18 °C Rethymno, GR
28/11/2021

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Μανόλη Μακράκη «Ιστορία της Κρήτης»

Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο, το 8ο στη σειρά, του Δρ Μανόλη Κ. Μακράκη με τον τίτλο «Ιστορία της Κρήτης». Το εν λόγω βιβλίο-πόνημα πραγματεύεται την ιστορία της Μεγαλονήσου από τα μινωικά χρόνια ως τη Μάχη της Κρήτης και την αντίσταση κατά των ναζί.

Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα: Το βιβλίο έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στα σχολεία μας, μιας και τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια εθνικής ιστορίας, έχουν ελάχιστες αναφορές για την Ιστορία της Κρήτης. Έτσι οι μαθητές της Mεγαλονήσου έχουν παντελή άγνοια της πλούσιας και ένδοξης ιστορίας του νησιού. Στόχος του βιβλίου είναι η ένταξή του στο σχολικό πρόγραμμα για να μάθουν τα κρητικόπουλα την πλούσια ιστορία της πατρίδας τους. Αναντίλεκτα η γνώση της ιστορίας από το ευρύ κοινό περνάει μέσα από την εκπαίδευση. Μεγάλη αξία και σημασία έχει η διδασκαλία της ιστορίας του ιδιαίτερου τόπου των μαθητών, επειδή οι σύγχρονες θεωρίες μάθησης επιτάσσουν τη διδασκαλία από το άμεσο, το κοντινό και το οικείο περιβάλλον, στο μακρινό και άγνωστο. Από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο.

Ο συγγραφέας υπηρετεί στη θέση του Διευθυντή Α/θμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου, είναι δάσκαλος-διδάκτορας Ιστορίας. Έχει την πεποίθηση ότι η επέτειος των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821, πρέπει να αποτελέσει σταθμό γενικής αναθεώρησης των πραγμάτων μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται η ενίσχυση και ενδυνάμωση της ταυτότητάς μας και ο σεβασμός των αναγκών του μαθητή. Το σχολείο ως αναπόσπαστο κομμάτι αυτού του τόπου και της κοινωνίας του, οφείλει να βοηθήσει τους μαθητές του να εξερευνήσουν την ιστορία του τόπου τους. Να βοηθήσει τα κρητικόπουλα να μάθουν την ιστορία του νησιού τους. Δεν πρέπει να διαλανθάνει της προσοχής μας ότι ο μαθητής μαθαίνει όταν το θέμα τον αφορά και ότι η αξιοπιστία της εκπαίδευσης αυξάνεται όταν υπολογίζει τα ενδιαφέροντα, τη ζωή, τις παραστάσεις και τη βιωμένη εμπειρία των μαθητών.

Το βιβλίο είναι γραμμένο σύμφωνα με τις παιδαγωγικές, διδακτικές και μαθησιακές αρχές όπως προτάσσουν τα Νέα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας τα οποία δημοσιεύτηκαν κατά το παρόν έτος.

Το εκδοθέν εγχειρίδιο δομείται όπως ακριβώς το σχολικό εγχειρίδιο της Στ’ τάξης του Δημοτικού: προοργανωτής, κύρια εικόνα, ιστορική γραμμή, κείμενο μαθήματος, ιστορικές πηγές, με μια ματιά, εικόνες, ερωτήματα. Στο βιβλίο υπάρχουν ακόμη προτεινόμενες δράσεις για την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία και έχει προστεθεί η στήλη «Η ιστορία μέσα από τη λογοτεχνία». Πρόκειται για ποίηση ή λογοτεχνικά αναγνώσματα που αφορούν ιστορικά γεγονότα με στόχο οι μαθητές να «δουν» το ιστορικό γεγονός μέσα από τη λογοτεχνική ματιά, μ’ έναν πιο εύληπτο τρόπο. Στο κάθε κεφάλαιο προστέθηκαν αρκετές φωτογραφίες (συνολικά 431), προκειμένου να βοηθηθούν οι μαθητές να αναπαραστήσουν φανταστικά το παρελθόν αλλά και να υπάρξει εκπροσώπηση όλων των περιοχών του νησιού.

Το εγχειρίδιο είναι διαρθρωμένο σε 5 θεματικές ενότητες και 40 διδακτικές ενότητες – κεφάλαια. Η καθεμία από τις θεματικές ενότητες καταλαμβάνει και μια εποχή (αρχαία-ρωμαϊκά χρόνια, βυζαντινά χρόνια, βενετοκρατία, οθωμανική κατοχή, 20ος αιώνας).

Το βιβλίο διαστάσεων 21Χ 27 εκατοστών, με σκληρόδετο εξώφυλλο και καλλιτεχνική βιβλιοδεσία, αποτελείται από 288 έγχρωμες σελίδες με 431 φωτογραφίες σε ιλουστρασιόν χαρτί.

Για την έκδοση του βιβλίου συνέδραμαν η Περιφέρεια Κρήτης και ο Δήμος Αγίου Νικολάου. Η έκδοση τελεί υπό την αιγίδα της επιτροπής «Ελλάδα 2021».