25 °C Rethymno, GR
20/09/2021

ΜΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗ

«Γιατί… Κρήτη τον 21ο αιώνα;»: Διδάγματα στην Πράξη

«Γιατί… Κρήτη τον 21ο αιώνα;» ήταν ο τίτλος της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στις 6 Μαΐου, προτείνοντας τρόπους να γίνει η Κρήτη ένα διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο, με τους ανθρώπους, τη φύση, τα δρώμενα, τα ιδρύματα και την οικονομία της ως «αμφιθέατρο». Τρεις ομιλήτριες που βιώνουν την Κρήτη και τις ΗΠΑ, για δεκαετίες, παρουσίασαν ρεαλιστικά παραδείγματα οικουμενικής έρευνας για τον πολιτισμό και τις παραδόσεις του νησιού με σκοπό όχι μια απλή, θεωρητική γνωριμία, αλλά μια ουσιαστική, βιωματική προσέγγιση του επισκέπτη. Σε αυτό το ταξίδι, η ιστορία, η γεωγραφία και ο μεσογειακός νησιωτικός χαρακτήρας επανασυστήνουν το μινωικό πολιτισμό ως νήμα μιας σύγχρονης Αριάδνης που επισκέπτεται τις ρίζες του ανθρώπου και, κατά συνέπεια, της «ύπαρξής μας».

Η εκδήλωση μεταδόθηκε μέσω της πλατφόρμας zoom, δωρεάν και ανοιχτά για το κοινό. Υποστηρίχθηκε και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Island Innovation» με πρωτοβουλία της Δρ. Μαρίας Χναράκη, μέλους του προγράμματος «Island Innovation Ambassador» που στοχεύει στην ολοκλήρωση και το συνδυασμό δικτύωσης, βιωσιμότητας, πολυμορφίας, ψυχαγωγίας και γνώσης.

Οι βασικές έννοιες στις οποίες επικεντρώθηκε ήταν: «νησιωτικότητα», «καινοτομία», «θετική αλλαγή», «πολιτιστική κληρονομιά», «βιωσιμότητα» και «εκπαίδευση».

Πιο συγκεκριμένα, μετά τις εισαγωγικές παρατηρήσεις, η Δρ. Χναράκη, ιδρυτική διευθύντρια Ελληνικών Σπουδών και πλέον αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Drexel (Φιλαδέλφεια, Πενσυλβάνια, ΗΠΑ), εντεταλμένη εκπρόσωπος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών και Εκπαιδευτικός Σύμβουλος, παρουσίασε τα εκπαιδευτικά, ερευνητικά, προγράμματα σπουδών και πρακτικής εργασίας των φοιτητών του Drexel στην Κρήτη μέσα από τα επιτεύγματα των φοιτητών.

Μίλησε για τη σημασία της βιωματικής μεθοδολογίας, της εμπειρικής μάθησης και της συμμετοχικής παρατήρησης, καθώς και για την καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων που διευθύνει, οι μαθητές επιλέγουν τις εργασίες τους με την Κρήτη πάντα ως έμπνευση και το σύγχρονο κόσμο με τις μελλοντικές προκλήσεις για υλοποίηση. Ο μινωικός πολιτισμός τροφοδοτεί την κατανόηση και τη σημασία της εθνικής και της ατομικής ταυτότητας και βοηθά να απεικονίσουν περαιτέρω πώς αυτές οι έννοιες έχουν εκφραστεί με την πάροδο του χρόνου στη μινωική κοινωνία.

Η Δρ. Κατερίνα Μακατούνη, έμπειρη σύμβουλος και ερευνήτρια αγοράς και καταναλωτών, παρουσίασε την εταιρεία που έχει συνιδρύσει, την «Kids Love Greece», το μόνο ταξιδιωτικό φορέα με έδρα τις ΗΠΑ που εστιάζει αποκλειστικά στις οικογενειακές διακοπές στην Ελλάδα. Παρουσίασε το όραμά της να καθιερώσει την Κρήτη ως τον ιδανικό οικογενειακό προορισμό αξιοποιώντας τη φυσική ομορφιά, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της Κρήτης, την κουζίνα, τη φιλοξενία, τον καιρό, τα μνημεία και τα μουσεία, καθώς και το πάθος των παιδιών για την ελληνική μυθολογία. Για να το επιτύχει αυτό, η «Kids Love Greece» προωθεί την Κρήτη υιοθετώντας τεχνολογία ως α) αποκλειστικό διαδικτυακό ταξιδιωτικό πρακτορείο, β) μέσω λογισμικού όπως το Audio Guide «KidsLoveKnossos», γ) τη χρήση των Knossos 3D Tablets (Augmented και Virtual Reality της Moptil) και δ) διαδικτυακές, συγχρονικές τάξεις.

Ο τρίτος ομιλητής, η Δρ. Jerolyn Morrison, καλλιτέχνης-αγγειοπλάστης, ερευνήτρια Fulbright που μελέτησε ενδελεχώς το θέμα της μινωικής μαγειρικής καθώς και αρχαιολόγος που ειδικεύεται στα μαγειρικά σκεύη της Μινωικής Κρήτης, παρουσίασε την εταιρεία της «Minoan Tastes» και τις προσπάθειές της να μοιραστεί την ακαδημαϊκή της έρευνα με το ευρύ κοινό. Η «Minoan Tastes» είναι μια μη κερδοσκοπική επιχείρηση που προωθεί τη μαγειρική ιστορία συνεργαζόμενη με ένα δίκτυο ειδικών και μελετητών τροφίμων και βιοτεχνίας. Πρωταρχικός στόχος της Δρ. Morrison είναι να χρησιμοποιήσει την αρχαιολογία ως γέφυρα για τη σύνδεση του «σύγχρονου με το αρχαίο», έτσι ώστε σημαντικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα να έρθουν στο προσκήνιο. Επιδιώκει, επίσης, τη δημιουργία μιας κοινότητας και την εμπλοκή, τη στοιχειώδη εκπαίδευση, καθώς και την αναζωογόνηση ενός διαφορετικού τύπου ζωής στον τομέα της Αιγαιακής Αρχαιολογίας και των Κλασσικών Σπουδών με σκοπό τη διατήρηση αυτού του πεδίου και τη δημιουργία τοπικού και διεθνούς ενδιαφέροντος.

Μετά την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, οι ομιλήτριες είχαν την ευκαιρία να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να αλληλοεπιδράσουν με τους ομιλητές. Υπογράμμισαν, επίσης, τη γεωγραφική θέση της Κρήτης ως συνδετικό σταυροδρόμι διαφορετικών πολιτισμών σε Αφρική, Ευρώπη και Ασία, καθώς και τη μακρά ιστορία του νησιού της Μεσογείου που οδήγησε σε ένα πολιτιστικό αμάλγαμα συγκριτικού χαρακτήρα.