Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ…
Την απρόσκοπτη συνέχιση του προγράμματος «Φιλόδημος», χωρίς αλλαγές στις διαχειριστικές αρχές, απαιτούν οι δήμαρχοι της χώρας προκειμένου, όπως υποστηρίζουν, να μπορέσουν τόσο τα έργα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί όσο και εκείνα που είναι υπό δημοπράτηση να συνεχίσουν κανονικά χωρίς καθυστερήσεις και προβλήματα, με δεδομένη την τεράστια σημασία τους για τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και τη μέχρι πρότινος αδυναμία χρηματοδότησης τους.
Το πρόγραμμα «Φιλόδημος» συζητήθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση της ΚΕΔΕ, όπου οι δήμαρχοι εξέφρασαν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους για το μέλλον του προγράμματος. Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ ωστόσο εμφανίστηκε καθησυχαστικός, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, που ως αντιπρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης εκπροσώπησε στη χθεσινή συνεδρίαση την Περιφερειακή Ένωση Δήμων του νησιού.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο κ. Μαρινάκης ανέφερε: «Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ εμφανίστηκε καθησυχαστικός για το πρόγραμμα «Φιλόδημος». Εγώ όμως επεσήμανα πως δεν υπήρχε λόγος να δημιουργηθεί αυτή η αναστάτωση. Δεν υπάρχει ούτε έλλειψη χρημάτων ούτε δυνατότητες να υλοποιηθούν τα συγκεκριμένα έργα. Τόνισα με κάθε τρόπο ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αλλάξει η διαχειριστική αρχή που αξιολογεί και εντάσσει τα έργα. Κάναμε τις παρατηρήσεις μας και μετέφερα την πρόταση της ΠΕΔ Κρήτης, ότι τα έργα που έχουν ενταχθεί, έχουν δημοπρατηθεί και είναι ώριμα προς δημοπράτηση, σε αυτά δεν πρέπει να υπάρξει καμία ανακοπή. Άλλωστε δεν τίθεται θέμα χρηματοδότησης. Ότι συμβάσεις υπογράψαμε, τις υπογράψαμε με το Ταμείο Παρακαταθηκών και από ότι λέει ο υπουργός από τη στιγμή που έχει εξασφαλίσει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα δάνεια ύψους 500 εκ. ευρώ για 4 χρόνια, δεν υπάρχει κανένα θέμα σε σχέση και με την ταχύτητα απορροφητικότητας για κανένα από τα έργα αυτά. Οπότε δεν πρέπει να χάσουμε χρόνο με αλλαγές στη διαχειριστική αρχή. Εμείς σαν αυτοδιοίκηση ξέρουμε ότι όλα τα έργα πληρώνονται από τον ελληνικό λαό και είναι υποχρέωση της κάθε κυβέρνησης να σέβεται δυο αρχές. Την αρχή της συνέπειας και την αρχή της εμπιστοσύνης. Εμείς σαν ΚΕΔΕ είπαμε ότι πρέπει πάση θυσία να συνεχιστεί το πρόγραμμα».
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε πρόσφατα στη συνεδρίαση της ΠΕΔ Κρήτης, ο δήμαρχος Ρεθύμνου στην Κρήτη έχουν ενταχθεί 502 έργα στο πρόγραμμα Φιλόδημος, με προϋπολογισμό 1,2 δισ. Από αυτά έχουν δημοπρατηθεί 170 έργα και έχουν συμβασιοποιηθεί 21 με προϋπολογισμό 30 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με την πρόταση του δημάρχου τα έργα του Φιλόδημου θα πρέπει να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες: σε αυτά που έχουν δημοπρατηθεί ή είναι υπό άμεση δημοπράτηση, τα οποία πρέπει, όπως τονίζει, να συνεχίσουν ως έχουν, σε εκείνα που δεν έχουν δημοπρατηθεί, αλλά έχουν την ωριμότητα να δημοπρατηθούν άμεσα, εντός εξαμήνου και άρα πρέπει να πάνε στην πρώτη κατηγορία, ενώ για εκείνα που ακόμα δεν έχουν την απαιτούμενη ωριμότητα πρέπει το ΥΠΕΣ να φροντίσει να μεταφερθούν σε ένα νέο αξιόπιστο πρόγραμμα. Όσο για εκείνα που είναι υπό αξιολόγηση, σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη, πρέπει να βρεθεί ο τρόπος να χρηματοδοτηθούν.
Σημειώνεται ότι σε προχθεσινές του δηλώσεις ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών διαβεβαίωσε ότι όλα τα έργα που είχαν προγραμματισθεί με το πρόγραμμα «Φιλόδημος Ι» θα υλοποιηθούν μέχρι το τελευταίο ευρώ, είτε μέσα από το νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα για την αυτοδιοίκηση που θα αρχίσει να υλοποιείται από το υπουργείο Εσωτερικών στις αρχές του 2020, είτε μέσω των ΠΕΠ και των τομεακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, όπου αυτό είναι δυνατόν.
Παράλληλα ανέφερε πως σύντομα θα ολοκληρώσει τις συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη σύναψη νέας δανειακής σύμβασης, που θα δίνει τη δυνατότητα χρηματοδότησης έργων ύψους 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την επόμενη τετραετία.
Οι δήμαρχοι ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου για το ναυαγοσωστικό
Παράλληλα, στη χθεσινή συνεδρίαση της ΚΕΔΕ οι δήμαρχοι συζήτησαν για το προσχέδιο του προεδρικού διατάγματος περί ναυαγοσωστών και σχολών ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης. Τόσο οι εισηγητές Φίλιππος Αναστασιάδης, δήμαρχος Παγγαίου και Κωνσταντίνος Κουκάς, δήμαρχος Μυκόνου εμφανίστηκαν κατηγορηματικά αντίθετοι ενώ συνολικά η ΚΕΔΕ ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου που, όπως τονίζουν, προσθέτει υπέρογκα οικονομικά βάρη στην αυτοδιοίκηση τα οποία δεν μπορεί να αντέξει.
Ο Γιώργος Μαρινάκης αναφερόμενος στο συγκεκριμένο θέμα σχολίασε: «Είμαστε όλοι οι δήμαρχοι κατηγορηματικά αντίθετοι με το προσχέδιο του νομοσχεδίου, το οποίο είναι απαράδεκτο και πρέπει να αποσυρθεί. Το νομοσχέδιο αυτό δημιουργεί υπέρογκο κόστος στους δήμους και κατά τη γνώμη μου είναι απόλυτα συντεχνιακό νομοσχέδιο που συνεχίζει μια κακή ιστορία του προηγούμενου που στην ουσία «αφυδατώνει» τον ανταγωνισμό, αφού απευθύνεται μόνο σε σχολές ναυαγοσωστικές. Η δε επιμήκυνση των ωραρίων κ.τ.λ. πέρα από τα όρια που ο νόμος θέτει και δεν μας πειράζει να τα αυξήσει, θα πρέπει όμως αυτά να είναι στην ευχέρεια του κάθε δήμου, ο οποίος θα καθορίζει και το τιμολόγιο και πρέπει να παίρνει και τα έσοδα όλα».
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με όσα προβλέπει το προσχέδιο του ΠΔ, πλέον οι δήμοι εκτός του ότι θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την εκτέλεση του ναυαγοσωστικού έργου και την υποχρέωση να μεριμνούν γενικά για την εξασφάλιση της καθαριότητας και της αισθητικής του χώρου της ακτής και του περιβάλλοντος χώρου, εφεξής θα είναι υποχρεωμένοι να αυξήσουν τον αριθμό των ναυαγοσωστών που καλύπτουν το έργο, την χρονική περίοδο κάλυψης, το ωράριο απασχόλησης τους καθώς και να διαθέσουν πληρέστερο εξοπλισμό. Συγκεκριμένα ο αριθμός των ναυαγοσωστών από 671 που προβλέπονται σήμερα θα φτάσουν τους 711 (κατά άλλη εκτίμηση τους 1100). Η περίοδος κάλυψης θα διαρκεί από Μάιο έως και Σεπτέμβριο (επιπλέον ένας μήνας δηλαδή). Το καθημερινό ωράριο απασχόλησης των ναυαγοσωστών, από το ισχύον, 10:30 έως 17:30 , γίνεται για τους μήνες Μάιος, Ιούνιος και Σεπτέμβριος 10:00-18:00 και για τους μήνες Ιούλιο- Αύγουστο, 8:00 με 20:00. Σύμφωνα δε τους υπολογισμούς του ίδιου του υπουργείου το κόστος για τους φορείς διαχείρισης, δηλαδή τους δήμους, αυξάνεται κατά 85% ήτοι από 10.736.000 στα 19.908.000 ευρώ! όπως είπε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ οι δήμοι σε καμία περίπτωση δεν θα μετακυλήσουν αυτήν την υπέρογκη αύξηση του κόστους στους πολίτες και τους λουόμενους προκειμένου να καλύψουν τις απαιτητές υποχρεώσεις τους. Τόνισε δε ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να απαντηθεί και το πώς θα καλυφθεί αυτό το κόστος, διότι οι δήμοι αδυνατούν να το επωμιστούν.