ηλεκτρονική ενημέρωση και ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων θα παρέχουν καλύτερες και ποιοτικότερες συνθήκες στους επιβάτες».