14 °C Rethymno, GR
18/01/2022

ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Βελτιωτική πρόταση για τη ΜΠΕ του ΒΟΑΚ στο οδικό τμήμα της Π.Ε. Ρεθύμνου καταθέτει το δημοτικό συμβούλιο

• Θα έπρεπε να εξεταστεί λύση ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου. Μια τέτοια λύση θα έδινε ανάσα στην κυκλοφορία του δήμου και θα απάλλασσε την περιοχή από τη βέβαιη μελλοντική ανάπτυξη μιας νέας περιφερειακής οδού, επισημαίνει

Το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου απέρριψε στη χθεσινή του συνεδρίαση τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του υπουργείου Υποδομών, για τη χάραξη του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, στο οδικό τμήμα της Π.Ε. Ρεθύμνου και υπερψήφισε τη δική του πρόταση που εκπονήθηκε σε συνεργασία με τεχνικό σύμβουλο, η οποία περιλαμβάνει βελτιωτικές παρεμβάσεις τόσο στα ανατολικά όσο και στα δυτικά.

Η αναγκαιότητα του έργου και η σημασία η τύχη του να μην διακινδυνευτεί σε καμιά των περιπτώσεων, επισημάνθηκε από το σύνολο των δημοτικών συμβούλων, οι οποίοι ωστόσο έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση σε βελτιώσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη από πλευράς υπουργείου πριν την τελική έγκριση της ΜΠΕ. Αυτές οι βελτιώσεις αφορούν κατά κύριο λόγο στο κομμάτι του ανατολικού Ρεθύμνου και στις τουριστικές περιοχές της Σκαλέτας, ενώ τονίστηκε και η ανάγκη της παράκαμψης του Ρεθύμνου για την οποία δεν γίνεται λόγος στη ΜΠΕ, καθώς δεν περιλαμβάνεται στο έργο. Ωστόσο, όπως τόνισε τόσο ο δήμαρχος όσο και ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, υπάρχει η προετοιμασία από πλευράς δήμου και σε δεύτερη φάση θα υπάρξει σχετική διεκδίκηση γιατί η παράκαμψη αυτή αποτελεί προτεραιότητα για το Ρέθυμνο.

Τη μελέτη παρουσίασε ο τεχνικός σύμβουλος του δήμου Κώστας Γαβδούλας, ο οποίος απάντησε στις ερωτήσεις και τις παρατηρήσεις των δημοτικών συμβούλων.

Ειδικότερα, στην τοποθέτηση του ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργος Μαρινάκης υπογράμμισε τη μέγιστη σημασία της παράκαμψης του Ρεθύμνου λέγοντας πως: «Είναι σημαντική αυτή η παράλειψη, η οποία δημιουργεί θέματα και εύχομαι το υπουργείο να συνεκτιμήσει και γιατί όχι να διορθώσει αυτή την επιλογή. Επίσης δεν υπάρχει μελέτη για διαχείριση όμβριων και στην ουσία μεταφορτώνουν τεράστιο κόστος έργου στις πλάτες περιφέρειας και των δήμων. Από την πρώτη στιγμή εγέρθηκαν διαμαρτυρίες, αντιρρήσεις, αντεγκλήσεις και αντιπροτάσεις. Στην πόλη μας η μη αποτύπωση του συγκεκριμένου σημείου της παράκαμψης της πόλης που θα επιθυμούσαμε να ήταν νοτιότερη για να λειτουργήσει ο συγκεκριμένος σήμερα ΒΟΑΚ ως περιφερειακός δρόμος -μιας κα σε λίγες μέρες θα αποφασίσουμε την επέκταση του δρόμου ως εκεί, αποφεύχθηκε τεχνηέντως από το υπουργείο. Όμως θα πρέπει να το έχουν στο μυαλό τους. Το σημειώνουμε ως παρατήρηση αλλά δεν αποτελεί αντικείμενο της συνεδρίασης. Εμείς αποδεχθήκαμε την πρόταση που αφορά στο δυτικό Ρέθυμνο. Ούτως η άλλως η πρόταση του υπουργείου είναι η νέα χάραξη. Μελετήθηκε μια άλλη πρόταση που είναι καλύτερη, φθηνότερη, αποδεκτή από τους κατοίκους που ταυτόχρονα δεν αλλοιώνει τα χαρακτηριστικά του αυτοκινητόδρομου. Στο ανατολικό μέτωπο υπάρχουν παρατηρήσεις αντιπροτάσεις κα έγινε βασανιστική δουλειά. Έχουμε εκκρεμή ζητήματα που πάμε να τα λύσουμε στο πλαίσιο του εφικτού», είπε και κατέληξε πως: «Η πρόταση μου είναι να πούμε στο υπουργείο να λάβει υπόψη και την πόλη που την «πνίγει» ο κλειστός αυτοκινητόδρομος, να λάβει υπόψη του και το ανατολικό μέτωπο που δημιουργεί σοβαρά λειτουργικά προβλήματα αυτή η ΜΠΕ και να μας ακούσει για το δυτικό που κάνουμε μια πρόταση και καλύτερη και φθηνότερη».

Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος υπογράμμισε την αναγκαιότητα του έργου και την αδιαμφισβήτητη αναπτυξιακή προοπτική του. «Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι ότι το Ρέθυμνο ειδικά και η τύχη του τα επόμενα χρόνια είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον ΒΟΑΚ. Επιλέχθηκε να κάνουμε μια προσέγγιση της ΜΠΕ σε διάφορα επίπεδα, δεδομένης της ταχύτητας του υπουργείου. Προτάσεις μετρημένες τεχνικά και οικονομικά ρεαλιστικές μέσω του τεχνικού συμβούλου που επιλέξαμε».

Ειδικότερα, όπως είπε, η μελέτη στο δυτικό Ρέθυμνο μετατοπίζει τον κόμβο Επισκοπής, όπου επιτυγχάνεται η χρυσή τομή, με οικονομικότερη λύση πιο φιλική στο περιβάλλον και πιο αποδεκτή στην κοινωνία. Για την παράκαμψη Ρεθύμνου, πρόσθεσε, το πρόβλημα είναι τεράστιο. Καθηλώνεται, όπως ανέφερε, η πόλη, και μπαίνει σε κίνδυνο η επέκταση του σχεδίου πόλης. Η πρόταση που έχει γίνει, συμπλήρωσε ο κ. Νίνος, είναι φιλόδοξη αλλά είναι στα πλαίσια της β’ φάσης που θα μελετήσει το υπουργείο. Ανατολικά υπήρχαν στην προτεινόμενη χάραξη του υπουργείου σοβαρές αντιρρήσεις και αντιδράσεις, όχι ορμώμενες από μικροσυμφέροντα, όπως σχολίασε ο κ. Νίνος, αλλά ουσιαστικές παρατηρήσεις που προωθήθηκαν στον μελετητή και κατέληξε σε σχετικές προτάσεις. Η πρώτη αφορά την υφιστάμενη χάραξη από Πλατανιά ως Λατζιμά, η δεύτερη τη μετατόπιση χάραξης, λύση που αντιμετωπίζει το πρόβλημα από κόμβο Αμαρίου μέχρι Άδελε και επίσης η τρίτη αφορά την ευρύτατη χάραξη που τροποποιεί την πρόταση του υπουργείου. «Αντιλαμβανόμαστε ότι η πρόταση του μελετητή, που τεχνικά προτείνει ως βέλτιστη λύση, δεν έχει πολλά περιθώρια αποδοχής από το υπουργείο», σχολίασε. Καταλήγοντας ο κ. Νίνος είπε:

«Γνωρίζαμε ότι είναι μεγάλο το πρόβλημα για την παράκαμψη του Ρεθύμνου γιατί θεωρητικά έχει κατασκευαστεί με χαρακτηριστικά και γεωμετρία αυτοκινητόδρομου. Νομίζω πρέπει να εξετάσουμε μια εναλλακτική χάραξη και να προτείνουμε στο υπουργείο μια παράκαμψη από τη Γέφυρα Ζουρίδας μέχρι τον Κόμβο Αμαρίου, θέμα το οποίο θα το εξετάσει το υπουργείο σε δεύτερη φάση. Σε αυτή τη φάση πρέπει να διεκδικήσουμε αυτά που μπορούμε. Η προσπάθεια όμως και η στόχευση μας δεν εγκαταλείπει τη διεκδίκηση για το τμήμα Ζουρίδα-Πλατανιά. Εγώ προσωπικά δεν θέλω σε καμία περίπτωση να δημιουργήσω το οποιοδήποτε κόλλημα ή πρόβλημα στο να υλοποιηθεί αυτός ο δρόμος. Νομίζω ότι αυτά που διεκδικούμε βελτιώνουν τη χάραξη του υπουργείου και συμβάλλουν στην ποιότητα ζωής των κατοίκων και των περιουσιών τους. Από κει και πέρα το έργο πρέπει να γίνει. Η θέση είναι ότι στηρίζουμε μεν το έργο, δεχόμαστε την αναγκαιότητα του και δεχόμαστε τη ΜΠΕ, υπό την αίρεση της ενσωμάτωσης ή μη των παρεμβάσεων που σαν δημοτικό σύστημα προβάλλουμε».

Την ικανοποίηση του για τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των επιστημονικών φορέων στη διαβούλευση για το έργο του ΒΟΑΚ εξέφρασε ο επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο Μπροστά, ένας δήμος για όλους»,  Θωμάς Κρεβετζάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Πραγματικά νομίζω υπερβάλλαμε εαυτόν, υπερβήκαμε κομματικές ταυτότητες και βλέψεις. Από κει και πέρα η προσπάθεια μελετητών ανέδειξε όπως και όλες οι παρατηρήσεις ότι η προβλεπομένη και προτεινόμενη χάραξη της ΜΠΕ έχει πολλά προβλήματα που σίγουρα πρέπει να επιλυθούν. Είμαι οπαδός της νέας χάραξης που θα απελευθερώσει το Ρέθυμνο, νομίζω όμως ότι από τη στιγμή που είναι ανάγκη να υλοποιηθεί το έργο θα πρέπει να προχωρήσουμε σε σημειακές παρεμβάσεις που έχουμε αναδείξει».

Από την πλευρά του ο Σταύρος Βουρβαχάκης, επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο – Ενεργοί πολίτες»,  ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η κατασκευή ενός σύγχρονου λειτουργικού αυτοκινητόδρομου στη Κρήτη είναι αναγκαία. Ο ΒΟΑΚ είναι από τους πιο επικίνδυνους και φονικούς δρόμους της Ευρώπης. Η κατασκευή νέου ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει με τις λιγότερες δυνατές κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις. Οι επισημάνσεις των τεχνικών επιμελητηρίων είναι στη σωστή κατεύθυνση. Και οι εκτενείς παρατηρήσεις του για νέα χάραξη του ΒΟΑΚ θα επιφέρουν σοβαρότερες βελτιώσεις σε σχέση με την πρόταση υπουργείου. Οι σοβαρές μετατοπίσεις προς τα νότια δεν δημιουργούν περιβαλλοντικά ζητήματα και νέα κοίτη. Ωστόσο θα πρέπει να γίνουν συμπληρωματικές μελέτες. Τα παλιά τμήματα του ΒΟΑΚ πρέπει να αναπλαστούν. Διαφωνώ με τη ΜΠΕ γιατί η προτεινόμενη από το υπουργείο χάραξη δημιουργεί πολλά προβλήματα. Συμφωνώ με την εισήγηση του δήμου Ρεθύμνου για ευρεία παράκαμψη από το Γεράνι, συμφωνώ με το ΤΕΕ για το τμήμα Γεωργιούπολη – Επισκοπή – Γεράνι και για το ανατολικό τμήμα είμαι σύμφωνος με βελτιώσεις που προτείνει η δημοτική αρχή».

Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης καταψήφισε, τονίζοντας ότι ο ΒΟΑΚ θα έπρεπε να κατασκευαστεί με χρήματα του δημοσίου και να μην έχει διόδια.

Μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του ανέφερε: «Είναι προφανές ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός, όπως και ο οδικός, αντανακλά τις επιδιώξεις των συμφερόντων. Και στην προκειμένη αφορά και τα συμφέροντα αυτών που θα εκτελέσουν τον ΒΟΑΚ. Άρα να εξασφαλιστεί πως στον νέο ΒΟΑΚ θα εγκλωβίζονται περισσότερες μετακινήσεις, ώστε να εξασφαλιστεί ελκυστικό πακέτο γι’ αυτούς αλλά και η αφαίμαξη του λαού. Πρόκειται για τον πρώτο αυτοκινητόδρομο με ιδιωτική ανάθεση και διόδια στο νησί. Τα κυκλοφοριακά φορτία είναι πράγματι περιορισμένα. Το έντονο ανάγλυφο επίσης αυξάνει το κόστος κάτι που προφανώς αρέσει στους επενδυτές. Δεν εξασφαλίζει εναλλακτική επιλογή μετακίνησης από νομό σε νομό. Σκόπιμα ο υφιστάμενος σε πολλά τμήματα του χρησιμοποιείται από τον καινούριο. Θέλουν να εγκλωβίσουν τις τοπικές μετακινήσεις για να μπαίνουν στον ΒΟΑΚ και να πληρώνουν διόδια. Παρήγγειλλαν μια μελέτη, είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση γιατί αφήνει ελεύθερο τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ και εξασφαλίζει τουλάχιστον μια εναλλακτική όδευση. Μας δημιουργεί ανησυχία το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Είναι προφανές ότι ο λαός της Κρήτης θα πληρώσει πολύ ακριβά, όμως οι Ρεθεμνιώτες που δεν έχουν αεροδρόμιο, δεν έχουν λιμάνι θα υποχρεωθούν να πληρώνουν ακόμα ακριβότερα. Εμείς λέμε στον λαό να διεκδικήσει την κατασκευή ενός δημόσιου, συγχρόνου, ασφαλή ΒΟΑΚ χωρίς διόδια. Να εξασφαλίσουν εναλλακτικές οδεύσεις για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν τον ΒΟΑΚ».

Η θέση του δήμου Ρεθύμνου για τη ΜΠΕ του ΒΟΑΚ

Αναλυτικά η πρόταση του δήμου Ρεθύμνου που θα κατατεθεί για να συζητηθεί στο περιφερειακό συμβούλιο σε συνεδρίαση που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα, μαζί με τις υπόλοιπες προτάσεις που έχουν κατατεθεί έχει ως εξής:

Η νέα προτεινόμενη λύση του ΒΟΑΚ στην κατατεθειμένη ΜΠΕ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει σχεδιαστεί με υψηλότερες προδιαγραφές σε σχέση με την αρχική τεχνική λύση, η οποία είχε παρουσιαστεί το 2017. Η προβλεπόμενη ταχύτητα μελέτης στα εξεταζόμενα τμήματα είναι 100 χλμ/ώρα. Η ταχύτητα αυτή συνεπάγεται μέγιστη πραγματική ταχύτητα 130 χλμ/ώρα (με τήρηση των ορίων ταχύτητας). Συνεπώς προκύπτει αύξηση της ταχύτητας κυκλοφορίας σε συνθήκες υψηλού επιπέδου οδικής ασφάλειας λόγω διαχωρισμένου οδοστρώματος.

Η θέση του δήμου Ρεθύμνου σχετικά με την περιοχή ενδιαφέροντος του, είναι πως συμφωνεί με την πρόταση του ΤΕΕ ανατολικής και δυτικής Κρήτης στο τμήμα Γεωργιούπολη – Επισκοπή – Γεράνι. Στη συνέχεια θα έπρεπε να εξεταστεί λύση ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου. Μια τέτοια λύση θα έδινε ανάσα στην κυκλοφορία του δήμου και θα απάλλασσε την περιοχή από τη βέβαιη μελλοντική ανάπτυξη μιας νέας περιφερειακής οδού.

Η ευρεία παράκαμψη Ρεθύμνου παρουσιάζεται ως εναλλακτική πρόταση του δήμου μας στις οριζοντιογραφίες Ο1 και Ο2 με αφετηρία τον οικισμό Γερανίου, ως συνέχεια της προτεινόμενης παραλλαγής του ΤΕΕ στο προηγούμενο τμήμα. Διέρχεται νότια του οικισμού Ατσιπόπουλου και κατόπιν κινείται παράλληλα με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ. Ως πέρας της ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου μπορεί να οριστεί η χιλιομετρική θέση 9+700 όπου και ταυτίζεται με την προτεινόμενη λύση της ΜΠΕ. Η ευρεία παράκαμψη θα μπορούσε να έχει και εναλλακτική αφετηρία στην περιοχή του Ατσιπόπουλου, επί του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, όπως παρουσιάζεται στο φύλλο οριζοντιογραφίας Ο2.

Επειδή ο δήμος μας κατανοεί τις δυσκολίες μελέτης μιας ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου όπως παραπάνω, εντός των στενών χρονικών περιθωρίων, περιορίζεται σε βελτιωτικές προτάσεις στην προτεινόμενη λύση της ΜΠΕ προσπαθώντας όπως πάντα να προσεγγίζει τα θέματα με εποικοδομητικό τρόπο.

Τα προβλήματα που έχουν εντοπισθεί στην προτεινόμενη λύση της ΜΠΕ είναι πολλά και παρουσιάζονται παρακάτω μαζί με μια μικρή περιγραφή:

Η προτεινόμενη λύση ΜΠΕ αποτελεί νέα χάραξη η οποία απομακρύνεται από την πορεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ προς τα νότια μεταξύ Περιβολίων και Πλατανιά και στη συνέχεια ελίσσεται μεταξύ Άδελε – Πηγής και Πηγιανού Κάμπου. Μετά τον οικισμό Σκαλέτα η λύση στρέφεται βορειοανατολικά και μετά το ρέμα Τσαλκρή ακολουθεί την πορεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ.

Επί του τμήματος αυτού προβλέπεται η διέλευση του άξονα με σήραγγες σε περιοχή Ν-ΝΑ του παραλιακού οικισμού Πλατανιάς μήκους 530m. Επίσης σήραγγες προβλέπονται μεταξύ των οικισμών Πηγιανός Κάμπος και Σταυρωμένος (προς Β) και Παγκαλοχώρι και Χαμαλεύρι (προς Ν) μήκους ≈750m.

Τα προβλήματα που εντοπίζονται σε αυτό το τμήμα είναι:

– Η χάραξη ΜΠΕ στο τμήμα Αμάρι – Σκαλέτα, ρυμοτομεί τμήμα του εγκεκριμένου τοπικού ρυμοτομικού του οικισμού Πρίνος Μυλοποτάμου Ρεθύμνης (απόφαση νομάρχη 5157/18-11-1998 – ΦΕΚ.1076/Δ/1998), όπου η αποκλειστική προβλεπόμενη χρήση είναι η κατοικία. Συνεπώς, το μελετώμενο έργο αναμένεται να επιφέρει σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιβαρύνσεις στον τουριστικό κλάδο, την τοπική οικονομία και την κοινωνία της άμεσης περιοχής

– Η χάραξη διασχίζει τον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Σφακακίου – Παγκαλοχωρίου στον οποίο έχουν θεσμοθετηθεί ζώνες Α’ και Β’ προστασίας (Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/6494/315/8-2-1995, ΦΕΚ 132/Β/1995 Υ.Α .ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/ Φ43/6494/315/8-2-1995, ΦΕΚ 1082/Β/1996

– Η χάραξη διασχίζει τον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Σταυρωμένου – Χαμαλευρίου, στον οποίο έχουν θεσμοθετηθεί ζώνες Α’ και Β’ προστασίας (Υ. Α. 21220/10-08-67 – ΦΕΚ 527/Β/24-08-1967, ΦΕΚ 804/Β/06-10-1993, ΦΕΚ 35/Β/21-01-1994, ΦΕΚ 179/Α.Α.Π./09-05-2007, ΦΕΚ 433/Α.Α.Π./ 14-09-2007).

– Κατά τη λειτουργία η προτεινόμενη χάραξη αναμένεται να έχει επίσης σοβαρές αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές επιβαρύνσεις, λόγω του μεγάλου παραγόμενου θορύβου, της οπτικής όχλησης και της παρεμπόδισης της οδικής κυκλοφορίας και ειδικότερα στις μεγάλες τουριστικές μονάδες RΕΤΗYΜΝΟ MARE και SCALETA BEACH HOTEL, όπου η χάραξη διέρχεται σε επαφή ή εντός των ορίων των γηπέδων των τουριστικών εγκαταστάσεων.

– Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και το μεγάλο πλήθος μικρότερων τουριστικών εγκαταστάσεων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, βίλλες) καθώς και οι κατοικίες που βρίσκονται σε επαφή ή σε μικρή απόσταση από τον σχεδιαζόμενο δρόμο. Ειδικότερα,

– στη ΧΘ 71+820, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με κατοικία,

– στη ΧΘ 71+940, η χάραξη διέρχεται σε απόσταση 50 m από κατοικία,

– στη ΧΘ 71+950, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με την τουριστική μονάδα RΕΤΗΥΜΝΟ MARE,

– στη ΧΘ 72+020, η χάραξη διέρχεται σε απόσταση 30 m από κατοικία,

– στη ΧΘ 72+140, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με κατοικία στα νότια και με την τουριστική μονάδα SCALETA BEACH HOTEL στα βόρεια.

Συμπερασματικά η λύση ΜΠΕ θα επηρεάσει σημαντικά το κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον της περιοχής του έργου τόσο κατά τη φάση της κατασκευής, όσο και κατά τη φάση της λειτουργίας του έργου.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ο δήμος μας προτείνει τις ακόλουθες βελτιώσεις:

– Στο πρώτο τμήμα και από τη χιλιομετρική θέση 62+700 έως 64+500 προτείνεται ο υψομετρικός καταβιβασμός της χάραξης ο οποίος θα περιορίσει το μεγάλου ύψους προτεινόμενο από τη ΜΠΕ επίχωμα. Η τροποποίηση διατηρεί τη γέφυρα του Πλατανιανού Ποταμού σε υψόμετρο που καλύπτει τις υδραυλικές απαιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα η κλίση εντός της σήραγγας που έπεται, δεν ξεπερνά το 2,50%. Μειώνεται σημαντικά το εύρος κατάληψης της οδού και περιορίζεται η οπτική όχληση.

– Η επόμενη προτεινόμενη βελτίωση αφορά την περιοχή στη χιλιομετρική θέση 66+500. Η λύση της ΜΠΕ παρουσιάζει επίχωμα μέγιστου ύψους 20μ το οποίο κρίνεται ως ιδιαίτερα υψηλό με μεγάλες κατασκευαστικές δυσκολίες και απαιτήσεις (αναβαθμούς κ.λπ.) και περιβαλλοντικά μη αποδεκτό καθώς δημιουργεί φράγμα στην περιοχή. Η πρόταση αφορά στην αντικατάσταση του με τεχνικό γέφυρας εκτιμώμενου μήκους 415μ περίπου.

– Προτείνεται επίσης η μετατόπιση του κόμβου Εσταυρωμένου δυτικότερα ώστε να αποφευχθεί η κυκλοφοριακή φόρτιση του οικισμού Άδελε, ιδιαιτέρως στην περιοχή του σχολείου του οικισμού. Ταυτόχρονα θεωρούμε πως η επιλογή ανάπτυξης του κόμβου στην υφιστάμενη οδό προς τον Αδελιανό Κάμπο δεν είναι εφικτή καθώς η τελευταία έχει περιορισμένο πλάτος και παρόδιες χρήσεις. Για τον λόγο αυτόν προτείνουμε την κατασκευή νέας δυτικότερης οδού προς τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.

– Προτείνεται τέλος η μετατόπιση της χάραξης νοτιότερα από τη χιλιομετρική θέση 66+000 μέχρι τη θέση πέρατος του κόμβου Λατζιμά, ώστε να αποφύγει τους αρχαιολογικούς χώρους και όλα τα προαναφερθέντα προβλήματα. Η προτεινομένη χάραξη κινείται ανατολικά δεν παρουσιάζει σημαντικά μεγαλύτερο μήκος από την προτεινόμενη στην ΜΠΕ και είναι μειωμένου κόστους λόγω του μικρότερου μήκους των μεγάλων τεχνικών. Αποφεύγει τους αρχαιολογικούς χώρους, δεν προκαλεί όχληση στους κατοίκους και έχει μικρότερο αντίκτυπο στις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις καθώς δεν διχοτομεί τις περιοχές τουριστικής ανάπτυξης. Δεν παρουσιάζει σήραγγα μεγαλύτερη των 500μ με ότι αυτό συνεπάγεται στη λειτουργία του έργου. Αναμένεται να έχει μεγαλύτερη λειτουργική ταχύτητα καθώς οι διαδοχικές σήραγγες της λύσης ΜΠΕ σε ένα τμήμα συνολικού μήκους 2,50 χλμ. ρίχνουν τη λειτουργική ταχύτητα στα 80χλμ/ώρα. Τέλος αποφεύγει την περιοχή του αλιευτικού καταφυγίου Σκαλέτας και απαλλάσσει από οποιαδήποτε όχληση τη βιομηχανική περιοχή στο τέλος της χάραξης. Δεν προκύπτει απομάκρυνση από τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ και την παραλία κάποιου ανισόπεδου κόμβου σε σχέση με τη λύση ΜΠΕ. Αντ’ αυτού προτείνεται η προσθήκη του Α.Κ. Μαγνησίας.

– Ο δήμος Ρεθύμνου εμμένει στην πρόταση νότιας μετακίνησης της νέας χάραξης του ΒΟΑΚ. Έχοντας όμως εξετάσει πλήθος εναλλακτικών λύσεων στην περιοχή της Σκαλέτας, παρουσιάζει στην οριζοντιογραφία Ο4 την προτιμητέα λύση στο τέλος της χάραξης ΜΠΕ, στην περίπτωση παραμονής σε αυτή. Η λύση περιλαμβάνει τεχνικό cut & cover μήκους 760μ, γέφυρα 130μ και απομάκρυνση της χάραξης από τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ, εξασφαλίζοντας έτσι την δυνατότητα βέλτιστης σύνδεσης του αλιευτικού καταφυγίου. Η εναλλακτική λύση αυτή μετριάζει κατά το δυνατόν τα προβλήματα που περιγράφονται παραπάνω με την εμπλοκή του έργου με οικίες και τουριστικές μονάδες.