28 °C Rethymno, GR
22/09/2021

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Του ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΘΑΚΗ*

Αυτές τις μέρες δόθηκε στην δημοσιότητα το έντυπο απόψεων ενδιαφερόμενου κοινού επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το έργο του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.

Θέλω να αναφερθώ στο κομμάτι Βρύσσες -Ατσιπόπουλο γιατί όπως παρουσιάζεται σήμερα η χάραξη εξέπληξε όλους όσους συμμετείχαμε στην διαβούλευση που είχε γίνει το 2016.

Πολύ περισσότερο εκπλαγήκαμε όταν στη σύσκεψη που έγινε στο τεχνικό Επιμελητήριο στο Ρέθυμνο ορισμένοι φάνηκε ότι αγνοούσαν ή θέλησαν να αγνοήσουν τα αποτελέσματα αυτής της σύσκεψης και για αυτό είμαι υποχρεωμένος σε μια αναλυτική αναφορά.

Συγκεκριμένα:

μετά από μια πραγματική διαβούλευση, συσκέψεις σε αντιπεριφέρεια και Δήμους, διαμορφώθηκε μια πρόταση που ήρθε σε συνεδρίαση της επιτροπής περιβάλλοντος, και χωροταξίας.

Την συνεδρίαση συγκάλεσε ο τότε πρόεδρος της επιτροπής Νικόλαος Καλογερής.

Η συνεδρίαση έγινε με εισήγηση της διεύθυνσης συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ παρουσία του γενικού διευθυντή της Γεωργίου Αγαπάκη, του μελετητή Ιωάννη Καραδήμα, του δημάρχου Αποκορώνου Χαρ. Κουκιανάκη, των Ν. Κονταξακη και Μ. Αλεφαντινό καο από τον δήμο Ρεθύμνου του Ι. Πολυχρονάκη από την αντιπεριφέρεια Ρεθυμνου, του Γ. Οικονόμου που είχε συμβάλλει και στην διαμόρφωση της συγκεκριμένης πρότασης και αρκετών ενδιαφερομένων κατοίκων της περιοχής διέλευσης.

Η συνεδρίαση έγινε την 24η Νοεμβρίου του 2016 και πάρθηκε ομόφωνα μια θετική απόφαση επί της συγκεκριμένης πρότασης.

Για όσους σήμερα την αγνοούν είναι η απόφαση 113/2016 της επιτροπής περιβάλλοντος και χωροταξίας της περιφέρειας Κρήτης.

Σήμερα αφού αγνοήθηκε αυτή η απόφαση προτείνεται μια νέα χάραξη που έχει πολύ σοβαρά και οφθαλμοφανή μειονεκτήματα και θα προκαλέσει μια μεγάλη από κάθε άποψη καταστροφή στην περιοχή

⁃καταστρέφει ένα μεγάλο κομμάτι παραγωγικής γης, από τα πιο γόνιμα εδάφη της περιοχής, που συμπεριλαμβάνονται και θερμοκήπια

⁃ καταστρέφει το εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς περιβάλλον όλης της βόρειας ακτογραμμής μήκους κοντά 5 χιλ. και την χαρακτηρισμένη από το ΣΧΟΟΑΠ τουριστική ζώνη αφού εφάπτεται αυτής

⁃ καταστρέφει την μεγαλύτερη αιωνόβια ελιά στην περιοχή μεγάλη Λούτρα που η μυθολογία την θέλει να κρύβει από κάτω της μεγάλους θησαυρούς

⁃ διέρχεται από περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους που καταστρέφει όπως το φαράγγι του Μαδαρού με σπήλαιο και σπάνια δένδρα όπως ο θαλασσόκεδρος

⁃ καταστρέφει τις υπάρχουσες υποδομές και κυρίως το μεγάλο αρδευτικό έργο, αφού περνάει από την καρδιά του και τις κεντρικές αρτηρίες του

⁃ είναι κατά πολύ μεγαλύτερου κόστους (αρκετά μεγαλύτερο μήκος-υψηλότερο κόστος απαλλοτριώσεων και σε γη και σε σπίτια που υπάρχουν σε αυτή τη χάραξη)

⁃ για τους κατοίκους της περιοχής υπάρχουν και συναισθηματικοί λόγοι γιατί καταστρέφει μια περιοχή που οι κάτοικοι της έχουμε ωραίες μνήμες, αφού κάποτε ήταν γεμάτη με καλύβες και ζωή όταν καλλιεργούσαμε τα φιστίκια. Υπάρχουν σπιτάκια ακόμα αυτής της περιόδου για να μας θυμίζουν αυτή την εποχή και που με αυτή την προτεινόμενη χάραξη καταστρέφονται

⁃ ακόμα παρατηρείται ένα γνωστό σε μας φαινόμενο που κάποιες φορές ανεξάρτητα από τον αέρα ή το ύψος των κυμάτων ακούγεται πολύ δυνατά ο ήχος των κυμάτων που θυμίζει ωκεανό και που φτάνει σε μεγάλο από την παραλία βάθος κάτι που βέβαια θα καταστραφεί με την δημιουργία του δρόμου ταχείας κυκλοφορίας στην συγκεκριμένη θέση. Είναι γνωστή η έκφραση για το συγκεκριμένο φαινόμενο «βρυχάται το μιτσό λιβάδι».

Θέλουμε να συμβάλλουμε στην όσο το δυνατό πιο γρήγορη έναρξη και εκτέλεση των έργων που αφορούν και το κομμάτι του ΒΟΑΚ που διέρχεται από την περιοχή μας γιατί αντιλαμβανόμαστε την τεράστια σημασία του σαν έργο υποδομής για την Κρήτη.

Ωστόσο η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων έχουμε δηλώσει ότι θα αξιοποιήσουμε και θα χρησιμοποιήσουμε κάθε προσφυγή και μέσο προκειμένου να δικαιωθούμε γιατί πιστεύουμε ότι έχουμε απόλυτο δίκιο.

Δεν ζητούμε νέα χάραξη Ζητούμε να εφαρμοστεί η απόφαση του 2016 που έχει ίσως και το πιο σημαντικό πλεονέκτημα αυτό της συναίνεσης της τοπικής κοινωνίας.

Αυτή η απόφαση προέκυψε ύστερα από μια μεγάλη περίοδο διαβούλευσης της τοπικής κοινωνίας με τους αρμόδιους φορείς και που σήμερα δημιουργούνται μεγάλα ερωτηματικά γιατί αγνοήθηκε.

Περιμένουμε γύρω από αυτό απαντήσεις από τους αρμόδιους για την διαχείριση της απόφασης της επιτροπής περιβάλλοντος της περιφέρειας.

Γιατί φαίνεται να αποστέλλεται στο υπουργείο και κοινοποιείται στον ΟΑΚ, ενώ εκείνη την περίοδο ήταν ακόμα αρμόδιος ο ΟΑΚ;

Έφτασε ποτέ στο υπουργείο και στα χέρια του μελετητή που έκανε τη νέα χάραξη;

θέλει σήμερα το υπουργείο να γίνει μια ουσιαστική διαβούλευση;

Υπάρχουν επιφυλάξεις ως προς αυτό όταν ο συντοπίτης υπουργός μας στέλνει τους υπαλλήλους του υπουργείου να συζητήσουμε.

Όταν κατά πληροφορίες το υπουργείο αρνείται να δώσει τα υπόβαθρα στα Τ.Ε και ζητά να κρίνουν χωρίς τις μελέτες.

Ελπίζουμε να μην θέλουν προσχηματική διαβούλευση μια διαβούλευση κωμωδία.

Για την περιοχή μας υπάρχει η λύση και θα συμβάλλουμε με την βοήθεια αρμοδίων να βελτιωθεί παραπέρα και να γίνει πιο ολοκληρωμένη.

Θεωρούμε δεδομένη όχι την συμπαράσταση αλλά την πρωτοβουλία των αρμοδίων φορέων της Π.Ε., ώστε να μην καταστραφεί μια περιοχή με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα ανάπτυξης.

Μια περιοχή μη κορεσμένη αναπτυξιακά και με μεγάλη φέρουσα ικανότητα, όπου μπορεί και θέλουμε να αναπτυχθεί σήμερα με σύγχρονους όρους.

Το ότι δεν έχει αναπτυχθεί μέχρι σήμερα άναρχα το θεωρούμε πλεονέκτημα που πρέπει να αξιοποιήσουμε στην παραπάνω κατεύθυνση.

Τετελεσμένα που θα καταστρέφουν αυτή την αναπτυξιακή προοπτική της δεν μπορούμε να αποδεχτούμε.

Ο ΒΟΑΚ δεν πρέπει να μετατραπεί σε ΒΟΑΚ των αναδόχων που θα εξυπηρετούνται διάφορα μεγάλα συμφέροντα αλλά να εξυπηρετούνται οι τοπικές κοινωνίες διέλευσης του.

Υ.Γ.:

Σήμερα υπάρχει και η τεχνοκρατική απόφαση -υποστήριξη από το ΤΕΕ με βάση τις θέσεις του για τον ΒΟΑΚ γεγονός που δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει.

Θεωρούμε έτσι δεδομένη την υποστήριξη από τους αρμόδιους φορείς της Τ.Α., αλλά και από το αρμόδιο υπουργείο

 

* Ο Γιάννης Σταθακης είναι πρώην περιφερειακός σύμβουλος