18 °C Rethymno, GR
28/11/2021

Η αποκεντρωμένη Οικονομική Υπηρεσία δήμου Ρεθύμνου

Της ΈΛΣΑΣ ΚΑΛΙΤΣΟΥΝΑΚΗ*

Έντονα παράπονα και διαμαρτυρίες διατυπώθηκαν επανειλημμένα για το κλείσιμο του γραφείου της δημοτικής οικονομικής υπηρεσίας που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε στο δημαρχείο Ρεθύμνου και εξυπηρετούσε πολίτες και επιχειρήσεις. Ο δήμος Ρεθύμνου στα πλαίσια αποκέντρωσης υπηρεσιών, από ετών μετέφερε την Οικονομική Υπηρεσία στο πρώην δημαρχιακό μέγαρο δήμου Αρκαδίου, στο Άδελε, όμως διατηρούσε εν ενεργεία και πλήρη λειτουργία και στο Ρέθυμνο το αντίστοιχο ειδικό γραφείο. Στο εξής για τα θέματα πάσης οικονομικής φύσεως οι δημότες υποχρεούνται να μεταβαίνουν στο Άδελε για τις διευθετήσεις, οπότε συνεπώς και αναγκαστικά χρησιμοποιούν αυτοκίνητο ή ταξί ή δημόσια συγκοινωνία.

Όμως η αποκέντρωση υπηρεσιών πάντα αποσκοπεί στην εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών και τη βελτίωση τους για την ταχύτερη, καλύτερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση των πολιτών και όχι για πρόσθετη ωρών χρονοτριβή και ταλαιπωρία τους. Αρκετά μεγάλη μάλιστα η διαφορά απόστασης, οπότε κατά προέκταση επιπλέον για κάθε συναλλασσόμενο συνυπολογίζονται κόστος, κυκλοφοριακός φόρτος κλπ.

Ειδικότερα τα τέλη παρεπιδημούντων των επιχειρήσεων που μέχρι τώρα η πληρωμή τους γινόταν στο δημαρχείο, στο εξής θα πραγματοποιείται μόνον ηλεκτρονικά, με μεταφορά χρημάτων σε έναν και μοναδικό λογαριασμό της τράπεζας ΑLPHA. Αποτέλεσμα της επιλογής αυτής άμεσα και ευθέως είναι όλοι όσοι δεν έχουν λογαριασμό στην ALPHA να επιβαρύνονται με επιπλέον 4 ευρώ για κάθε συναλλαγή. Σε ορισμένες περιπτώσεις το τραπεζικό κόστος υπερβαίνει την αξία του καταβαλλόμενου τέλους. Άραγε γιατί μια και μόνον τράπεζα; Σύγχρονος δήμος της σύγχρονης εποχής πώς είναι δυνατόν να μη διατηρεί λογαριασμό σε άπασες τις τράπεζες, τις κρητικές απαραίτητα, ακριβώς ώστε να διευκολύνει στον υψηλότερο εφικτό βαθμό τους συναλλασσόμενους με τον δήμο;

Μετά την πληρωμή ο δήμος στέλνει – ορθότατα – ταχυδρομικά την απόδειξη πληρωμής, άρα νέο κόστος για ταχυδρομικά τέλη. Ξεπηδούν τραγελαφικές διαρκώς περιπτώσεις αφού για τέλη π.χ. 1,50 – 2,50 ευρώ καταβάλλονται επιπλέον 4 ευρώ στην τράπεζα από το δημότη και ο δήμος υψηλότερα ταχυδρομικά τέλη από το εισπραχθέν ποσό!!! Δεδομένο προκύπτει ότι ο δήμος δε διαθέτει για ψηφιακές υπηρεσίες τη στοιχειώδη υποδομή κεντρικής διοίκησης, ώστε να είναι σε θέση ο δημότης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι πληρώνει και τι οφείλει. Εξαιτίας της υπάρχουσας διαδικασίας συνολικά, φανερό ότι στο τέλος χάνεται η μπάλα και για τις δύο πλευρές.

Ο Δήμος Ρεθύμνου πλέον, προ πολλού μας συνήθισε σε ασκήσεις αντοχής και υπομονής. Ακόμη και η πληρωμή ενός προστίμου 20 ευρώ για στάθμευση, κατέληξε δυστυχώς, ακατανόητα και απαράδεκτα Γολγοθάς για το δημότη, ο οποίος με το ειδοποιητήριο πήγε στο ταμείο του Δήμου. Εκεί ο ταμίας τον πληροφόρησε ότι για την εξόφληση δε δέχονται μετρητά αλλά μόνο τραπεζικές κάρτες. Φεύγει και επιστρέφει με την κάρτα, που όμως για κάποιο ανεξιχνίαστο λόγο, όπως κάποιες φορές συμβαίνει, δεν μπορούσε ξαφνικά να ενεργοποιηθεί και να δοθεί έγκριση πληρωμής. Ξαναφεύγει και επιστρέφει με την κάρτα συζύγου πλην όμως ο ταμίας δηλώνει ότι τώρα θα πρέπει να παρίσταται αυτοπροσώπως η σύζυγος! Αυτό μόνο στο ταμείο του δήμου Ρεθύμνου μπορούσε να συμβεί, δεν ισχύει πουθενά είναι τυπικά παράτυπο αν όχι εντελώς παράνομο. Και αν το άλλο μέλος της οικογένειας απουσιάζει ή ο μη γένοιτο ασθενεί; Γιατί και με ποιο δικαίωμα, ποια δικαιολογία η κάρτα δεν γίνεται δεκτή; Τι άλλο παραπέρα απαιτείται; Γνήσιο υπογραφής από την Αστυνομία, δήλωση ταυτοπροσωπίας, βεβαίωση κατοικίας; Σε κάθε υπηρεσία, π.χ. Δ.Ο.Υ. Ρεθύμνου, όταν ανακύπτουν παρόμοια προβλήματα (ούτε καν «προβλήματα», μικρό εμπλοκές διαδικασίας σωστότερα), εξυπηρετούν κατευθείαν τους πολίτες και δέχονται μετρητά έστω και αν ο νόμος όντως προβλέπει πληρωμή σε μετρητά μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Μια επιπλέον υπογραφή ή προφορική εντολή χρειάζεται ή και τίποτα απολύτως.

Απορία εξ’ άλλου δημιουργεί και το γεγονός οι δημότες να ενημερώνονται με καθυστέρηση τεσσάρων – πέντε ετών για απλές παραβάσεις στάθμευσης όταν κανένας δεν μπορεί πλέον να θυμηθεί εάν, πότε και γιατί σημειώθηκε η παράβαση που του καταλογίζουν και τον καλούν να πληρώσει.

Συνεχής και μακρά η σειρά παρόμοιων περιστατικών. Τα γνωρίζουμε όλοι, τα υφιστάμεθα, τα βιώνουμε συνεχώς και αδιαλείπτως.

Ζητούμενο πάντως από όλους και προς όλους παραμένει η καλύτερη, ταχύτερη, ανθρώπινη, αμεσότερη και ορθότερη εξυπηρέτηση των δημοτών. Αλλά και για τις υπηρεσίες του δήμου θα ισχύσουν τα ίδια οφέλη. Αμοιβαία, επακριβώς και αμέσως…

*Η Έλσα Καλλιτσουνάκη είναι Οικονομολόγος