20 °C Rethymno, GR
19/10/2021

Η βιώσιμη κινητικότητα στην πράξη…το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;

 

Αλήθεια είναι:

Ότι η προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας αποτελεί εδώ και χρόνια μια συνειδητή επιλογή της δημοτικής αρχής συνοδευόμενη από σημαντικές παρεμβάσεις και λύσεις που ήδη έχουν αναβαθμίσει την πόλη αλλάζοντας την όψη της σε πολλά σημεία.

Ότι ανάμεσα σε 3.136 ευρωπαϊκές πόλεις, «πρωταθλήτριες», όπως τις χαρακτήρισε ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης,στην βιώσιμη αστική κινητικότητα, από την Ελλάδα αναδείχθηκε το Ρέθυμνο, που κατέκτησε τη 2η θέση στην κατηγορία των μεγάλων πόλεων(Πέμπτη, 09 Ιουλίου 2020).

Γεγονός είναι:

Ότι κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε και από το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του δήμου Ρεθύμνου, το οποίο συντάχθηκε στο πλαίσιο της υλοποίησης του ευρωπαϊκού έργου DESTINATIONS στο οποίο ο δήμος Ρεθύμνης συμμετέχει ως εταίρος, αξιοποιώντας τόσο τα σχετικά χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά και την εμπειρία και τεχνογνωσία που μοιράστηκε με τους λοιπούς εταίρους αλλά και λοιπές ευρωπαϊκές πόλεις που αντιμετωπίζουν ίδια ή και συναφή προβλήματα κινητικότητάς.

Σε αυτό το πλαίσιο, συντάχθηκε το ΣΒΑΚ, όπου προτεραιότητα δίνεται στον πεζό, τον ποδηλάτη, τη δημόσια συγκοινωνία, στη διευκόλυνση της κινητικότητας ευάλωτων ομάδων πληθυσμού όπως ΑΜΕΑ, μαθητές, ηλικιωμένοι, οικονομικά ασθενέστεροι κ.α. λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη για ισότιμη και ασφαλή μετακίνηση όλων αλλά και τις ανάγκες εποχικότητας της πόλης για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών μας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

«Ωστόσο, πολλά ακόμα μπορούν να γίνουν ώστε να αρθούν εμπόδια, να αναβαθμιστούν γειτονιές και περιοχές και να συντελεστεί ακόμα περισσότερη πρόοδος και βήματα προς τα εμπρός» όπως ανέφερε στην τηλεσυνεδρίαση του Δ.Σ. ο δήμαρχος κατά την ψήφιση του ΣΒΑΚ του Δήμου Ρεθύμνης.

Πραγματικότητα είναι:

Ότι κάθε Πέμπτη, της «Αγίας Λαϊκής», στην κύρια και μοναδική οδική αρτηρία της πόλης γίνεται τεστ κοπώσεως στα νεύρα των οδηγών.

Ότι η κύρια και μοναδική οδική αρτηρία, στο τμήμα της μονής κατεύθυνσης των δύο λωρίδων της πόλης, διαθέτει λειτουργικά μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας, η δε άλλη έχει μετατραπεί άτυπα σε λωρίδα βραχείας στάθμευσης…των «5 ελληνικών λεπτών».

Ότι οι δρόμοι του κέντρου κατά την έναρξη και λήξη των μαθημάτων δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων παθαίνουν «παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο» ενώ στην πρώτη βροχή «οξύ ισχαιμικό επεισόδιο».

Ότι η τροφοδοσία των καταστημάτων δεν έχει κανονικότητα, εξαιρουμένων της Παλιάς πόλης.

Ότι το πρωινό καφεδάκι ή το βραδινό γεύμα στην περιοχή του Κιουλούμπαση (Περιφερειακός) έχει συνοδευτικό, σιτηρά (συνήθως καλαμπόκι) που αφήνουν στο δρόμο τα συνεχώς διερχόμενα υπερπλήρη φορτηγά που ξεφορτώνουν εμπορικά πλοία…φαινόμενο απαράδεκτο για την εξόχως αυτή τουριστική περιοχή.

Ότι η δημοτική ηλεκτροκίνηση πήγε άκλαυτη στην παρθενική της εφαρμογή ενώ οι «φυσούνες» του ΚΤΕΛ ζουν και βασιλεύουν!…στις large οδικές αρτηρίες της πόλης.

Ότι η Τροχαία αδυνατεί να θεραπεύσει τα «ισχαιμικά επεισόδια» της κυκλοφορίας καθώς και την παράνομη βραχεία στάθμευση…των «5 ελληνικών λεπτών».

Ότι η ελεγχόμενη στάθμευση ακόμη δεν έχει βρει τον βηματισμό της.

Ότι οι τοποθετημένες κάμερες ελέγχου εισόδου οχημάτων στην Παλιά πόλη κάνουν χρυσές δουλειές για το Ταμείο του Δήμου, ισχυρό κίνητρο συμμόρφωσης των οδηγών για την τήρηση του δακτυλίου.

Ότι το ΣΒΑΚ δίνει προτεραιότητα στον πεζό, τον ποδηλάτη, τη δημόσια συγκοινωνία, στη διευκόλυνση της κινητικότητας ευάλωτων ομάδων πληθυσμού αλλά, όπως φαίνεται, εμείς αρνούμαστε πεισματικά να περπατήσουμε 10΄ έως 15’ σε μια πόλη που περπατιέται παντός καιρού, προτιμώντας τη θερμική άνεση του αυτοκινήτου, αγνοώντας την υγεία μας (σωματική και ψυχική), το περιβάλλον και την τσέπη μας.

Συμπερασματικά

Η δημοτική αρχή έβαλε το νερό στο αυλάκι με το ΣΒΑΚ. Σε μας εναπόκειται να το αξιοποιήσουμε για να αμβλύνουμε τα προβλήματα της μη βιώσιμης καθημερινής αυτοκινητικής κινητικότητας. Μην περιμένουμε στο άμεσο μέλλον ούτε τα περιφερειακά πάρκινγκ ούτε τη διάνοιξη του περιφερειακού δρόμου.

Η σημερινή κυκλοφοριακή μελέτη (μονοδρομήσεις τμημάτων κεντρικών δρόμων) ίσως θα πρέπει να επαναξιολογηθεί με βάση την οδική συμπεριφορά μας ώστε αποτρεπτικά να οδηγηθούμε στον «ίσιο» δρόμο είτε με καταργήσεις μονοδρομήσεων των δύο λωρίδων είτε με την τοποθέτηση καμερών ελέγχου μετά του ανάλογου προστίμου στην παραβατική μας συμπεριφορά.

Η λαϊκή των 4ων Μαρτύρων θα πρέπει να μεταφερθεί πριν την αξιοποίηση του χώρου. Ρεαλιστικές προτάσεις υπάρχουν, εάν όχι αυτή η δημοτική αρχή η επόμενη πρέπει «να σπάσει τα αυγά για να γίνει ομελέτα».

Η μετεγκατάσταση του αστυνομικό κτιριακού «μεγάρου» θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, σε περιοχή χωρίς αυξημένο αστικό κυκλοφοριακό φορτίο. Το αστυνομικό κτιριακό «μέγαρο» αφενός προσβάλλει αισθητικά το χώρο που βρίσκεται, αφετέρου αμφιβάλλω εάν πληροί τα κριτήρια της στατικής και αντισεισμικής επάρκειας με βάση την κατηγορία σπουδαιότητας του.

Η δημιουργία (σχεδιασμός / ώριμη μελέτη / χρηματοδότηση) εμπορικού λιμανιού πρέπει να αποτελεί άμεση προτεραιότητα ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο στη σημερινή λιμενολεκάνη. Υδροπλάνα, σκάφη αναψυχής, ψαροκάικα, εμπορικά πλοία, επιβατικά πλοία κάνουν έναν αχταρμά τριτοκοσμικό που δεν κολλάει με τη δυναμική ανάπτυξης της πόλης.