14 °C Rethymno, GR
18/01/2022

ΕΝΤΟΝΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

«Ασφυκτική» η κατάσταση στα ΕΠΑΛ λόγω έλλειψης χώρων

Τις έντονες διαμαρτυρίες της για την κατάσταση που επικρατεί στην τεχνική εκπαίδευση του Ρεθύμνου εξαιτίας της έλλειψης ικανών χώρων για τη στέγαση της μαθητικής κοινότητας, τη στιγμή που η ζήτηση για φοίτηση στα ΕΠΑΛ βαίνει αυξανόμενη τα τελευταία χρόνια, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ένωση Λειτουργών Τεχνικής Εκπαίδευσης Ρεθύμνου. Οι καθηγητές περιγράφουν τις άθλιες συνθήκες στέγασης των παιδιών του 1ου ΕΠΑΛ και διεκδικούν την ίδρυση ενός 3ου ΕΠΑΛ, έτσι ώστε να αποσυμφορηθεί η σημερινή εικόνα. Όπως λένε το αίτημά τους απορρίφθηκε από την δημοτική επιτροπή παιδείας.

Αναλυτικότερα, στην ανακοίνωσή της με τίτλο «Το πρόβλημα στο Ρέθυμνο γνωστό, η λύση αγνοείται!» η Ένωση Λειτουργών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ρεθύμνου αναφέρει:

«Επί σειρά ετών η Ένωση Λειτουργών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ρεθύμνου (ΕΛΤΕΕΡ) ενημερώνει την τοπική κοινωνία του Ρεθύμνου για το υπαρκτό πρόβλημα που βιώνει η επαγγελματική εκπαίδευση στο Ρέθυμνο καλώντας του αρμόδιους φορείς (Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και Δήμο Ρεθύμνου) να μεριμνήσουν για την επίλυσή του. Το πρόβλημα αυτό έχει να κάνει με τον κορεσμό της ικανότητας στέγασης μαθητών της επαγγελματικής εκπαίδευσης στο συγκρότημα των Περιβολίων. Αυτός ο κορεσμός έφτασε, τα τελευταία χρόνια, σε τέτοιο σημείο που, επί δύο έτη, μαθητές που επιθυμούν να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ της πόλης μένουν εκτός, είτε της ειδικότητας που επιθυμούν να φοιτήσουν, είτε γενικώς εκτός ΕΠΑΛ. Πολύ μεγάλο πρόβλημα βέβαια αντιμετωπίζουν και οι μαθητές που καταφέρνουν να εγγραφούν στο σχολείο, παρακολουθώντας μαθήματα σε συνθήκες «αποθήκης», σε περιβάλλον «στοιβαγμού», σε κτίρια όπου είναι εμφανής η αδιαφορία και η απαξίωση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Σε κάθε προσπάθεια αυτών των ενημερώσεων η αντίδραση ήταν πάντα η ίδια. «Γνωρίζουμε το πρόβλημα, αλλά…». Να τονίσουμε δε, ότι ο Δήμος Ρεθύμνης είναι ο μοναδικός όπου δεν έχουν ανεγερθεί ποτέ, οι κατάλληλες κτιριακές υποδομές για την στέγαση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Φέτος που το πρόβλημα έγινε εντονότερο από κάθε άλλη χρονιά, έχοντας 680 μαθητές να φοιτούν σε, τουλάχιστον, προβληματικές αίθουσες και με δεκάδες μαθητές να μένουν εκτός λόγω του κτιριακού κορεσμού, ελπίζαμε ότι επιτέλους θα βρισκόταν κάποια λύση. Ειδικά μετά από το αίτημα της ΔΔΕ Ρεθύμνου για ίδρυση 3ου ΕΠΑΛ για να αποσυμφορηθεί το 1ο ΕΠΑΛ στα Περιβόλια και να μπορέσει να ικανοποιηθεί η αυξητική τάση εγγραφής στα ΕΠΑΛ, φάνηκε κάτι να γίνεται. Η συνέχεια όμως δεν ήταν ανάλογη. Καταρχάς, η πλειοψηφία των μελών της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας δέχτηκε την εισήγηση της αντιδημάρχου και υπεύθυνης για τα θέματα Παιδείας κας Ελευθεριάδου-Γκίκα, ότι δηλαδή, παρόλο που το πρόβλημα της στέγασης των ΕΠΑΛ είναι σοβαρό, το αίτημα για ίδρυση δεν μπορεί να ικανοποιηθεί, καθώς ήταν ανώριμο. Θα έπρεπε δηλαδή, σύμφωνα με την αντιδήμαρχο, να είχαν προηγηθεί διαβουλεύσεις ανάμεσα στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και στον Δήμο Ρεθύμνου για να είχε βρεθεί κατάλληλος χώρος για την στέγασή του.

Και τα ερωτήματα που λογικά εγείρονται είναι πολλά. Ποιος ευθύνεται για την μη έναρξη αυτών των διαβουλεύσεων, εφόσον όλοι γνώριζαν το πρόβλημα; Μήπως οι μαθητές μας, που στοιβάζονται ο ένας πάνω στον άλλο; Μήπως οι υποψήφιοι μαθητές μας, που τους στερήθηκε το δικαίωμα φοίτησης λόγω κτιριακού κορεσμού; Θεωρώντας ως δεδομένο ότι οι μαθητές και οι γονείς τους δεν ευθύνονται καθόλου για αυτή την κατάσταση, αλλά αντιθέτως είναι αυτοί που θα υποστούν, για ακόμα μία φορά, τις συνέπειες της μη λύσης του προβλήματος, ποιος θα απολογηθεί σε αυτούς; Το Ρέθυμνο δεν έχει ανάγκη από σωστά καταρτισμένους τεχνικούς όπως συμβαίνει σε όλον τον κόσμο; Πόσο σεβασμό δείχνουν τελικά οι αρμόδιοι απέναντι στα παιδιά μας; Για πόσο ακόμα θεωρούν ότι μπορεί να γίνει ανεκτή μια εκρηκτική κατάσταση υπερπληθυσμού εφήβων; Τι ακριβώς περιμένουν;».

 

Γ. Γαζανός: «Η ζήτηση είναι τεράστια, οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις δεν επαρκούν»

Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γιάννης Γαζανός, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» παραδέχτηκε το σοβαρό πρόβλημα που υπάρχει στην επαγγελματική εκπαίδευση και κυρίως στο 1ο ΕΠΑΛ, όπου όπως είπε φοιτούν συνολικά 680 μαθητές, στο ίδιο κτίριο λειτουργεί, όπως πρόσθεσε, και το Εργαστηριακό Κέντρο, που είναι τα εργαστήρια και των 2 ΕΠΑΛ (1ου και 2ου ΕΠΑΛ), με αποτέλεσμα πολλές φόρες ο αριθμός των μαθητών στο συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα να φτάνει τους 780. Την ίδια στιγμή, όπως είπε, αναγκαστικά η διεύθυνση του σχολείου λόγω της αυξημένης ζήτησης και της μη δυνατότητας κάλυψης των αναγκών βάζει περιορισμό στον αριθμό των μαθητών που δέχεται στην α λυκείου, όταν οι έγγραφες φτάσουν τις 150, «υπάρχει πρόβλημα και είναι σοβαρό, γιατί η ζήτηση είναι αυξανόμενη και οι εγκαταστάσεις που υπάρχουν δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών. Αναγκαστικά μπαίνει ένας «κόφτης» στις εγγραφές, διότι δε μπορεί το σχολείο να εξυπηρετήσει τον αυξανόμενο αριθμό των μαθητών. Για το ΕΠΑΛ δεν ισχύουν τα γεωγραφικά κριτήρια, με αποτέλεσμα το σχολείο να απευθύνεται σε μαθητές από όλο τον νομό. Κατανοούμε την αδυναμία του Δήμου να βρει κτίριο, ωστόσο πρέπει να βρεθεί μια λύση στο σοβαρό αυτό πρόβλημα. Εμείς κάναμε το αίτημά μας στον Δήμο, όταν μας ζητήθηκε από το υπουργείο να υποβάλλουμε προτάσεις για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων τον περασμένο Νοέμβριο. Θεωρούμε ότι είναι αναγκαία η δημιουργία και λειτουργία ενός 3ου ΕΠΑΛ στο Ρέθυμνο για να αποσυμφορηθεί το 1ο». ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο κ. Γαζανός.

 

Α. Ελευθεριάδου: «Το αίτημα για 3ο ΕΠΑΛ, ήταν χωρίς προεργασία – Ο δήμος έχει σχεδιασμό για την επαγγελματική εκπαίδευση, όμως βραχυπρόθεσμα η λύση είναι η ανακατανομή των υπαρχουσών αιθουσών των σχολείων»

Η αντιδήμαρχος Παιδείας, Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ήταν σαφής ως προς τον προγραμματισμό του Δήμου Ρεθύμνου για την επαγγελματική εκπαίδευση, αλλά και τις ενέργειες που έχουν γίνει από πλευράς Δήμου για την ενίσχυσή της. Ειδικότερα, όπως είπε, αμέσως μόλις κατασκευαστεί το κτίριο του ΚΕΓΕ, όπου θα μεταφερθούν τα ειδικά σχολεία, ο χώρος που σήμερα στεγάζεται το ΕΝΕΓΥΛ (Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο), στο Ατσιπόπουλο θα παραχωρηθεί για να καλυφθούν οι στεγαστικές ανάγκες της τεχνικής εκπαίδευσης. Παράλληλα, όπως ανέφερε στην περιοχή του Γάλλου, στο σχέδιο της προμελέτης που έχει κατατεθεί προβλέπεται η κατασκευή πειραματικού ΕΠΑΛ. Επίσης όπως είπε έχουν γίνει δυο αιτήματα στις «Κτιριακές Υποδομές» για την προμήθεια αιθουσών προκάτ, ώστε να τοποθετηθούν στον αύλειο χώρο του 2ου ΕΠΑΛ για να αποσυμφορηθεί η κατάσταση. Βραχυπρόθεσμα, ωστόσο, όπως είπε, λύση στο πρόβλημα μπορεί να δώσει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με ανακατανομή αιθουσών των σχολείων. Αναφορικά με το αίτημα που έγινε στον δήμο για την ίδρυση 3ου ΕΠΑΛ υπογράμμισε πως αυτό τέθηκε την τελευταία στιγμή και ο Δήμος δεν μπορεί μέσα σε μια μέρα να λάβει θετική απόφαση για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, χωρίς να έχει προηγηθεί επεξεργασία και διαβούλευση.

Χαρακτηριστικά, ανέφερε: «Το αίτημα για τη δημιουργία 3ου ΕΠΑΛ στον Δήμο Ρεθύμνου έγινε χωρίς καμιά προηγούμενη διεργασία. Μου το έστειλαν την τελευταία στιγμή το αίτημα και ζητούσαν σε μια μέρα να τους απαντήσει ο Δήμος θετικά. Το υπουργείο Παιδείας απαιτούσε άμεση απάντηση και στα χρονικά περιθώρια που μου δοθήκαν -μόλις μια μέρα- δεν μπορούσα να απαντήσω σε ένα τόσο σοβαρό θέμα. Τους εξήγησα ότι ο προγραμματισμός του Δήμου είναι να διαθέσουμε όλο το χωρο του ΕΝΕΓΥΛ, μόλις το σχολείο μεταφερθεί στις εγκαταστήσεις του ΚΕΓΕ. Δηλαδή ο χώρος αυτός θα παραχωρηθεί στα ΕΠΑΛ -στην τεχνολογική εκπαίδευση. Επίσης εμείς συμπεριλάβαμε στον προγραμματισμό μας, στην προμελέτη του έργου ανέγερσης νέων σχολείων στου Γάλλου και ένα πειραματικό ΕΠΑΛ ακριβώς για να βοηθήσουμε την τεχνική εκπαίδευση να επεκταθεί. Υπάρχει χωροθετημένο ένα τεράστιο σχολείο. Τώρα για το άμεσο μέλλον τους είπα ότι η πρότασή τους έπρεπε να συνοδεύεται με νούμερα: πόσα παιδιά από το Μυλοπόταμο φοιτούν στα ΕΠΑΛ του Ρεθύμνου; Γιατί τα παιδιά του Μυλοποτάμου, ενώ έχουν εξαιρετικές υποδομές και προσωπικό, έρχονται για παράδειγμα στο τομέα υγείας του ΕΠΑΛ Ρεθύμνου; Να διεκδικήσουν σαν Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση να βρουν λύσεις. Δεν μπορεί να υπάρχει στον διπλανό Δήμο ένα μεγάλο ΕΠΑΛ και να έρχονται στον Δήμο Ρεθύμνου. Ας το δουν με τον Δήμο Μυλοποτάμου και παρότι δεν υπάρχει περιορισμός από τον νομό να ζητήσουν να αλλάξει ο νόμος. Δεν μπορεί να ‘ναι άδειο το ΕΠΑΛ Γαράζου, ένα εξαιρετικό σχολείο και να έρχονται στο Ρέθυμνο. Επίσης τους είπα να συμπεριλαμβάνουν στην πρότασή τους τι θέσεις ελευθερώνονται στην πόλη μετά την κατασκευή των δυο μεγάλων λυκείων Σταυρωμένου – Ατσιποπούλου. Μήπως πρέπει να κάνουν ανακατανομή αιθουσών και σχολείων; Δεν μπορεί ο Δήμος να έχει κάνει δυο νέα σχολεία και να έχουν ακόμα πρόβλημα χώρου. Εμείς σαν Δήμος έχουμε κάνει αίτημα δυο φόρες στις Κτιριακές Υποδομές για λυόμενες αίθουσες, ώστε να τις τοποθετήσουμε στον χώρο του 2ου ΕΠΑΛ για να βοηθήσουμε. Ωστόσο πρέπει να γίνει ανακατανομή των παιδιών για να υπάρξει αποσυμφόρηση χώρων».