28 °C Rethymno, GR
18/09/2021

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΧΘΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Ν.Ε. ΤΕΕ Ρεθύμνης: Ζωτικής σημασίας το έργο του ΒΟΑΚ για το Ρέθυμνο

Τη ζωτική σημασία του έργου του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης επισημαίνει η νομαρχιακή επιτροπή του ΤΕΕ, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίηση της για το γεγονός ότι το έργο μπήκε επιτέλους σε τροχιά προτεραιοποίησης.

Χθες μάλιστα με πρωτοβουλία της ΝΕ του τεχνικού επιμελητηρίου πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση στο κτίριο της Αντιπεριφέρειας, παρουσία του υφυπουργού Υποδομών Γιάννη Κεφαλογιάννη, της διευθύντριας συγκοινωνιακών έργων για τις παραχωρήσεις του υπουργείου κ. Καλοφωλιά και του μελετητή των κατασκευασμένων τμημάτων του ΒΟΑΚ κ. Βουγιουκαλάκη. Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν τα μέλη του ΤΕΕ, ο διευθυντής συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης, η αντιπεριφερειάρχης, δήμαρχοι και φορείς του τόπου.

Στη διάρκεια της συζήτησης έγινε αναλυτική περιγραφή του έργου σε όλο το φάσμα της περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου. Ειδική συζήτηση έγινε επίσης για τις δυο περιοχές που υπάρχουν αντιδράσεις, σε Επισκοπή και Σκαλέτα, ενώ συνάντηση με τους κατοίκους αυτών των περιοχών θα έχουν σήμερα τα στελέχη του υπουργείου.

Το ΤΕΕ τονίζει τη σπουδαιότητα του έργου και, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ν.Ε., μετά τη συνάντηση και την ανάλυση των τεχνικών λεπτομερειών της χάραξης θα τοποθετηθεί και δημόσια το τεχνικό επιμελητήριο.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Ν.Ε του ΤΕΕ Ρεθύμνου Σπύρος Καλησπεράκης ανέφερε: «Είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι γιατί το έργο, που είναι ζωτικής σημασίας για την Κρήτη και ιδιαίτερα για το Ρέθυμνο, έχει μπει σε τροχιά γρήγορης προώθησης. Ζητήσαμε τη συνάντηση γιατί θέλουμε την πληροφόρηση και τις τεχνικές λεπτομέρειες για να μπορούμε και εμείς να εκφέρουμε την άποψη μας. Μέχρι στιγμής έχουμε έρθει σε επαφή με κατοίκους στην Επισκοπή για να ακούσουμε την άποψη τους. Η γενική ιδέα είναι να τους ακούσουμε όλους. Όμως το βασικό είναι το έργο. Δεν πρέπει να φύγουμε από την ουσία. Πρόκειται για ένα σύγχρονο έργο που έχει μεγάλη ανάγκη η Κρήτη».

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης επανέλαβε ότι το επόμενο εξάμηνο στο πλαίσιο της διαβούλευσης θα υπάρχει το χρονικό περιθώριο να ενσωματωθούν παρατηρήσεις στο τελικό κείμενο της διακήρυξης, υπό την προϋπόθεση ότι θα βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα. «Μετά την αποστολή της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο υπουργείο Περιβάλλοντος και ενέργειας και στο πλαίσιο της διαβούλευσης αποδεχτήκαμε την πρόσκληση της ΝΕ Του ΤΕΕ Ρεθύμνου για να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση πάνω στην πρόταση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να ακούσουμε τις παρατηρήσεις μνα καταγράψουμε τις όποιες ανησυχίες υπάρχουν στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Όλα αυτά θα ληφθούν υπόψη. Όταν θα ανοίξει και επίσημα ούτως ή άλλως θα κατατεθούν απόψεις όλων των φορέων και θα έχουμε τους επόμενους 6-7 μήνες όλο το απαραίτητο περιθώριο, προκειμένου πολλές από αυτές τις παρατηρήσεις να ενσωματωθούν στην τελική πρόταση για τη διακήρυξη του έργου. Άρα υπάρχει σημειακά, όπως έχει πει ο πρωθυπουργός, προφανώς το περιθώριο αλλαγών, αλλά αυτές οι αλλαγές θα προκύψουν από τη διαβούλευση έργου και θα πρέπει να βασίζονται σε συγκεκριμένα επιστημονικά δεδομένα, είτε περιβαλλοντικά, είτε οικονομοτεχνικά, σε κάθε περίπτωση εμείς θέλουμε να πάμε στη βέλτιστη λύση, μια λύση που δεν θα είναι ούτε χρονοβόρα ούτε και κοστοβόρα. Σε κάθε περίπτωση πάντως το περιθώριο υπάρχει», τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Σε σχέση με το ΤΕΕ ο κ. Κεφαλογιάννης διευκρίνισε ότι επειδή το ΤΕΕ είναι επίσημος σύμβουλος του κράτους θα ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη οι όποιες παρατηρήσεις γίνουν. «Βεβαίως υπάρχει επάρκεια και εμπειρία, όχι μόνο σε τοπικό αλλά και σε επίπεδο επικρατείας τέτοια από εκπροσώπους του ΤΕΕ που θα καταθέτουν σοβαρές προτάσεις μακριά από λαϊκισμούς και βασιζόμενες σε τεχνοκρατικά δεδομένα», ανέφερε.

Αναφορικά με τις αντιδράσεις σε επίπεδο νομού σε Σκαλέτα και Επισκοπή, για τη νέα χάραξη του ΒΟΑΚ ο κ.  Κεφαλογιάννης είπε: «Είμαι βέβαιος ότι όταν ενημερωθούν οι κάτοικοι ακριβώς για την προϊστορία αλλά και τον τρόπο που επιλέχτηκε η συγκεκριμένη χάραξη, νομίζω όλες αυτές οι ανησυχίες θα αρθούν. Σε κάθε περίπτωση όπου έχουν γίνει ατέλειες θα διορθωθούν. Νομίζω όμως ότι πολλές από αυτές τις διαμαρτυρίες ίσως είναι προϊόν μερικής πληροφόρησης και όχι συνολικής, όπως σκοπεύουμε να κάνουμε σήμερα».

Στον χαιρετισμό της, στη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή  εξέφρασε την ικανοποίηση της για το γεγονός ότι επιτέλους το έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης τονίζοντας πως: «Φτάσαμε επιτέλους σε ένα σημείο να μιλάμε για έναν ΒΟΑΚ με συγκεκριμένο σχεδιασμό, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και με συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο. Εμάς σαν περιφέρεια, σαν αυτοδιοίκηση μάς ενδιαφέρει να ξεκινήσει και να τελειώσει το έργο γιατί το έχει πολύ μεγάλη ανάγκη η Κρήτη, πρώτον επειδή σώζει ζωές και δεύτερον γιατί είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο. Υπάρχουν ορισμένες βέβαια εξ ανατολών και εκ δυτικών του Ρεθύμνου ενστάσεις σε σχέση με τον σχεδιασμό του ΒΟΑΚ. Οι πολίτες που αντιδρούν στον σχεδιασμό θέλουν να γίνει ο δρόμος. Μόλις δοθούν οι απαντήσεις και αν μπορεί να διορθωθεί τυχόν λάθος καλό είναι να γίνει για να αρθούν ορισμένες αντιρρήσεις και να έχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση των κατοίκων για να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατόν το έργο» .

Αντίστοιχα ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης τόνισε:

«Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο ζωής για το νησί και έχουμε προφανώς καθυστερήσει. Ζήσαμε κάποια ιδεοληψία ότι θα αποφύγουμε τα διόδια και έτσι βγάλαμε το νησί μας από τον εθνικό σχεδιασμό του 1992, τώρα μετά από 40 χρόνια πάμε στην ίδια συνταγή καθυστερώντας και έχοντας χάσει και ανθρώπους και πόρους. Δεν έχουμε αυταπάτες ότι ένα τόσο μεγάλο έργο έχει και προβλήματα αλλά δεν πρέπει να χάσουμε το δάσος κάτω από το δέντρο. Σαν δήμαρχος θέλω να πω ότι υπάρχει ένας προβληματισμός τι επιπτώσεις θα έχει στη λειτουργία της πόλης αυτός ο νέος αυτοκινητόδρομος, γιατί ο υπάρχων περίπου λειτουργεί ως περιφερειακός δρόμος, έχοντας βεβαία ως αφετηρία και κατάληξη δυο κακοσχεδιασμένους κόμβους, που δεν περιποιούν ιδιαίτερη τιμή σε κανέναν που σχεδίασε αυτό το έργο, είτε ανατολικά είτε δυτικά. Με καλό σκεπτικό θα μπορέσουμε να διασκεδάσουμε τις δικαιολογημένες ανησυχίες όμως, προφανώς και το δηλώνω εξ αρχής δεν πρόκειται να στοιχηθώ πίσω από την ατομική ιδιοκτησία κανενός».

Προτάσεις του ΤΕΕ για την κυκλοφοριακή αποσυμπίεση της πόλης

Το ΤΕΕ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις που αφορούν το κυκλοφοριακό ζήτημα του αστικού ιστού του Ρεθύμνου σε σχέση με τον νέο ΒΟΑΚ. Συγκεκριμένα, όπως επισημάνθηκε, πάγια θέση του ΤΕΕ ήταν η νοτιότερη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου ώστε το υφιστάμενο τμήμα 6,9 χλμ να λειτουργήσει ως περιφερειακός τη πόλης. Από τη στιγμή όμως που αυτό δεν κατέστη εφικτό τονίστηκε ότι είναι αναγκαίο να γίνουν τα εξής έργα:

  • Η προώθηση της υλοποίησης του περιφερειακού Ρεθύμνου, θεωρώντας πως θα είναι δραματική επίδραση νέου ΒΟΑΚ στη λειτουργία του αστικού ιστού του Ρεθύμνου
  • Αναβάθμιση υφιστάμενου τμήματος 4 (Κόμβος Ατσιπόπουλου-Αμαρίου μήκους 6,9 χλμ.) όχι μόνο στα πλαίσια του κυρίως καταστρώματος και των υφιστάμενων κόμβων αλλά και επιπλέον στα εξής, όπως προτάθηκε:

Service roads. Εξηγώντας ότι η απαλλοτρίωση εκατέρωθεν του κατασκευασμένου 4ιχνου τμήματος είναι ικανού πλάτους στα περισσότερα τμήματα και η αναγκαιότητα για πλήρη κατασκευή σε όλο το μήκος του τμήματος της πόλης είναι δεδομένη.

«Οι 2 κοιλαδογέφυρες στα φαράγγια της πόλης ίσως καθιστούν τεχνικοοικονομικά ασύμφορο την πλήρη ανάπτυξη service road αλλά μπορούμε να καταγράψουμε τουλάχιστον 5 συγκεκριμένα τμήματα τα οποία μπορούν να κατασκευαστούν με ελάχιστο κόστος και μεγάλο συγκοινωνιακό όφελος», επισημάνθηκε.

  • Νέος ημικόμβος Θεοτοκοπούλου. Για το συγκεκριμένο έργο, όπως τονίστηκε: «Το ανάγλυφο του Ρεθύμνου, σε αντίθεση με τα Χανιά, καθιστά δύσκολη την ομαλή σύνδεση του κεντρικού ιστού της πόλης με τους υφιστάμενους κόμβους. Ένας νέος ημικόμβος που θα εξυπηρετεί τις κινήσεις από και προς Χανιά στην θέση αυτή που μοιράζει την τωρινή απόσταση των 4,8 χλμ. μεταξύ των υφισταμένων κόμβων θα ανακουφίσει σοβαρά συγκοινωνιακά θέματα της πόλης. Τεχνικά φαίνεται εφικτό και απαιτούνται περιορισμένες νέες απαλλοτριώσεις».
  • Επίσης, το ΤΕΕ στο πλαίσιο της συζήτησης που γίνεται από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου για νέα χωροθέτηση του Εμπορικού Λιμανιού, κατέθεσε πρόταση για μέριμνα ενσωμάτωσης στον σχεδιασμό του νέου ΒΟΑΚ, της σύνδεσης του Λιμανιού με τον εθνικό αυτοκινητόδρομο.

Τέλος ,η Ν.Ε. του ΤΕΕ Ρεθύμνης τόνισε στον υφυπουργό Υποδομών την επιτακτική ανάγκη της υλοποίησης του οδικού έργου σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Σούδας, ζητώντας να συμπεριληφθεί οπωσδήποτε στο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, επισημαίνοντας ότι: «Είναι κρίσιμο να διασυνδεθεί πλήρως ως παράλληλο έργο του ΒΟΑΚ πρώτης προτεραιότητας».

Να υπενθυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο έργο αποτελεί αίτημα του Ρεθύμνου για πολλά χρόνια προκειμένου να γίνεται με ασφάλεια η μετάβαση των κατοίκων του νομού στο αεροδρόμιο Χανίων, και τώρα πλέον το ζητά με ακόμα μεγαλύτερη επιμονή καθώς χιλιομετρικά το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου, στο Καστέλλι, απομακρύνεται αρκετά από το Ρέθυμνο και το αεροδρόμιο Χανίων θα αποτελέσει μονόδρομο για τους Ρεθεμνιώτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν αεροπορικώς στην Αθήνα.

Για το συγκεκριμένο έργο, κατά την πρόσφατη παρουσίαση του νέου αυτοκινητόδρομου με την παρουσία του πρωθυπουργού, ειπώθηκε από τον υπουργό Υποδομών ότι: «Παράλληλα ωριμάζουμε μελετητικά και χρηματοδοτικά τη δημοπράτηση και την κατασκευή του τμήματος Σούδα – Αεροδρόμιο και άλλων κάθετων αξόνων του ΒΟΑΚ».

«Να μας πείσουν για την επιλογή της νέας χάραξης του ΒΟΑΚ στην περιοχή Επισκοπής»

Η νέα χάραξη του ΒΟΑΚ στην περιοχή της Επισκοπής Ρεθύμνου συζητήθηκε σε ανοικτή συνέλευση των κατοίκων οι οποίοι, αφού διευκρινίζουν ότι είναι υπέρ του έργου, διαμαρτύρονται για την επιλογή του υπουργείου και ζητούν να ακολουθηθεί η πρόταση χάραξης που είχε εγκριθεί το 2016 από την Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης.

Για την επιλογή που έχει κάνει το υπουργείο που κατά την άποψη τους είναι χάραξη που θα προκαλέσει περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά προβλήματα, τονίζουν ότι είναι στη διάθεση των αρμοδίων, προκειμένου να τους πείσουν για τους λόγους που προέκριναν το συγκεκριμένο σχέδιο.

Σε ψήφισμα που εξέδωσαν αναφέρουν:

«Ύστερα από την ενημέρωση και τη συζήτηση που ακολούθησε γύρω από την πρόταση του υπουργείου για την χάραξη – άξονα – του ΒΟΑΚ στην περιοχή μας αποφασίσαμε :

Προτείνουμε η χάραξη του να γίνει σύμφωνα με την υπ’ αριθμό 113/2016 απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης στην συνεδρίαση της 24ης Νοεμβρίου 2016.

Την συνεδρίαση συγκάλεσε ο τότε πρόεδρος της επιτροπής αντιπεριφερειάρχης Καλογερής Νικόλαος. Η απόφαση ήταν ομόφωνη και αφορούσε τη μελέτη του οδικού τμήματος του ΒΟΑΚ από Βρύσσες έως Ατσιπόπουλο.

Η συνεδρίαση έγινε με εισήγηση της διεύθυνσης συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ παρουσία του γενικού διευθυντή της Γεωργίου Αγαπάκη την παρουσία του μελετητή Ιωάννη Καραδήμα, του δημάρχου Αποκορώνου Χαρ. Κουκιανάκη, των Νίκ. Κονταξάκη και Μίνωα Αλεφαντινού από τον δήμο Ρεθύμνου, του Πολυχρονάκη Ιωάννη ειδικού συμβούλου της αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ρεθύμνου, του Γ. Σταθάκη περιφερειακού συμβούλου και αρκετών ενδιαφερομένων κατοίκων της περιοχής διέλευσης.

Ακόμα συμμετείχαν όλα τα αρμόδια στελέχη της περιφέρειας Κρήτης καθώς και μελετητές, όπως ο Οικονόμου Γεώργιος ο οποίος είχε συμβάλλει στην επεξεργασία της συγκεκριμένης πρότασης.

Με μεγάλη μας έκπληξη είδαμε ότι η απόφαση αυτή αγνοήθηκε και ότι σήμερα προτείνεται μια άλλη χάραξη που δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός

για να καταλάβεις ότι έχει από κάθε πλευρά σοβαρά μειονεκτήματα.

  • Είναι κατά πολύ μεγαλύτερου κόστους (μεγαλύτερο μήκος – υψηλότερο κόστος απαλλοτριώσεων- μεγαλύτερη καταστροφή των υπαρχουσών υποδομών και κυρίως του μεγάλου αρδευτικού έργου αφού περνάει από την καρδιά του και τις κεντρικές αρτηρίες του και από τα πιο γόνιμα εδάφη της περιοχής).
  • Καταστρέφει το εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς περιβάλλον όλης της βόρειας ακτογραμμής αλλά και την χαρακτηρισμένη από το ΣΧΟΟΑΠ

τουριστική ζώνη.

Έχουμε κάθε καλή διάθεση να συζητήσουμε και να μας εξηγήσουν οι αρμόδιοι σήμερα γιατί επιλέχτηκε αυτή η χάραξη και ποια τα πλεονεκτήματα της, γιατί εμείς κάθε άλλο παρά πλεονεκτήματα βλέπουμε.

Είμαστε υπέρ της άμεσης προώθησης του έργου γιατί αντιλαμβανόμαστε την τεράστια σημασία του σαν έργο υποδομής για την Κρήτη.

Θέλουμε να συμβάλλουμε στην όσον το δυνατό πιο γρήγορη έναρξη και εκτέλεση των έργων που αφορούν και το κομμάτι του ΒΟΑΚ που διέρχεται από την περιοχή μας.

Ωστόσο δηλώνουμε ότι αν δεν πειστούμε για τη νέα πρόταση χάραξης, θα αξιοποιήσουμε και θα χρησιμοποιήσουμε κάθε προσφυγή και μέσο προκειμένου να δικαιωθούμε γιατί πιστεύουμε ότι έχουμε απόλυτο δίκιο.

Ότι η σημερινή πρόταση καταστρέφει την περιοχή μας και κάθε δυνατότητα τουριστικής αλλά και άλλης ανάπτυξης της πράγμα που πιστεύουμε ότι δεν θέλουν οι αρμόδιοι φορείς της Π.Ε. ενότητας μας.

Μια περιοχή με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα ανάπτυξης που με αυτή την πρόταση καταστρέφονται. Γιατί άραγε;

Αν και το αφήσαμε τελευταίο ίσως είναι το πιο σημαντικό ότι η πρόταση που υποστηρίζουμε αυτή της επιτροπής περιβάλλοντος και χωροταξίας της περιφέρειας Κρήτης, προέκυψε ύστερα από μια μεγάλη περίοδο διαβούλευσης της τοπικής κοινωνίας με τους αρμόδιους φορείς και με την συναίνεση και συγκατάθεση των πολιτών της.

Θα ήταν άδικο και μεγάλο πρόβλημα να καταστραφεί αυτό με αποτέλεσμα μάλιστα την καθυστέρηση αυτού του τόσο σημαντικού έργου.

Τετελεσμένα που θα καταστρέφουν τον τόπο μας δεν μπορούμε να αποδεχτούμε. Αρκετά έχει αδικηθεί από την πολιτεία μέχρι σήμερα».