14 °C Rethymno, GR
09/12/2021

ΒΟΑΚ: Η ώρα της ευθύνης και της αλήθειας έφτασε -Ανοιχτή επιστολή προς το δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο Ρεθύμνου

Η παρακάτω ανοικτή επιστολή των επαγγελματιών τοπυρισμού και των κατοίκων της Σκαλέτας,απευθύνεται προς τον Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο Ρεθύμνου:

Αξιότιμοι κ. Δήμαρχε και Δημοτικοί Σύμβουλοι

Η σημερινή μας επιστολή είναι συνέχεια των υπομνημάτων, μελετών-αξιολογήσεων που σας έχουμε καταθέσει το τελευταίο εξάμηνο για το μέγιστο θέμα του ΒΟΑΚ στην παράκαμψη του Ρεθύμνου και ιδιαίτερα στο προβληματικό τμήμα Σταυρωμένου-Σκαλέτας. Θεωρείστε το σαν στοιχείο δημόσιας διαβούλευσης με μοναδικό γνώμονα το ύψιστο συμφέρον, το συμφέρον του τόπου!

Από τον περασμένο Φεβρουάριο στη δημόσια συζήτηση πάμπολα άρθρα υποστήριξαν ότι αυτή η όδευση του ΒΟΑΚ στη Βόρεια παράκτια ζώνη του Ανατολικού Ρεθύμνου είναι προδιαγεγραμμένο έγκλημα σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος, του πολιτισμού, και της τουριστικής οικονομίας. Αντίλογος σ’ αυτό δεν υπήρξε εκτός του ότι «το έργο πρέπει να γίνει τώρα, η χάραξη δεν αλλάζει». Αντί αυτής της διακήρυξης οι κάτοικοι του Βόρειου και Ανατολικού Ρεθύμνου περιμένουν τώρα και 10 μήνες τους λόγους προτίμησης αυτής της λύσης, τα αναμενόμενα οφέλη για το οικοσύστημα, το παραγωγικό κεφάλαιο ,τη συνέχιση της τουριστικής ανάπτυξης. Χιλιάδες άνθρωποι αισθανόμαστε ότι υποτιμάται με βάναυσο τρόπο η αξία της ζωής και της νοημοσύνης μας. Και προς το Υπουργείο τώρα, την ύστατη στιγμή, λέμε ότι σε κανένα έργο τέτοιας στρατηγικής σημασίας, η ταχύτητα κατασκευής δεν αποτέλεσε ποτέ άλλοθι για την πρόχειρη μελέτη και τις αναπόφευκτες, μόνιμες καταστροφικές του συνέπειες.

Αν η προτεινόμενη χάραξη, τώρα στο επίπεδο της διαβούλευσης δεν μπορεί ν’ αλλάξει, τότε στην παράκαμψη του ΡΕΘΥΜΝΟΥ, αδιαμαρτύρητα και εν γνώσει μας αποδεχόμαστε ένα ΒΟΑΚ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ-ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΠΛΟΥΤΟΥ.

Παρά την ελλιπή ενημέρωση, επιθυμούμε να συγχαρούμε δημόσια την ομάδα των Δημ. Συμβούλων που πήραν την πρωτοβουλία της μελέτης μιας Νοτιότερης χάραξης έξω από τον τουριστικό, οικιστικό ιστό της παράκτιας ζώνης. Αυτή η μελέτη, από τα λίγα που ξέρουμε έχει ολοκληρωθεί, τόλμησε δε να επανεξετάσει μια άλλη τροχιά πλησιέστερη στην ενδοχώρα πίσω από τις αρχαιολογικές ζώνες Χαμαλευρίου και Σταυρωμένου καταλήγοντας στην περιοχή του Λατζιμά. Αυτή η αυτονόητη λογική έχει υιοθετηθεί σε πολλά άλλα τμήματα του Βόρειου οδικού άξονα και χρόνια τώρα στις Ευρωπαϊκές χώρες.

Τα νέα αυτά δεδομένα είναι αποτέλεσμα της αντίδρασης των κατοίκων και επιχειρηματιών αλλά και της απλής λογικής κάθε καλοπροαίρετου και αντικειμενικού παρατηρητή. Πολλοί μας έλεγαν μέχρι τώρα ότι αντιδρούμε γιατί δεν θέλουμε το έργο ή δεν κατανοούμε την αναγκαιότητά του ή έχουμε «μικροσυμφέροντα» με τις ιδιοκτησίες μας ή θέλουμε να μεταφέρομε το πρόβλημα σε άλλες περιοχές. Ας μελετήσουν προσεκτικότερα. Με ευθύνη απέναντι στο έργο που θα σημαδέψει τη ζωή του νησιού μας και των επόμενων γενιών στις επερχόμενες δεκαετίες, καταβάλλαμε κάθε προσπάθεια κάνοντας συγκεκριμένη πρόταση υπογειοποίησης στην περιοχή μας αμβλύνοντας σημαντικά τις δυσμενείς επιπτώσεις στο ανθρωπογενές περιβάλλον και τις μορφολογικές και τοπιολογικές επιπτώσεις στο ανάγλυφο του εδάφους.

Τα παιχνίδια των «μικροσυμφερόντων» παίζονται εκεί όπου ο ορίζοντας είναι μυωπικός και αδυνατεί να δει αντικειμενικά τα δεδομένα και τις προοπτικές ανάπτυξης. Έχομε πλήρη επίγνωση της στρατηγικής σημασίας, των δυσκολιών υλοποίησης και τη δυναμική της ανάπτυξης που κρύβει αυτό το πρωτόγνωρο για το νομό μας έργο. Αλλά δεν θα παραιτηθούμε ποτέ από την πεποίθηση ότι ένα τόσο κοστοβόρο έργο που επαγγέλλεται να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των κατοίκων κ’ επισκεπτών του Ρεθύμνου, μπορεί να καταστρέφει ανεπανόρθωτα τον τόπο που ζουν αυτοί οι κάτοικοι ή θα επισκεφτούν οι τουρίστες. Όταν μάλιστα υπάρχουν άλλες λύσεις.

Κύριε Δήμαρχε, κοι Δημ. Σύμβουλοι

Με δεδομένη την ευθύνη και την αντικειμενικότητα στην κρίση σας αλλά και το ενδιαφέρον για τον τόπο που πρέπει να υπηρετείτε, θέτομε ενώπιον σας τα πραγματικά δεδομένα:

Κατ’ αρχήν ζητούμε ενημέρωση για την πρόσφατη μελέτη νοτιότερης χάραξης και αδυνατούμε να κατανοήσομε γιατί μια τόσο σημαντική λύση δεν έχει δημοσιοποιηθεί, λύση που κατά τη γνώμη μας πρέπει να προταθεί ως προτιμητέα στην γνωμοδότησή σας.

Η προτεινόμενη χάραξη για την οποία θα γνωμοδοτήσετε είναι σε λάθος τροχιά.

Γι’ αυτό και τα πολλά τεχνικά έργα.

Ενδεικτικά, και για την ενημέρωση της κοινής γνώμης αναφέρομε:

  • Ο σχεδιασμός του έργου ως σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου με τεταμένη χάραξη δεν επιτρέπει ελιγμούς κατά μήκος του ανάγλυφου.
  • Κατά μήκος του ο άξονας διασχίζει εγκάρσια πλήθος ρεμάτων ή «τραυματίζει» με ορύγματα αμφιθεατρικές πλαγιές με άμεση θέα προς τη θάλασσα.
  • Η περιοχή την οποία διασχίζει υπόκειται σε πολλαπλές δεσμεύσεις. (π.χ. αρχαιολογικές και οικιστικές ζώνες)
  • Είναι πολύ αναπτυγμένη και διαθέτει πλήθος ξενοδοχειακών μονάδων και άλλων εγκαταστάσεων σε όλο το μήκος της και ιδιαίτερα στο τμήμα της Σκαλέτας.
  • Με βάση τις θεσμοθετημένες χρήσεις γης στην περιοχή ενδιαφέροντος, υπάρχει το Τοπικό Ρυμοτομικό του οικισμού Πρίνου Μυλοποτάμου Ρεθύμνης (ΦΕΚ 1076/Δ/1998), όπου η αποκλειστική προβλεπόμενη χρήση είναι η κατοικία.
    Να σημειωθεί ότι το Τοπικό Ρυμοτομικό Σχέδιο, αν και θεσμοθετημένο, δεν αναφέρεται στην παράγραφο 5.1.1 «Θεσμοθετημένα όρια οικισμών και εγκεκριμένων πολεοδομικών σχεδίων» της ΜΠΕ, γεγονός που συνεπάγεται ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη κατά το σχεδιασμό της προτεινόμενης χάραξης. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και το μεγάλο πλήθος μικρότερων τουριστικών εγκαταστάσεων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, βίλλες) καθώς και οι κατοικίες που βρίσκονται σε επαφή ή σε μικρή απόσταση από τον σχεδιαζόμενο δρόμο.
  • Με βάση τον πίνακα 9-2 της υποβληθείσας ΜΠΕ, στην παράκαμψη του Ρεθύμνου παρατηρούνται τα υψηλότερα ορύγματα και επιχώματα της προτεινόμενης από το Υπουργείο χάραξης του συνολικού τμήματος του ΒΟΑΚ. Αυτό και μόνο υποδηλώνει το ακατάλληλο της τροχιάς. Ενδεικτικά: τα επιχώματα αγγίζουν στην περιοχή μελέτης τα 19,5 m για μήκος 80 m από την ΧΘ 72+520 έως τη ΧΘ 72+600 και τα ορύγματα τα 26 m για 440 m από τη ΧΘ 73+392 έως 73+832.

Ειδικότερα στην περιοχή μας:

στη ΧΘ 71+820, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με κατοικία,
 στη ΧΘ 71+940, η χάραξη διέρχεται σε απόσταση 50 m από κατοικία
 στη ΧΘ 71+950, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με την τουριστική μονάδα
RΕΤΗΥΜΝΟ MARE
 στη ΧΘ 72+020, η χάραξη διέρχεται σε απόσταση 30 m από κατοικία
 στη ΧΘ 72+140, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με κατοικία στα νότια και με την
τουριστική μονάδα SCALETA BEACH HOTEL στα βόρεια.

  • Στη ΧΘ 71+800, διέρχεται σε επαφή με κατοικία περί την οποία το επίχωμα βρίσκεται σε ύψος 8.2 m από το φυσικό έδαφος σε επαφή με την χάραξη.

Με βάση τους υπολογισμούς τα επίπεδα θορύβου στο ανάντη τμήμα της μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας RETHYMNO MARE, χωρίς να ληφθεί υπ’ οψιν ο πρόσθετος θόρυβος του ΑSR16 (δεν λαμβάνεται υπ’ όψη στους υπολογισμούς της ΜΠΕ), κυμαίνονται στα 75 στα όρια του γηπέδου και 72 dBA στην πρόσοψη των κτιρίων. Aντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζει η όμορη ξενοδοχειακή μονάδα SCALETA BEACH σε επαφή με τα όρια του δρόμου. Προφανώς παραβιάζεται το όριο της νομοθεσίας των 35 dBA με ανοιχτά παράθυρα στα δωμάτια των ξενοδοχείων.

Στα όρια του Τ.Ρ.Σ. Πρίνου Μυλοποτάμου τα επίπεδα θορύβου θα αγγίζουν τα 80 dBA, όπως και στις κατοικίες στη ΧΘ 71+850, ΧΘ 72+100.

  • Επιπλέον, στο τμήμα Χ.Θ.72+520 – Χ.Θ.72+630 προβλέπεται ένα πολύ μεγάλου μεγέθους επίχωμα και κάλυψη του ρέματος στη συγκεκριμένη θέση, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα υψηλής έντασης επιπτώσεις στα νερά της περιοχής από πλημμυρικά φαινόμενα.

Για το έργο που διεκδικεί χρόνια τώρα η Κρήτη, θα μείνει ένα αναπάντητο ερώτημα: Για ποιο λόγο επιλέγεται να διαμελιστεί με 4 παράλληλους δρόμους εντός ακτίνας 200-600μ. μια λωρίδα γης στη Σκαλέτα-Εσταυρωμένο, να «σκαρφαλώσει» ο ΒΟΑΚ στο ύψωμα της Σκαλέτας και να κάνει βουτιά στις επικίνδυνες στροφές; Τα περί επικινδυνότητας και ασφάλειας;   Επωμίζεστε τεράστιες ευθύνες σαν Δημ. Συμβούλιο αν εγκρίνετε τους περιβαλλοντικούς όρους και δεν προτείνετε βελτίωση σ’ αυτό το προβληματικότερο όλων, τμήμα της παράκαμψης.

Έχουμε καταθέσει την πρόταση υπογειοποίησης στο τμήμα της οικιστικής ζώνης για το τμήμα των 815,43 μ. από την χιλιομετρική θέση 71.644,57 έως 72.460. Μόνο τότε θα αμβλυνθούν σημαντικά οι καταστροφικές επιπτώσεις (ΗΧΟ/ΦΩΤΟ/ΡΥΠΑΝΣΗ, ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΠΙΟΥ,ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ) ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ.ΑΝ ΔΕΝ ΤΗΡΗΘΟΥΝ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΕΣ, ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ ΑΥΤΟ.

Κύριοι Δημ. Σύμβουλοι

Σε μεγάλο βαθμό είστε γνώστες όχι μόνο αυτών των προβλημάτων στην περιοχή μας αλλά και των υπολοίπων από τον Πλατανιά και ανατολικότερα. Αυτά είναι αναπόφευκτα με τη συγκεκριμένη πορεία του δρόμου. Με αντικειμενικότητα, ορθολογισμό και αίσθημα ιστορικής ευθύνης κρίνετε αν οδικές αρτηρίες κλειστού τύπου σαν τον ΒΟΑΚ:

  1. Πρέπει να δρομολογούνται σε περιοχές σαφέστατα αραιότερης δόμησης και χαμηλότερης αντικειμενικής αξίας γης, σε γεωργικές εκτάσεις καλλιεργημένες ή μη, ελαιώνες, χαλέπες , και ήδη απαλλοτριωμένες περιοχές(Λατζιμάς), Η’ να ελίσσονται μέσα από οικιστικά-ρυμοτομικά σχέδια οικισμών, ανάμεσα σε κατοικίες, ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, την ίδια τη ζωή μας και να καταστρέφουν το ωραιότερο αμφιθεατρικό τμήμα της πλαγιάς με θέα τη βόρεια ακτογραμμή του κάμπου του Ρεθύμνου;
  2. Πρέπει στις παράκτιες ζώνες να εξασφαλίζεται η άμεση πρόσβαση στη θάλασσα Η’ να αποκόπτεται η πρόσβαση κατοίκων και τουριστών στις τοπικές παραλίες;
  3. Επιτρέπεται να οδηγούνται στις αποδεδειγμένα θανατηφόρες επικίνδυνες στροφές του παρελθόντος Η΄ να τις παρακάμπτουν οδεύοντας σε ομαλές μικρής καμπυλότητας τροχιές;
  4. Είναι αναπτυξιακό έργο αυτό που τσιμεντοποιεί-ασφαλτοποιεί την καλύτερη ζώνη του παραλιακού μετώπου (η οποία ήδη υφίσταται τις συνέπειες της Εθνικής οδού) Η’ αυτό που οδεύει στη πλησιέστερη ενδοχώρα δίνοντας κίνητρα αξιοποίησης, εκμετάλλευσης και υπεραξίας, όταν μάλιστα αυτή η τροχιά κοστολογείται λιγότερο;
  5. Να κατακρεουργούν το ανάγλυφο του εδάφους και τους λόφους των αρχαιολογικών ζωνών με σήραγγες αντί να παρακάμπτουν-διασώζουν με σεβασμό την πολιτιστική κληρονομιά.

Ας σταματήσουμε εδώ.

Το έργο του ΒΟΑΚ είναι ιστορικό, όπως ήταν και η υφιστάμενη Εθνική τη δεκαετία του ΄60.

Το έργο θα δοκιμαστεί τις επόμενες δεκαετίες όπως δοκιμάστηκε και η Εθνική και απέτυχε σε πολλές περιοχές. Προέχει το μελλοντικό συμφέρον του τόπου κι όχι τα ιδιοκτησιακά μικροσυμφέροντα, δεν έχουν θέση στο σήμερα, ανήκουν στο παρελθόν.

Οραματιστείτε ένα μεγάλο έργο για το Ρέθυμνο που θα αντέξει στο χρόνο, θα προστατεύσει το φυσικό πλούτο και θα λειτουργεί για το ΚΟΙΝΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ όλων των Ρεθυμνιωτών.

Σκαλέτα 18/11/2021

Οι επαγγελματίες τουρισμού και οι κάτοικοι Σκαλέτας