21 °C Rethymno, GR
26/05/2022

Οι ανοικτές τεχνολογίες ανοίγουν τους ορίζοντες και ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα μαθητών και εκπαιδευτικών

- Παρουσιάστηκαν τα έργα του 3ου Πανελλήνιου διαγωνισμού - Διακρίθηκαν δυο σχολεία της Κρήτης

Με ιδιαίτερη επιτυχία στέφθηκε την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2022, η παρουσίαση των έργων που διακρίθηκαν στον 3ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, που συνδιοργανώθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση και τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών ΕΕΛΛΑΚ.

Ο κ. Αναστάσιος Εμβαλωτής, μέλος Διοικητικού Συμβουλίου Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και καθηγητής στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, μίλησε για τη σημασία ενός ολιστικού σχεδιασμού για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ενώ τόνισε πως «θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια του Οργανισμού ΕΕΛΛΑΚ προκειμένου η πολιτική της ανοιχτότητας να επιμολύνει δημιουργικά τη σχολική δημιουργικότητα».

Ο κ. Στέφανος Κόλλιας, πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ Α.Ε.), μίλησε για την σημασία του διαγωνισμού, ενώ έδωσε πολλά συγχαρητήρια στους μαθητές πους συνδύασαν τις ανοιχτές τεχνολογίες με ευφυή συστήματα, για εφαρμογές που συναντάμε στην καθημερινότητά μας.

Ο πρόεδρος της ΕΕΛΛΑΚ, κ. Ιωάννης Σταμέλος, έκανε λόγο για τη σημασία της ψηφιακής ανεξαρτησίας αναφέροντας τον κομβικό και στρατηγικό χαρακτήρα του διαγωνισμού για τη διάδοση των ανοιχτών τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. Ευχαρίστησε θερμά το Ίδρυμα Ωνάση για τη συνδιοργάνωση και χορηγία, και όλους όσοι δούλεψαν για την επιτυχία του διαγωνισμού.

Οι χαιρετισμοί ολοκληρώθηκαν με τον κ. Πρόδρομο Τσιαβό, διευθυντή Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση, ο οποίος υπογράμμισε πως: «το Ίδρυμα στηρίζει ενεργά τα δικαιώματα, τη δημοκρατία, τη συμμετοχικότητα και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και δε μπορεί να δεχθεί την τεχνολογία ως κάτι μη ανοιχτό».

Εν συνεχεία, ο λόγος δόθηκε στους πρωταγωνιστές του 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, τις ομάδες μαθητριών και μαθητών από όλη την Ελλάδα, που παρουσίασαν με ενθουσιασμό τα αξιόλογα έργα τους.

Ξεκινώντας από τους νεότερους τεχνολογικούς πρωτοπόρους, το 1ο Νηπιαγωγείο Μουρικίου ενθουσίασε το κοινό με το έργο «Ελεύθεροι 5» – «Μια ποδιά ταξιδεύει για την ελευθερία».

Το 1o Νηπιαγωγείο Ευόσμου εξέπληξε με το έργο «Πάρκο με τις προσωπικότητες που λάμπουν» ενώ τα«Θαλασσοπούλια» του 4ου Νηπιαγωγείου Αρτέμιδας αφύπνισε την οικολογική συνείδηση του κοινού για καθαρές θάλασσες.

Το «Έξυπνο σχολείο» φώτισε την εκδήλωση με τις φωνές των μικρών μας φίλων από τρία νηπιαγωγεία της Αττικής, το 2ο Νηπιαγωγείο Περάματος, 2ο Νηπιαγωγείο Περιστερίου και το 22ο Νηπιαγωγείο Κερατσινίου που αποτύπωσαν σε δημιουργικές μακέτες τις ιδέες για εξοικονόμηση ενέργειας.

Η σκυτάλη δόθηκε στα δημοτικά σχολεία και το 4ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς, με τα δύο έργα τους: Το «Meteo Learning Machine Project», μία έξυπνη εφαρμογή πρόβλεψης καιρού και το «Weather Balloon Project».

Οι μαθητές του 1ου δημοτικού σχολείου Μουρνιών, με έντονο το αίσθημα αλληλεγγύης, δημιούργησαν ένα «Αυτοματοποιημένο αναπηρικό αμαξίδιο».

Οι έφηβες και έφηβοι νέοι μας, και η ομάδα CoderDojo Votanikos έδωσαν τη δική τους απάντηση στη διάδοση των ψευδών ειδήσεων, με το έργο τους « Fake News Fighter» ενώ ο «Άλλος αέρας» του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημιακού της Θεσσαλονίκης ξεχώρισε, με την πιλοτική εφαρμογή ενός συστήματος για την βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις αίθουσες.

Η ομάδα από το 7ο γυμνασίου Χαϊδαρίου, με οικολογική συνείδηση και αγάπη για το περιβάλλον, σχεδίασε ένα ρομποτικό ηλιοτρόπιο που χρησιμοποιεί το ηλιακό φως ως ανανεώσιμη πηγή ενέργειας.

Ο ηλεκτρονικός μετεωρολογικός σταθμός, στην αυλή του Πειραματικού Σχολείου Ηρακλείου, είναι έργο των δικών του μαθητών και θα αφήσουν παρακαταθήκη στις επόμενες γενεές συμμαθητών τους.

Το «Το Ρομπότ των Δασών», που θα παρακολουθεί τις κλιματικές αλλαγές στο περιβάλλον, ενθουσίασε τον κο Μπλέτσα που συνεχάρη το μαθητή του 2ου ΓΕΛ Καλαμαριάς, για την υπομονή και την επιμονή του.

Το «Bike Signals» του 4ου λυκείου Κοζάνης, έργο για τη μέτρηση της διασποράς του κορονοϊού ενθουσίασε τον κο Κούτλα, για τη χρήση της τεχνολογίας LoraWan που επεσήμανε ως κάτι «Εκπληκτικό για παιδιά 17 ετών».

Το 1ο ΕΠΑΛ Διονύσου «Ζήνων», έδωσε τη δική του πρακτική λύση στην τοπική κοινωνία με το έργο του «Αυτοματισμοί για προστασία πεζών και αυτοκινήτων από πλημμύρες».

Η παρουσίαση των έργων ολοκληρώθηκε από την ομάδα του Εσπερινού ΕΠΑΛ Αλιάρτου, που δημιούργησε έναν «Έξυπνο ψηφιακό σχολικό βοηθό με έμφαση στην υποβοήθηση αντιμετώπισης της πανδημίας του Covid-19» για να διευκολύνει εκπαιδευτικούς και μαθητές για την παρακολούθηση των μαθημάτων.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τον απολογισμό της εκδήλωσης από τους καλεσμένους. Ο κ. Μιχάλης Μπλέτσας, διευθυντής Πληροφορικής Media Lab, ΜΙΤ επεσήμανε την σημασία των διαγωνισμών ως «Ό,τι καλύτερο μπορεί να κάνει κανείς για να καλλιεργήσει όλες αυτές τις μεταδεξιότητες, όπως είναι η δημιουργικότητα και η επικοινωνιακότητα».

Ο κ. Τάσος Κούτλας, αναπληρωτής διευθυντής Ψηφιακών Λύσεων Ευρώπης, FFW συνέχισε με τη φράση «Η οργάνωση, η ποιότητα και το εύρος των συμμετοχών και ο ενθουσιασμός που είδα ξεπέρασαν κατά πολύ τις προσδοκίες μου», ενώ πρόσθεσε πως ένα από τα σημαντικά πράγματα είναι «Τα μαθήματα που λαμβάνουν οι συμμετέχοντες σχετικά με την ανοικτότητα, την επαναχρησιμοποίηση βιβλιοθηκών και τον διαμοιρασμό στην κοινότητα. Είναι πολύ σημαντικό νέοι άνθρωποι να δέχονται αυτά τα ερεθίσματα, ουσιαστικά να εμπεδώσουν την συνεργατική φιλοσοφία στην ανάλυση και επίλυση προβλημάτων».

Ο κ. Παναγιώτης Αγγελόπουλος, εκπρόσωπος της ΕΕΛΛΑΚ στο Scientix (στο Ευρωπαϊκό δίκτυο για την εκπαίδευση STEAM), συντονιστής της Παιδαγωγικής Ομάδας του Εθνικού Οργανισμού Υποστήριξης του eTwinning έδωσε και αυτός με τη σειρά του συγχαρητήρια στους μαθητές για τα έργα τους και τους εκπαιδευτικούς που «Έδρασαν σαν μέντορες και πηγή έμπνευσης και τροφοδότησαν τους μαθητές με εμπειρία που κάνουν τη μάθηση ελκυστική», σημειώνοντας την σημασία του STEΑM «στον μετασχηματισμό από την παραδοσιακή σε μια διδασκαλία όπου κυρίαρχο ρόλο παίζει η επίλυση του προβλήματος και η ανακαλυπτική διερευνητική μάθηση». Κλείνοντας τόνισε τη σημασία των ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων που δίνουν την ευκαιρία και σε άλλες ομάδες να βελτιώνουν τις δικές τους ιδέες.

 

 Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών

Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ ιδρύθηκε το 2008, σήμερα αποτελείται από 37 Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και κοινωφελείς φορείς. Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ έχει ως κύριο στόχο να συμβάλλει στην ανοιχτότητα και ειδικότερα στην προώθηση και ανάπτυξη των Ανοιχτών Προτύπων, του Ελεύθερου Λογισμικού, του Ανοιχτού Περιεχομένου, των Ανοιχτών Δεδομένων και των Τεχνολογιών Ανοιχτής Αρχιτεκτονικής στο χώρο της εκπαίδευσης, του δημόσιου τομέα και των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να αποτελέσει κέντρο γνώσης και πλατφόρμα διαλόγου για τις ανοιχτές τεχνολογίες.

Ανάμεσα στους φορείς που συμμετέχουν στον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ είναι τα πιο πολλά ελληνικά Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, ενώ για την υλοποίηση των δράσεων της ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ βασίζεται στην συνεργασία και ενεργή συμμετοχή των μελών της και της ελληνικής κοινότητας χρηστών και δημιουργών Ελεύθερου Λογισμικού, Ανοιχτού Περιεχομένου και Τεχνολογιών Ανοιχτής Αρχιτεκτονικής.

Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ εκπροσωπεί τα Creative Commons , είναι ιδρυτικό μέλος του COMMUNIA,είναι ο ελληνικό κόμβος για το Open Data Institute και είναι μέλος του Open Budget Initiative.